De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Project
Een aanvraag werd ingediend voor het ontwikkelen van het nieuwe industriegebied gelegen in het GRUP Liessel.
De bestaande industriezone wordt uitgebreid met een regionaal bedrijventerrein.
Een nieuwe wegenis doorkruist het terrein en zorgt voor de aansluiting op Liessel en Vossendaal. Deze wegenis is uitgerust met een afgescheiden fietspad. Bijkomend zijn er trage verbindingen naar Hazenhout en Hogehofstraat.
De bestaande industriezone wordt uitgebreid met een regionaal bedrijventerrein.
Een nieuwe wegenis doorkruist het terrein en zorgt voor de aansluiting op Liessel en Vossendaal. Deze wegenis is uitgerust met een afgescheiden fietspad. Bijkomend zijn er trage verbindingen naar Hazenhout en Hogehofstraat.
Wegtracé
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het wegtracé alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
Bezwaarschriften
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 28/03/2022 tem 26/04/2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
Straatnaam
Voor het realiseren van de industriezone Liessel zijn er nieuwe straatnamen nodig. Er komt een nieuwe weg, weg A, die aansluit bij de bestaande straat ‘Vossendaal’. Er komt een nieuwe weg, weg B, dit is een doodlopende straat. Een deel van een oude weg, de Verdonckstraat, wordt zo verlegd. Tot slot wordt nu een deel van de huidige straat Liessel behouden om de gebouwen gelegen Liessel 9 en Vossendaal 1 te bereiken.
Er werd advies gevraagd aan het stadsarchief (zie bijlage).
Bijgevolg lijkt het ons het beste om de volgende straatnamen te geven:
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014
De gemeenteraad neemt een positieve beslissing onder volgende voorwaarden met betrekking tot het wegtracé:
En dit voor een bedrag van de kostenraming vermeerderd met 10% en de bedragen van de facturen van de nutsmaatschappijen voor zover deze laatsten nog niet werden betaald:
Na voorlopige oplevering wordt de waarborg vrijgegeven. Echter dient tot definitieve oplevering een borg van 5% van het waarborgbedrag behouden te blijven.
De verkavelaar dient de kosten voor de uitrusting van de ontworpen weg te dragen en deze weg kosteloos aan het stadsbestuur van Geel over te dragen
De gemeenteraad keurt de drie volgende straatnamen voor de industriële verkaveling Liessel principieel goed:
De fietsostrade op het wegdeel tussen de gemeentegrens met Olen en aansluiting met Rauwelkoven werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt, voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Herentals en Olen, deelkern Larum en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. Op het overige wegdeel bedraagt het snelheidsregime maximaal 70km/u in de Langstraat. Ter hoogte van het kruispunt met fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we dit terug brengen naar 50km/u.
Langstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen buiten de bebouwde kom.
Door het lokaal verlagen van het snelheidsregime tot 50km/u in de Langstraat kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientandwegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt.
De gemeenteraad besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Langstraat, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
In de Langstraat wordt het wegdeel parallel aan de spoorweg tussen de gemeentegrens met Olen en kruispunt met Langstraat als onderdeel van fietsostrade F105, ingericht als fietsstraat. Dit wordt aangeduid met het verkeersbord F111 om het begin van de fietsstraat aan te duiden.
In de Langstraat op het wegdeel aan de fietsostrade parallel aan de spoorweg t.h.v. het kruispunt met de Langstraat dienen bestuurders op de fietsostrade voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend op Langstraat. Het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht aan beide zijden van de fietsostrade. Op de dwarsende tak van de Langstraat wordt aan beide zijden van het kruispunt het verkeersbord B15 geplaatst.
In de Langstraat tussen perceelnummer 83S3 en huisnummer 20 en tussen de huisnummers 90 en 96 wordt de snelheid beperkt tot maximaal 50km/u. De verkeersborden C43 "50km/u" worden geplaatst.
De bestuurders rijdend in Langstraat dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Larumsebrugweg, die een hoofdweg is. Het verkeersbord B1 en wegmarkering overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht.
De bestuurders rijdend in Langstraat dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Herentalsedijk, die een hoofdweg is. Het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aan beide zijden van dit kruispunt aangebracht.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politiezone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde nog geen aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Kievermont goed.
Fietsostrade op het wegdeel tussen Lindenhof en gemeentegrens met Mol werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Mol en Balen en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. Op het overige wegdeel bedraagt het snelheidsregime maximaal 70km/u in de Kievermont met een wegdeel binnen de bebouwde kom en een wegdeel met een schoolomgeving zone 30. Ter hoogte van het kruispunt met fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we het snelheidsregime terug brengen naar 50km/u.
Dit wegdeel van Kievermont behoort tot het beheer van de stad en is gelegen buiten de bebouwde kom.
Door het lokaal verlagen van het snelheidsregime tot 50km/u in Kievermont kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientand wegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt. Hoewel niet verplicht is de dienst Openbare Werken & Verkeer van oordeel dat het verkeersbord B15 een meerwaarde kan bieden zodat bestuurders op de kruisende weg zich ervan vergewissen dat ze een (fiets)weg zullen kruisen. De verkeersborden B15 zullen dan ook geplaatst worden in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt met de fietsostrade.
De gemeenteraad besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Kievermont, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De bestuurders rijdend in Kievermont dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Retieseweg die een hoofdweg is. Het verkeersbord B1 en wegmarkering overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht.
De bestuurders rijdend in Kievermont dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Molseweg, die een hoofdweg is. Het verkeersbord B1 en wegmarkering overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Tweeboomkes. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Tweeboomkes wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Keulsekarstraat (tak uitkomende op verkeersplateau). Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Keulsekarstraat wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Keulsekarstraat (middelste tak). Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Keulsekarstraat wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Keulsekarstraat (tak uitkomende richting spoorweg). Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Keulsekarstraat wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Kievermondeveld. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Kievermondeveld wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Voort. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Voort wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit onverharde wegdeel Kievermont. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In onverharde wegdeel Kievermont wordt het verkeersbord B1 geplaatst.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Mannestraat. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Mannestraat wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het kruisend verkeer komende uit fietsostrade. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. Aan beide zijden van het kruispunt op de fietsostrade wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Millegemseweg en Buitenblokken. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Millegemseweg en Buitenblokken wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Kraaibossen en Nieuwland. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Kraaibossen en Nieuwland wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Reivennen. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Reivennen wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont hebben de bestuurders voorrang op het verkeer komende uit Amerikalaan. Aan beide zijden van het kruispunt worden in Kievermont de borden B15 geplaatst. In Amerikalaan wordt het verkeersbord B1 geplaatst en wegmarkeringen overeenkomstig met art. 76.2 uit de wegcode.
In Kievermont tussen huisnummers 37 en 134 wordt de snelheid beperkt tot 50km/u. Dit wordt aangeduid met de verkeersborden C43 "50km/u"
In Kievermont tussen huisnummers 89 en 100 wordt een snelheidsbeperking zone 30 schoolomgeving ingevoerd. Dit wordt aangeduid met de borden A23 en F4a.
In Kievermont wordt richting Molseweg t.h.v. huisnummer 14 verboden een gespan of voertuig met meer dan twee wielen links in te halen. Dit wordt aangeduid met het verkeersbord C35.
In Kievermont tussen huisnummer 14 en het kruispunt met Retieseweg wordt volgende maatregel ingevoerd: Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken markering die werd aangebracht bij het naderen van een doorlopende streep te overschrijden tenzij om in te halen, om links af te slaan, om te keren of van rijstrook te veranderen. Het parkeren op de rijbaan is er verboden. Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende markering te overschrijden en het is verboden links van een doorlopende markering te rijden wanneer die de twee rijstroken scheidt. Het parkeren is er eveneens verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen cfr. Art. 72.2 en Art. 72.3 van de wegcode.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De fietsostrade op het wegdeel tussen de gemeentegrens met Olen en aansluiting met Rauwelkoven werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt, voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Herentals en Olen, deelkern Larum en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. Op het overige wegdeel bedraagt het snelheidsregime maximaal 70km/u in de Buitensteinde. Ter hoogte van het kruispunt met fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we dit terug brengen naar 50km/u.
Buitensteinde behoort tot het beheer van de stad en is gelegen buiten de bebouwde kom.
Door het lokaal verlagen van het snelheidsregime tot 50km/u in de Buitensteinde kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientandwegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt. Hoewel niet verplicht, is de dienst Openbare Werken & Verkeer van oordeel dat het verkeersbord B15 een meerwaarde kan bieden zodat bestuurders op de kruisende weg zich ervan vergewissen dat ze een (fiets)weg zullen kruisen. De verkeersborden B15 zullen dan ook geplaatst worden in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt met de fietsostrade.
De gemeenteraad besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Buitensteinde, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
In Buitensteinde tussen huisnummer 33 tot en met landbouwperceel 702a wordt de snelheid beperkt tot maximaal 50km/u. Dit wordt aangeduid met de verkeersborden C43 "50km/u".
In Buitensteinde t.h.v. het kruispunt met de fietsostrade dienen bestuurders op de fietsostrade voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend op Buitensteinde. Het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht op de fietsostrade aan beide zijden van het kruispunt. Op Buitensteinde wordt aan beide zijden van het kruispunt het verkeersbord B15 geplaatst.
In Buitensteinde tussen de huisnummers 13 en 33 en tussen landbouwperceel 710a en huisnummer 48 wordt volgende maatregel ingevoerd: Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken markering die werd aangebracht bij het naderen van een doorlopende streep te overschrijden tenzij om in te halen, om links af te slaan, om te keren of van rijstrook te veranderen. Het parkeren op de rijbaan is er verboden. Het is iedere bestuurder verboden de doorlopende markering te overschrijden en het is verboden links van een doorlopende markering te rijden wanneer die de twee rijstroken scheidt. Het parkeren is er eveneens verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen cfr. Art. 72.2 en Art. 72.3 van de wegcode.
De bestuurders rijdend in Buitensteinde dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Olenseweg, die een hoofdweg is. Het verkeersbord B1 wordt geplaatst.
De bestuurders rijdend in Buitensteinde dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Larumsebrugweg, die een hoofdweg is. Het verkeersbord B1 wordt geplaatst.
Om de aanwezigheid van de spoorwegovergang met slagbomen duidelijk te maken wordt aan beide zijden van de spoorwegovergang het verkeersbord A41 geplaatst.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politiezone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De fietsostrade op het wegdeel tussen Lindenhof en de gemeentegrens met Mol werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt, voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Mol en Balen en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. Op het overige wegdeel bedraagt het snelheidsregime maximaal 70km/u in Schalieschuurstraat. Ter hoogte van het kruispunt met fietsostrade F105 en de spoorwegovergang willen we dit terug brengen naar 50km/u.
Schalieschuurstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen buiten de bebouwde kom.
Door het lokaal verlagen van het snelheidsregime tot 50km/u in Schalieschuurstraat kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientandwegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt. Hoewel niet verplicht, is de dienst Openbaar Domein van oordeel dat het verkeersbord B15 een meerwaarde kan bieden zodat bestuurders op de kruisende weg zich ervan vergewissen dat ze een (fiets)weg zullen kruisen. De verkeersborden B15 zullen dan ook geplaatst worden in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt met de fietsostrade.
De gemeenteraad besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor Schalieschuurstraat, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
In Schalieschuurstraat tussen huisnummer 5 en 7 wordt de snelheid beperkt tot maximaal 50km/u. Dit wordt aangeduid met de verkeersborden C43 "50km/u".
In Schalieschuurstraat t.h.v. het kruispunt met de fietsostrade dienen bestuurders op de fietsostrade voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend op Schalieschuurstraat. Het verkeersbord B1 en wegmarkeringen (haaientanden) overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode worden aangebracht op de fietsostrade aan beide zijden van het kruispunt. In Schalieschuurstraat wordt aan beide zijden van het kruispunt het verkeersbord B15 geplaatst.
Om de aanwezigheid van de spoorwegovergang met slagbomen duidelijk te maken wordt aan beide zijden van de spoorwegovergang het verkeersbord A41 geplaatst.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politiezone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
Sinds de verbouwing heeft de school ook een ingang langs Wassewater en is op de gewestweg Winkelomseheide de bebording van de schoolomgeving ook uitgebreid zodat Wassewater ook binnen de dynamische zone 30 valt. Bijkomend wordt door de aanwezigheid van een kinderopvang, het ontmoetingscentrum, speelpleintje en de scouts de zone 30 uitgebreid zodat deze allemaal binnen de zone 30 vallen.
Kemeldijk, Wassewater en Gemeenteheide behoren tot het beheer van de stad en zijn gelegen binnen de bebouwde kom.
De gemeenteraad besluit alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor zone 30 schoolomgeving Kemeldijk en Gemeenteheide op te heffen en te vervangen door wat volgt.
Een zone 30 schoolomgeving wordt toegepast in de volgende straten of gedeelten van straten:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden A23, F4a en F4b.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politiezone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 30 maart 2009 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel Bel goed.
Omwille van de realisatie van de fietsostrade en aanpassingen aan sommige afbakeningen op voorstel van de diensten en de politie worden alle aanvullende reglementen van bebouwde kom Geel terug ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Voor Geel Bel zijn er geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht aan het reglement.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel Bel, gestemd in de zitting van 30 maart 2009, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Bel wordt vastgelegd op volgende locaties:
De bepalingen van artikel 2 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 30 maart 2009 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel Punt goed.
Omwille van de realisatie van de fietsostrade en aanpassingen aan sommige afbakeningen op voorstel van de diensten en de politie worden alle aanvullende reglementen van bebouwde kom Geel terug ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Voor Geel Punt zijn er geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht aan het reglement.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel Punt, gestemd in de zitting van 30 maart 2009, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Punt wordt vastgelegd op volgende locaties:
De bepalingen van artikel 2 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 30 maart 2009 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel Stelen goed.
Omwille van de realisatie van de fietsostrade en aanpassingen aan sommige afbakeningen op voorstel van de diensten en de politie worden alle aanvullende reglementen van bebouwde kom Geel terug ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Voor Geel Stelen zijn er geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht aan het reglement.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel Stelen, gestemd in de zitting van 30 maart 2009, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Stelen wordt vastgelegd op volgende locaties:
De bepalingen van artikel 2 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 30 maart 2009 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel Larum goed.
Fietsostrade op het wegdeel tussen gemeentegrens met Olen en aansluiting met Rauwelkoven werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Herentals en Olen, deelkern Larum en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. In Larumsebrugweg en Rauwelkoven (wegdeel in deelkern Larum) stopt de bebouwde kom net voor de spoorweg, waardoor het snelheidsregime ter hoogte van de kruising met de fietsostrade F105 70 km/u bedraagt. Ter hoogte van deze kruisingen met de fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we dit terug brengen naar 50km/u door de bebouwde kom uit te breiden.
Door het uitbreiden van de bebouwde kom in Larumsebrugweg en Rauwelkoven kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dient nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientand wegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel Larum, gestemd in de zitting van 30 maart 2009, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Larum wordt vastgelegd op volgende locaties:
De bepalingen van artikel 2 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 30 maart 2009 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel Zammel goed.
Omwille van de realisatie van de fietsostrade en aanpassingen aan sommige afbakeningen op voorstel van de diensten en de politie worden alle aanvullende reglementen van bebouwde kom Geel terug ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor Geel Zammel is er een uitbreiding van de bebouwde kom in de Sint Gerebernusstraat tot aan de rand van het woongebied.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel Zammel, gestemd in de zitting van 30 maart 2009, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Zammel wordt vastgelegd op volgende locaties wat betreft gewestwegen:
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Zammel wordt vastgelegd op volgende locaties wat betreft gemeentewegen:
De bepalingen van artikel 2 en 3 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 30 maart 2009 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel Oosterlo goed.
Omwille van de realisatie van de fietsostrade en aanpassingen aan sommige afbakeningen op voorstel van de diensten en de politie worden alle aanvullende reglementen van bebouwde kom Geel terug ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Voor Geel Oosterlo zijn er geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht aan het reglement.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel Oosterlo, gestemd in de zitting van 30 maart 2009, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Oosterlo wordt vastgelegd op volgende locaties:
De bepalingen van artikel 2 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 30 maart 2009 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel Ten Aard goed.
Omwille van de realisatie van de fietsostrade en aanpassingen aan sommige afbakeningen op voorstel van de diensten en de politie worden alle aanvullende reglementen van bebouwde kom Geel terug ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Voor Geel Ten Aard wordt het gedeelte Drossaardshoevedreef dat in woongebied ligt mee opgenomen in de bebouwde kom.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel Ten Aard, gestemd in de zitting van 30 maart 2009, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Ten Aard wordt vastgelegd op volgende locaties:
De bepalingen van artikel 2 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 3 juni 2013 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel centrum goed.
Fietsostrade op het wegdeel tussen Lindenhof en gemeentegrens met Mol werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Mol en Balen en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. In Logen start de bebouwde kom net voorbij de spoorweg zijde centrum, waardoor het snelheidsregime ter hoogte van de kruising met de fietsostrade F105 70km/u bedraagt. Ter hoogte van deze kruising in Logen met de fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we dit terug brengen naar 50km/u door de bebouwde kom uit te breiden.
In Katersberg en Mannestraat wordt de bebouwde kom verder uitgebreid tot en met het woongebied met landelijk karakter.
Door het uitbreiden van de bebouwde kom in Logen kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientand wegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel centrum, gestemd in de zitting van 3 juni 2013, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel centrum wordt vastgelegd op volgende locaties wat betreft gewestwegen:
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel centrum wordt vastgelegd op volgende locaties wat betreft gemeentewegen:
De bepalingen van artikel 2 en artikel 3 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 1 september 2014 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening zone 30 in het centrum van Geel goed.
Fietsostrade op het wegdeel tussen Lindenhof en gemeentegrens met Mol werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Mol en Balen en het centrum van Geel. Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. In Technische Schoolstraat en Dr. - Van de Perrestraat stopt de zone 30 ter hoogte van de spoorweg, waardoor het snelheidsregime ter hoogte van de kruising met de fietsostrade F105 50km/u bedraagt. Ter hoogte van deze kruisingen in het centrum met de fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we dit terug brengen naar 30km/u door de zone 30 uit te breiden.
Door het uitbreiden van de zone 30 in Technische Schoolstraat en Dr. - Van de Perrestraat kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientand wegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening zone 30 in het centrum van Geel, gestemd in de zitting van 1 september 2014, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de zone 30 in het centrum van Geel wordt vastgelegd op volgende locaties:
De bepalingen van artikel 2 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F4a en F4b.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
De gemeenteraad keurde op 30 maart 2009 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel Winkelomheide goed.
Omwille van de realisatie van de fietsostrade en aanpassingen aan sommige afbakeningen op voorstel van de diensten en de politie worden alle aanvullende reglementen van bebouwde kom Geel terug ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor Winkelomheide wordt de bebouwde kom verder uitgebreid met gedeelte Gemeenteheide tot aan Maneshoeven en een gedeelte van Maneshoeven tussen de gewestweg en Gemeenteheide.
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel Winkelomheide, gestemd in de zitting van 30 maart 2009, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Winkelomheide wordt vastgelegd op volgende locaties wat betreft gewestwegen:
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel Winkelomheide wordt vastgelegd op volgende locaties wat betreft gemeentewegen:
De bepalingen van artikel 2 en artikel 3 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
Op 7 september 2020 keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de beperkte parkeertijd goed.
Op 21 juni 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanpak voor de evaluatie en vernieuwen huidige parkeerconcessie goed, waarin de samenstelling van de stuurgroep en de projectgroep werd opgenomen.
Op 4 augustus 2021 en 24 september 2021 kwam de stuurgroep samen om de voorstellen van de dienst openbare werken en verkeer te bespreken.
Op 15 oktober 2021 werd het voorstel van de stuurgroep besproken op het beleidsoverleg. Hierop werd ook afgesproken om de projectgroep niet samen te roepen, maar advies te vragen aan de vzw Geel centrum en de AGM.
Op 25 oktober 2021 werd het voorstel besproken op de Raad van Bestuur van de vzw Geel centrum.
Op 26 oktober 2021 werd het voorstel besproken op de Adviesraad Gemeentelijke Mobiliteit (AGM).
Op 27 oktober 2021 werd het voorstel besproken met de huidige parkeerconcessionaris tijdens de commissie parkeerbeheer.
Op 14 februari 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de principebeslissing retributiereglement op het parkeren - voorstellen tot aanpassing goed. Een aantal van deze aanpassingen dienen opgenomen te worden in het aanvullend verkeersreglement beperkte parkeertijd.
Op 30 maart 2022 keurde de gemeenteraad het aanvullende reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de beperkte parkeertijd goed, maar nadien werd er bij de bewoners van Pastoor Dergentstraat, Thomas De Backerstraat en Den Akker een bevraging uitgevoerd in verband met de invoering van een blauwe zone.
Het college van burgemeester en schepenen besliste volgende aanpassingen aan het retributiereglement op het parkeren principieel goed te keuren voor verwerking. Alle vetgedrukte zaken worden aangepast in de artikels van dit aanvullend verkeersreglement. De overige aanpassingen worden opgenomen in het retributiereglement op het parkeren.
De dienst openbare werken en verkeer stelde eerder voor om de Molenstraat, Amandus De Vosstraat en Pastoor Dergentstraat mee op te nemen in de blauwe zone. Deze straten grenzen aan de huidige blauwe zone en in het verleden kwamen van de bewoners van deze straten heel wat klachten over langparkeerders die in deze straten net buiten de blauwe zone parkeren. Aan de bewoners werd steeds geantwoord dat deze straten bij een volgende aanpassing van het reglement opgenomen zouden worden in de blauwe zone. Dat gebeurde in reglement van maart 2022.
De bevraging bij de bewoners van Pastoor Dergentstraat, Thomas De Backerstraat en Den Akker in april/mei 2022 leverde echter een negatief resultaat op. Op basis van de resultaten van deze bevraging zullen deze straten thans niet mee opgenomen worden in de blauwe zone. Er dringt zich dan ook een aanpassing van het aanvullend reglement op.
De gemeenteraad beslist het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de beperkte parkeertijd, gestemd in de zitting van 30 maart 2022, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
In volgende straten, gedeelten van straten en parkeerruimtes wordt het parkeren toegelaten mits gebruik te maken van de parkeerautomaten, volgens de gebruiksmodaliteiten vermeld op de toestellen:
Stationsplein, Stationsstraat, uitgezonderd parking Stationsstraat gelegen achter Stationsstraat n° 160, De Billemontstraat, Lebonstraat (gedeelte tussen Stationsstraat en Patronaatstraat), Werft (gedeelte tss. Patronaatstraat en Palingstraat), Kollegestraat (gedeelte tss. Doelenstraat en Diestseweg), Diestseweg (gedeelte tss. Kollegestraat en Gasthuisstraat), H. Geeststraat, Veldstraat, JB Stessensstraat, centrumparking Pas, centrumparking Nieuwstraat, parking Werft (voor stadhuis en zone voor de kerk), parking Lebonstraat (oude brandweer) en Werft (gedeelte tss. Possonsdries en Kameinestraat).
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door borden E9a met onderbord “betalend“.
In de volgende straten, gedeelten van straten en parkeerruimtes wordt een parkeerzone met beperkte parkeerduur conform de bepalingen van het artikel 27.1 (blauwe zone) van het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg voorzien:
Dr. Van de Perrestraat (gedeelte tss. Spoorweg en Merelstraat), Rozendaal, Heidebloemstraat, Pastoor Van Neylenstraat, Kollegestraat (gedeelte tss.Gasthuisstraat en Doelenstraat), parking Kollegestraat, Technische Schoolstraat (gedeelte tss. Stationsstraat en Kabienstraat), Kabienstraat, Elsum (gedeelte tss. Kabienstraat en Dr. Peetersstraat), Lebonstraat (gedeelte tss. Patronaatstraat en Kabienstraat), Patronaatstraat, Kameinestraat, Waaiburg (tot Anemoonstraat), Possonsdries, Anemoonstraat, Werft (gedeelte tss. Anemoonstraat en Possonsdries), Boerenkrijgstraat, Doelenstraat, Fabriekstraat, Dr. Verwaeststraat, Antwerpsedries (tot Kanunnikenblok), Kanunnikenblok, Gansakker, Schuttershof, Fehrenbach, Gasthuisstraat, Waterstraat ( tss. Pas en Fehrenbach), Schoolsteeg, Laar (tss. St.Dimpnaplein en ingang ziekenhuis), St. Dimpnaplein, Logen (gedeelte tss. St. Dimpnaplein en Burgstraat), Rijn (gedeelte tss. St. Dimpnaplein en Burgstraat), Molenstraat en Amandus De Vosstraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door borden E9a met pictogram schijf verplicht.
In volgende straten is het parkeren toegelaten voor alle voertuigen, met een maximumduur van 30 minuten:
Nieuwstraat, Pas (gedeelte tussen Peperstraat en Waterstraat), Dornik, Verbeuckenstraat.
De borden E9a met onderbord “max. 30 min" worden aangebracht.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
Algemeen
In Geel, wijk 'De Leunen', een wijk uit het einde van de jaren 1970, gaat Geelse Huisvesting 103 woongelegenheden slopen om ze te vervangen door 199 nieuwe woongelegenheden.
Het project is opgedeeld in 8 delen die gefaseerd gebouwd zullen worden. Tegelijkertijd wordt ook de omgeving volledig heraangelegd.
Fase 1 en 7 omvatten woningen met private tuinen. De andere fasen zijn appartementen en duplexen met gemeenschappelijke delen zoals stookplaatsen, fietsenstalling, parkeerplaatsen, groen, … De appartementen van fase 1,2,3,5 en 7 zullen langs een groot park liggen.
Voor het verzamelen en verwijderen van afval zullen er ondergrondse afvalsystemen geplaatst worden waarin de huurders van de Geelse Huisvesting hun afval kunnen deponeren.
Timing
Fase 1: volledig afgewerkt: bouw van 19 woningen met tuin
Fase 2: start januari 2022: bouw van 24 appartementen
Fase 3: start april-mei 2022: bouw van 24 appartementen
Fase 5: aansluitend op fase 3: bouw van 42 appartementen
Fase 4-6-8: aansluitend op fase 5: 6x 12 duplex woningen (totaal 72 woningen)
Fase 7: aansluitend op fase 4-6-8: bouw van 18 woningen met tuin
Investeringskost
De totale investering wordt geraamd op:
| Euro (exclusief BTW) |
Fase 1 | 3 230 150 |
Fase 2 | 3 083 601 |
Fase 3 | 3 045 132 |
Fase 4 | 3 100 908 |
Fase 5 | 5 230 405 |
Fase 6 | 3 086 063 |
Fase 7 | / |
Fase 8 | 3 100 908 |
Omgevingsaanleg | 2 500 000 |
Eigendomsstructuur
Op heden is de eigendomsstructuur binnen het projectgebied als volgt:
Om het project mogelijk te maken, zijn volgende eigendomsoverdrachten/handelingen noodzakelijk:
Desaffectatie parkingzone (op heden openbaar domein) naar privaat domein stad Geel, voor het vestigen van een tijdelijk zakelijk recht ten voordele van de GH ter uitvoering van de herinrichting van het gebied, conform het opmetingsplan opgemaakt door LSG Landmeters d.d. 19/01/2022. Het oppervlak openbaar domein blijft na overdracht behouden.
Te desaffecteren:
Een deel van de gemeenteweg genaamd Koekoekstraat, Lot 1 met een grootte van 15a 91ca conform het opmetingsplan d.d. 19/01/2022 opgemaakt door LSG Landmeters.
Over te dragen aan GH door middel van een zakelijk recht voor uitvoering omgevingsaanleg:
Een deel van de gemeenteweg genaamd Koekoekstraat, Lot 1 met een grootte van 15a 91ca conform het opmetingsplan d.d. 19/01/2022 opgemaakt door LSG Landmeters.
Over te dragen aan de stad Geel na realisatie project:
De stad hanteert voor de Geelse Huisvesting steeds hetzelfde principe inzake eigendomsoverdrachten:
Dit conform het dossier inzake project Vidse dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad d.d. 16/12/2021, ermee rekening houdende dat het oppervlak aan huidig openbaar domein vergelijkbaar is met het oppervlak toekomstig openbaar domein na realisatie van de werken.
De gemeenteraad keurt de desaffectatie van een deel van de wegenis genaamd 'Koekoekstraat', lot 1 met een oppervlakte van 15a 91ca conform het opmetingsplan d.d. 19/01/2022 opgemaakt door LSG Landmeters, goed.
De gemeenteraad keurt het vestigen van een tijdelijk zakelijk recht ten voordele van Geelse Huisvesting met betrekking tot een deel van de wegenis genaamd 'Koekoekstraat', lot 1 met een oppervlakte van 15a 91ca conform het opmetingsplan d.d. 19/01/2022 opgemaakt door LSG Landmeters, goed.
Alle kosten verbonden aan het opmaken en verlijden van de akte inzake zakelijk recht zijn ten laste van Geelse Huisvesting.
Het gezamenlijke meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de raden op 16/12/2019, en aangepast op 17/12/2020 en 16/12/2021. De jaarrekening 2021 bevat de rapportering over de uitvoering van het tweede jaar (2021) van het plan.
De jaarrekening 2021 is opgemaakt volgens de nieuwe regels voor de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020). Dit houdt onder meer in dat de gemeente en het OCMW samen 1 rapporteringsentiteit vormen en bijgevolg een geïntegreerde jaarrekening maken. Juridisch blijven stad en OCMW echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Tot en met 2019 maakten de stad en het OCMW een aparte jaarrekening op.
De nieuwe regelgeving BBC2020 voorziet dat de opbouw van het meerjarenplan en van de jaarrekening zo veel als mogelijk op elkaar afgestemd zijn, wat een transparante rapportering over de realisatiegraad van de doelstellingen mogelijk maakt.
De jaarrekening bevat een eindevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Daarnaast wordt bijkomende documentatie als achtergrondinformatie bij de jaarrekening aan de raadsleden aangeboden.
Omdat de rapportering over de evaluatie van de acties organisatiebeheersing aanleunt bij de eindevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.
De eindevaluatie 2021
Voor de eindevaluatie legt de regelgeving geen gestandaardiseerd schema op. De bedoeling is dat het een beknopt en leesbaar document is dat de raadsleden een antwoord geeft op de vraag in welke mate en tegen welke kost de acties en beleidsdoelstellingen uit de strategische nota van het meerjarenplan gerealiseerd werden.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
1. Opvolgingsrapportering
Dit is een tussentijdse rapportering over de periode van 1 januari tot 30 juni met een stand van zaken van de prioritaire acties. Dit rapport (periode 01/01/2021 tot 30/06/2021) werd voorgelegd aan de raden van 30 september 2021.
2. Eindevaluatie.
De eindevaluatie over de periode van 1 januari tot 31 december vind je terug in het rapport van de eindevaluatie. Dit rapport maakt onderdeel uit van de jaarrekening en geeft een stand van zaken over de prioritaire acties en beleidsdoelstellingen. Het rapport wordt voorafgegaan door een inleiding die duiding geeft bij het rapport.
Evaluatie acties organisatiebeheersing 2021
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Op 4 maart 2019 keurde de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het organisatiebeheersingssysteem goed.
In het meerjarenplan 2020-2025 hebben een aantal acties het label organisatiebeheersing gekregen. De evaluatie van de acties organisatiebeheersing vind je terug in het rapport 'evaluatie acties organisatiebeheersing'.
Omdat deze rapportering aanleunt bij de eindevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.
De financiële nota
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
• de doelstellingenrekening (schema J1);
• de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
• de realisatie van de kredieten (schema J3);
• de balans (schema J4);
• de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).
De toelichting
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze omvat minstens:
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
• de investeringsprojecten (schema T3);
• een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
• een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
• een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
• een toelichting bij de balans (schema T5);
• de waarderingsregels;
• de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen;
• een verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven;
• de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar;
• een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.
De algemene toelichting van de financieel directeur zijn eveneens in het dossier opgenomen.
De documentatie
Naast het ontwerp van de jaarrekening stelt het bestuur ook de bijbehorende documentatie aan de raadsleden ter beschikking. De documentatie bevat minstens de volgende onderdelen (artikel 4 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 (MB BBC)):
• het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
• een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies voor het boekjaar in kwestie;
• een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
• een overzicht van de verbonden entiteiten;
• een overzicht van de personeelsinzet;
• een overzicht van de opbrengst per belastingsoort.
De jaarrekening 2021 wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak van de jaarrekening zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.
Procedure:
De beleidsrapporten worden overeenkomstig artikel 249 van het decreet over het lokaal bestuur vastgesteld door de raden van beide rechtspersonen, maar de inhoud ervan is gemeenschappelijk. Het bestuur bezorgt het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen voor de raadszitting waarop het geagendeerd is aan ieder lid van de raad. Vanaf dat moment moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen.
De gemeenteraad stelt (het deel van) de jaarrekening 2021 van de stad Geel vast.
De gemeenteraad keurt het vastgestelde deel van de jaarrekening 2021 van het OCMW Geel goed. De gezamenlijke jaarrekening 2021 van het lokaal bestuur is hierdoor definitief vastgesteld.
De gemeenteraad keurt de evaluatie van de acties organisatiebeheersing voor 2021 voor stad en OCMW goed.
Het gezamenlijke meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de raad van bestuur op 16/12/2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 16/12/2019, en aangepast op 17/12/2020 (vaststelling raad van bestuur 17/12/2020) en 16/12/2021 (vaststelling raad van bestuur op 16/12/2021). De jaarrekening 2021 bevat de rapportering over de uitvoering van het tweede jaar (2021) van het plan.
De jaarrekening 2021 is opgemaakt volgens de nieuwe regels voor de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020).
De nieuwe regelgeving BBC2020 voorziet dat de opbouw van het meerjarenplan en van de jaarrekening zo veel als mogelijk op elkaar afgestemd zijn, wat een transparante rapportering over de realisatiegraad van de doelstellingen mogelijk maakt.
De jaarrekening bevat een eindevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Daarnaast wordt bijkomende documentatie als achtergrondinformatie bij de jaarrekening aan de raadsleden aangeboden.
Omdat de rapportering over de evaluatie van de acties organisatiebeheersing aanleunt bij de eindevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.
De eindevaluatie 2021
Voor de eindevaluatie legt de regelgeving geen gestandaardiseerd schema op. De bedoeling is dat het een beknopt en leesbaar document is dat de raadsleden een antwoord geeft op de vraag in welke mate en tegen welke kost de acties en beleidsdoelstellingen uit de strategische nota van het meerjarenplan gerealiseerd werden.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
1. Opvolgingsrapportering
Dit is een tussentijdse rapportering over de periode van 1 januari tot 30 juni met een stand van zaken van de prioritaire acties. Dit rapport (periode 01/01/2021 tot 30/06/2021) werd voorgelegd aan de raden van 30 september 2021.
2. Eindevaluatie.
De eindevaluatie over de periode van 1 januari tot 31 december vind je terug in het rapport van de eindevaluatie. Dit rapport maakt onderdeel uit van de jaarrekening en geeft een stand van zaken over de prioritaire acties en beleidsdoelstellingen. Het rapport wordt voorafgegaan door een inleiding die duiding geeft bij het rapport.
Evaluatie acties organisatiebeheersing 2021
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
In het meerjarenplan 2020-2025 hebben een aantal acties het label organisatiebeheersing gekregen. De evaluatie van de acties organisatiebeheersing vind je terug in het rapport 'evaluatie acties organisatiebeheersing'.
Omdat deze rapportering aanleunt bij de eindevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.
De financiële nota
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
• de doelstellingenrekening (schema J1);
• de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
• de realisatie van de kredieten (schema J3);
• de balans (schema J4);
• de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).
De toelichting
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze omvat minstens:
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
• de investeringsprojecten (schema T3);
• een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
• een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
• een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
• een toelichting bij de balans (schema T5);
• de waarderingsregels;
• de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen;
• een verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven;
• de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar;
• een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.
De algemene toelichting van de financieel directeur zijn eveneens in het dossier opgenomen.
De documentatie
Naast het ontwerp van de jaarrekening stelt het bestuur ook de bijbehorende documentatie aan de raadsleden ter beschikking. De documentatie bevat minstens de volgende onderdelen (artikel 4 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 (MB BBC)):
• het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
• een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies voor het boekjaar in kwestie;
• een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
• een overzicht van de verbonden entiteiten;
• een overzicht van de personeelsinzet;
• een overzicht van de opbrengst per belastingsoort.
De jaarrekening 2021 wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak van de jaarrekening zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.
Procedure:
De beleidsrapporten worden overeenkomstig artikel 249 van het decreet over het lokaal bestuur vastgesteld door de raad van bestuur, daarna brengt de gemeenteraad advies uit over de jaarrekening. Het bestuur bezorgt het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen voor de raadszitting waarop het geagendeerd is aan ieder lid van de raad. Vanaf dat moment moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen.
De AGB's hebben ook een aparte jaarrekening NBB (Nationale Bank van België). Deze rekening is de basis voor de berekening van de vennootschapsbelasting. De jaarrekening NBB moet vastgesteld worden door de raad van bestuur en goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De gemeenteraadgeeft een positief advies aan de jaarrekening 2021 BBC
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 NBB goed.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB.
Het gezamenlijke meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de raad van bestuur op 12/12/2019 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 16/12/2019, en aangepast op 17/12/2020 (vaststelling 16/12/2020) en 16/12/2021 (vaststelling raad van bestuur op 8/12/2021). De jaarrekening 2021 bevat de rapportering over de uitvoering van het tweede jaar (2021) van het plan.
De jaarrekening 2021 is opgemaakt volgens de nieuwe regels voor de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020).
De nieuwe regelgeving BBC2020 voorziet dat de opbouw van het meerjarenplan en van de jaarrekening zo veel als mogelijk op elkaar afgestemd zijn, wat een transparante rapportering over de realisatiegraad van de doelstellingen mogelijk maakt.
De jaarrekening bevat een eindevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Daarnaast wordt bijkomende documentatie als achtergrondinformatie bij de jaarrekening aan de raadsleden aangeboden.
Omdat de rapportering over de evaluatie van de acties organisatiebeheersing aanleunt bij de eindevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.
De eindevaluatie 2021
Voor de eindevaluatie legt de regelgeving geen gestandaardiseerd schema op. De bedoeling is dat het een beknopt en leesbaar document is dat de raadsleden een antwoord geeft op de vraag in welke mate en tegen welke kost de acties en beleidsdoelstellingen uit de strategische nota van het meerjarenplan gerealiseerd werden.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
1. Opvolgingsrapportering
Dit is een tussentijdse rapportering over de periode van 1 januari tot 30 juni met een stand van zaken van de prioritaire acties. Dit rapport (periode 01/01/2021 tot 30/06/2021) werd voorgelegd aan de raden van 30 september 2021.
2. Eindevaluatie.
De eindevaluatie over de periode van 1 januari tot 31 december vind je terug in het rapport van de eindevaluatie. Dit rapport maakt onderdeel uit van de jaarrekening en geeft een stand van zaken over de prioritaire acties en beleidsdoelstellingen. Het rapport wordt voorafgegaan door een inleiding die duiding geeft bij het rapport.
Evaluatie acties organisatiebeheersing 2021
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
In het meerjarenplan 2020-2025 hebben een aantal acties het label organisatiebeheersing gekregen. De evaluatie van de acties organisatiebeheersing vind je terug in het rapport 'evaluatie acties organisatiebeheersing'.
Omdat deze rapportering aanleunt bij de eindevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.
De financiële nota
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
• de doelstellingenrekening (schema J1);
• de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
• de realisatie van de kredieten (schema J3);
• de balans (schema J4);
• de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).
De toelichting
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze omvat minstens:
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
• de investeringsprojecten (schema T3);
• een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
• een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
• een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
• een toelichting bij de balans (schema T5);
• de waarderingsregels;
• de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen;
• een verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven;
• de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar;
• een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.
De algemene toelichting van de financieel directeur zijn eveneens in het dossier opgenomen.
De documentatie
Naast het ontwerp van de jaarrekening stelt het bestuur ook de bijbehorende documentatie aan de raadsleden ter beschikking. De documentatie bevat minstens de volgende onderdelen (artikel 4 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 (MB BBC)):
• het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
• een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies voor het boekjaar in kwestie;
• een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
• een overzicht van de verbonden entiteiten;
• een overzicht van de personeelsinzet;
• een overzicht van de opbrengst per belastingsoort.
De jaarrekening 2021 wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak van de jaarrekening zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.
Procedure:
De beleidsrapporten worden overeenkomstig artikel 249 van het decreet over het lokaal bestuur vastgesteld door de raad van bestuur, daarna brengt de gemeenteraad advies uit over de jaarrekening. Het bestuur bezorgt het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen voor de raadszitting waarop het geagendeerd is aan ieder lid van de raad. Vanaf dat moment moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen.
De AGB's hebben ook een aparte jaarrekening NBB (Nationale Bank van België). Deze rekening is de basis voor de berekening van de vennootschapsbelasting. De jaarrekening NBB moet vastgesteld worden door de raad van bestuur en goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De gemeenteraadgeeft een positief advies aan de jaarrekening 2021 BBC
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 NBB goed.
De gemeenteraad verleent kwijtign aan de bestuurders van het AGB.
Per parochie is er een kerkfabriek die bestuurd wordt door een kerkraad. Na de fusie van Elsum, Punt en Larum telt Geel nog 10 kerkfabrieken.
Deze kerkfabriek is een openbare instelling met rechtspersoonlijkheid. De kerkfabriek heeft decretaal 2 belangrijke taken gekregen.
1. Ze is belast met de zorg voor de materiële voorwaarden die de uitoefening van de eredienst en het behoud van de waardigheid ervan mogelijk maken.
2. De kerkfabriek is belast met het onderhoud en de bewaring van de kerk of kerken van de parochie en met het beheer van de goederen en de gelden die eigendom zijn van de kerkfabriek of die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst in de parochie.
Meer concreet moet/kan de kerkfabriek volgende (limitatieve lijst van) kosten en uitgaven dragen (art. 52, decreet 07/05/2004):
1° de bezoldiging van het personeel dat in dienst is van de kerkfabriek en de hieraan inherente uitgaven;
2° de kosten die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de eredienst, onder meer de kosten van de gebouwen en delen van de gebouwen die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst, alsmede de kosten die inherent zijn aan de organisatie en de werking van de eredienst;
3° de grove herstellingen van de tot de eredienst bestemde gebouwen;
4° de terugbetaling van de aflossingen en interesten van de leningen, aangegaan door de kerkfabriek ter verwerving of renovatie van de aan de kerkfabriek toebehorende of teruggeschonken goederen;
5° de bijdrage in de werkingskosten van het centraal kerkbestuur;
6° alle andere uitgaven die verband houden met de aan de kerkfabriek toebehorende of teruggeschonken goederen.
De kerkfabrieken zijn verplicht om een budget en meerjarenplan op te stellen en een boekhouding volgens welbepaalde regels te voeren. Het boekjaar wordt afgesloten met de opmaak van de rekening. Het zijn deze rekeningdocumenten waar de gemeenteraad gevraagd wordt om advies over te geven.
Het centraal kerkbestuur heeft de definitieve ontwerpen van de rekening 2021 van de Geelse kerkfabrieken bij het stadsbestuur ingediend. De rekeningdocumenten van de 10 kerkfabrieken zijn in bijlage opgenomen.
De jaarrekening van de kerkfabrieken bestaat uit 2 rubrieken: het financiële gedeelte (“de eigenlijke rekening”) die een beeld geeft van het resultaat van het (financiële) werkjaar en de toelichting, bestaande uit onder andere de staat van het vermogen. In de staat van het vermogen wordt een overzicht gegeven van onroerende en roerende goederen, geldbeleggingen en liquiditeiten.
De rekeningen van de kerkfabrieken zijn opgedeeld in een exploitatie- en een investeringsluik, allebei met een apart resultaat. De resultaten zien er als volgt uit:
Exploitatie:
Investeringen:
De kerkfabriek Sint Lambertus Bel heeft een negatief exploitatieresultaat. Dat zal in 2022 aangezuiverd moeten worden. Langs investeringskant heeft de kerkfabriek van Stelen een weiland verkocht (35.000 euro) en belegd. De kerkfabriek van Zammel heeft een perceel verkocht (185.000 euro) en belegd.
De stad investeerde via een investeringstoelage in 2021 in de kerk van St Amands (buitenschilderwerk en ontwerper interieurrestauratie).
De rekeningdocumenten bevatten ook informatie over de staat van het vermogen van de kerkfabrieken (roerende en onroerende goederen, liquiditeiten,...).
De rol van de gemeenten op het gebied van jaarrekeningen is (beperkt tot) het geven van advies. Deze rekeningen werden door het centraal kerkbestuur ook voor goedkeuring aan de gouverneur voorgelegd.
Decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (07/05/2004) + Decreetwijziging van 6 juli 2012 (Decreet tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten)
Besluit van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten (13 oktober 2006)
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 (wijziging boekhoudreglement, is nog niet van toepassing op de boekhouding en de rekening van 2012).
Ministerieel Besluit tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst (27/11/2006).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad geeft gunstig advies aan de rekeningen 2021 van de Geelse kerkfabrieken.
Geel wenst voor het eigen deelfietsensysteem in te zetten op een back-to-many systeem, waarbij het wenselijk is dat de deelfietsen voornamelijk voor een korte periode gebruikt worden tussen de hoppinpunten en de fietshubs of tussen de fietshubs onderling.
De deelfietsen zijn in de eerste plaats bedoeld om bezoekers die met het openbaar vervoer of de auto aankomen in Geel een mogelijkheid te geven om zich tussen de openbaar vervoerhalte en hun eindbestemming of tussen de randparking en hun eindbestemming op een snelle, veilige en comfortabele manier te verplaatsen. In de tweede plaats kunnen bewoners gebruik maken van de deelfietsen omdat ze bijvoorbeeld geen eigen fiets hebben, met de deelfiets naar een openbaar vervoerhalte rijden zodat hun eigen fiets niet de hele dag aan de openbaar vervoerhalte geparkeerd staat, de heen verplaatsing te voet doen maar de terug verplaatsing met de fiets,…
Bedoeling is dat gebruikers gestimuleerd worden om de deelfiets enkel te gebruiken voor de tijd dat ze zich verplaatsen en geen hele of halve dag voor zichzelf reserveren. Op die manier kan dezelfde deelfiets per dag door meerdere gebruikers gebruikt worden en wordt het herverdelen van deelfietsen met gemotoriseerde voertuigen beperkt.
Stad Geel voorziet een prijssubsidie van 50% voor het kortgebruik van de deelfietsen.
Voor inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming voorziet de stad een prijssubsidie van 100% voor het kortgebruik van de deelfietsen. Zo kunnen deze inwoners binnen de R14 steeds gratis gebruik maken van een fiets, mits het betalen van eventuele kosten voor een abonnement. Dit kan mogelijks bijdragen aan het verminderen van de vervoersarmoede binnen deze specifieke groep inwoners.
KB van 14 november 1983
Het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.
De Stedelijke Academie voor Muziek, Woordkunst-Drama en Dans heeft een aanvraag gekregen van de gemeente Herselt om toe te treden tot de Interlokale vereniging DKO Geel-Laakdal/Meerhout/Westerlo. Deze aanvraag werd doorgestuurd naar de andere gemeenten met de vraag om dit voorstel ook voor te leggen aan hun college van burgemeester en schepenen en hun gemeenteraad.
De gemeente Meerhout heeft op 19 april 2022 het voorstel tot toetreding van Herselt goedgekeurd. De gemeente Westerlo keurde dit op de gemeenteraad van 23 mei 2022 goed en in de gemeente Laakdal wordt dit besproken op de gemeenteraad van 28 juni 2022. Alle uittreksels van de gemeenteraden worden toegevoegd als bijlagen. Inhoudelijk verandert de overeenkomst niet. Enkel wordt de gemeente Herselt toegevoegd bij elke verwijzing naar "Interlokale vereniging DKO Geel-Laakdal/Meerhout/Westerlo”. De aangepaste overeenkomst gaat in op 1 september 2022.
De cultuurdienst van de gemeente Herselt organiseerde gedurende 22 jaar lessen notenleer in de deeldorpen. Het ging telkens om een eerste jaar muziekonderwijs waarbij de leerlingen nadien verwezen werden naar de academies van Westerlo, Aarschot of Heist-op-den-Berg voor een verdere opleiding. De gemeente Herselt wil nu toetreden tot de Interlokale Vereniging en stoppen met de lessen notenleer. Het concept is een les muziekatelier op te starten waar je noten leert en maat, ritme, melodie ontdekt. Kortom alles wat je nodig hebt om goed een instrument te kunnen bespelen.
Er zal gewerkt worden met twee uur les per week. Er wordt ook meteen gestart met instrument- of zangles (1 uur per week). We gaan ons richten op de leerlingen van de lagere school en kijken hoe dit verder zal lopen. De academie zou op elke locatie alternerend een eerste jaar en een tweede jaar organiseren. Dit betekent dat leerlingen van onze gemeente dicht bij huis twee jaren muziekonderwijs kunnen volgen, alvorens door te stromen naar een academie in de buurt. De lesuren in Bergom en Ramsel sluiten aan bij de schooluren. In Herselt zullen de lessen later beginnen, zodat de leerlingen vanuit de andere deeldorpen eveneens kunnen aansluiten.
De academie financiert vier lesuren. De twee extra lesuren zullen in eerste instantie door de gemeente betaald worden. Als er voldoende leerlingen zijn, valt deze kost op termijn weg. Idealiter zijn er 16 leerlingen per klas, een minimumaantal van 10 leerlingen wordt vooropgesteld. Bij een lager aantal inschrijvingen wordt bekeken of de lessen kunnen doorgaan in functie van het leerlingenaantal in de andere afdelingen. De gemeente Herselt zal de kosten dragen van 2 wekelijkse lesuren, de gebouwen en de aankoop van materiaal nodig voor de organisatie van de lessen. De kosten gemaakt door Stad Geel worden zoals opgenomen in de Interlokale Vereniging jaarlijks berekend a rato het aantal leerlingen. Dit zal dus de eerste keer zijn in 2023.
decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikelen 392 t.e.m. 395.
De gemeenteraad keurt de aanvraag van de gemeente Herselt tot toetreding tot de Interlokale Vereniging DKO Geel-Laakdal/Meerhout/Westerlo goed, onder voorbehoud van de goedkeuring van de Vlaamse Overheid. De toetreding van Herselt start vanaf 1 september 2022. De inhoud van de overeenkomst is niet aangepast. De nieuwe naam van de Interlokale Vereniging wordt “Interlokale vereniging DKO Geel-Laakdal/Meerhout/Westerlo/Herselt”. Elke verwijzing naar de interlokale vereniging wordt aangepast naar “Interlokale vereniging DKO Geel-Laakdal/Meerhout/Westerlo/Herselt”.
Gemeentelijke Holding NV houdt op 29 juni 2022 zijn algemene vergadering. De agenda hiervan bevat de volgende agendapunten:
De gemeenteraad neemt kennis van de oproeping, en de toelichtende bijlagen hieraan verbonden, die aan de deelnemers worden voorgelegd.
De stad heeft een vertegenwoordiging in de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening.
De gemeenteraad kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aanduiden.
Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 432 en artikel 454
De gemeenteraad keurt op basis van de bekomen documenten de agendapunten goed van de algemene vergadering van 29 juni 2022 van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening.
De gemeenteraad duidt geen vertegenwoordiger aan, gezien de Gemeentelijke Holding NV in vereffening is.
Op 3 juni 2021 nam de gemeenteraad kennis van het kader voor opvolging en evaluatie met indicatoren. Ondertussen werd door een aanpassing meerjarenplan een aantal extra prioritaire acties geformuleerd. Ook voor deze acties hebben we indicatoren geformuleerd. Daarnaast zijn er enkele indicatoren waar we een wijziging voorstellen.
De indicatoren bij de prioritaire acties en beleidsdoelstelingen gebruiken we tweemaal per jaar:
- bij de tussentijdse evaluatie
- bij de eindevaluatie
Bijlage:
Excel met twee tabbladen
- tabblad 1: indicatoren bij de nieuwe prioritaire acties
- tabblad 2: wijziging van enkele indicatoren bij de beleidsdoelstellingen
De gemeenteraad neemt kennis van de aanpassing aan het kader voor opvolging en evaluatie met indicatoren
Op 31 mei 2022 heeft Carina Jacobs de gemeenteraad en de algemeen directeur van de stad Geel schriftelijk op de hoogte gebracht van haar ontslag als lid in de raad van bestuur AGB Cultuur.
Er moet vervanging voorzien worden.
CD&V stelt voor om Carina Jacobs te vervangen door Marcel Verachtert in de raad van bestuur AGB Cultuur. De voordrachtsakte is toegevoegd in bijlage.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het ontslag van Carina Jacobs als lid in de raad van bestuur AGB Cultuur en dient een vervanger aan te stellen.
Art. 11 van de statuten van het AGB Cultuur.
Art. 235 § 2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Carina Jacobs als lid van de raad van bestuur AGB Cultuur.
De gemeenteraad stelt Marcel Verachtert aan als lid van de raad van bestuur AGB Cultuur ter vervanging van ontslagnemend lid Carina Jacobs.
Artikel 474 § 4 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De autonome verzorgingsinstelling Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna Geel (hierna AZ Sint-Dimpna Geel) wenst in samenwerking met het publiekrechtelijk Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Geel (hierna OPZ Geel) de VZW Fazo-Kempen op te richten en tot deze VZW toe te treden.
De VZW is een kostendelende vereniging (KDV) die gericht is op het aanbieden aan de deelgenoten van ondersteunende diensten zoals facilitaire diensten waaronder bijvoorbeeld schoonmaak- en logistieke diensten en de onthaalfunctie.
De VZW stelt zich tot doel om op duurzame wijze tewerkstelling te ontwikkelen voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt in samenspraak met relevante lokale partners.
De oprichters en leden van de VZW beogen door deze samenwerking een duurzame dienstverlening te organiseren en een substantiële kostenbesparing te realiseren.
De oprichting van en deelname in VZW Fazo-Kempen maakt het mogelijk om onder meer het (schoonmaak)personeel gerichter in te zetten voor een klantgerichte dienstverlening op maat binnen AZ Sint-Dimpna Geel. Bovendien laat de participatie toe om het financieel beheer van AZ Sint-Dimpna Geel op een kostenefficiënte wijze te organiseren.
Een toelichtende nota van AZ Sint-Dimpna Geel, als bijlage toegevoegd, verduidelijkt dit initiatief en de doelstellingen die hiermee worden nagestreefd.
Het decreet over het lokaal bestuur (artikel 474 § 4) bepaalt dat een autonome verzorgingsinstelling gerechtigd is om in het kader of ter ondersteuning van haar wettelijke opdracht, met instemming van haar leden, lid te worden van een rechtspersoon andere dan die die welke een winstoogmerk hebben. Dit houdt in dat het mogelijk is voor een autonome verzorgingsinstelling om een VZW op te richten en hierin te participeren onder de genoemde voorwaarden. De statuten van AZ Sint-Dimpna Geel bevestigen dit principe (artikel 6).
AZ Sint-Dimpna Geel en OPZ Geel hebben beroep gedaan op juridische expertise om de oprichting en deelname in VZW Fazo-Kempen te motiveren. Er wordt naar deze adviezen, die als bijlage zijn toegevoegd, verwezen:
De oprichting van de VZW Fazo-Kempen en de toetreding van de AV AZ Sint Dimpna Geel tot deze VZW worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan haar deelgenoten, met name de gemeente en het OCMW.
Uit de adviezen van de deskundigen blijkt dat aan de voorwaarden voor oprichting van en deelname aan deze VZW is voldaan en dat deze goedkeuring kan worden verleend.
Artikel 474 § 4 van het decreet over het lokaal bestuur
De gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan de beslissing van de AV AZ Sint Dimpna Geel om de VZW Fazo-Kempen op te richten en hierin deel te nemen.
Op De Leunen bouwt de Geelse Huisvesting verschillende sociale woningen. Buurtbewoners merken bezorgd op dat al het water dat opgepompt wordt in de riolering verdwijnt. De bezorgdheid is terecht gezien de droogte van de voorbije maanden en de daaraan gekoppelde waterschaarste.
In het hemelwaterplan van stad Geel lees ik dat er ingezet wordt op een gescheiden riolering zodat regenwater – gescheiden van afvalwater - afgevoerd wordt naar ‘de ontvangende waterloop’.
Verdwijnt het opgepompt water bij deze bouwwerken al in zo’n vernieuwd gescheiden rioleringsstelsel? Of komt het samen met vuil afvalwater terecht in de riolering?
Wat is de stand van zaken van de aanleg van gescheiden riolering in Geel? Wat is de ambitie daaromtrent?
In de Humo van 24 mei zegt Vlaams minister van leefmilieu en natuur Zuhal Demir: “Ik wijzig ook de regels voor bouwwerven: gedáán met opgepompt grondwater zomaar in de riolering te laten wegstromen. Projectontwikkelaars moeten dat hergebruiken of aanbieden aan de lokale groendienst en boeren.”
Deelt het stadsbestuur de mening van de minister?
Zullen er inspanningen geleverd worden om het water van deze bouwwerken op te vangen zodat het creatief hergebruikt kan worden?
Hoewel de financiën van de stad Geel in 2021 nog geen slagzij maakten, ziet de prognose er voor 2022 minder rooskleurig uit. Er valt een aanpassing van de meerjarenplanning in negatieve zin te verwachten, en dat is geen goed nieuws. De oorzaak ligt o.a. bij de sterk gestegen prijzen voor energie. Men kan dat evenwel ook betitelen als: onze afhankelijkheid van fossiele energiebronnen. Het stadsbestuur maakt gebruik van een aantal gebouwen - de academie voor muziek, woord en dans, de SAIO, de academie voor beeldende kunsten - die inmiddels een eeuw tot anderhalve eeuw oud zijn.
Ons komt het voor dat het nu meer dan ooit te overwegen valt deze 'historische' gebouwen af te stoten voor een nieuwe bestemming (met respect voor hun monumentale waarde) en de functies die ze momenteel bekleden over te brengen naar een centraal gelegen, energie-neutrale nieuwbouw, waarvan de investering na de gebruikelijke afschrijvingsperiode allicht terug te winnen valt.
Is deze ambitieuze piste voor het schepencollege te overwegen?
Her en der in de stad, voornamelijk in het centrum, worden er ratten gesignaleerd.
Onze fractie gaat er vanuit dat hierover verschillende meldingen zijn binnengekomen bij de stad.
Over hoeveel meldingen gaat het? Op welke locaties spreken we van een rattenplaag?
Op dit ogenblik worden de ratten in Geel nog bestreden via gif en via de slimme rattenval (zonder gif).
Deze laatste rattenvallen worden sinds het voorjaar van 2021 vooral in het centrum ingezet.
Blijkbaar staan er onvoldoende slimme vallen in het centrum daar de rattenplaag nu niet onder controle is.
Worden er slimme rattenvallen bijgeplaatst?
Wat is het plan van aanpak?
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Noël Devos over Duivels Geel in 2022.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Noël Devos over Duivels Geel in 2022.