Terug
Gepubliceerd op 25/01/2022

2022_CBS_00153 - Belasting op het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/01/2022 - 13:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00153 - Belasting op het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen - Beslissen: Goedkeuren 2022_CBS_00153 - Belasting op het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

De omgevingsvergunning verenigt vergunningen voor stedenbouwkundige handelingen, het verkavelen van gronden, de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, kleinhandelsactiviteiten en het wijzigen van kleine landschapselementen of voor het wijzigen van vegetatie. Omgevingsvergunningen kunnen zowel voor elk van die onderdelen apart of gezamenlijk in een enkele aanvraag aangevraagd worden.

Dit reglement omvat zowel vergunningsplichtige als meldingsplichtige aanvragen. De stad heft een  basisbelasting op de aanvragen die ingediend of behandeld worden via de gewone of de vereenvoudigde procedure. Bij gecombineerde aanvragen worden de elementen die van toepassing zijn, samengeteld.

Omgevingsvergunningen moeten zonder uitzondering online via het omgevingsloket aangevraagd worden. Vergunningsaanvragen waarvoor de medewerking van een architect niet vereist is, kunnen door niet-professionelen zelf aangevraagd worden. Niet-professionelen beschikken mogelijk niet over de hiervoor vereiste toestellen, kennis en vaardigheden. Dit betekent dat de medewerkers van de stad deze personen moeten ondersteunen door de analoog aangeboden documenten te digitaliseren én in het omgevingsloket in te voeren. Dit brengt een bijkomende taak met zich mee. Daarom wordt er voor het digitaliseren van aanvragen een bijkomend tarief aangerekend.

Het is billijk hiervoor een specifieke belasting te heffen. Deze belasting verlicht de financiële behoefte van de stad.

Stedenbouwkundige attesten en terrasvergunningen worden vooralsnog analoog aangevraagd.

Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na de bekendmaking.

Wijzigingen in het reglement:

Het betreft hier een administratieve rechtzetting. In het belastingreglement voor het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2021, werd tweemaal eenzelfde activiteit (melding overdracht) opgenomen met een verschillend bedrag. Dit wordt nu rechtgezet.

 

Vorige omschrijving

Aangepaste omschrijving

7

Omgevingsvergunning: melding/aktename (IIOA klasse 3)/ overdracht

100 euro

Omgevingsvergunning: melding/aktename (IIOA klasse 3)/ overdracht + overdracht van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA)

100 euro

17

Melding van overdracht van een vergunning voor een exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA)

50 euro

Geschrapt en opgenomen in punt 7

 

Juridische grond

De grondwet, artikel 170 §4;

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen;

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten;

Het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning en haar uitvoeringsbesluiten.

Aanleiding en context

Het stadsbestuur wil een belasting heffen om de financiële noden te lenigen die het gevolg zijn het behandelen en digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen, aanvragen van stedenbouwkundige attesten, terrasvergunningen en opnames in het vergunningenregister.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.