Terug
Gepubliceerd op 25/01/2022

2022_CBS_00155 - Hervormd evaluatiesysteem onderwijspersoneel en instellingsgebonden taken - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/01/2022 - 13:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00155 - Hervormd evaluatiesysteem onderwijspersoneel en instellingsgebonden taken - Beslissen: Goedkeuren 2022_CBS_00155 - Hervormd evaluatiesysteem onderwijspersoneel en instellingsgebonden taken - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Juridische grond

Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, met zijn laatste wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Omzendbrief PERS/2007/09 van 29 oktober 2007 betreffende Functiebeschrijving en evaluatie, met zijn laatste wijzigingen;

Aanleiding en context

Met ingang van 1 september 2021 werd het evaluatiesysteem van onderwijspersoneel grondig hervormd. 

Ten eerste werd het principe van de geïndividualiseerde functiebeschrijvingen verlaten. Er mogen nog enkel kerntaken vastgelegd worden in de functiebeschrijvingen die lokaal per ambt, en desgevallend binnen een ambt per functie, worden vastgelegd. De instellingsgebonden taken horen dus niet langer thuis in de functiebeschrijvingen, maar worden ondergebracht in een aparte lijst van instellingsgebonden taken. Bij de start van elk schooljaar wordt de verdeling van de lijst aan instellingsgebonden taken bezorgd aan alle personeelsleden.

Ten tweede moet het evaluatieproces in de toekomst gezien worden als een constructief en positief personeelsbeleidsinstrument, dat het mee mogelijk moet maken een autonoom personeelsbeleid te voeren gericht op het verstrekken van kwaliteitsvol onderwijs. Hiervoor voerde de Vlaamse regering volgende hervormingen door:

  •  Evaluatoren moeten een gedegen opleiding krijgen. Vanaf 1 september 2021 moeten zij verplicht een opleiding volgen binnen de twee jaar na hun aanduiding als evaluator.
  • De verplichting om ieder personeelslid minstens vierjaarlijks te evalueren, komt te vervallen. De evaluatiegesprekken worden nog enkel voorbehouden voor personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld die aanleiding geven tot het vastleggen van persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen in het verslag van een formeel functioneringsgesprek. Voor hen wordt ook een verplicht begeleidingstraject van minstens 120 dagen voorzien na de overhandiging van het verslag van het eerste formele functioneringsgesprek met daarin de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
  • Met alle andere personeelsleden moet enkel nog op regelmatige basis een (informeel) functioneringsgesprek gehouden worden. Personeelsleden krijgen ook het recht om zelf een functioneringsgesprek aan te vragen wanneer zij daar nood aan hebben.

Argumentatie

Er werden inmiddels verschillende stappen ondernomen voor het Geelse stedelijke onderwijs om aan te sluiten op de vernieuwde regelgeving met betrekking tot de functionerings- en evaluatiecyclus.

Ten eerste werden nieuwe generieke functiebeschrijvingen uitgewerkt voor de verschillende ambten binnen de stedelijke basisscholen en academies. Hierbij werden de modellen gebruikt die aangereikt werden door OVSG. Deze functiebeschrijvingen werden positief geadviseerd door de lokale sociale partners op het ABOC van 26 november 2021. Conform de regelgeving, werden deze functiebeschrijvingen op 10 januari 2022 formeel goedgekeurd door François Mylle, middels een besluit algemeen directeur. In januari 2022 ontvangen de personeelsleden van de stedelijke basisscholen en academies hun vernieuwde functiebeschrijving.

Ten tweede werd voor elke stedelijke basisschool en academie een lijst met instellingsgebonden taken opgesteld. Ook deze werden op het ABOC van 26 november 2021 positief geadviseerd. De lijsten met instellingsgebonden taken zijn als bijlage toegevoegd aan dit besluit en worden ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Bij eventuele aanpassingen aan de instellingsgebonden taken zullen de vernieuwde lijsten met instellingsgebonden taken opnieuw ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd.

Ten derde zullen de evaluatoren binnen de stedelijke onderwijsinstellingen die nog niet aan de nieuwe opleidingsverplichting voldoen, alsnog de opleiding tot 'evaluator in het onderwijs' volgen. Dit gebeurt binnen de periode van twee jaar na 1 september 2021. Bovendien worden eventuele nieuwe evaluatoren in de toekomst verplicht om deze opleiding te volgen binnen de twee jaar na hun aanstelling als evaluator.

Ten vierde blijft de rol van eerste evaluator voor de schooldirecteurs en tweede evaluator voor het onderwijspersoneel gedelegeerd van de algemeen directeur van de stad Geel naar het diensthoofd stedelijk onderwijs, zoals onderhandeld op het ABOC van 24 augustus 2020. Ook het diensthoofd stedelijk onderwijs volgt de verplichte opleiding tot 'evaluator in het onderwijs'. Conform de onderwijsregelgeving, is de directeur de eerste evaluator van het schoolpersoneel dat aangesteld is aan zijn of haar instelling.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de vernieuwde regelgeving betreffende de functionerings- en evaluatiecyclus binnen het onderwijs die inging vanaf 1 september 2021.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijsten met instellingsgebonden taken van SBS De Burgstraat, SBS De Bollenboom, SBS De Steltloper, SBS De Katersberg, SBS Larum, SBS Winkelomheide en SAIO, goed.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijsten met instellingsgebonden taken van de stedelijke academie voor muziek, woordkunst-drama en dans en de stedelijke academie voor beeldende en audiovisuele kunsten, goed.