Terug
Gepubliceerd op 03/06/2022

2022_GR_00124 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de J.B. Stessensstraat - Goedkeuren

Gemeenteraad
do 02/06/2022 - 20:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; Luc Verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; Myriam Smets; Timmy Vanuytsel; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Pieter Verhesen; Noël Devos; Tinne Vangeel; Greet Daems; Petra Gyesbreghs

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_GR_00124 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de J.B. Stessensstraat - Goedkeuren 2022_GR_00124 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de J.B. Stessensstraat - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 6 februari 2012 het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de J.B. Stessensstraat goed.

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 21 maart 2022 het besluit "opstart autodelen - vastleggen locaties en types van autodelen" goed.

De gemeenteraad keurde op 30 maart 2022 het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake de beperkte parkeertijd goed.

De J.B. Stessensstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom.

Argumentatie

Voor het hoppinpunt AZ Sint-Dimpna werd goedgekeurd om op deze locatie te starten met een deelwagen op fossiele brandstof: een stadswagen. De dienst openbaar domein - team mobiliteit stelt voor om de deelwagen te voorzien in de J.B. Stessensstraat vlak voor de bushalte (foto in bijlage). Het is belangrijk dat de deelwagen op een plaats staat waar de gebruikers op een veilige manier hun rit kunnen starten. Er wordt immers gevraagd om voor de start van de rit de auto te controleren op mogelijke schade door de vorige gebruiker en dit te melden via de app.

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de J.B. Stessensstraat, gestemd in de zitting van 12 februari 2021, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De bestuurders rijdend in de J.B. Stessensstraat dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Eikevelden, die een hoofdweg is.

Het verkeersbord B1 wordt aangebracht.

Artikel 3

De bestuurders rijdend in de J.B. Stessensstraat dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in de Gasthuisstraat, die een hoofdweg is.

Het verkeersbord B5 wordt aangebracht.

Artikel 4

Het éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd op het plein voor het sociaal huis.

De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.

Artikel 5

De toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton, uitgezonderd laden en lossen.

De zoneverkeersborden C21 worden aangebracht.

Artikel 6

Het parkeren wordt verboden op het plein voor het sociaal huis.

De zoneborden E1 worden aangebracht.

Artikel 7

Het stilstaan en parkeren wordt verboden vanaf Eikevelden tot Dornik, langs beide zijden van de straat.

De verkeersborden E3 worden aangebracht.

Artikel 8

Het parkeren wordt toegelaten in de aangelegde parkeervakken langs de even zijde vanaf Dornik tot Gasthuisstraat volgens de gebruiksmodaliteiten van de parkeerautomaten.

De verkeersborden E9a met onderbord "betalend" worden aangebracht.

Artikel 9

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap op de aangelegde parkeerplaatsen op het plein voor het sociaal huis (acht plaatsen).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 10

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt voor autodelen op de parkeerplaats voor de bushalte, ter hoogte van de hoofdingang van het ziekenhuis (één plaats).

Het verkeersbord E9a met onderbord "autodelen" worden aangebracht.

Artikel 11

Het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor elektrische voertuigen op de parkeerplaatsen tegenover huisnummer 67 (twee plaatsen).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 12

Een stopstreep wordt gemarkeerd aan het kruispunt met de Gasthuisstraat.

Artikel 13

Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van het kruispunt met Eikevelden;
  • ter hoogte van het kruispunt met Gasthuisstraat.

Artikel 14

Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen langs de even zijde vanaf Dornik tot Gasthuisstraat.

Artikel 15

Parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen en een blauwe kleur op de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 16

Een zone 30 wordt ingevoerd.

De zoneverkeersborden F4a en F4b worden aangebracht.

Artikel 17

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.