Terug
Gepubliceerd op 20/09/2022

2022_CBS_02403 - Omgevingsvergunning - aanleggen van een terras bij een woning met handelspand langs Lichtaartseweg 25A en 25B (202200422sw) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 19/09/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02403 - Omgevingsvergunning - aanleggen van een terras bij een woning met handelspand langs Lichtaartseweg 25A en 25B (202200422sw) - Vergunning 2022_CBS_02403 - Omgevingsvergunning - aanleggen van een terras bij een woning met handelspand langs Lichtaartseweg 25A en 25B (202200422sw) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 07.11.2022*

*Na deze datum wordt het dossier stilzwijgend geweigerd.

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022117518

Dossiernummer gemeente: 202200422

 

De gemeente Geel heeft op 2 september 2022 een aanvraag ontvangen voor aanleggen van een terras bij een woning met handelspand. De aanvraag werd op 8 september 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Jan Heylen wonende te Hoefsmidstraat 6 te 2250 Olen

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Lichtaartseweg 25A en 25B

Kadastrale ligging: afdeling 2 sectie C nr. 167V

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen deels in

woongebied met landelijk karakter en deels in agrarisch gebied.

 

De woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven;

 

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling 1767 (ref RWO 034/1473).

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag situeert zich volledig binnen het gedeelte woongebied met landelijk karakter. De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing op deze aanvraag.

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
  • algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
  • algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek
  • Verkavelingsvergunning 1767 (ref RWO 034/1473) voor het opsplitsen van een perceel in percelen voor woning bouw met latere wijzigingsvergunningen.
  • Omgevingsvergunning OMV_2021149920 202200565 afgeleverd aan Jan Heylen en Ellie Laeremans voor het oprichten van een gekoppelde woning met een onderschikte handelsfunctie (horeca) parkeervoorzieningen en garage.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

De aanvraag

De aanvraag omvat het aanleggen van een terras bij een recent vergunde woning met handelsfunctie. Het terras heeft een oppervlakte van 63m² en sluit aan op het gebouw. 

Het terras wordt voorzien in hetzelfde materiaal als het vergunde karrespoor en bestaat uit waterdoorlatende klinkers. De onderfundering wordt voorzien in steenslag 20cm en 8 cm stabilisé. het terras komt ca. 40 cm boven maaiveld te liggen. 

 

De omgeving

De aanvraag is gelegen langsheen de Lichtaartseweg in het deeldopr Larum, op de grens met de gemeente Olen. De bebouwing in de omgeving bestaat uit residentiële woningen (eengezinswoningen en meergezinswoningen) en beperkte handel. De aanvraag bevindt zich vlak bij het kanaal Bocholt-Herentals dat zich ten zuiden van het perceel bevindt.

 

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.

 

  1. Project-MER

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

 

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Legaliteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 en 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een aanvraag omgevingsvergunning te worden geweigerd als deze niet in overeenstemming is met de stedenbouwkundige voorschriften, voor zover daarvan niet op geldige wijze is afgeweken en als constructie door een rooilijn, zone van achteruitbouw of reservatiestrook wordt getroffen.

 

Planologische toets

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in woongebied.

 

 

De woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven;

 

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling 1767 (ref RWO 034/1473).

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag situeert zich volledig binnen het gedeelte woongebied met landelijk karakter. De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing op deze aanvraag.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften en stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn voor het perceel.

 

Rooilijn, zone van achteruitbouw en reservatiestrook (toetsing art. 4.3.8 VCRO)

De woning wordt niet geslagen door een rooilijn en is niet binnen een zone voor achteruitbouw noch binnen een reservatiestrook. gelegen.

 

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg Lichtaartseweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

De oppervlakte van het terras blijft beperkt tot 63m². Dit terras wordt waterdoorlatend aangelegd. Dit maakt dat een deel van het hemelwater dat op het terras valt rechtstreeks zal infiltreren in deze oppervlakte. Het overige deel van het hemelwater zal aflopen naar de groene zones op het terrein en daar kunnen infiltreren.

De impact op de waterhuishouding is minimaal. De aanvraag voldoet aan de verordening hemelwater.

 

Natuurtoets

De aanvraag bevindt zich op ca. 950m van het Ven-gebied Het Geels Gebroekt.

De aanvraag bevindt zich op ca. 700m van het habitatgebied Valeigebied van de Kleine Nete met brongebieden, moerassen en heiden.

De aanvraag is gelegen op ca. 1450m van het vogelrichtlijngebied De Zegge.

De dichtsbijgelegen ruimtelijke kwetsbare gewestplanbestemming (agrarisch gebied met ecologische waarde)bevindt zich op ca. 850m van het betroffen perceel. 

Op basis van het voorwerp van de aan vraag en de grote afstand tot de  SBZ-gebieden, kan besloten worden dat er geen onvermijdbare en onherstelbare schade zal ontstaan op de huidige en toekomstige natuurwaarden in deze SBZ-gebieden. De natuurtoets wordt bijgevolg doorstaan.

Opportuniteitstoets

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een aanvraag omgevingsvergunning te worden geweigerd als deze niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

De beoordeling van de goede ruimtelijke ordening wordt uitgevoerd op basis van de criteria die vastgelegd zijn artikel 4.3.1§2 van de VCRO en omvatten: functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

De beoordeling van de goede ruimtelijke ordening wordt uitgevoerd in de opportuniteitstoets.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het aanleggen van een terras bij een vergunde woning met ondergeschikte handelsfunctie. Het terras ondersteunt de functies die in het gebouw aanwezig zijn. Ook in de omgeving van de aanvraag zijn hoofdzakelijk woonfuncties aanwezig. De aanvraag past zich bijgevolg in de omgeving in.

 

 

Mobiliteit

Het aanleggen van een terras heeft geen impact om de mobiliteit in de omgeving. Enkel voor het aanvoeren van het materiaal is werftransport noodzakelijk. Rekening houdende met de beperkte oppervlakte van het terras is dit werfverkeer zeer beperkt

 

Materiaal-visuele inpasbaarheid

De afwerkingslaag van het terras bestaat uit dezelfde toplaag (betonklinker) als het karrespoor dat in de basisvergunning werd vergund. Dit si een gangbaar materiaal voor residentiele toepassingen en past zich harmonieus op het perceel in.

 

Schaal-ruimtegebruik-bouwdichtheid.

De oppervlakte van het terras bedraag 63m². Naast het terras blijft er nog een groene zone over op het perceel als tuinzone. Het verhardingspercentage van het perceel is nog aanvaardbaar. In de basisaanvraag werd de verharding deels voorzien in grasdals en de toegang middels een karspoor om de oppervlakte verharding te mitigeren.

Het terras dient maximaal waterdoorlatend aangelegd te worden. Het water dat niet binnen de oppervlakte van het terras kan infiltreren moet op eigen terrein opgevangen worden en ter plaatse infiltreren. Afstromen naar aanpalende percelen of de openbare weg is niet toegestaan.

 

Bodemreliëf

Het terras wordt op het maaiveld aangebracht. De bodemingreep is bijgevolg beperkt

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing op deze aanvraag.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

De hinder naar de omgeving die uitgaat van het voorwerp van de aanvraag is minimaal..

Tijdens de aanleg van het kan er beperkte hinder zijn door vrachtverkeer voor de levering van de bouwmaterialen. Deze impact is echter beperkt in tijdsduur evenals in intensiteit.

De politiecodex van stad Geel legt in artikel 44 op dat het gebruik van bouwmachines of andere bouwwerktuigen die de rust van inwoners kunnen verstoren verboden is tussen 22u en 7u. Dit beperkt de hinderimpact op de omgeving sterk zodat de hinder die gepaard gaat vanuit de bouwwerkzaamheden aanvaardbaar zijn.

 

 

De aanvraag is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening of kan ermee in overeenstemping worden gebracht mits het opleggen van voorwaarden.

 

De opportuniteitstoets wordt doorstaan.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

Er werd geen advies gevraagd.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies over de aanvraag van Jan Heylen voor het aanleggen van een terras van 63m² bij een woning met onderschikte handelsfunctie gelegen Lichtaartseweg 25A, kadastraal gekend als Afdeling 2 Sectie C, nummer 167V mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:

 

  • De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.
  • Aanpassingen aan het openbaar domein mogen enkel door stad Geel of een door aangestelde derde mogen worden uitgevoerd. Hiervoor moet men een aanvraag doen (https://www.geel.be/aanpassingen-openbaar-domein). De kosten van deze aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.
  • Het terras dient maximaal waterdoorlatend aangelegd te worden. Het water dat niet binnen de oppervlakte van het terras kan infiltreren moet op eigen terrein opgevangen worden en ter plaatse infiltreren. Afstromen naar aanpalende percelen of de openbare weg is niet toegestaan.

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

  • De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.
  • Aanpassingen aan het openbaar domein mogen enkel door stad Geel of een door aangestelde derde mogen worden uitgevoerd. Hiervoor moet men een aanvraag doen (https://www.geel.be/aanpassingen-openbaar-domein). De kosten van deze aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.
  • Het terras dient maximaal waterdoorlatend aangelegd te worden. Het water dat niet binnen de oppervlakte van het terras kan infiltreren moet op eigen terrein opgevangen worden en ter plaatse infiltreren. Afstromen naar aanpalende percelen of de openbare weg is niet toegestaan.