Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

2022_BURG_00700 - Boerenbal - PC Ten Aard - 11/3/2023 - Goedkeuren

Burgemeester
di 27/12/2022 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_BURG_00700 - Boerenbal - PC Ten Aard - 11/3/2023 - Goedkeuren 2022_BURG_00700 - Boerenbal - PC Ten Aard - 11/3/2023 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Landelijke Gilde Ten Aard vraagt de toestemming voor de organisatie van hun Boerenbal, in parochiecentrum Ten Aard, op zaterdag 11/3/2023, van 19.30 tot 02.30 uur. 

Adviezen

Politie Gunstig advies

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Landelijke Gilde Ten Aard voor de organisatie van hun Boerenbal, in parochiecentrum Ten Aard, op zaterdag 11/3/2023.

De organisator is verantwoordelijk om de juiste verzekeringen af te sluiten voor het evenement:

  • verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator;
  • verzekering voor medewerkers & bezoekers: uw eigen verantwoordelijkheid

Artikel 2

Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;

      • De deuren van de zaal dienen steeds gesloten te blijven wanneer er muziek geproduceerd wordt.
      • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
      • verontreinigingen in de nabijheid van de fuiflocatie, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 6.00u ‘s anderendaags;
      • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
      • gevallen van vandalisme binnen of op het terrein onmiddellijk aan de gebouwbeheerder doorgeven.
      • Bij het geven van fuiven/vaten is (gelegenheids-)security verplicht (aantal wordt bepaald door advies van Politie) - De (gelegenheids-)security blijft met minimum 2 personen tot al het volk weg is op de parking; luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
    • De maximumcapaciteit van de zaal, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
    • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

    Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      1. Géén alcohol voor -16 jarigen;
      2. Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
      • + 18 = GROEN
      • +16  = ORANJE
      • -16 = ROOD

     

    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 4

De muziek moet uitgezet worden om 03.30 uur. De zaal moet ontruimd zijn om 04.00 uur.

Artikel 5

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 95% opnieuw inzamelen en laten verwijderen door een erkend organisme dat een attest kan afleveren. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 6

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 7

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.