Terug
Gepubliceerd op 13/12/2022

2022_CBS_03162 - Omgevingsvergunning - - het verbouwen en uitbreiden van een bestaand gebouw- het wijzigen van functie kantoor naar functie wonen, zijnde meergezinswoning (6 appartementen)- het afbreken van de aanwezige achterbouw- het plaatsen van een overdekte fietsenstalling/autostaanplaatsen. langs Eikevelden 84 bus 1, bus 2, bus 3, bus 4, bus 5 en bus 6 (202200363JH) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 12/12/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_03162 - Omgevingsvergunning - - het verbouwen en uitbreiden van een bestaand gebouw- het wijzigen van functie kantoor naar functie wonen, zijnde meergezinswoning (6 appartementen)- het afbreken van de aanwezige achterbouw- het plaatsen van een overdekte fietsenstalling/autostaanplaatsen. langs Eikevelden 84 bus 1, bus 2, bus 3, bus 4, bus 5 en bus 6 (202200363JH) - Vergunning 2022_CBS_03162 - Omgevingsvergunning - - het verbouwen en uitbreiden van een bestaand gebouw- het wijzigen van functie kantoor naar functie wonen, zijnde meergezinswoning (6 appartementen)- het afbreken van de aanwezige achterbouw- het plaatsen van een overdekte fietsenstalling/autostaanplaatsen. langs Eikevelden 84 bus 1, bus 2, bus 3, bus 4, bus 5 en bus 6 (202200363JH) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 15/02/2022 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022095063

Dossiernummer gemeente: 202200363

 

De gemeente Geel heeft op 13 juli 2022 een aanvraag ontvangen voor - het verbouwen en uitbreiden van een bestaand gebouw

- het wijzigen van functie kantoor naar functie wonen, zijnde meergezinswoning (6 appartementen)

- het afbreken van de aanwezige achterbouw

- het plaatsen van een overdekte fietsenstalling/autostaanplaatsen.. De aanvraag werd op 3 augustus 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Dieter Vanlommel wonende te Eikevelden 87 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Eikevelden 84 bus 1,  bus 2,  bus 3,  bus 4,  bus 5 en  bus 6

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nrs. 1415E2 en 1415D2

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel

 

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Wijdbosch goedgekeurd op 31 mei 2012, gelegen in gegroepeerde bebouwing B1S.

 

De aanvraag is gelegen in een gewijzigde verkaveling van 03/03/1975 (verkaveling 0987) Deze verkaveling is voor het terrein van de aanvraag niet vervallen, maar is wel ouder dan 15 jaar.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan, maar niet met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Voor de bouwhoogte die licht verschilt met de aanpalende bebouwing omwille van de isolatienormen wordt een afwijking, zoals bepaald in  artikel 4.4.1 uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gevraagd.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Oud dossier VLAREM (1977/A/02863) voor mazouttank – geen beslissing.
  • Stedenbouwkundige vergunning (06377) voor nieuwbouw appartementsgebouw - goedgekeurd op 03/11/1975.
  • Stedenbouwkundige vergunning (11929) voor oprichting appartementsgebouw - goedgekeurd op 29/12/1997.
  • Stedenbouwkundige vergunning (07405) voor het oprichten van een bureelgebouw - goedgekeurd op 20/12/1979.
  • Verkavelingsvergunning (0987) voor nieuwe verkaveling - goedgekeurd op 26/08/1974.
  • Verkavelingsvergunning (0987) voor wijziging vergunde verkaveling - goedgekeurd op 03/03/1975.
  • Verkavelingsvergunning (0987) voor wijziging vergunde verkaveling - goedgekeurd op 14/07/1997.
  • Milieuvergunning 1997/M3/02416 voor lha in riolen – geen beslissing.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft:

- het verbouwen en uitbreiden van een bestaand gebouw

- het wijzigen van functie kantoor naar functie wonen, zijnde meergezinswoning (6 appartementen)

- het afbreken van de aanwezige achterbouw

- het plaatsen van een overdekte fietsenstalling/autostaanplaatsen.

Het bestaande gebouw met bestaande zijdelingse trappenhal, wordt uitgebreid met een gelijkaardig volume. Het bestaande gebouw wordt op de verdiepingen uitgebreid tot aan de achtergevel van het gelijkvloers en het aanpalende linkse appartementsblok. Zo kan er per niveau een appartement gecreëerd worden. Gelijkvloers krijgt het appartement een tuinzone aan de achterzijde. Gelet op de oriëntatie, zuiden op de voorzijde, is er voor elk verdiep een groot terrasraam in de voorgevel voorzien. Het nieuwe volume dat voorzien wordt op het braakliggende terrein, bouwt verder op de bestaande trappenhal met de bouw van een lift en eveneens 3 appartementen, 1 per verdiep.

Voor iedere groep van aaneengesloten gebouwen zal de architectuur van de eerst gebouwde bepalend zijn. De dakvorm van het bestaande gebouw en de uitbreiding zijn idem aan het aanpalende bouwblok. De bouwhoogte wijkt licht af van de bouwhoogte van de direct aanpalende bouwhoogte, omdat het binnen de huidige EPB-reglementering niet mogelijk is om de bestaande plafondhoogte voldoende te isoleren, zonder verhoging van de dakrand. Aangezien echter de dakrand van het aanpalende bouwblok iets verder eveneens een verhoging heeft, kan de voorgestelde verhoging aanvaard worden.

In de tuinzone worden autostaanplaatsen en carports voorzien, gecombineerd met fietsenstallingen. Bergingen zijn voorzien in het bestaande kelderniveau van het bestaande gebouw, toegankelijk via de traphal en lift.

Het bestaande niveauverschil op het terrein vooraan, die bestaat uit trappen, wordt verwijderd en aangepast in functie van toegankelijkheid. Hiervoor wordt het bestaande terreinprofiel van het nog braakliggende stuk gevolgd, dat eveneens aansluit op de aanleg van het rechts aanpalende bebouwde terrein.

De aanleg van dakterrassen is toegelaten op min. 1.90m uit de zijdelingse perceelsgrenzen en op voorwaarde dat een terrasafsluiting wordt aangebracht niet hoger dan 1.20m. Hieraan is voldaan.

De balkons mogen een maximum uitsprong hebben van 0.50m op min. 2.50m boven trottoirniveau en op min. 0.50m afstand van de scheidingsmuur. Hieraan is voldaan.

Alle appartementen hebben een netto-oppervlakte van meer dan 62m² (2 slaapkamers).

 Afvalcontainers worden voorzien in de aanwezige kelderruimte/appartement van het bestaande gebouw, toegankelijk via de traphal en lift.

Gelet op de zuidoriëntatie aan de voorzijde en de woonkwaliteit is geopteerd om gelijkvloers voor de gelijkvloerse appartementen groenaanplantingen te voorzien. De verharding bestaat uit een toegang voor wagens/fietsen/rolstoelen van en naar de appartementen-parkeerruimtes.

Bij het bepalen van het aantal parkeerplaatsen in het project is geopteerd om een leefbare combinatie van parkeren en groenaanleg/ leefbaarheid van de tuinzone te behouden. Er is 1 parkeerplaats voorzien per appartement volgens de voorschriften van het BPA. Het aantal fietsen is maximaal en volgens de verordening behouden omdat er de overtuiging is dat om reden van duurzaamheid en leefbaarheid het wenselijk is alternatieve vervoersvormen te promoten. Er zijn 3 overdekte autobergplaatsen voorzien volgens de opgelegde afmetingen. Er zijn 3 autostaanplaatsen in open lucht voorzien waarvan 1 voor personen met verminderde beweeglijkheid. Alle fietsenstallingen zijn voorzien in de tuinzone volgens de afmetingen voorzien in de verordening (fietsen op gelijke hoogte). Waar mogelijk is de verharding waterdoorlatend voorzien. Dit betreft de zone die niet toegankelijk moet zijn voor minder mobielen. De tuinzone is ook maximaal ingericht als gemeenschappelijk (projectgebonden) groen.

De fietsenstalling is overdekt voorzien onder de voorziene carports. Het aantal parkeerplaatsen bedraagt 19. De fietsenstalling is een volledig overdekte en afgesloten voorziening.

De fietsenstalling werd niet aansluitend aan het hoofdgebouw voorzien, om de woonkwaliteit van de gelijkvloerse appartementen niet te verminderen. Zoals aangegeven in de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening – over parkeren en stallen van auto’s en fietsen, moeten ze gerealiseerd worden op het gelijkvloers, eenvoudig en vlot bereikbaar zijn vanuit de openbare weg en vanuit de appartementen, en indien niet mogelijk of niet wenselijk om deze aansluitend aan het hoofdgebouw in te richten, mogen deze ook gerealiseerd worden in dezelfde ruimte als de parkeerplaatsen. De bouwheer heeft gekozen om deze aansluitend aan de overdekte parkeerplaatsen te voorzien, daar deze op deze plaats het vlotst bereikbaar en toegankelijk zijn. En daarbij voldoende ruim kunnen worden ingericht.

De afbraak van het achterliggende gebouw en het vervangen door een lichte constructie met voldoende groenaanleg zal het terrein opwaarderen en de integratie met de aanpalende meergezinswoningen bevorderen.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 13 augustus 2022 t.e.m. 11 september 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 29 november 2022 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel)

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 9 september 2022 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel)

Advies: ongunstig

 

Op 9 september 2022 werd het advies ontvangen van Toegankelijk Vlaanderen

Advies: gunstig

 

Op 22 augustus 2022 werd het advies ontvangen van Fluvius System Operator

Advies: geen advies

 

Op 5 oktober 2022 werd het advies ontvangen van Openbaar Domein

Advies riolering (Advies Aquafin – Advies Dienst Openbaar domein – Verplichte keuring)

Advies Aquafin

Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld. Het project wordt gunstig geadviseerd rekening houdend met verschillende voorwaarden. Deze staan beschreven in het adviesrapport van Aquafin en dienen te worden opgevolgd.

Advies dienst Openbaar domein stad Geel

Aansluiting

Volgens onze gegevens is er een bestaande aansluiting voor afvalwater. Deze dient men te herbruiken.

Afhankelijk van de keuze voor de aansluiting van hemelwater dient het volgende te gebeuren:

 

  • Als men ervoor kiest om geen noodoverloop te voorzien vanuit de infiltratievoorziening dan
    • moet er geen aansluiting gemaakt worden naar de hemelwaterriolering in de straat
    • moet men geen retributie "ingebruikname lozingspunt" te betalen
    • hoeft men geen officiële aanvraag te doen bij Aquafin
    • moet men zelf wel een huisaansluitputje DWA plaatsen op de bestaande afvalwateraansluiting als dit nog niet aanwezig is. Dit huisaansluitputje dient van kunststof te zijn met voorgevormde vloei, roodbruin van kleur, met diameter 315mm en met een deksel voorzien van inscriptie "DWA/afvalwater
  • Als men wel een overloop wenst vanuit de infiltratievoorziening naar de openbare riolering dan
    • moet er een nieuwe aansluiting gemaakt worden. Dit zal worden uitgevoerd door Aquafin in opdracht van de dienst Openbaar domein van stad Geel.
    • moet men een officiële aanvraag doen bij Aquafin
    • moet men een retributie betalen voor het ingebruiknemen van dit nieuwe lozingspunt
    • zal het DWA-huisaansluitputje door Aquafin mee geplaatst worden

 

Men moet aan de dienst Openbaar domein laten weten welke keuze men zal maken.

 

Verplichte VLARIO-keuring

 

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Advies toegang tot het perceel

De huidige toegang is gelegen aan de rechterzijde van het perceel. Volgens het inplantingsplan blijft de locatie van de toegang behouden. De breedte voldoet aan de maximale toegestane toegangsbreedte. De boordsteen is reeds verlaagd. Er dient dus geen aanpassing te gebeuren van het openbaar domein. Indien er wel een aanpassing van het openbaar domein nodig is dan moet men dit aanvragen en de kosten er van dragen.

 

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

Op 9 september 2022 werd het advies ontvangen van Openbaar Domein

Het is wenselijk om 10% of twee extra fietsparkeerplaatsen te voorzien voor buitenmaatse fietsen zoals bakfietsen, driewielers,…. Er dienen ook voldoende stopcontacten voorzien te worden voor het laden van elektrische fietsen.

 

Advies: volledig gunstig

 

  1. Project-MER

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt voor op de lijst gevoegd als bijlage III, rubriek 10b (stadsontwikkelingsprojecten) van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag te screenen.

 

De m.e.r.- screeningsnota werd door de vergunningverlenende overheid gescreend en de bevindingen kunnen gevolgd worden.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.

 

Functionele inpasbaarheid

Het verbouwen en uitbreiden van een bestaand gebouw, het wijzigen van functie kantoor naar functie wonen, zijnde meergezinswoning (6 appartementen), het afbreken van de aanwezige achterbouw en het plaatsen van een overdekte fietsenstalling/autostaanplaatsen. stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik van het perceel.  Het hoofdgebouw wordt immers uitgebreid. Anderzijds wordt er achteraan op het perceel ook een grote achterbouw gesloopt.

Visueel-vormelijk

De aanvraag heeft een impact op de visueel-vormelijke uitstraling in het straatbeeld. Er wordt immers een uitbreiding van het hoofdgebouw voorzien en tevens een functiewijziging van kantoren naar wonen. Een woonfunctie sluit meer aan bij het algemene straatbeeld.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft een beperkte invloed op de mobiliteit. Er worden immers 6 appartementen voorzien. Op het terrein zelf worden voldoende auto- en fietsstalplaatsen voorzien zodat de parkeerdruk op het openbaar domein niet zal stijgen. Tevens was er al een kantoorgebouw waardoor er door de werknemers ook al verkeer werd gegenereerd.

Overeenkomstig de stedelijke parkeerverordening van Geel zijn er 77 parkeerplaatsen vereist op het eigen perceel. Er worden er 99 voorzien, wat dus ruim voldoende is.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft een impact op het bodemreliëf, die echter beperkt is. Er is een uitbreiding van het hoofdgebouw, maar de bestaande achterbouw wordt gesloopt. Alle verharding wordt voorzien in waterdoorlatende materialen.

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 13 augustus 2022 tot en met 11 september 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel), afgeleverd op 29 november 2022, is voorwaardelijk gunstig.
    Het advies van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel), afgeleverd op 9 september 2022, is ongunstig.
  • Het advies van Toegankelijk Vlaanderen, afgeleverd op 9 september 2022, is gunstig.
  • Het advies van Fluvius System Operator, afgeleverd op 22 augustus 2022, is geen advies.
  •  Het advies van Openbaar Domein, afgeleverd op 5 oktober 2022, is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van Openbaar Domein, afgeleverd op 9 september 2022, is gunstig.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.

Er dienen steeds ten minste 6 parkeerplaatsen (garages, carports) en 19 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.

Het is wenselijk om 10% of twee extra fietsparkeerplaatsen te voorzien voor buitenmaatse fietsen zoals bakfietsen, driewielers,…. Er dienen ook voldoende stopcontacten voorzien te worden voor het laden van elektrische fietsen

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).

De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of  gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.

Alle verharding dient te worden uitgevoerd in waterdoorlatende materialen.

 

Gevolg dient gegeven aan art. 3.131. van de Wet houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. dakdrop. Dit wil zeggen dat het dak zodanig moet aangelegd worden dat het regenwater op het eigen terrein afloopt.

De regenafvoer moet dus op het eigen terrein voorzien worden.

 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de brandweer zone Kempen dd. 26/11/2022 met kenmerk BWDP/2015-985/003/01/PVB.

 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Inter dd. 09/09/2022 met kenmerk 20222166BIS.

 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst openbaar domein van Geel:

De voorwaarden, betreft riolering, beschreven in het advies van Aquafin, moeten worden opgevolgd.

Men dient de bestaande aansluiting voor afvalwater te gebruiken.

Afhankelijk van de keuze of men al dan niet een aansluiting wenst voor hemelwater moet men al dan niet zelf het huisaansluitputje DWA plaatsen zoals beschreven in het advies.

Als men een noodoverloop wenst naar het openbare hemelwaterstelsel dan moet er een nieuwe aansluiting gemaakt worden. Men moet de dienst Openbaar domein van stad Geel op de hoogte stellen van deze keuze en men moet een officiële aanvraag doen bij Aquafin. Voor het ingebruik nemen van dit nieuwe lozingspunt zal men dan een retributie moeten betalen.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Men dient de maximale toegestane toegangsbreedte tot het perceel te respecteren.

Voor eventuele aanpassingen van het openbaar domein moet men een aanvraag doen en de kosten hiervan dragen.

 

Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.

 

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.

Er dienen steeds ten minste 6 parkeerplaatsen (garages, carports) en 19 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.

Het is wenselijk om 10% of twee extra fietsparkeerplaatsen te voorzien voor buitenmaatse fietsen zoals bakfietsen, driewielers,…. Er dienen ook voldoende stopcontacten voorzien te worden voor het laden van elektrische fietsen

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).

De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of  gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.

Alle verharding dient te worden uitgevoerd in waterdoorlatende materialen.

Gevolg dient gegeven aan art. 3.131. van de Wet houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. dakdrop. Dit wil zeggen dat het dak zodanig moet aangelegd worden dat het regenwater op het eigen terrein afloopt.

De regenafvoer moet dus op het eigen terrein voorzien worden.

 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies ven de brandweer zone Kempen dd. 26/11/2022 met kenmerk BWDP/2015-985/003/01/PVB.

 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Inter dd. 09/09/2022 met kenmerk 20222166BIS.

 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst openbare werken van Geel:

De voorwaarden, betreft riolering, beschreven in het advies van Aquafin, moeten worden opgevolgd.

Men dient de bestaande aansluiting voor afvalwater te gebruiken.

Afhankelijk van de keuze of men al dan niet een aansluiting wenst voor hemelwater moet men al dan niet zelf het huisaansluitputje DWA plaatsen zoals beschreven in het advies.

Als men een noodoverloop wenst naar het openbare hemelwaterstelsel dan moet er een nieuwe aansluiting gemaakt worden. Men moet de dienst Openbaar domein van stad Geel op de hoogte stellen van deze keuze en men moet een officiële aanvraag doen bij Aquafin. Voor het ingebruik nemen van dit nieuwe lozingspunt zal men dan een retributie moeten betalen.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Men dient de maximale toegestane toegangsbreedte tot het perceel te respecteren.

Voor eventuele aanpassingen van het openbaar domein moet men een aanvraag doen en de kosten hiervan dragen.

 

 

Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.

 

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.