Terug
Gepubliceerd op 16/12/2022

2022_CBS_03195 - Omgevingsvergunning dempen zandwinningsput - omgevingsvergunning dempen zandwinningsput - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 12/12/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_03195 - Omgevingsvergunning dempen zandwinningsput - omgevingsvergunning dempen zandwinningsput - Advies 2022_CBS_03195 - Omgevingsvergunning dempen zandwinningsput - omgevingsvergunning dempen zandwinningsput - Advies

Motivering

Aanleiding en context

Via de gemeente Mol werd de dienst openbaar domein op de hoogte gebracht van een aanvraag omgevingsvergunning voor het gedeeltelijk opvullen van de zandwinningsput in de groeve Donk. Deze vergunning is in behandeling bij de provincie. Aangezien de exploitatie niet gelegen is op het grondgebied van de stad Geel is een officiële adviesvraag aan het schepencollege van Geel ook niet mogelijk. Een opmerking of bezwaar indienen tijdens het openbaar onderzoek in Dessel of Mol zou de enige mogelijkheid zijn geweest voor Geel om officieel een standpunt kenbaar te maken. Beide openbare onderzoeken werden echter reeds afgesloten. Ook de adviestermijn van 50 dagen is reeds verstreken.

Het dossier wordt op 20 december behandeld door de POVC.  Bij het behandelen van dossiers houdt de POVC in de praktijk wel rekening met opmerkingen of bezwaren die werden ingediend na het openbaar onderzoek.

Argumentatie

In de aanvraag omgevingsvergunning zijn volgende aspecten over mobiliteit opgenomen:

"De aanvoer zal gebeuren via vrachtwagens aan een maximaal aan te voeren volume van 300 000 ton per jaar en enkel komende via het hoofdwegennet, ic enkel toekomend via de N118 (Stenehei) en Kastelsedijk. Er zal geen enkele vrachtwagen aan- of afrijden via andere wegenis. Er is m.a.w. geen verkeer van/naar het zuiden (Mol) of oosten (Dessel). Bij dergelijk gemiddelde aanvoerritme is de totale uitvoeringsduur van het project ca 6,3 jaar. Een aanvoer per schip is niet realistisch.

De geplande aanvoer bedraagt gemiddeld 48 vrachtwagens per dag. Om gemakkelijk te rekenen werden 50 vrachtwagens per dag gehanteerd. Deze geplande vrachtwagens zullen tussen 7u en 17 uur grond afladen. Hierdoor kunnen we schatten dat er gemiddeld 5 vrachtwagens per uur aankomen en ook vertrekken. Omgerekend slaat dit op 5 vrachtwagenbewegingen per uur in elke richting."

De dienst openbaar domein merkt op dat in de beschrijving van de mobiliteitseffecten geen uitspraak wordt gedaan over de aanrijroute van de vrachtwagens, enkel dat deze zullen aanrijden via de N118. Als deze in praktijk aanrijden vanaf de E313 betekent dit dat de komende 6,3 jaar er dagelijks 10 vrachtwagens per uur extra door het centrum van Geel rijden via de N118 (Diestseweg - Gasthuisstraat - Sint-Dimpnaplein -  Logen). De dienst openbaar domein stelt voor om als college een standpunt/advies in te dienen waarbij gesteld wordt dat het aan en afrijden van deze vrachtwagens niet mag gebeuren via de N118 door het centrum van Geel, maar via de E34, N18, R18 en N118 om volgende redenen:

  • Het traject Diestseweg-Gasthuisstraat ligt volledig in de bebouwde kom en dus in verblijfsgebied met woonfuncties, handelsfuncties, recreatieve functies en scholen.
  • Het traject Diestseweg-Gasthuisstraat is niet ingericht en dus ook niet geschikt voor het intensieve gebruik door zwaar vervoer.
  • Het traject is een woon-schoolroute voor verschillende scholen en een ziekenhuis, wat concreet betekent dat het aantal jongeren en ouderen onder de kwetsbare weggebruikers relatief groter is dan gemiddeld. Concreet gaat het om bijna 3600 leerlingen en hun (groot)ouders.
  • Het traject fungeert ook als de direct aanrijroute voor ziekenwagens en MUG-voertuigen. Congestie door doorgaand (zwaar) verkeer leidt dus frequent tot tijdverlies.
  • Een groot deel van de voorziene periode van 6,3 jaar zal het traject Diestseweg - Gasthuisstraat niet beschikbaar zijn door wegenwerken op dit traject. Voorlopige timing hiervoor is 2024 - 2025.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester er schepenen geeft volgend standpunt/advies op de omgevingsvergunning dempen zandwinningsput (OMGP-2022-295):

De eerste voorkeur gaat uit naar het gebruik van het kanaal voor het vervoer van zand naar de zandwinningsput. 

Het aan- en afrijden van deze vrachtwagens mag niet gebeuren via de N118 door het centrum van Geel, maar moet gebeuren via de E34, N18, R18 en N118 om volgende redenen:

  • Het traject Diestseweg-Gasthuisstraat ligt volledig in de bebouwde kom en dus in verblijfsgebied met woonfuncties, handelsfuncties, recreatieve functies en scholen.
  • Het traject Diestseweg-Gasthuisstraat is niet ingericht en dus ook niet geschikt voor het intensieve gebruik door zwaar vervoer.
  • Het traject is een woon-schoolroute voor verschillende scholen en een ziekenhuis, wat concreet betekent dat het aantal jongeren en ouderen onder de kwetsbare weggebruikers relatief groter is dan gemiddeld. Concreet gaat het om bijna 3600 leerlingen en hun (groot)ouders.
  • Het traject fungeert ook als de direct aanrijroute voor ziekenwagens en MUG-voertuigen. Congestie door doorgaand (zwaar) verkeer leidt dus frequent tot tijdverlies.
  • Een groot deel van de voorziene periode van 6,3 jaar zal het traject Diestseweg - Gasthuisstraat niet beschikbaar zijn door wegenwerken op dit traject. Voorlopige timing hiervoor is 2024 - 2025.