Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

2022_BURG_00136 - Carnavalbal De Heiknuiters - Gijbelshal - 19/3/2022

Burgemeester
ma 28/02/2022 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_BURG_00136 - Carnavalbal De Heiknuiters - Gijbelshal - 19/3/2022 2022_BURG_00136 - Carnavalbal De Heiknuiters - Gijbelshal - 19/3/2022

Motivering

Aanleiding en context

Karnavalgilde De Heiknuiters vraagt de toestemming voor de organisatie van het Carnavalbal op zaterdag 19/3/2022,  in Gijbelshal te Winkelomheide, van 20.00 tot 04.00 uur. 

De organisator vraagt de toestemming voor de verkoop van sterke drank tijdens het evenement.

Juridische grond

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Adviezen

Brandweer Gunstig onder voorwaarden

De richtlijnen, voorwaarden en bepalingen in het advies van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

Politie Gunstig onder voorwaarden

Het evenement wordt toegevoegd aan de evenementenkalender die ter beschikking wordt gesteld van de patrouillerende politieteams zodat toezicht en nazicht zich eventueel kunnen voordoen.  

Er mogen geen alcoholische dranken geschonken worden aan -16jarigen en geen sterke dranken aan -18jarigen. Voor de verkoop van sterke drank is een toelating van de burgemeester vereist. 

Indien een afwijking van het geluidsniveau wordt aangevraagd adviseert de politie, om de overlast voor de buurt te beperken, slechts een maximaal geluidsniveau cat 2 dat groter is dan 85 dB(A) Laeq, 15 min en kleiner of gelijk aan 95 dB(A) Laeq toe te staan.

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid adviseert de politie de minimum van 6 agenten professionele security.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Vera Celis, burgemeester stad Geel, geeft de toestemming aan Karnavalgilde De Heiknuiters  voor de organisatie van het Carnavalbal op zaterdag 19/3/2022, in Gijbelshal te Winkelomheide.

De voorwaarden vermeld in het besluit en in het advies van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

U dient zelf te zorgen voor de nodige verzekeringen (verantwoordelijkheid organisator):

-verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator (evenementenpolis) (schade aan derden)

-uitbreiding naar verzekering voor medewerkers: uw eigen keuze/verantwoordelijkheid

Artikel 2

Gezien het brandweerverslag integraal als bijlage, dient de organisator ervoor te zorgen dat men de evacuatiecapaciteit (brandveiligheid) niet overschrijdt, d.i. max. 480 personen, berekend op basis van de gegevens aangeleverd door de organisator (nooduitgangen, oppervlakte).

Indien men de capaciteit wenst op te trekken dient men in de rolpoorten deuren voorzien.

Artikel 3

Deze vergunning en de vergunning voor de verkoop van sterke drank gelden onder volgende voorwaarden:

    • de nodige maatregelen nemen om overlast voor de omwonenden te voorkomen;
    • verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • dichthouden van alle (geluids)deuren
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en netheid van de buurt
    • verontreinigingen in de nabijheid van de evenementlocatie, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen
    • De maximumcapaciteit van de eventlocatie, zoals bepaald door de brandweer, mag niet overschreden worden.

    Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      • Géén alcohol voor -16 jarigen;
      • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • indien er cocktails en/of andere sterke drank (>15% vol) verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers. 

    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 4

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid adviseert de politie de minimum van 6 agenten professionele security.

Artikel 5

De muziek moet uitgezet worden om 03.30 uur. De zaal moet ontruimd zijn om 04.00 uur.

Deze bepaling is enkel geldig als de coronamaatregelen die op het moment van toepassing zijn dit toelaten. 

Artikel 6

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 7

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 8

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om vanaf 2020 nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 Kiest een organisator er toch voor om wegwerpbekers aan te bieden, dan moet hij deze voor 90% (en vanaf 2022 voor 95%) opnieuw inzamelen.

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 9

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 10

Zich houden aan de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus die van toepassing zijn op het moment dat het evenement doorgaat.

De deelnemers/bezoekers dienen duidelijk geïnformeerd te worden door de organisator over de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus bij deelname aan het evenement.

Indien men gebruik maakt van het Covid Save Ticket (CST), dient men als organisator hierop strikt toe te zien bij de toegangscontrole, en dient men in de aankomstzone de nodige maatregelen te treffen om de social distancing te respecteren,

De activiteit dient georganiseerd (in ingericht te worden volgens de coronamaatregelen die van toepassing zijn op de horeca.

Artikel 11

Dit besluit geldt indien er geen verdere maatregelen genomen worden in het kader van de bestrijding van Covid19 die verbieden dat dit initiatief kan doorgaan.