Meer en meer mensen gebruiken de fiets. Extra investeren in fietspaden is dus cruciaal. In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kent de Vlaamse Regering, onder de naam ‘plan Kopenhagen’, aan de Vlaamse gemeenten een projectsubsidie toe van 150 miljoen euro voor de ondersteuning van lokale investeringsprojecten rond fietsinfrastructuur. Meer concreet zal Vlaanderen bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur, er één euro naast leggen om die investeringen verder te versterken. Voor zeer ambitieuze gemeentebesturen voorziet het plan Kopenhagen zelfs1 euro voor elke 1 euro voor investeringen boven het trekkingsrecht. Zo wil ze bereiken dat er in totaal voor minstens 450 miljoen euro aan lokale investeringen gerealiseerd wordt in betere fietsfaciliteiten.
Tot 15 oktober 2022 kan elke gemeente één of meerdere projecten aanmelden waarvoor ze een beroep wil doen op deze subsidie. Een bestuur kan meerdere keren een project indienen. Per gemeente werd op basis van het inwonersaantal op 1 januari 2020 de maximale subsidie vastgelegd. Voor Geel bedraagt het trekkingsrecht binnen dit relanceplan 921.137,17 euro.
Het college heeft op 13 december 2021 besloten om voor volgende projecten een subsidie aan te vragen:
Zijn dit de enige 2 projecten die ingediend werden voor het plan Kopenhagen?
Zo nee, welke projecten werden nog ingediend? Voor welk subsidiebedrag?
Zo ja, waarom zijn dit de enige ingediende projecten en is er geen gebruik gemaakt van de overige €700.000 aan subsidies?