De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.
Bij het overlopen van het verslag van de vorige zitting geeft de voorzitter het woord aan de algemeen directeur, die de gemeenteraad verzoekt om volgende aanpassingen aan de bijlage "20220808_BE_concessie parkeren Geel_v0.5_def.docx", die deel uitmaakte van het besluit "2022_GR_00181 - Goedkeuring lastvoorwaarden "Concessie van openbare dienst inzake het beheer van het parkeren te Geel" - Goedkeuren" van de gemeenteraad van 5 september 2022, goed te keuren. Het aangepaste document is als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Onderstaande aanpassingen worden doorgevoerd. De geschrapte passages worden verwijderd, de groen gemarkeerde passages worden toegevoegd:
Pagina 5: desgewenst, de terbeschikkingstelling van een PRDB parkeerrechtendatabase, verder afgekort als een PRDB, inbegrepen de koppelingen van alle digitale parkeerrechten; Het is niet per se noodzakelijk dat de PRDB wordt aangeboden.
Pagina 28: De aanbestedende overheid opteert ervoor om de parkeercontroles te laten uitvoeren door parkeerwachters die als personeelslid in dienst zijn van de concessiehouder. Tijdelijke handelsvennootschappen zijn hiervoor ook een mogelijke oplossing.
Pagina 28: De opmaak van de controlerondes gebeurt door de concessiehouder in samenspraak met de aanbestedende overheid. Hij dient verplicht gebruik te maken van een applicatie ter optimalisatie van de parkeercontroles, die datagestuurd is en gebaseerd is op algoritmes. Een oplossing/alternatief voor algoritmes dient ook aangereikt te worden en getoond te worden in de demo.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting, alsook de voorgestelde aanpassingen in de bijlage "20220808_BE_concessie parkeren Geel_v0.5_def.docx", goed.
Dit jaar vindt Geel Wintert! plaats tijdens 2 weekends: vr 9 - za 10 - zo 11 december & vr 16 - za 17 - zo 18 december.
En dit telkens van vrijdag tot zondag met volgende openingsuren:
Voor de uitbating van de standplaatsen op Geel Wintert! door verenigingen en handelaars werd een reglement opgesteld waarin de voorwaarden tot deelname werden opgenomen. Op die manier kan de praktische organisatie hiervan vlot verlopen.
De gemeenteraad keurt het reglement van Geel Wintert! 2022 in bijlage goed.
UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: SC 19/09/2022 GR 29/09/2022
Naar aanleiding van de klimaatdoelstelling van de Vlaamse Overheid met een versterkt beleid omtrent leningen, premies, renovatiebegeleiding.... en de huidige energiecrisis, werden door IOK regionale overlegmomenten georganiseerd tussen de aangesloten gemeenten. Het onderwerp van het overleg was de organisatie van een loketwerking "wonen en energie". Uit deze gesprekken bleek dat er op het terrein gebrek is aan expertise om voor de burger een goede dienstverlening te kunnen waarborgen. Daarom is aan IOK gevraagd om een intergemeentelijke loketwerking vorm te geven. De schaalgrootte van IOK wordt als ideaal gezien om voldoende expertise te kunnen opbouwen waarbij ook interactie en samenwerking mogelijk is tussen de verschillende medewerkers die hier dagdagelijks mee bezig zijn. De inzet van meerdere personen zorgt bovendien voor de nodige flexibiliteit en continuïteit. Er zal gewerkt worden met zitdagen op afspraak. Het aantal en de duur van de zitdagen per gemeente dient afhankelijk te zijn van de grootte van de gemeente en dient permanent geëvalueerd te worden. Door een regionale IOK-aanpak zouden inwoners ook in andere (buur)gemeenten terecht kunnen zodat ze snel geholpen kunnen worden en dicht bij huis terecht kunnen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 12 september 2022 goedgekeurd om toe te treden tot de intergemeentelijke loketwerking wonen en energie van IOK. In Geel zou er wekelijks één zitdag georganiseerd worden.
Om voor de gemeenten een kwaliteitsvolle loketwerking te kunnen uitbouwen, rekening houdend met de openingsuren van de gemeentelijke loketten, regelmatige avondsessies, met voldoende ruimte voor uitwisseling en overleg en back-up om gedurende 46 weken per jaar een loketwerking te kunnen voorzien, zijn 2,5 voltijdse loketmedewerkers noodzakelijk. Tijdens 1,4 VTE zullen zij rechtstreeks bezig zijn met intergemeentelijke loketwerking. De andere 1,1 VTE die niet rechtstreeks aan loketwerking in de gemeenten wordt besteed, kan worden ingevuld met andere thematisch gekoppelde regionale taken binnen de werking van het Energiehuis zoals bijvoorbeeld dossierbehandeling van energieleningen, telefonische en digitale vragen, onderhoud digitaal platform, HUISdokter, …
De Vlaamse Overheid heeft in tussentijd bijkomende werkingsmiddelen toegezegd die specifiek dienen te worden ingezet voor de verdere integratie en uitwerking van woon- en energieloketten. Deze extra subsidies bedragen ongeveer €85.000/jaar (onder voorbehoud van definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering). Deze subsidies zullen worden ingezet voor de 1,1 VTE die niet rechtstreeks aan de loketwerking gekoppeld is, maar wel noodzakelijk zijn om tot werkbare functies te komen.
Er wordt een B-profiel vooropgesteld met een jaarlijkse kost van ongeveer €68.000 + 15% overhead + verplaatsingskosten. 1,4 VTE wordt op basis van kostendeling verdeeld onder de geïnteresseerde gemeenten. Hierdoor bedraagt de kostprijs per gemeente:
De intergemeentelijke loketwerking zal worden georganiseerd volgens het principe van kostendeling waardoor de werkelijke kostprijs berekend zal worden op basis van de effectieve personeelskost, aangevuld met een overhead. Om extra personeel hiervoor aan te kunnen werven, lijkt het noodzakelijk een looptijd van minstens 3 jaar voorop te stellen. Deelnemende gemeenten wordt een engagement gevraagd tot en met december 2025.
Decreet Lokaal Bestuur
De brief van IOK van 16 mei 2022 met betrekking tot intergemeentelijke loketwerking wonen/energie;
De gemeenteraad beslist om in te stappen in het voorstel voor intergemeentelijke loketwerking wonen en energie van IOK en dit tot december 2025.
BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER, DEEL GRONDAFSTAND: GR 29/09/2022
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zittingen van 15/03/2021 en 26/04/2021 vergunning voor het slopen en herbouwen van woningen en appartementen.
De voorliggende aanvraag betreft de infrastructuurwerken die gepaard gaan met deze nieuwbouw. Er komt een nieuwe wegtracé, parkeerhavens, pleinen en pleintjes, ...
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over het aangepaste wegtracé en bijhorende grondafstand alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.
Bezwaarschriften
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30 mei 2022 t.e.m. 28 juni 2022. Er werden geen bezwaren ingediend.
Artikel 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014,
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het gewijzigd wegtracé en openbaar domein zoals opgetekend in het bijgevoegd plan mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
Op 3 februari 2020 besliste de gemeenteraad om een gratis grondafstand te voorzien in de stedenbouwkundige vergunning langs de Molenstraat, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 811S en 811V.
Op 3 mei 2021 besliste de gemeenteraad om een gratis grondafstand te voorzien in de stedenbouwkundige vergunning langs de Molenstraat, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 774G, 774F en 790K.
Op heden ontving de stad de ontwerpakte van Balans notarissen inzake de grondafstanden ten voordele van de stad Geel. Aangezien de bouwheer in beide dossiers dezelfde partij is en de grondafstanden beiden betrekking hebben op voetweg 161 te 'Molenstraat', wordt er 1 akte voorzien.
LSG landmeters maakte op 7 maart 2022 een opmetingsplan op. De over te dragen deelpercelen aan de stad Geel zijn aangeduid onder lot 1: nummer 811k2/dl, met een oppervlakte van 56ca en lot 2: nummer 774f/dl met een oppervlakte van 25ca, op heden reeds gekend als een deel van Sentier (voetweg) 161.
De over te dragen deelpercelen dienen gelet op het algemeen belang, zijnde de realisatie van een uitgeruste trage weg (= gemeenteweg) ingelijfd te worden in het openbaar domein van de stad Geel.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, opgemaakt door Balans notarissen, inzake de gratis grondoverdrachten van de percelen gelegen te Geel, Molenstraat, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 811K2/dl (lot 1 - 56ca) en nr. 774F/dl (lot 2 - 25ca) goed. De grondoverdrachten vinden plaats voor openbaar nut en conform het plan d.d. 7 maart 2022, opgemaakt door LSG landmeters.
De gemeenteraad keurt de affectatie (inlijving in het openbaar domein) van de percelen gelegen te Geel, Molenstraat, kadastraal gekend als: 1ste afdeling, sectie H, nr. 811K2/dl (56ca) en nr. 774f/dl (25ca) goed.
De grondafstand aan de stad gebeurt gratis en alle kosten verbonden aan de overdracht zijn ten laste van de bouwheer.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van het nemen van ambtshalve inschrijving van de onderhavige akte.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden afgevaardigd voor de ondertekening van de notariële akte.
Decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019
Op 27 juni 2022 ontving stad Geel een verzoekschrift om de gemeenteraad dertigjarig algemeen publiek gebruik van de grondstrook die loopt van Smallerijt (t.h.v. huisnr. 7 en 9) naar de Grote Nete te laten vaststellen. Deze vaststelling houdt in uitvoering van het decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019 in dat op de wegenis een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid ontstaat en de gemeente een rooilijnplan dient op te stellen, wat de wegenis als gemeenteweg vast legt.
Het bericht van de burger bevatte een grote hoeveelheid informatie over de fysieke aanwezigheid van de wegenis. Verder bevatte dit ook verzamelde getuigenissen van burgers voor het effectief gebruik van de wegenis. Dit is belangrijk omdat het hierboven genoemd decreet specifiek de nadruk legt op ontegensprekelijk bewijs van publiek gebruik gedurende een onafgebroken periode van minstens dertig jaar.
Er zijn 25 schriftelijke verklaringen van gebruik van de wegenis aangeleverd aan het stadsbestuur. 7 hiervan geven een meer dan dertigjarig gebruik aan, bij 15 getuigenissen gaat het over een kortere periode of is de periode onduidelijk en 3 getuigenissen werden open gelaten.
De aangeleverde informatie geeft duidelijk weer dat de wegenis reeds ruim meer dan dertig jaar aanwezig is, dat de wegenis steeds het uitzicht van openbare wegenis heeft gehad, dat de wegenis lange tijd aangeduid is op kaarten en wandelingen, en dat de wegenis gedurende meer dan dertig jaar publiek gebruikt is.
Er is voldoende bewijs aanwezig voor de gemeenteraad om het dertigjarig publiek gebruik van de weg vast te stellen, wat resulteert in een publieke erfdienstbaarheid over de wegenis, vervolgens het stadsbestuur te belasten met de opmaak van een rooilijnplan en de weg bijgevolg als gemeenteweg vast te leggen.
Decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019
De gemeenteraad stelt het onafgebroken dertigjarig algemeen publiek gebruik vast. Hieruit volgt van rechtswege een publieke erfdienstbaarheid van doorgang.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan van de wegenis en het onderhoud van de wegenis.
Decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019
Op 20 juli 2022 ontving stad Geel een verzoekschrift om de gemeenteraad dertigjarig algemeen publiek gebruik van de grondstrook lopende van de Zammelseweg (t.h.v. nrs. 221 en 225) naar Grotesteenweg (t.h.v. nr. 138) te laten vaststellen. Deze vaststelling houdt in uitvoering van het decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019 in dat op de wegenis een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid ontstaat en de gemeente een rooilijnplan dient op te stellen, wat de wegenis als gemeenteweg vast legt.
Het bericht van de burger bevatte een grote hoeveelheid informatie over de fysieke aanwezigheid van de wegenis. Verder bevatte dit ook verzamelde getuigenissen van burgers voor het effectief gebruik van de wegenis. Dit is belangrijk omdat het hierboven genoemd decreet specifiek de nadruk legt op ontegensprekelijk bewijs van publiek gebruik gedurende een onafgebroken periode van minstens dertig jaar.
Er zijn 27 schriftelijke verklaringen van gebruik van de wegenis aangeleverd aan het stadsbestuur. 7 hiervan geven meer dan dertigjarig gebruik aan, bij 16 getuigenissen is er een kortere periode of is de periode van gebruik onduidelijk en bij de resterende 4 werd de getuigenis zelf niet ingevuld.
De aangeleverde informatie geeft duidelijk weer dat de wegenis reeds ruim meer dan dertig jaar aanwezig is, dat de wegenis steeds het uitzicht van openbare wegenis heeft gehad, dat de wegenis lange tijd aangeduid is op kaarten en dat de wegenis gedurende meer dan dertig jaar publiek gebruikt is.
Er is voldoende bewijs aanwezig voor de gemeenteraad om het dertigjarig publiek gebruik van de weg vast te stellen, wat resulteert in een publieke erfdienstbaarheid over de wegenis, vervolgens het stadsbestuur te belasten met de opmaak van een rooilijnplan en de weg bijgevolg als gemeenteweg vast te leggen.
Decreet houdende de gemeentewegen van 12 augustus 2019
De gemeenteraad stelt het onafgebroken dertigjarig algemeen publiek gebruik vast. Hieruit volgt van rechtswege een publieke erfdienstbaarheid van doorgang.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan van de wegenis en het onderhoud van de wegenis.
Op 8 augustus 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen de locatie Werft - zone BIB goed in kader van het plaatsen van een pop voor Fiberklaar, op private eigendom van de stad Geel.
Naar aanleiding hiervan werd de onderhandse overeenkomst inzake het recht van opstal voor het plaatsen van de Fiberpop op onderstaande locatie opgemaakt, onder voorbehoud van goedkeuring van de omgevingsvergunning.
De pop zal geplaatst worden op het perceel gelegen te Geel, Werft 30 - 30B, kadastraal gekend als: 6de afdeling, sectie G, nr. 791Z/deel.
Het opstalrecht wordt toegestaan voor een oppervlakte van +/- 29,48 m², met name: de footprint van de cabine + 1 meter rondom. Voor leiding met betrekking tot deze pop-up cabines, dewelke buiten de zone recht van opstal vallen, wordt een ondergrondse erfdienstbaarheid gevestigd en een recht van doorgang voor toegang tot de cabine.
Bij het verlijden van de notariële akte zal de opstalhouder een geprekadastreerd plan opgemaakt door een erkend landmeter, voorleggen van de correct opgemeten huidige situatie, dit plan zal tevens gehecht worden aan de notariële akte.
Het glasvezelnetwerk (Fiber) wordt onder het openbaar domein uitgerold en bestaat uit PE buizen met glasvezels die op cruciale plaatsen een knooppunt vormen. Op deze knooppunten dient een betonnen prefab unit geplaatst te worden waarin de glasvezellijnen verbonden worden (Fiberpops).
De constructie bestaat uit een betonnen gebouw met een kruipkelder. De glasvezels worden via de kruipkelder tot in het gebouw gebracht en daar in telecomkasten tot een knooppunt afgemonteerd.
Voor elke unit dient een omgevingsvergunning aangevraagd te worden. Deze unit (Fiberpop) wordt geplaatst naar aanleiding van algemeen nut.
Het recht van opstal vangt aan vanaf 1 oktober 2022, voor een periode van 30 jaar, in onderling overleg is deze looptijd door middel van een hernieuwde authentieke akte en op kosten van de opstalhouder verlengbaar tot 50 jaar. Bij het einde van de opstallooptijd wordt de constructie kosteloos overgedragen aan de stad of dient de grond terug hersteld te worden in zijn oorspronkelijke staat. De stad verkrijgt dus na het einde van het recht van opstal terug de volledige, onbezwaarde eigendom.
De opstalhouder (Fiberklaar) zal jaarlijks een vergoeding betalen ten bedrage van 510 EURO, conform de schatting d.d. 28 juli 2021, opgemaakt door LSG landmeters, deze vergoeding is van rechtswege gebonden aan de index van de consumptieprijzen.
De notariële (authentieke) akte zal verleden worden door notaris Luc Moortgat te Geel (notaris opstalgever - stad Geel) en notaris Katleen Hennissen te Antwerpen (notaris opstalhouder - Fiberklaar). Deze akte dient verleden te worden binnen de 6 maanden na het ondertekenen van deze onderhandse overeenkomst inzake recht van opstal, het is aan de opstalhouder (Fiberklaar) om de notaris hiervan ten gepasten tijde op de hoogte te brengen. Kosten met betrekking tot het verlijden van de notariële akte en opmaken van het opmetingsplan door een erkend landmeter, zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar).
In afwachting van het verlijden van de authentieke akte is het aan de opstalhouder toegelaten op eigen risico de werkzaamheden uit te voeren, mits het verkrijgen van een goedgekeurde omgevingsvergunning.
De locaties en het principe van Fiberklaar werden reeds door de dienst openbare werken en verkeer verduidelijkt aan het college van burgemeester en schepenen.
Het recht van opstal wordt toegestaan ten algemene nutte en conform de principes bepaald in de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 7 december 2020.
Een greep uit de voorwaarden bepaald in de overeenkomst:
Bijzondere voorwaarden:
Notariële akte:
De notariële akte zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad, de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om de notariële akte te ondertekenen.
Alle aktekosten zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar)
De gemeenteraad keurt het recht van opstal en de voorwaarden bepaald in de onderhandse overeenkomst inzake recht van opstal ten algemene nutte en ten voordele van Fiberklaar, met betrekking tot het perceel gelegen te Geel, Werft, 6de afdeling, sectie G, nr. 791Z/deel, voor een oppervlakte van 29,48m², tegen een jaarlijkse vergoeding van 510 EURO, goed.
De gemeenteraad keurt de aanstelling van notaris Moortgat/Balans notarissen, Stationsstraat 131, Geel en notaris Katleen Hennissen, Jan Van Rijswijcklaan 162 bus 2, 2020 Antwerpen, goed voor het opmaken en verlijden van de notariële akte. Alle kosten verbonden aan deze akte zijn ten laste van de opstalhouder (Fiberklaar).
Regelmatig krijgt sector grondgebiedszaken bepaalde vacatures niet tijdig ingevuld via de normale procedures van de personeelsselectie. Soms is er nood aan tijdelijke versterking van bepaalde diensten.
Gezien deze inhuur op regelmatige basis gebeurt, wordt daarom voorgesteld om een raamovereenkomst af te sluiten met meerdere aanbieders, zodat er op een snelle en correcte manier beroep kan gedaan worden op extern personeel indien nodig.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor de inhuur van externe ondersteuning voor het invullen van tijdelijke opdrachten met verschillende profielen voor dienst grondgebiedszaken” werd een bestek met nr. 2022-210 opgesteld door de dienst Patrimonium. Het bestek werd bezorgd aan de diensthoofden van de sector grondgebiedszaken ter controle en er werden geen bemerkingen gemaakt.
De uitgave voor deze opdracht is moeilijk te ramen, maar in 2020 en 2021 werden er jaarlijks voor ongeveer € 500.000 excl. btw facturen ontvangen voor dergelijke opdrachten voor de dienst grondgebiedszaken. Het maximale bestelbedrag bedraagt € 1.600.000,00 excl. btw of € 1.936.000,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen opnieuw in mededinging gesteld worden.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
07/07/2022 12:31
Toelichting antwoordAdvies van de Personeelsdienst is gunstig mits er rekening wordt gehouden met volgende 3 voorwaarden:
1) inhuur van externe ondersteuning wordt ingezet voor het invullen van tijdelijke opdrachten in geval van vermeerdering van werk of specifieke kennis/competenties die we zelf niet 'in huis' hebben
2) bij de aanwerving van nieuwe medewerkers wordt er meer rekening gehouden met de competenties en de talenten van de kandidaten en wordt er afgestapt van de selectie op basis van specifieke inhoud en kennis (cfr goedgekeurde beslissing '2022_CBS_00988 - Werving en Selectie - beleidslijn' (zitting CBS 25 april 2022). Op deze manier wordt het 'makkelijker' om tijdig kandidaten te rekruteren voor de vacatures bij Stad/OCMW Geel in een krappe arbeidsmarkt. Indien er toch niet tijdig een kandidaat gevonden wordt, kan het dan bekeken worden of inhuur van een externe medewerker tijdelijk een oplossing kan zijn.
3) De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 6131000/1/0119 (actie/raming AC000086/MJP000465) en in het budget van de volgende jaren. Dit kan aangevuld worden met het krediet van de personeelsdienst bij vervanging van een afwezig personeelslid. De aanvulling krediet van de personeelsdienst kan maar voor zover er rekening wordt gehouden met de doorlopende loonkost voor de 'afwezige' medewerker: contractuelen worden de 1e maand nog doorbetaald (bedienden volledig en arbeiders 14 dagen en daarna gedeeltelijk tot het einde van de 1e maand) en statutairen tijdens de periode van het ziektekrediet.
StatusGunstig onder voorwaarden
De Gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2022-210 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor de inhuur van externe ondersteuning voor het invullen van tijdelijke opdrachten met verschillende profielen voor dienst grondgebiedszaken”, opgesteld door de dienst Patrimonium goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De Gemeenteraad keurt de plaatsingsprocedure openbare procedure goed.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
1 Inleiding
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
1.1 Opvolgingsrapportering
- Over de periode van 01/01/ tot 30/06
- Rapport moet voorgelegd worden aan de GR voor 30/09
1.2 Eindevaluatie
- Over de periode van 01/01 tot 31/12
- Rapport moet voorgelegd worden aan de GR voor 30/06 in het volgende boekjaar
Dit dossier gaat over de opvolgingsrapportering.
2. Opvolging en evaluatie met indicatoren
We hebben de prioritaire acties concreter gemaakt met behulp van één of meerdere indicatoren. We gebruiken zowel numerieke als tekst indicatoren. Een numerieke indicator is een bepaalde waarde die we willen bereiken. Een tekst indicator kan een ja/nee indicator zijn (we behalen iets of we behalen het niet), dit kan ook een stappenplan zijn.
3. Rapport beleidsevaluatie
In het rapport beleidsevaluatie in bijlage vind je de opvolgingsrapportering, namelijk een stand van zaken van de verschillende prioritaire acties. Het is één rapport voor de vier entiteiten (stad, OCMW, AGB sport en AGB cultuur). Het rapport start met een leeswijzer die meer info geeft over de opbouw van het rapport.
4. Financiële schema's
Het rapport beleidsevaluatie geeft een totaalbeeld over de 4 entiteiten heen. De financiële schema's moeten, om wettelijke redenen, per entiteit opgemaakt worden en geven een partieel beeld.
De gemeenteraad keurt de opvolgingsrapportering over de periode 01/01 tot 30/06/2022 voor stad en OCMW, AGB cultuur en AGB sport goed.
De laatste weken werd ik meerdere keren aangesproken door inwoners van onze stad die klaagden dat ze serieus overlast hebben van ratten. Het verbaasde me dat de mensen die me aanspraken erg verspreid over het grondgebied van onze stad wonen.
Heeft het stadsbestuur weet van een dergelijke 'algemene rattenplaag'?
Kunnen inwoners van onze stad die overlast hebben van ratten een beroep doen op hulp van de stadsdiensten bij de bestrijding van deze dieren?
Ik kreeg meerdere klachten van inwoners van onze stad over een 'onveiligheidsgevoel' dat ze hadden bij een bezoek aan het stadspark.
Enkele van deze mensen hadden het er over dat het stadspark een rondhangplek zou zijn voor dakloze mensen. Persoonlijk heb ik dit niet kunnen vaststellen bij een bezoek aan het stadspark, wel was er op dat ogenblik een groepje jongeren die niet zo’n 'leuke' opmerkingen maakten aan het adres van voorbijgangers.
Andere personen werden dan weer aangesproken om geld of sigaretten te geven.
Weer andere personen beweerden dat deze toestanden zich ook voordoen in de Stationsstraat in de onmiddellijke omgeving van het stadspark.
Kortom, sommige mensen voelen zich, begrijpelijk, niet langer veilig als ze door het stadspark wandelen.
Heeft het stadsbestuur weet van een dergelijke toestanden in het stadspark?
Indien ja, wat wordt er aan gedaan?
Indien nee, zou het stadsbestuur dan toch kunnen zorgen voor extra toezicht door politie, stadswacht , …? Mogelijk zorgt dat reeds voor een gedeeltelijke oplossing voor dit onveiligheidsgevoel?
Ten Aard had traditioneel twee kermissen: Vaartkermis in april en Aardkermis in oktober. De eerste situeerde zich aan de westelijke kant van het dorp (Vaartstraat), de tweede aan de oostelijke kant (Aardseweg). Van Vaartkermis is ondertussen geen sprake meer. Groot was de verbazing van de mensen van Ten Aard toen ze vernamen dat Aardkermis dit jaar niet meer aan de Aardseweg wordt georganiseerd, maar aan de Vaartstraat. Er zijn nochtans voldoende terreinen voorhanden om de kermis veilig te blijven organiseren in de buurt waar ze lang geleden is ontstaan.
Naar aanleiding van o.a. de interpellatie van PVDA op de gemeenteraad van 5 september (Geen excuses meer. Stop doorrijdend vrachtverkeer) verklaarde schepen Pareijn dat hij de verkeerssituatie op St. Dimpna het grootste pijnpunt vindt. Hij wil naar eigen zeggen het liefst hier en nu zwaar vrachtverkeer weren op de N118, maar het Agentschap Wegen en Verkeer en Vlaams minister van mobiliteit Peeters zitten op een andere lijn. Zij willen wachten tot de Ring rond Geel (R14) is doorgetrokken.
Schepen Pareijn stelde voor om samen met de gemeenteraad naar het kabinet van de mobiliteitsminister te gaan zodat we zelf kunnen horen wat zij erover te zeggen heeft.
De visie van PVDA is dat we niet 10 jaar kunnen wachten tot de Ring wordt doorgetrokken. Het doorrijdend vrachtverkeer moet NU geweerd worden.
In de projectfiche die werd opgemaakt voor de bouw van een nieuwe, met Meerhout gedeelde werkplaats, wordt het aanstellen van een ontwerper in het tweede kwartaal van dit jaar voorzien en de omgevingsvergunning in het vierde. De werken zouden binnen twee jaar starten.
Is deze timing nog valabel? Is er al een kostenraming? Hoever staat men met de integratie van de betrokken teams van de beide gemeenten?
Heel wat openbare besturen en openbare instellingen gaan de energiecrisis te lijf met een neerwaartse draai aan de thermostaat. Het besparend effect daarvan is evident. Hoe zit dat in Geel? Zijn er directieven i.v.m. de omgevingstemperatuur in onze openbare gebouwen, kantoren en scholen?
Momenteel wordt er hard gewerkt in de Nieuwstraat. Eerst wordt de straat ‘Fiberklaar’ gemaakt, in een tweede fase wordt de straat ook opnieuw winkelklaar gemaakt. Met de heraanleg wordt er ook gekeken naar meer groen, minder verharding en een toegenomen veiligheid voor de fiets. Er werden reeds enkele ontwerpideeën gedeeld, maar voor een definitief ontwerp werd het IOK aangesteld.
Een nieuw ontwerp moet op heel wat uitdagingen een antwoord bieden. Hoe zullen de winkels beleverd kunnen worden? Zal er eindelijk een verbod komen op het stilstaan en parkeren op de rijweg (en wat betekent dit voor het laden en lossen)? Hoeveel parkeerplaatsen blijven er over voor shop and go? Hoe zal de straat versmald worden om de veiligheid van de fietser te verhogen?
Meer en meer mensen gebruiken de fiets. Extra investeren in fietspaden is dus cruciaal. In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kent de Vlaamse Regering, onder de naam ‘plan Kopenhagen’, aan de Vlaamse gemeenten een projectsubsidie toe van 150 miljoen euro voor de ondersteuning van lokale investeringsprojecten rond fietsinfrastructuur. Meer concreet zal Vlaanderen bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur, er één euro naast leggen om die investeringen verder te versterken. Voor zeer ambitieuze gemeentebesturen voorziet het plan Kopenhagen zelfs1 euro voor elke 1 euro voor investeringen boven het trekkingsrecht. Zo wil ze bereiken dat er in totaal voor minstens 450 miljoen euro aan lokale investeringen gerealiseerd wordt in betere fietsfaciliteiten.
Tot 15 oktober 2022 kan elke gemeente één of meerdere projecten aanmelden waarvoor ze een beroep wil doen op deze subsidie. Een bestuur kan meerdere keren een project indienen. Per gemeente werd op basis van het inwonersaantal op 1 januari 2020 de maximale subsidie vastgelegd. Voor Geel bedraagt het trekkingsrecht binnen dit relanceplan 921.137,17 euro.
Het college heeft op 13 december 2021 besloten om voor volgende projecten een subsidie aan te vragen:
Zijn dit de enige 2 projecten die ingediend werden voor het plan Kopenhagen?
Zo nee, welke projecten werden nog ingediend? Voor welk subsidiebedrag?
Zo ja, waarom zijn dit de enige ingediende projecten en is er geen gebruik gemaakt van de overige €700.000 aan subsidies?
Daar ik op de vorige gemeenteraad onvoldoende uitleg kreeg bij mijn interpellatie over het rond punt t.h.v Antwerpseweg door betrokken schepenen zou ik graag deze interpellatie terug behandeld zien, zodat er duidelijkheid is met de juiste info zodat we deze kunnen communiceren naar de burger van Geel toe.
Graag zou ik dat elke vraag apart behandeld wordt zodat we een juist beeld hebben over dit dossier.
1) Waarom heeft het stadsbestuur indertijd de rode lichten op het 4 armen kruispunt vervangen naar een rondpunt?
2) Wat is de motivatie van het stadsbestuur om het rond punt op de Antwerpseweg terug te veranderen naar 4 armen kruispunt met rode lichten?
3) Hoeveel verkeersslachtoffers met motorvoertuigen zijn er nog geweest wanneer het rondpunt van de Antwerpseweg aangepast was met verkeerslichten op het rondpunt?
4) Hoeveel verkeersslachtoffers met dodelijke afloop waren er destijds op jaarbasis wanneer hier verkeerslichten stonden op het 4 armen kruispunt?
5) Is de filevorming waarover men spreekt in de krant niet te wijten aan de slechte communicatie op de weg?
Op de 4 richtingen van dit rondpunt staan nergens borden (zie foto´s in bijlage) of de juiste info waar men moet voorsorteren om het rond punt op de juiste wijze te passeren.
Is het mogelijk om bij de 4 richtingen van het rondpunt op 150 meter de juiste info te geven met borden of wegmarkering zodat de toerist de juiste info krijgt zodat deze de juiste rijstrook neemt afhankelijk welke richting hij gaat nemen.
Bijvoorbeeld:
Op de 3 rijstroken voor Ok Geel
Deze rijstrook staat ook dikwijls leeg omdat hier geen info op staat en wordt enkel gebruikt door mensen die weten waarvoor deze dient ,of om de filevorming te ontwijken en op het laatste moment te verwisselen, wat gevaarlijke toestanden voor het rondpunt teweeg brengt.
6) De oversteekplaatsen voor fietsers op het rond punt zijn levensgevaarlijk. (zie foto´s in bijlage)
Men moet bijna een artiest zijn om deze te nemen zonder te vallen.
Kunnen we niet opteren om op een 50 tal meter van het rondpunt zijarmen gecreëerd worden voor oversteekplaatsen met een rode licht voorzien van een drukknop die enkel aangaat wanneer fietser hierop drukt.
Zo kunnen de fietsers veilig oversteken zonder in contact te komen met het gemotoriseerd verkeer.
7) Wanneer er dan toch gekozen wordt voor verkeerslichten op het 4 armenkruispunt, kunnen deze dan conflictvrij gemaakt worden? (vierkant Groen)
Zo kunnen fietsslachtoffers met dodelijke afloop vermeden worden.
Onze collega´s in Turnhout passen nu al vierkant groen toe op ieder kruispunt met een gunstig resultaat.
8) Is hier al een beslissing genomen door het stadsbestuur?
Zo ja?
Welke?
Wanneer wordt deze uitgevoerd?
Ps in bijlage enkele foto´s van de huidige situatie.
Na de herhuisvesting van de kleuterschool van Winkelomheide naar de nieuwe locatie bij de basisschool, is de locatie van de kleuterschool op de hoek van de Gemeenteheide en de Kemeldijk vrijgekomen.
Het stadsbestuur wil van deze ruimte een kwalitatief dorpsplein maken voor Winkelomheide door het bestaande speelplein deels uit te breiden met deze site van de school. Die plannen gaan al een tiental jaren mee.
In samenwerking met een groep dorpsbewoners is er een inrichtingsvisie opgemaakt die nu nog verder moet besproken worden.
Het project is voorzien in het begin van 2025 . Mijn vraag is: