Uiterste beslissingsdatum 04.03.2022*
*Na deze datum wordt het dossier stilzwijgend geweigerd.
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021189298
Dossiernummer gemeente: 202100724
De gemeente Geel heeft op 12 december 2021 een aanvraag ontvangen voor vellen van een canadapopulier. De aanvraag werd op 3 januari 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Luc Verstappen, wonende te Rauwelkoven 165 te 2440 Geel.
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Rauwelkoven 165
Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie D nr. 896C
Verslag
1. Stedenbouwkundige basisgegevens
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in woongebied en woonuitbreidingsgebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften:
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften:
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (0770).
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing voor deze aanvraag.
Verordeningen
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
2. Historiek
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
• Stedenbouwkundige vergunning (11572) voor nieuwbouw woonhuis - goedgekeurd op 10/04/1995.
• Stedenbouwkundige vergunning (13052) voor het oprichten van een tuinhuisje - goedgekeurd op 09/11/1998.
• Stedenbouwkundige vergunning (2010/00036) voor het bouwen van een zwemvijver van 75m² en een poolhouse van 26m² - goedgekeurd op 08/02/2010.
• Verkavelingsvergunning (0770) voor nieuwe verkaveling - goedgekeurd op 11/10/1971.
• Verkavelingsvergunning (0770) voor wijziging vergunde verkaveling - goedgekeurd op 29/07/1996.
3. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag omvat het vellen van 1 canadapopulier. De boom bevindt zich achteraan het perceel. De boom heeft reeds een hoge leeftijd (geschat op basis van luchtfoto’s op ca. 30 jaar). De boom is in de loop der jaren ook schuin gaan hangen, zoals de foto’s tonen. Hoewel de een canadapopulier toch een langere levensduur kent, is het schuin hangen van de boom een potentieel risico. Daarnaast zijn populieren vatbaar voor takbreuk. Het perceel waarop de boom zich bevindt is een private tuin. Hierdoor kan een risico ontstaan voor de gebruikers.
De omgeving
De omgeving kenmerkt zich door hoofdzakelijk residentiele woningen. Rauwelkoven vormt een woonlint dat zich uitstrekt vanuit de kern van de parochie Larum.
Ten noorden van het perceel bevindt zich de spoorlijn Hasselt-Antwerpen en de recent aangelegde fietsostrade F105 Herentals-Leopoldsburg.
4. Openbaar onderzoek
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
5. Adviezen
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.
6. Project-MER
Niet van toepassing op deze aanvraag.
7. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen
Planologische toets
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in woongebied en woonuitbreidingsgebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.
De standplaats van de boom bevindt zich volledig in het woonuitbreidingsgebied.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften:
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften:
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (0770, ref RO 034/716).
De aanvraag is niet met gewestplanbestemming waarbinnen het perceel gelegen is. De aanvraag is tevens in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften uit de van kracht zijnde verkaveling.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg Rauwelkoven.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
De aanvraag heeft geen betrekking op de oprichting van gebouwen of constructies.
Opportuniteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.
Functionele inpasbaarheid
Het vellen van een boom stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De woonbestemming van het perceel wordt door het vellen van de boom niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen.
Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.
Het vellen van een solitaire boom heeft geen impact op het ruimtegebruik van het perceel.
Visueel-vormelijk, materiaalgebruik.
De aangevraagde werken omvatten niet het oprichten van gebouwen of constructies. De beoordeling van het materiaalgebruik is in deze context niet relevant.
Visueel heeft het vellen van een boom met dergelijke omvang een zekere impact op de omgeving. De populier heeft een grote hoogte en is beeldbepalend in het landschap, mede door de beperkte aanwezigheid van hoogstammige bomen in de omgeving. Het is daarom wenselijk dat bij het vellen van hoogstammige bomen een compensatie gebeurt met gelijkwaardig groen.
Cultuurhistorische aspecten
De aanplant van populierenbossen heeft een historische context. De aanvraag handelt echter over het vellen van een solitaire boom. Oudere luchtfoto’s van het perceel wijzen niet op de aanwezigheid van een voormalig populierenbos. Er zijn geen cultuurhistorische aspecten verbonden aan de aanvraag.
Mobiliteit
De impact van de aanvraag op de mobiliteit is verwaarloosbaar. Bij het aanvoeren van materiaal en het eventueel afvoeren van het hout is er een verhoging van de mobiliteit. Het betreft hier echter slechts het vellen van één boom. De impact op de mobiliteit in de omgeving is marginaal en zal geen impact teweeg brengen naar de mobiliteit in de omgeving.
Bodemreliëf
De aanvraag omvat het vellen van een boom. Hierbij wordt niet ingegrepen op het bodemreliëf.
Hinderaspecten – gezondheid
Bij de uitvoering van de werken kan er tijdelijke hinder ontstaan door aanvoer en afvoer van machines en hout. Het betreft echter slechts één boom die zal geveld worden. Hierdoor zal de hinder naar de omgeving dan ook minimaal zijn.
De politiecodex verbiedt bovendien het gebruik van houtzagen die aangedreven worden door elektrische motor of ontploffingsmotor tussen 22u en 07u. Hierdoor wordt de hinder naar de omgeving al sterk beperkt voor het zagen en opruimen van de boom.
De impact van bomen op de omgeving is relevant. Ze vormen een visuele baken in een landschap, zorgen voor biodiversiteit door de soorten die ze aantrekken, leveren verkoeling aan de onmiddellijke omgeving. Bomen hebben een gunstige invloed op de waterhuishouding en filteren fijn stof. Bomen hebben een gunstige invloed op de omgeving. Het compenseren van het vellen van de boom door nieuwe aanplant met hoogstammige bomen heeft een mitigerende impact op de gevolgen van het verwijderen van deze boom. Vanuit het oogpunt van de zorgplicht (art. 14 van het natuurdecreet) dienen ter compensatie 2 standplaatsgeschikte, bij voorkeur inheemse bomen van minstens 2de grootte (= volwassen hoogte tussen 6 m en 12 m), aangeplant te worden. Een overzicht met geschikte bomen is terug te vinden op de website https://bomenwijzer.be/zoeken. Klik op ‘Zoek een boom’ en vink bij ‘ecologie’ de vermelding ‘Ja, de boom moet inheems in Vlaanderen zijn’ aan.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.
Het vellen van één enkele boom heeft minimale impact op de waterhuishouding van het perceel en van de onmiddellijke omgeving. De watertoets is bijgevolg gunstig voor de aanvraag.
Natuurtoets
De locatie van de aanvraag bevindt zich op ca. 2200 m van het Ven-gebied “Het Geels Gebroekt”.
De aanvraag is gelegen op ca. 1900 m van het habitatgebied “Valleigebied van de Kleine Nete met brongebieden, moerassen en heiden”.
Het vogelrichtlijngebied De Zegge is gelegen op ca. 2600 m van het projectgebied.
Het dichtstbijzijnde ruimtelijk kwetsbaar gebeid (bosgebied) bevindt zich op ca. 2100 m van de aanvraag.
Op basis van de afstand tot de SBZ en de beperkte impact die de aanvraag heeft, kan besloten worden dat er geen onvermijdbare en onherstelbare schade zal ontstaan aan de natuurwaarde in SBZ gebieden.
De aanvraag doorstaat de natuurtoets.
Resultaten openbaar onderzoek
Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.
Bespreking adviezen
Er werd geen advies gevraagd over de aanvraag.
Conclusie
Gunstig advies wordt verleend aan de aanvraag van Luc Verstappen tot het vellen van één canadapopulier op een perceel gelegen Rauwelkoven 165, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
Lasten
Niet van toepassing.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Lasten
Niet van toepassing