Terug
Gepubliceerd op 06/09/2022

2022_GR_00180 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Eikevelden - Beslissen: Goedkeuren

Gemeenteraad
ma 05/09/2022 - 20:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; vera celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; luc van laer; myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Berten Kempen; francois mylle, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Marleen Verboven; Pieter Verhesen; Tim Vanuytsel; Yves Van Hulsel

Secretaris

francois mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_GR_00180 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Eikevelden - Beslissen: Goedkeuren 2022_GR_00180 - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Eikevelden - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Ter hoogte van de aansluiting met Laar staan er veelvuldig auto's geparkeerd tegenover de huisnummers 91-97. Door de bochtigheid van de straat geeft dit aanleiding tot gevaarlijke verkeerssituaties en wordt het parkeren daar best verboden.

We volgen ook de wegcode wat betreft het gebruik van het fietspad door bromfietsen klasse B en speedpedelecs.

Eikevelden behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom.

Argumentatie

  • Parkeerverbod
    • Om de verkeersveiligheid te garanderen is het aangewezen om aan de overkant van huisnummers 91-97 ook parkeerverbod te plaatsen.
  • Gebruik fietspad - toepassing wegcode
    • Bij een snelheidsregime tot 50 km/u mogen bromfietsers klasse B en speedpedelecs kiezen of ze het fietspad of de rijbaan gebruiken, bij een snelheid hoger dan 50 km/u moeten ze het fietspad gebruiken. De onderborden M16 worden daarom verwijderd onder de borden D7 (verplicht fietspad).

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Eikevelden, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De bestuurders rijdend in de Eikevelden dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Diestseweg, die een hoofdweg is.

Het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.2 uit de wegcode worden aangebracht.

Artikel 3

Eikevelden is hoofdweg, bestuurders komende uit de zijstraten dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in Eikevelden.

  • De verkeersborden B15 worden aangebracht op Eikevelden.
  • In Laar  (komende van het centrum) thv kruispunt met Eikevelden wordt verkeersbord B5 geplaatst

Artikel 4

De toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton, uitgezonderd laden en lossen.

De zoneverkeersborden C21 worden aangebracht.

Artikel 5

Fietsers en bromfietsers klasse A in Eikevelden zijn verplicht om het verhoogde fietspad te gebruiken over de volledige lengte van de straat.

Het verkeersbord D7 wordt aangebracht.

Artikel 6

Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van het kruispunt met Eikevelden
  • ter hoogte van het kruispunt met J.B. Stessensstraat (aan beide zijden)

Artikel 7

De verhoogde inrichtingen in Eikevelden worden aangeduid door het verkeersbord A14 + blauw onderbord "1800m" met dubbele pijlen thv huisnummer 21.

Artikel 8

In het gedeelte Eikevelden tussen Laar en Eikevelden (thv huisnummers 150 - 206) wordt enkelrichting ingevoerd in de richting van Eikevelden.

De borden F19, C1, C31a, C31b, M12 en M18 worden aangebracht.

Artikel 9

De verkeersdrempels in enkelrichtingsgedeelte Eikevelden worden gesignaleerd door de borden A14 + blauw onderbord met aangepaste aanduiding afstand.

Artikel 10

Het parkeren wordt verboden:

  • van huisnummer 67 tot aan de toegangsweg K.S.A.V. St Dimpna (oneven zijde)
  • vanaf overkant huisnummer 77 tot aan huisnummer 88E-88G (even zijde)
  • vanaf J.B. Stessensstraat tot aan Laar - aan beide zijden van de rijbaan.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 11

Op de toegangsweg naar K.S.A.V. St Dimpna is het verboden om op de rijbaan stil te staan en te parkeren.

De verkeersborden E3 worden aangebracht.

Artikel 12

Over de volledige lengte van Eikevelden geldt een inhaalverbod voor auto's.

Verkeersborden C35 worden aangebracht.

Artikel 13

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.