Lokale besturen krijgen sinds begin 2021 de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor beperkte snelheidsovertredingen in zones waar een snelheidsbeperking van 30 of 50 km per uur geldt.
De inkomsten van deze GAS 5 overtredingen zullen rechtstreeks geïnd worden door de gemeenten zelf.
WAAROM VIA GAS?
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en is een van de hoofdoorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Het verzekeren van een duurzame en veilige verkeersmobiliteit, met daarin bijzondere aandacht voor de bescherming van de zwakke weggebruikers, vormt de laatste jaren een absolute prioritiet voor gemeenten.
GAS 5 biedt bijgevolg de mogelijkheid om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als absolute doel de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente/stad te vergroten. Het laat gemeenten toe om het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer te nemen. De nieuwe (boete)inkomsten zullen op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijdragen tot nieuwe structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheids- of algemeen beleid.
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
VOORWAARDEN
Indien niet aan bovenstaande voorwaarden voldaan is, kan de sanctionerend ambtenaar niet optreden ten aanzien van de vastgestelde snelheidsovertredingen en blijft de strafrechtelijke procedure van toepassing. Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat deze voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn (bv. omdat dit pas duidelijk wordt tijdens het ingediende verweer) moet hij de vaststeller van de overtreding (zijnde de lokale politie) daarvan op de hoogte brengen, zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
PROCEDURE
In artikel 29quater van de wegverkeerswet werd ook een nieuwe specifieke procedure ingevoerd voor de gemeentelijke administratieve afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen. Deze procedure wijkt af van de reeds bestaande GAS-procedures die geënt zijn op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Dit betekent dat naast de huidige procedures voor de afhandeling van zuivere overlastinbreuken (GAS 1), de afhandeling van gemengde inbreuken (GAS 2 en 3), de afhandeling van inbreuken inzake stilstaan, parkeren en inbreuken tegen de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld door automatisch werkende toestellen (GAS 4) er nu een vierde procedure (GAS 5) wordt toegevoegd met volgende krachtlijnen:
De reeds aangestelde sanctionerende ambtenaren – reeds verantwoordelijk voor de behandeling van de dossiers GAS 1,2,3 en 4 - aangevuld met de noodzakelijke versterking van een bijkomende collega zullen samen instaan voor de verwerking en afhandeling van de GAS 5 dossiers. Zo zorgen ze onder meer voor de kennisgeving van de beslissing aan de overtreder, het beoordelen van het eventuele verweer en het nemen van een beslissing naar aanleiding van het verweer.
Er is wel sprake van een Hersteldecreet of een alternatief doorstortscenario waardoor de procedure en de werking van kleine snelheidsovertredingen via GAS 5 in de toekomst kunnen aangepast worden.
VOORBEREIDING
Sinds 2020 is er voor de uitwerking van deze regeling een intensieve voorbereiding en opvolging geweest binnen de interlokale vereniging. De 3 politiecolleges van het samenwerkingsverband hebben eveneens besprekingen hierover gevoerd en stellen voor om GAS 5 zo snel als mogelijk in te voeren.
Voorafgaand aan de goedkeuring van dit politiereglement was het belangrijk dat de hele procedure op lokaal niveau op punt stond: de afstemming met de lokale politiezone, het voorzien van de nodige software voor de verwerking van de dossiers, het aanstellen van een sanctionerend ambtenaar, de betalingsopvolging… Immers, van zodra het politiereglement in werking treedt en de voorwaarden - zoals voorzien in artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer- vervuld zijn, zijn de beperkte snelheidsovertredingen gedepenaliseerd. Dit betekent dat de beperkte snelheidsovertredingen niet meer strafrechtelijk gesanctioneerd kunnen worden.
Om die reden werd aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om principieel goedkeuring te verlenen aan (de voorbereiding van) de implementatie van de procedure GAS 5 (2022_CBS_01593 dd 13/06/2022 Implementatie GAS 5 principiële goedkeuring).
Ondertussen zijn alle noodzakelijk voorbereidingen tot implementatie klaar.
Het goedkeuren van het politiereglement is de laatste stap in het implementatieproces van GAS 5.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed.
Deze politieverordening treedt in werking op 1 oktober 2022.
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur.
Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout.
Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.
De stemming van de gemeenteraad verloopt als volgt:
Voor:
Tegen:
Onthouding: