Terug
Gepubliceerd op 06/09/2022

2022_IP_00056 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Opluchting bij bewoners Gasthuisstraat en Sint-Dimpna wegens beperkt (zwaar) verkeer

Gemeenteraad
ma 05/09/2022 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; vera celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; luc van laer; myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Berten Kempen; francois mylle, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Marleen Verboven; Pieter Verhesen; Tim Vanuytsel; Yves Van Hulsel

Secretaris

francois mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_IP_00056 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Opluchting bij bewoners Gasthuisstraat en Sint-Dimpna wegens beperkt (zwaar) verkeer 2022_IP_00056 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Opluchting bij bewoners Gasthuisstraat en Sint-Dimpna wegens beperkt (zwaar) verkeer

Motivering

Indiener(s)

Greet Daems

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

di 30/08/2022 - 16:04

Toelichting

In het stadsmagazine van Geel, editie september 2022, worden werken op de Retieseweg vermeld (N118). De werken duren vermoedelijk tot het najaar van 2023. 

Momenteel geldt er eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerde voertuigen op de Retieseweg. Wie van Geel naar Retie wil, wordt omgeleid. 

Dat zorgt voor een enorme opluchting bij de bewoners van de Gasthuisstraat, het St.-Dimpnaplein en de Logen. De helft van het zwaar doorrijdend vrachtverkeer moet nu immers niet door hun straat. Eindelijk een beetje leefbaar voor hen. 

In maart 2022 heb ik in een interpellatie (Wegenwerken met impact op de verkeersstromen door Sint-Dimpna) gevraagd of de wegenwerken in en rond de as Gasthuisstraat-Logen gemonitord werden om de verkeersstromen in kaart te brengen. 

Toen was het antwoord dat er geen meting werd uitgevoerd omdat de werken bij hoogdringendheid waren gestart en er dus geen tijd was om een monitoring voor te bereiden. Nu is de situatie helemaal anders en lijkt het erop dat er wel degelijk een monitoring kan opgezet worden. 

  • Zal van deze situatie gebruik gemaakt worden om de (gewijzigde) verkeersstromen in kaart te brengen? 

  • Wordt er daarbij ook gemeten welke routes (vracht)verkeer nu aannemen? 

  • In uw antwoord op mijn IP van maart sprak u over On Board Units, een tool om verkeersstromen in kaart te brengen op basis van GPS. Die piste was toen in onderzoek. Wat is de stand van zaken hieromtrent?