Terug
Gepubliceerd op 06/09/2022

2022_IP_00055 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Geen excuses meer. Stop doorrijdend vrachtverkeer!

Gemeenteraad
ma 05/09/2022 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; vera celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Greet Bakelants; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; luc van laer; myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Berten Kempen; francois mylle, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Marleen Verboven; Pieter Verhesen; Tim Vanuytsel; Yves Van Hulsel

Secretaris

francois mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2022_IP_00055 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Geen excuses meer. Stop doorrijdend vrachtverkeer! 2022_IP_00055 - Interpellatie van raadslid Greet Daems: Geen excuses meer. Stop doorrijdend vrachtverkeer!

Motivering

Indiener(s)

Greet Daems

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

di 30/08/2022 - 15:59

Toelichting

Een jaar geleden hebben de bewoners van de Gasthuisstraat en de Logen massaal affiches opgehangen aan hun ramen met een duidelijke boodschap aan het stadsbestuur: “Geen excuses meer. Stop doorrijdend vrachtverkeer.”

Eén jaar en vele interpellaties later is het vrachtverkeer door Sint-Dimpna nog steeds een pijnpunt. “De enige oplossing is wachten tot de ring wordt doorgetrokken", is het standaard antwoord vanuit de stad. De provincie Antwerpen startte een onderzoek in het kader van het doortrekken van de ring rond Geel en daaruit blijkt dat de werken ten vroegste binnen 10 jaar zouden aanvangen en mogelijk zelfs later. In datzelfde document wordt ook vermeld dat de doortrekking van de Ring pas effectief het Geelse centrum kan ontlasten als er flankerende maatregelen genomen worden, zoals het weren van het doorgaand (vracht)verkeer op de N118 (Gasthuisstraat, Logen en Retieseweg) en enkel nog bestemmingsverkeer toestaan. In tussentijd blijft er veel vrachtverkeer door St.-Dimpna rijden.

Wij weigeren ons daarbij neer te leggen. Het vrachtverkeer moet geweerd worden. Dat is de allerbelangrijkste maatregel om de zwakke weggebruiker te beschermen. 

Vlaams minister van mobiliteit, Lydia Peeters, liet eerder al in een schriftelijk antwoord weten dat een tonnagebeperking voor St.-Dimpna niet kan omdat er vandaag geen alternatieve route bestaat voor heel wat vrachtverkeer. De redenering is dat een tonnagebeperking voor de Gasthuisstraat niet kan zonder een tonnagebeperking op de N123 tussen Retie en Kasterlee. “Er dient een gebiedsdekkend verbod te worden ingevoerd dat zich uitstrekt over de gemeenten Geel, Mol, Kasterlee, Dessel en Retie", volgens de minister.

  • Waarom wordt de piste van dat gebiedsdekkend verbod niet verder gemeenteoverschrijdend uitgewerkt?

De minister vermeldt ook de aanleg van gescheiden fietspaden in de Gasthuisstraat en de herinrichting van het St.-Dimpnaplein als flankerende maatregelen in afwachting van het doortrekken van de ring. Dat is ook al veel besproken op de gemeenteraad. Dit zal uiteraard de verkeersveiligheid van de fietsers verhogen maar is niet voldoende als oplossing omdat dit het vrachtverkeer niet zal doen minderen.

  • Wat is de stand van zaken met betrekking tot de voorbereiding van de gescheiden fietspaden?

  • Loopt alles volgens planning?

In mijn interpellatie van september vorig jaar hebt u gesproken over firma’s aanspreken waarvan hun vrachtwagens veelvuldig de N118 gebruiken terwijl het duidelijk over doorgaand verkeer gaat. U gaf toen als voorbeeld de gemaakte afspraken met DAF. Wij hebben ondertussen een lijst met vrachtwagens verzameld die de buurtbewoners bij ons binnen hebben gebracht. 

  • Bent u bereid om de lijst met vrachtwagens te bekijken en met de firma’s in gesprek te gaan?