De Retieseweg is minstens tot het bouwverlof van 2023 gedeeltelijk afgesloten op Geels grondgebied. De impact daarvan op het zwaar vervoer door de Gasthuisstraat, het Sint-Dimpnaplein en de Logen is zeer groot. De ideale situatie op die as wordt momenteel sterk benaderd. Dat is trouwens niet voor het eerst: het is verbazend hoe vaak die as de laatste drie jaar al onderbroken is geweest. Daarmee is bewezen wat de Brugpartij al jaren beweert: het doortrekken van de Ring is niet de enige mogelijkheid om Sint-Dimpna van die verkeersgesel te verlossen, er zijn wel degelijk alternatieven voor het zwaar vervoer op die gewestweg.
- worden de verkeersstromen in de huidige situatie gemeten?
- komen er noodkreten uit de Stenehei i.v.m. leverproblemen en/of dreigende faillissementen?
- is het nog nodig het Laar helemaal af te koppelen van het Sint-Dimpnaplein (vanaf 19/9), wat o.a. als nadeel heeft dat bestemmingsverkeer om zal moeten rijden ten voordele van doorgaand verkeer - dat er het komende jaar dus niet of nauwelijks meer zal zijn?
- de huidige situatie geeft aanleiding om eindelijk werk te maken van een globale visie voor die zone, die de pleinfunctie van het Sint-Dimpnaplein in eer herstelt. Ook nu al kunnen er materiële ingrepen worden gepleegd.
- hoe zal u ervoor ijveren dat deze situatie, die gedurende meer dan een jaar gunstig blijft zonder noemenswaardig nadeel voor wie dan ook, permanent wordt?