De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Tot eind vorig jaar was een groot aantal lokale besturen voor het aanvullend pensioen van haar contractuelen nog aangesloten bij de groepsverzekering van Ethias/Dibiss. Door opzegging van deze verzekering in juni 2021 had dit als gevolg dat een zeer groot aantal contractanten vanaf dit jaar geen aanvullend pensioen meer kon opbouwen. Vanuit de VVSG is dan de vraag gesteld of deze ook op vrijwillige basis konden toetreden tot het pensioenfonds van OFP Provant. Door de grootschaligheid hiervan (meer dan 700 besturen & 70.000 tot 80.000 contractanten) werd ondertussen al de naam aangepast naar OFP Prolocus en ook de structuur werd hervormd omwille van deze integratie.
Daarnaast werd, vanuit een maatschappelijke evolutie, een nieuwe pensioentoezegging gecreëerd. Naast de bestaande toezeggingen werd een vast bijdrageplan met een éénmalige kapitaalsuitkering alsook overlijdensdekking eraan toegevoegd (genaamd DC-plan ofwel Defined Contribution).
Omdat ons lokaal bestuur sinds 2020 al is aangesloten bij OFP Provant (weliswaar via een ander plan) moeten wij niet meer toetreden tot OFP Prolocus, maar moet er alleen nog ingestemd worden met de gewijzigde beheersovereenkomst alsook financieringsplan. Verder dient kennis genomen te worden van de nieuwe SIP (beleggingsprincipe) waardoor er een uniformiteit wordt nagestreefd met één beheersovereenkomst, één financieringsplan en één SIP voor alle leden van OFP Prolocus.
De instemming zal verlopen door bijgevoegde toetredingsakte te ondertekenen, waardoor de huidige aansluiting bestendigd wordt.
Daarnaast wordt het pensioenreglement vanaf 1 januari 2022 nog verder uitgebreid met een bepaling dat het uitgesteld pensioen niet mag dalen bij een vrijwillige demotie vlak voor de pensionering. Ook wordt er een bescherming voorzien in een plan met een steprate-regeling voor zij die op korte termijn met pensioen gaan, in het huidig plan voor ons bestuur is dit niet relevant.
Wet van 6 december 2018 wet tot instelling van een vrij aanvullend pensioen voor werknemers.
Besluit van de gemeenteraad van 20 december 2010 waarbij een aanvullend pensioen voor de contractuelen wordt ingevoerd en dat beheerd wordt door Ethias/Dibiss.
Besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 waarbij het aanvullend pensioen van de contractuelen vanaf 01/01/2020 wordt toevertrouwd aan OFP-Provant.
De gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met :
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP).
De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 het pensioenreglement aan te vullen met een artikel 8 :
“Met ingang van 1 januari 2022 mag het uitgesteld pensioen niet dalen.”
De adviesopdracht van het lokaal bestuur is vastgelegd in Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang. Artikel 7 bepaalt dat het lokaal bestuur advies kan geven aan Kind en Gezin over de uitbreiding van kinderopvang binnen het eigen grondgebied. Het advies van het lokaal bestuur is gebaseerd op de strategische meerjarenplanning van het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur heeft een aantal belangrijke opdrachten in het kader van kinderopvang. Deze opdrachten moeten ertoe bijdragen dat er binnen de gemeente voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is.
Het lokaal bestuur krijgt een belangrijke adviesrol toegeschreven van de Vlaamse overheid:
De finaliteit en opbouw van het opportuniteitsadvies is dus ook wezenlijk verschillend van het advies dat een lokaal bestuur kan geven bij een uitbreidingsronde voor kinderopvang. Met een opportuniteitsadvies geven we geen rangorde o.b.v. een score, maar geven we raad. Een opportuniteitsadvies is een vorm van ondersteuning aan ondernemers in de gemeente.
Bedoeling van het opportuniteitsadvies
In 2020 werden adviescriteria en een procedure goedgekeurd voor een uitbreidingsronde van het Agentschap Opgroeien.
Dit dossier gaat over de andere adviestaak van een lokaal bestuur, nl. het opportuniteitsadvies bij de opstart van een groepsopvang, de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente of een uitbreiding met meer dan 8 plaatsen. Vanaf 1 januari 2022 moet een organisator verplicht een opportuniteitsadvies toevoegen bij de vergunningsaanvraag. Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien.
Het doel van het opportuniteitsadvies ligt erin om in gesprek te gaan met de organisator over de noden binnen de gemeente, er inzicht in te geven en bezorgdheden te bespreken. Daarenboven zorgt dit voor een eerste contact tussen organisator en lokaal bestuur, waardoor een meer actieve samenwerking mogelijk wordt en een dialoog start tussen organisator en lokaal bestuur over het kinderopvangaanbod binnen de gemeente. Het is dan aan de organisator om de afweging te maken in welke mate het zinvol is om met de opvang die hij voor ogen heeft van start te gaan en te bekijken in welke mate hij kan/wil inspelen op de noden die er zijn in de gemeente.
Dienst kindzorg en onderwijsregie vraagt hiermee de goedkeuring van de criteria en procedure. De criteria en procedure werden opgemaakt op basis van de input uit de sector tijdens de adviesraad lokaal overleg kinderopvang van 4 juli 2022. Het voorstel werd gestuurd naar alle opvanginitiatieven, zodat zij allemaal opmerkingen en bedenkingen konden geven op het voorstel. We kregen antwoord van de dienst voor onthaalouders, kinderdagverblijf de Augustientjes, kinderdagverblijf Troetelland, Villa Mamilou, kinderdagverblijf Olliebollie, kinderdagverblijf Dol-Fijn. Er werden geen opmerkingen die een invloed hebben op de criteria of procedure door de opvanginitiatieven geformuleerd.
Adviescriteria en beslissingsprocedure opportuniteitsadvies lokaal bestuur Geel 2022 - 2025
Het document in bijlage omschrijft de criteria, de motivatie van de criteria en de procedure van beslissing. De criteria die hier omschreven worden hebben een andere invulling dan de criteria bij een uitbreidingsronde. Het betreffen hier eerder richtlijnen om een goed advies te kunnen geven. Zij vormen een kader waarop het lokaal bestuur zich baseert voor een onderbouwd opportuniteitsadvies. Het is belangrijk om dit kader vast te leggen zodat elke aanvraag tot opportuniteitsadvies op dezelfde manier kan worden besproken, behandeld en geadviseerd.
De gemeenteraad beslist om de omschreven criteria en procedure voor het opportuniteitsadvies, voor kinderopvang voor baby's en peuters, van het lokaal bestuur bij de opstart van een groepsopvang, de verhuis van een bestaande locatie binnen de gemeente of een uitbreiding van een bestaande locatie vanaf 9 plaatsen, zoals die vermeld zijn in het document 'advies- en beslissingsprocedure lokaal bestuur Geel 2020 - 2025 in het kader van een vergunningsaanvraag kinderopvang voor baby's en peuters', goed te keuren.
Tegen 1 januari 2023 moeten de SHM’s en SVK’s één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. De Vlaamse overheid wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.
Op 4 februari 2022 keurde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen goed. De gemeenten Geel, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo vormen het werkingsgebied Kempen-Zuid.
Om een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied te vormen moet een heel traject doorlopen worden en moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden tot erkenning als woonmaatschappij (ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij). Indien dit traject niet haalbaar is tegen 1 januari 2023, kan een verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij bekomen worden en dit tot 30 juni 2023. Daartoe moet een aanvraag ingediend worden bij het agentschap Wonen-Vlaanderen en dit ten laatste op 30 september 2022. Daarbij moeten de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappijen aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zullen kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art. 223, §2, 2de lid van het BVR van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Op het lokaal woonoverleg werd reeds meermaals aangehaald door de betrokken SHM’s en SVK’s dat de timing om tegen 1 januari 2023 een woonmaatschappij te vormen quasi onhaalbaar zal zijn, ongeacht het intensieve traject dat momenteel wordt doorlopen.
Het traject tot verlenging van hun erkenning werd besproken op de Conferentie van Kempense burgemeesters d.d. 14 mei 2022.
Om tijdig als woonmaatschappij erkend te worden werd door de betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen een stappenplan opgesteld en worden de lokale besturen gevraagd om een advies te geven over de verlengingsaanvraag.
Het stappenplan om binnen de regio Kempen Zuid tot een eengemaakte woonmaatschappij te komen ziet er als volgt uit:
Datum | Voorziene actie |
Augustus 2021 | Opstart stuurgroep vorming woonmaatschappij Neteland Zuiderkempen met alle voorzitters, directeurs en coördinatoren. |
November 2021 | Aanstelling van het bureau Advisory Servises, Anne -Maria Vandebroucke, om het fusieproces te begeleiden |
1e trimester 2022 | Verkenningsfase : onderzoek naar de stakeholders |
4 Februari 2022 | Goedkeuring werkingsgebieden door de Vlaamse Regering |
2e trimester 2022 | Opstart personeelsparticipatie, ontwerpgroepen |
2e semester 2022 | Voorbereiding van alle transacties, inclusief de personeelsproblematiek, aanstellen van alle externe dienstverleners, zodat deze volop aan het werk gaan. |
2e semester 2022 |
|
1e kwartaal 2023 |
|
Juni 2023 |
|
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v..
De Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
De besluiten van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van de werkingsgebieden.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen de Geelse Huisvesting, de Woonbrug, Zonnige Kempen, Kleine Landeigendom Zuiderkempen, SVK tot en met 30 juni 2023
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Deze beslissing wordt uiterlijk 28 september 2022 aan IOK bezorgd, waarna de betrokken SHM uiterlijk 30 september 2022 hun aanvraag tot verlenging van hun erkenning zullen indienen, inclusief voorliggend advies.
In zitting van 15/03/2021 werd door het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundig attest (2467) afgeleverd voor het oprichten van een meergezinswoning met gelijkvloers 17 meter bouwdiepte, 2 verdiepingen en een zadeldak op deze locatie.
Gratis grondafstand
Het bestaande hoofdgebouw springt naar voor en staat schuin ten opzichte van de wegas en aanpalende gebouwen.
De nieuwbouw zal de bouwlijn volgen van de huizen in de straat en aansluiten op de voorgevel van de woning links en de meergezinswoning rechts. Met als gevolg dat er vooraan een spievormig stuk van het privéterrein zal opgenomen worden in het openbaar domein.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 7 april 2022 tot 6 mei 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
De gemeenteraad keurt de gratis en kosteloze overdracht goed van een stuk grond ter hoogte van Stelenseweg 46 aan stad Geel onder volgende voorwaarden:
Ter hoogte van de aansluiting met Laar staan er veelvuldig auto's geparkeerd tegenover de huisnummers 91-97. Door de bochtigheid van de straat geeft dit aanleiding tot gevaarlijke verkeerssituaties en wordt het parkeren daar best verboden.
We volgen ook de wegcode wat betreft het gebruik van het fietspad door bromfietsen klasse B en speedpedelecs.
Eikevelden behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom.
De gemeenteraad beslist alle voorgaande aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de Eikevelden, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
De bestuurders rijdend in de Eikevelden dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders rijdend in Diestseweg, die een hoofdweg is.
Het verkeersbord B1 en wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.2 uit de wegcode worden aangebracht.
Eikevelden is hoofdweg, bestuurders komende uit de zijstraten dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in Eikevelden.
De toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton, uitgezonderd laden en lossen.
De zoneverkeersborden C21 worden aangebracht.
Fietsers en bromfietsers klasse A in Eikevelden zijn verplicht om het verhoogde fietspad te gebruiken over de volledige lengte van de straat.
Het verkeersbord D7 wordt aangebracht.
Een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
De verhoogde inrichtingen in Eikevelden worden aangeduid door het verkeersbord A14 + blauw onderbord "1800m" met dubbele pijlen thv huisnummer 21.
In het gedeelte Eikevelden tussen Laar en Eikevelden (thv huisnummers 150 - 206) wordt enkelrichting ingevoerd in de richting van Eikevelden.
De borden F19, C1, C31a, C31b, M12 en M18 worden aangebracht.
De verkeersdrempels in enkelrichtingsgedeelte Eikevelden worden gesignaleerd door de borden A14 + blauw onderbord met aangepaste aanduiding afstand.
Het parkeren wordt verboden:
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Op de toegangsweg naar K.S.A.V. St Dimpna is het verboden om op de rijbaan stil te staan en te parkeren.
De verkeersborden E3 worden aangebracht.
Over de volledige lengte van Eikevelden geldt een inhaalverbod voor auto's.
Verkeersborden C35 worden aangebracht.
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.
Het college van burgemeester en schepenen leverde op 28 september 2020 de omgevingsvergunning af aan ontwikkelaar Zakenkantoor Sterckx, Zanddijkdreef 33 te 2470 Retie voor de aanleg van de private verkaveling 'Heistraat-Brulendries’, met voorwaarde dat een werkendossier (wegenisdossier) wordt opgesteld en voorgelegd aan de gemeenteraad.
Kadastrale ligging: afdeling 4, sectie F, percelen 596M2, 596N2, 597A2, 597Z, 598E
De gemeenteraad van 11 oktober 2021 kende volgende straatnaam toe: Badgeefstersstraat
Studiebureau Veerle Piedfort, Rodekruisstraat 82/1 te 2260 Westerlo werd aangesteld als studiebureau voor het uitwerken van het technisch wegenisdossier.
De geplande weg- en rioleringswerken en omgevingsaanleg vinden plaats op private eigendom, waarbij na definitieve oplevering de wegenis (incl. riolering en groen) wordt overgedragen aan de stad.
De aanleg omvat volgende zaken:
De verkaveling zal als woonerf worden ingericht.
In overleg met studiebureau en de dienst grondgebonden zaken van de stad werd een wegenisdossier opgesteld.
Groenaanleg
De groenaanleg op (toekomstig) openbaar domein valt 100% ten laste van verkavelaar Zakenkantoor Sterckx, Zanddijkdreef 33 te 2470 Retie. Om schade tijdens bouwwerken te voorkomen, mag de groenaanleg pas uitgevoerd worden nadat 70% van de nieuwe woningen zijn opgetrokken. Hiervoor wordt het geraamde bedrag van de groen- en speelpleinaanleg naar de stadskas gestort en zal de stad in een later stadium de groenaanleg uitvoeren en in samenspraak met de bewoners het speelplein aanleggen. Dit bedrag dient gestort te worden voor aanvang van de werken.
In tussentijd legt de ontwikkelaar alle groenzones aan als gazon en onderhoudt deze tot definitieve oplevering.
(vrijgave) Waarborg en oplevering
Vooraleer bevel tot aanvang der werken te geven is de verkavelaar ertoe gehouden het volledige geraamde bedrag (incl. btw) vermeerderd met 10% en vermeerderd met de nog niet betaalde kosten voor aanleg van de nutsleidingen ter beschikking te stellen van het stadsbestuur onder de vorm van een waarborg.
De waarborg wordt voor de start van de werken gestort. Een door de stad opgelegde waarborg kan voldaan worden op volgende wijzen:
De vrijgave van de waarborg gebeurt in twee schijven. De eerste schijf (95%) wordt vrijgegeven na de voorlopige oplevering van het project. Dit gebeurt na de goedkeuring van de werken en de ondertekening van het proces-verbaal van de voorlopige oplevering door het college van burgemeester en schepenen. De resterende waarborg (5%) wordt vrijgegeven na de overdracht van de gronden naar de stad Geel.
De voorlopige oplevering kan pas plaatsvinden zodra zowel technisch -geen opmerkingen op uitvoering- als administratief - een volledig einddossier- alles in orde is. De definitieve oplevering en overdracht vindt plaats 2 jaar na voorlopige oplevering.
Adviezen
Er zal met deze opmerkingen rekening worden gehouden bij uitvoering. Echter is er binnen gelijke projecten niet de gewoonte om standaard een volwaardige mindervalide parkeerplaats in te richten en dit te doen als de vraag zich aandient. Door de groenstrook die de weg afbakent van de parkeerplaatsen te schrappen, kan wel een bredere parkeerplaats worden aangelegd. Deze kan, moest de vraag ooit komen, wel vlot tot een volwaardige mindervalide parkeerplaats worden ingericht.
In toepassing van de wet van 17 juni 2016 in verband met de motiveringsplicht is de gemeenteraad van mening dat de volgende motieven aan de basis liggen van de hierna volgende beslissing:
De gemeenteraad beslist om het technisch wegenisdossier met betrekking tot de weg- en rioleringswerken in de private verkaveling 'Heistraat - Brulendries' (Badgeefstersstraat) goed te keuren.
De gemeenteraad neemt er akte van dat de opdracht gefinancierd zal worden door de verkavelaar zijnde Zakenkantoor Sterckx, Zanddijkdreef 33 te 2470 Retie.
De gemeenteraad beslist dat het geraamde bedrag voor de groenaanleg, welke later door de stad zal worden uitgevoerd, dient te worden overgemaakt aan de stad alvorens de werken van start kunnen gaan.
De ontvangst voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021:
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget:
De gemeenteraad keurt de meetstaat en raming voor de groenaanleg, welke later door de stad zal worden uitgevoerd, goed.
Vooraleer bevel tot aanvang der werken te geven is de verkavelaar ertoe gehouden het volledige geraamde bedrag (incl. btw) vermeerderd met 10% en vermeerderd met de nog niet betaalde kosten voor aanleg van de nutsleidingen ter beschikking te stellen van het stadsbestuur onder de vorm van een waarborg.
De waarborg wordt voor de start van de werken gestort. Een door de stad opgelegde waarborg kan voldaan worden op volgende wijzen:
De vrijgave van de waarborg gebeurt in twee schijven. De eerste schijf (95%) wordt vrijgegeven na de voorlopige oplevering van het project. Dit gebeurt na de goedkeuring van de werken en de ondertekening van het proces-verbaal van de voorlopige oplevering door het college van burgemeester en schepenen. De resterende waarborg (5%) wordt vrijgegeven na de overdracht van de gronden naar de stad Geel.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 werd van kracht op 1 september 2019. Het werd opgesteld ter vervanging van de Wet van 10 april 1841 op de Buurtwegen en van het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de [gewestelijke] rooilijnen.
In toepassing van artikel 84 van bovenvermeld decreet zijn de provinciale reglementen, aangenomen ter uitvoering van de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen, van rechtswege opgeheven. Tot 1 september 2019 schreef de provinciale deputatie zelf richtlijnen voor waaraan rooilijnplannen dienden te voldoen.
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en in voege sinds 1 september 2019 heeft als doel om de structuur, samenhang en toegankelijkheid van alle gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te doen.
Eén van de belangrijkste bepalingen uit het gemeentewegendecreet is artikel 8 dat bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Zonder goedkeuring van de gemeenteraad kan het gemeentelijk wegennet niet aangepast worden.
De procedures hiervoor zijn decretaal vastgelegd. De gemeenten leggen hierbij de ligging en breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond. Het decreet hanteert hierbij volgende definities:
Gemeentelijke rooilijnplannen komen tot stand op de wijze, zoals beschreven in afdeling 2 van het decreet houdende de gemeentewegen. Het decreet definieert daarbij een aantal elementen dat een gemeentelijk rooilijnplan minstens moet bevatten:
Een gemeentelijk rooilijnplan kan ook een achteruitbouwstrook vastleggen.
In voorkomend geval bevat het rooilijnplan de volgende aanvullende documenten:
De Vlaamse regering kan nog nadere regels bepalen voor de vorm en inhoud van een gemeentelijk rooilijnplan (art. 16 § 1, 2 en 3).
In afwijking van de eigenstandige procedure kan een gemeentelijk rooilijnplan ook opgenomen worden in een ruimtelijk uitvoeringsplan, in het herkenbare onderdeel van een projectbesluit of in een omgevingsvergunning, telkens onderworpen aan de respectievelijke procedureregels. Die mogelijkheid geldt voor zover het dossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens het decreet houdende de gemeentewegen gestelde eisen, zoals hierboven geformuleerd.
Het decreet bepaalt daarnaast ook dat iedere gemeente verplicht een gemeentelijk wegenregister moet opmaken, actueel houden en publiek raadpleegbaar maken in het gemeentehuis en op de website van de gemeente (art. 37 § 5).
Het gemeentelijk wegenregister is een gegevensbestand waarin voor het grondgebied van de gemeente ten minste volgende gegevens zijn opgenomen (art. 37 § 1):
Ook voor de digitale geografische ontsluiting van het gemeentelijk wegenregister kan de Vlaamse regering nog nadere regels bepalen.
Hieruit volgt dat zowel op initiatief van stad Geel, alsook op initiatief van een private partij er rooilijnplannen kunnen opgesteld worden. Er kunnen echter geen gemeentewegen aangelegd, gewijzigd, verplaatst of opgeheven worden zonder voorafgaandelijke goedkeuring van de gemeenteraad. Hierbij is een zekere uniformiteit in de opmaak van de gemeentelijke rooilijnplannen noodzakelijk, zodat deze op een ondubbelzinnige manier geïnterpreteerd worden, ongeacht de aard van het dossier.
Ook met oog op bijhouden en publiek ontsluiten van het gemeentelijk wegenregister, is het wenselijk dat alle plannen naar vorm en inhoud op een eenvormige manier worden opgesteld.
Om deze uniformiteit te bewaken, formuleert de stad Geel een aantal bijkomende voorwaarden en richtlijnen waaraan gemeentelijke rooilijnplannen moeten voldoen, naast de minimale elementen die door het decreet opgelegd worden.
Aangezien naast de stad ook derde partijen initiatiefnemer kunnen zijn van een rooilijnplan i.h.k.v. artikel 12 §2 van het gemeentewegendecreet, is het noodzakelijk om eenduidige richtlijnen in een reglement vast te leggen.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De Gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de Richtlijnen voor de opmaak van gemeentelijke rooilijnplannen
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 1, dat bepaalt: "Alleen de gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen."
Het bestuur van stad Geel wenst de trage wegen te behouden en te herwaarderen. Buurtweg 140 is gelegen tussen het kruispunt van de Drijhoek aan het huidig containerpark en Rauwelkoven. Het deel ten zuiden van de Larumseweg heeft een asfaltverharding en gescheiden fietspaden en heeft de straatnaam Kleinhoefstraat. Het deel ten noorden van de Larumseweg is een gebetonneerde gemeenteweg die publiek gebruikt wordt door wandelaars, fietsers, ruiters en landbouwers (om aan hun velden te geraken). Er is voor dit gedeelte geen straatnaam aan toegekend.
In het kader van de publieke veiligheid is het wenselijk om deze gemeenteweg een officiële straatnaam te geven. Bijkomend wordt het publiek karakter van deze gemeenteweg benadrukt door het geven van een straatnaam.
De stedelijk archivaris stelt voor Chemin 140 volgende straatnaam voor: Kleinhoefpad.
In de legger van de Atlas der Buurtwegen (1843) heet deze ‘chemin’ nummer 140 de 'Klynhoefstraetje'.
We proberen voor de trage wegen altijd in de eerste plaats de historische naam te behouden, dus hier willen we als naam ‘Kleinhoefpad’ voorstellen, dus de oude naam in de moderne spelling. Om het onderscheid te maken met de Kleinhoefstraat (met gemotoriseerd verkeer) gebruiken we de term 'pad' in plaats van 'straat'.
Aangezien het niet de bedoeling is om de voordeur van gebouwen langs deze gemeenteweg te plaatsen, is het niet wenselijk dat er huisnummers aan worden gegeven. Tweede reden om geen huisnummers te geven in combinatie met deze straatnaam, is om verwarring met de Kleinhoefstraat te voorkomen.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en plein, in het bijzonder:
"Artikel 4. Het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen : (...)
2° vraagt advies aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Deze raad deelt schriftelijk binnen 30 dagen zijn advies aan het gemeentebestuur mee. Het gemeentebestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie voor Advies voor Plaatsnaamgeving. Deze commissie deelt binnen 30 dagen schriftelijk zijn advies mee aan het gemeentebestuur. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd;
3° maakt dit voornemen door openbare aanplakking bekend, waarna eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk binnen 30 dagen bij het gemeentebestuur kunnen worden ingediend.
De in 1°, 2° en 3° van dit artikel vermelde procedure moet gelijktijdig verlopen.
Het gemeentebestuur bepaalt in de mededeling bedoeld in 1°, in de vragen om advies bedoeld in 2°, en in de aangepakte bekendmaking bedoeld in 3°, de datum waarop de termijn van 30 dagen begint te lopen.
Bij het verstrijken van de vastgestelde termijn sluit het gemeentebestuur een proces-verbaal af waarin de ingediende opmerkingen en bezwaren worden opgenomen.
Artikel 5. Bij het vaststellen van de naam van nieuwe wegen en pleinen zijn de regels bepaald in 2° en 3° van artikel 4 van toepassing."
De gemeenteraad beslist om een officiële straatnaam toe te kennen aan buurtweg 140 tussen de Larumseweg en Rauwelkoven.
Aan deze straatnaam mogen geen huisnummers gegeven worden.
De gemeenteraad keurt principieel de straatnaam Kleinhoefpad goed, op basis van het advies van de archivaris van stad Geel.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht de procedure tot vaststellen van een straatnaam op te starten zoals bepaald door artikel 5 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, artikel 1, dat bepaalt: "Alleen de gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen."
Vanaf de jaren 1970 van de vorige eeuw werd de ring rond Geel (R14) aangelegd. Het deel tussen Winkelom (N127) en de kruising van Molseweg (N71) met de Meerhoutseweg werd opengesteld in 1997. Dit deel van de R14 kreeg nooit een officiële straatnaam.
In het kader van de publieke veiligheid is het wenselijk dat het deel R14 zonder straatnaam officieel een straatnaam krijgt om het te onderscheiden van de overige stukken R14 met de namen Westelijke Ring (deel tussen Dr.-Van de Perrestraat en Antwerpseweg/Pas) en Ring (deel tussen Antwerpseweg/Pas en Winkelom).
De gemeente is exclusief bevoegd voor het benoemen van wegenissen, ongeacht de beheerder. Dat is het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse Overheid in dit geval.
De stedelijk archivaris stelt voor dit deel van de R14 volgende straatnaam voor: Zuidelijke Ring.
De wegcategorie laat niet toe om inritten van gebouwen langs deze gewestweg te maken. Om deze reden is het niet wenselijk om huisnummers aan de voorgestelde straatnaam te koppelen.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en plein, in het bijzonder:
"Artikel 4. Het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen : (...)
2° vraagt advies aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Deze raad deelt schriftelijk binnen 30 dagen zijn advies aan het gemeentebestuur mee. Het gemeentebestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie voor Advies voor Plaatsnaamgeving. Deze commissie deelt binnen 30 dagen schriftelijk zijn advies mee aan het gemeentebestuur. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd;
3° maakt dit voornemen door openbare aanplakking bekend, waarna eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk binnen 30 dagen bij het gemeentebestuur kunnen worden ingediend.
De in 1°, 2° en 3° van dit artikel vermelde procedure moet gelijktijdig verlopen.
Het gemeentebestuur bepaalt in de mededeling bedoeld in 1°, in de vragen om advies bedoeld in 2°, en in de aangepakte bekendmaking bedoeld in 3°, de datum waarop de termijn van 30 dagen begint te lopen.
Bij het verstrijken van de vastgestelde termijn sluit het gemeentebestuur een proces-verbaal af waarin de ingediende opmerkingen en bezwaren worden opgenomen.
Artikel 5. Bij het vaststellen van de naam van nieuwe wegen en pleinen zijn de regels bepaald in 2° en 3° van artikel 4 van toepassing."
De gemeenteraad beslist om een officiële straatnaam toe te kennen aan de gewestweg R14 voor het deel tussen het kruispunt met de gewestweg Winkelom (N126) en het kruispunt (rotonde) met de gewestweg Molseweg (N71) en de gemeenteweg Meerhoutseweg.
Aan deze straatnaam mogen geen huisnummers gegeven worden.
De gemeenteraad keurt principieel de straatnaam Zuidelijke Ring goed, op basis van het advies van de archivaris van stad Geel.
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht de procedure tot vaststellen van een straatnaam op te starten zoals bepaald door artikel 5 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen.
Op 19/01/2016 heeft de BTW-administratie beslist dat vanaf 2016 AGB's enkel met prijssubsidies kunnen werken om hun winstoogmerk te handhaven (Beslissing BTW nr. E.T.129.288 van 19/01/2016).
Als gevolg hiervan mag de stad ook geen investeringssubsidies meer toekennen aan het AGB. Daarom zal de stad Geel vanaf 2016 een lening geven voor de geplande investeringen van de AGB's.
Bij opmaak van elk budget zal er dus ook een leningcontract moeten worden opgemaakt en goedgekeurd door zowel de raad van bestuur van het AGB als door de gemeenteraad. In dit contract worden de gebudgetteerde investeringen opgenomen. Wanneer bij afsluiten van de rekening blijkt dat de geplande investeringen niet volledig zijn uitgevoerd, dan wordt er na goedkeuring van de rekening een definitieve aflossingstabel opgemaakt met daarin de werkelijk opgenomen bedragen van de lening en de correcte aflossingstermijn. Deze aflossingstermijn loopt gelijk met de afschrijvingstermijn van de gedane investeringen.
In bijlage kan u de definitieve aflossingstabel van 2021 terugvinden op basis van de cijfers van de jaarrekening 2021.
De gemeenteraad keurt de definitieve leningovereenkomst 2021 tussen de stad Geel en AGB sport goed. De leningovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de aflossingstabel m.b.t. investeringen 2021 AGB sport goed. De aflossingstabel in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De stemming van de gemeenteraad verloopt als volgt:
Voor:
Onthouding:
Op 19/01/2016 heeft de BTW-administratie beslist dat vanaf 2016 AGB's enkel met prijssubsidies kunnen werken om hun winstoogmerk te handhaven (Beslissing BTW nr. E.T.129.288 van 19/01/2016).
Als gevolg hiervan mag de stad ook geen investeringssubsidies meer toekennen aan het AGB. Daarom zal de stad Geel vanaf 2016 een lening geven voor de geplande investeringen van de AGB's.
Bij opmaak van elk budget zal er dus ook een leningcontract moeten worden opgemaakt en worden goedgekeurd door zowel de raad van bestuur van het AGB als door de gemeenteraad. In dit contract worden de gebudgetteerde investeringen opgenomen. Wanneer bij afsluiten van de rekening blijkt dat de geplande investeringen niet geheel zijn uitgevoerd, dan wordt er na goedkeuring van de rekening een definitieve aflossingstabel opgemaakt met daarin de werkelijk opgenomen bedragen van de lening en de correcte aflossingstermijn. Deze aflossingstermijn loopt gelijk met de afschrijvingstermijn van de gedane investeringen.
In bijlage kan u de definitieve aflossingstabel van 2021 terugvinden op basis van de cijfers van de jaarrekening 2021.
De gemeenteraad keurt de definitieve leningovereenkomst 2021 tussen de stad Geel en AGB cultuur goed. De leningovereenkomst in bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De gemeenteraad keurt de aflossingstabel m.b.t. investeringen 2021 AGB cultuur goed. De aflossingstabel in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De stemming van de gemeenteraad verloopt als volgt:
Voor:
Onthouding:
IOK heeft een groepsaankoop aangaande “raamovereenkomst duurzaam kantoorpapier” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp het sluiten van een raamovereenkomst met één opdrachtnemer voor het leveren van duurzaam kantoorpapier, voor een periode van 48 maanden.
De voorziene startdatum is 1 september 2022.
De dienstverlenende vereniging IOK treedt voor de leden van IAD op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet. Als lid van IAD kan Stad Geel ook instappen in deze groepsaankoop.
Op 3 juni 2022 heeft de raad van bestuur van IOK de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “raamovereenkomst duurzaam kantoorpapier” gegund aan en bij mededeling van 23 juni 2022 gesloten met: Lyreco belgium nv.
Door in te stappen in de groepsaankoop moeten wij als Stad Geel zelf geen procedure opstarten voor de aankoop en levering van papierwaren. Doorgaans heeft een groepsaankoop ook een positieve invloed op de aankoopprijzen.
De raming voor de periode van 4 jaar (48 maanden) bedraagt voor Stad Geel €104.000 inclusief btw.
Het bestek, gunningsverslag en sluitingsbrief zijn terug te vinden in de bijlage.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de aankoopcentrale van IOK aangaande de groepsaankoop "raamovereenkomst duurzaam kantoorpapier" goed.
De gemeenteraad keurt de raming van €104.000 inclusief btw voor een periode van 4 jaar goed.
Jaarlijks herbekijken het schoolbestuur, de directies van de stedelijke basisscholen en de schoolraad het schoolreglement van de scholengemeenschap Stedelijk onderwijs Geel. Het schoolreglement regelt de betrekkingen tussen schoolbestuur enerzijds en leerlingen en hun ouders anderzijds. Alle scholen van de scholengemeenschap Stedelijk Onderwijs hanteren eenzelfde schoolreglement. De uitzonderingen per school zijn hier telkens in opgenomen.
Als bijlage aan dit dossier is een voorstel voor schoolreglement voor het schooljaar 2022-2023 toegevoegd. De wijzigingen ten opzichte van de versie van schooljaar 2021-2022 zijn gemarkeerd.
Voor de opmaak werd gebruik gemaakt van het modelreglement dat OVSG heeft opgesteld. De wijzigingen die OVSG adviseert, zijn ingevoegd in het document. Het betreft aanpassingen aan de regelgeving en verduidelijkingen.
Twee passages wijzigden we als schoolbestuur op eigen initiatief:
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
De omzendbrief bao/2002/01 over informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
Het decreet van 02/04/2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
De gemeenteraad keurt het schoolreglement van de stedelijke basisscholen van Geel voor het schooljaar 2022-2023 goed.
Een goede organisatie van de school of academie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het stedelijk onderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Het decreet rechtspositie laat voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Er is één arbeidsreglement voor alle personeelsleden van de stedelijke basisscholen en één voor het personeel van de stedelijke academies. Jaarlijks worden deze overeenkomsten geëvalueerd en bekeken of aanpassingen nodig zijn.
Er dringen zich enkele kleine wijzigingen op aan de arbeidsreglementen voor het basis- en deeltijds kunstonderwijs. Hiervoor baseren we ons op het 'model arbeidsreglement' van OVSG. De wijzigingen zijn het gevolg van recente aanpassingen aan de regelgeving voor onderwijspersoneel.
Als bijlage aan dit dossier zijn voorstellen voor gewijzigde arbeidsreglementen toegevoegd. De wijzigingen ten opzichte van de huidige versie zijn gemarkeerd.
Het nieuwe arbeidsreglement werd onderhandeld met het lokaal overlegcomité (ABOC) op 16 juni 2022.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de artikelen 56 en 187 die stellen dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de aanstelling en ontslag van het personeel.
De beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2017 waar de bevoegdheidsverdeling tussen het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad werden gedefinieerd ingevolge het nieuwe decreet lokaal bestuur;
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, met zijn laatste wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1992 betreffende de verdeling van betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld of wachtgeldtoelage betreffende, met zijn laatste wijzigingen.
Omzendbrief BA 2000/08 betreffende de toepassing van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en de OCMW's - gecoördineerde onderrichtingen, met zijn laatste wijzigingen.
Koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, met zijn laatste wijzigingen.
Het protocol van akkoord dd. 16 juni 2022 in het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité.
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement, toegevoegd als bijlage, voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de stedelijke basisscholen, goed.
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement, toegevoegd als bijlage, voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de stedelijke academies, goed.
Lokale besturen krijgen sinds begin 2021 de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor beperkte snelheidsovertredingen in zones waar een snelheidsbeperking van 30 of 50 km per uur geldt.
De inkomsten van deze GAS 5 overtredingen zullen rechtstreeks geïnd worden door de gemeenten zelf.
WAAROM VIA GAS?
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en is een van de hoofdoorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Het verzekeren van een duurzame en veilige verkeersmobiliteit, met daarin bijzondere aandacht voor de bescherming van de zwakke weggebruikers, vormt de laatste jaren een absolute prioritiet voor gemeenten.
GAS 5 biedt bijgevolg de mogelijkheid om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als absolute doel de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente/stad te vergroten. Het laat gemeenten toe om het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer te nemen. De nieuwe (boete)inkomsten zullen op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijdragen tot nieuwe structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheids- of algemeen beleid.
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:
VOORWAARDEN
Indien niet aan bovenstaande voorwaarden voldaan is, kan de sanctionerend ambtenaar niet optreden ten aanzien van de vastgestelde snelheidsovertredingen en blijft de strafrechtelijke procedure van toepassing. Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat deze voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn (bv. omdat dit pas duidelijk wordt tijdens het ingediende verweer) moet hij de vaststeller van de overtreding (zijnde de lokale politie) daarvan op de hoogte brengen, zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
PROCEDURE
In artikel 29quater van de wegverkeerswet werd ook een nieuwe specifieke procedure ingevoerd voor de gemeentelijke administratieve afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen. Deze procedure wijkt af van de reeds bestaande GAS-procedures die geënt zijn op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Dit betekent dat naast de huidige procedures voor de afhandeling van zuivere overlastinbreuken (GAS 1), de afhandeling van gemengde inbreuken (GAS 2 en 3), de afhandeling van inbreuken inzake stilstaan, parkeren en inbreuken tegen de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld door automatisch werkende toestellen (GAS 4) er nu een vierde procedure (GAS 5) wordt toegevoegd met volgende krachtlijnen:
De reeds aangestelde sanctionerende ambtenaren – reeds verantwoordelijk voor de behandeling van de dossiers GAS 1,2,3 en 4 - aangevuld met de noodzakelijke versterking van een bijkomende collega zullen samen instaan voor de verwerking en afhandeling van de GAS 5 dossiers. Zo zorgen ze onder meer voor de kennisgeving van de beslissing aan de overtreder, het beoordelen van het eventuele verweer en het nemen van een beslissing naar aanleiding van het verweer.
Er is wel sprake van een Hersteldecreet of een alternatief doorstortscenario waardoor de procedure en de werking van kleine snelheidsovertredingen via GAS 5 in de toekomst kunnen aangepast worden.
VOORBEREIDING
Sinds 2020 is er voor de uitwerking van deze regeling een intensieve voorbereiding en opvolging geweest binnen de interlokale vereniging. De 3 politiecolleges van het samenwerkingsverband hebben eveneens besprekingen hierover gevoerd en stellen voor om GAS 5 zo snel als mogelijk in te voeren.
Voorafgaand aan de goedkeuring van dit politiereglement was het belangrijk dat de hele procedure op lokaal niveau op punt stond: de afstemming met de lokale politiezone, het voorzien van de nodige software voor de verwerking van de dossiers, het aanstellen van een sanctionerend ambtenaar, de betalingsopvolging… Immers, van zodra het politiereglement in werking treedt en de voorwaarden - zoals voorzien in artikel 29quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer- vervuld zijn, zijn de beperkte snelheidsovertredingen gedepenaliseerd. Dit betekent dat de beperkte snelheidsovertredingen niet meer strafrechtelijk gesanctioneerd kunnen worden.
Om die reden werd aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om principieel goedkeuring te verlenen aan (de voorbereiding van) de implementatie van de procedure GAS 5 (2022_CBS_01593 dd 13/06/2022 Implementatie GAS 5 principiële goedkeuring).
Ondertussen zijn alle noodzakelijk voorbereidingen tot implementatie klaar.
Het goedkeuren van het politiereglement is de laatste stap in het implementatieproces van GAS 5.
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed.
Deze politieverordening treedt in werking op 1 oktober 2022.
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur.
Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout.
Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.
De stemming van de gemeenteraad verloopt als volgt:
Voor:
Tegen:
Onthouding:
Op 30/08/22 diende raadslid, Patrick Graux, formeel via mail zijn ontslag in als fractielid van Vlaams Belang bij de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur (mail als bijlage). Hij wenst tot het einde van de legislatuur niet meer te zetelen als fractielid Vlaams Belang, maar als onafhankelijke raadslid.
Patrick Graux zal deze beslissing nader toelichten aan de raadsleden tijdens de raadszitting van de gemeenteraad.
-Conform art. 36 en art. 37 § 3. van het Decreet over het lokaal bestuur, kan een lid meedelen dat hij niet meer wil behoren tot zijn fractie, indien dit wordt meegedeeld aan de gemeenteraad. Volgens art. 36 § 5. legt het huishoudelijk reglement de nadere regels vast voor de samenstelling en de werking van de fracties, alsook, binnen de grenzen die de Vlaamse Regering bepaalt, voor de financiering ervan.
-Art. 57 en 65 §1 van het huishoudelijk reglement lokaal bestuur Geel.
Regelgeving geeft aan dat een raadslid afstand kan doen van de eigen fractie. Als gevolg hiervan behoort het respectievelijke raadslid niet meer tot een fractie, en blijft hij/zij als onafhankelijk raadslid zetelen.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid Patrick Graux bij fractie Vlaams Belang.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat raadslid Patrick Graux tot het einde van deze legislatuur als onafhankelijke raadslid in de gemeenteraad blijft zetelen.
De energiecrisis slaat wild om zich heen. De energieprijzen zullen opnieuw alle records verbreken deze maand. De evoluties op de energiebeurzen wijzen op een stijging van de energiekosten met bijna 35 procent, voor aardgas gaat het zelfs om 42 procent. En we zijn nog maar september, de winter moet nog komen.
Nu de meerderheid van de consumenten een variabel contract heeft, zal die nieuwe prijsopstoot zich bij veel gebruikers nagenoeg meteen laten voelen. Energie lijkt wel een luxeproduct geworden. Hoewel de regering zal trachten met prijsplafonds en premies de pijn even te stillen, zijn ze geen oplossing op lange termijn. Het is een moeilijke boodschap om te brengen. De enige oplossing is te besparen op het energieverbruik.
Heel wat gemeenten schakelen energie-adviseurs in om hun inwoners bij te staan om woningen door te lichten en tips te geven om te besparen. Maar ze laten ook hun eigen energieverbruik doorlichten om op korte termijn stevig te kunnen besparen. Kan de straatverlichting vroeger gedoofd worden? Kan de verwarming een paar graden lager? Kunnen we nog zonnepanelen bij plaatsen?
Na de herhuisvesting van de kleuterschool van Winkelomheide naar de nieuwe locatie bij de basisschool, is de locatie van de kleuterschool op de hoek van de Gemeenteheide en de Kemeldijk vrijgekomen.
Het stadsbestuur wil van deze ruimte een kwalitatief dorpsplein maken voor Winkelomheide door het bestaande speelplein deels uit te breiden met deze site van de school.
Die plannen gaan al een tiental jaren mee.
In samenwerking met een groep dorpsbewoners is er een inrichtingsvisie opgemaakt die nu nog verder moet besproken worden.
Het project is voorzien in het begin van 2025 .
Mijn vraag is:
Wij zijn van mening dat de nieuwe locatie voor het vaccinatiecentrum in het oude pand van Meubelen-Verhaegen een beslissing van eigenbelang is maar ook een aantal praktische problemen kent omtrent parkeren.
De gebouwen van het vroegere Meubelen Verhaegen zullen niet alleen als vaccinatiecentrum dienstdoen, maar in de komende jaren ook onderdelen van de stedelijke academies (Kunst en Muziek, woord & dans) gaan huisvesten. In de verslagen van het college van burgemeester en schepenen vinden we weliswaar administratieve beslissingen terug over de bestemmingswijziging (van winkel naar vaccinatiecentrum) en over de werken die aan het gebouw noodzakelijk bleken na een inspectie van de brandweer, maar verder niets. Transparant beleid kunnen we dat niet noemen.
Welke motivatie heeft het stadsbestuur om op het rondpunt van de Antwerpseweg met de Ring terug rode verkeerslichten te plaatsen?
Een jaar geleden hebben de bewoners van de Gasthuisstraat en de Logen massaal affiches opgehangen aan hun ramen met een duidelijke boodschap aan het stadsbestuur: “Geen excuses meer. Stop doorrijdend vrachtverkeer.”
Eén jaar en vele interpellaties later is het vrachtverkeer door Sint-Dimpna nog steeds een pijnpunt. “De enige oplossing is wachten tot de ring wordt doorgetrokken", is het standaard antwoord vanuit de stad. De provincie Antwerpen startte een onderzoek in het kader van het doortrekken van de ring rond Geel en daaruit blijkt dat de werken ten vroegste binnen 10 jaar zouden aanvangen en mogelijk zelfs later. In datzelfde document wordt ook vermeld dat de doortrekking van de Ring pas effectief het Geelse centrum kan ontlasten als er flankerende maatregelen genomen worden, zoals het weren van het doorgaand (vracht)verkeer op de N118 (Gasthuisstraat, Logen en Retieseweg) en enkel nog bestemmingsverkeer toestaan. In tussentijd blijft er veel vrachtverkeer door St.-Dimpna rijden.
Wij weigeren ons daarbij neer te leggen. Het vrachtverkeer moet geweerd worden. Dat is de allerbelangrijkste maatregel om de zwakke weggebruiker te beschermen.
Vlaams minister van mobiliteit, Lydia Peeters, liet eerder al in een schriftelijk antwoord weten dat een tonnagebeperking voor St.-Dimpna niet kan omdat er vandaag geen alternatieve route bestaat voor heel wat vrachtverkeer. De redenering is dat een tonnagebeperking voor de Gasthuisstraat niet kan zonder een tonnagebeperking op de N123 tussen Retie en Kasterlee. “Er dient een gebiedsdekkend verbod te worden ingevoerd dat zich uitstrekt over de gemeenten Geel, Mol, Kasterlee, Dessel en Retie", volgens de minister.
Waarom wordt de piste van dat gebiedsdekkend verbod niet verder gemeenteoverschrijdend uitgewerkt?
De minister vermeldt ook de aanleg van gescheiden fietspaden in de Gasthuisstraat en de herinrichting van het St.-Dimpnaplein als flankerende maatregelen in afwachting van het doortrekken van de ring. Dat is ook al veel besproken op de gemeenteraad. Dit zal uiteraard de verkeersveiligheid van de fietsers verhogen maar is niet voldoende als oplossing omdat dit het vrachtverkeer niet zal doen minderen.
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de voorbereiding van de gescheiden fietspaden?
Loopt alles volgens planning?
In mijn interpellatie van september vorig jaar hebt u gesproken over firma’s aanspreken waarvan hun vrachtwagens veelvuldig de N118 gebruiken terwijl het duidelijk over doorgaand verkeer gaat. U gaf toen als voorbeeld de gemaakte afspraken met DAF. Wij hebben ondertussen een lijst met vrachtwagens verzameld die de buurtbewoners bij ons binnen hebben gebracht.
Bent u bereid om de lijst met vrachtwagens te bekijken en met de firma’s in gesprek te gaan?
In het stadsmagazine van Geel, editie september 2022, worden werken op de Retieseweg vermeld (N118). De werken duren vermoedelijk tot het najaar van 2023.
Momenteel geldt er eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerde voertuigen op de Retieseweg. Wie van Geel naar Retie wil, wordt omgeleid.
Dat zorgt voor een enorme opluchting bij de bewoners van de Gasthuisstraat, het St.-Dimpnaplein en de Logen. De helft van het zwaar doorrijdend vrachtverkeer moet nu immers niet door hun straat. Eindelijk een beetje leefbaar voor hen.
In maart 2022 heb ik in een interpellatie (Wegenwerken met impact op de verkeersstromen door Sint-Dimpna) gevraagd of de wegenwerken in en rond de as Gasthuisstraat-Logen gemonitord werden om de verkeersstromen in kaart te brengen.
Toen was het antwoord dat er geen meting werd uitgevoerd omdat de werken bij hoogdringendheid waren gestart en er dus geen tijd was om een monitoring voor te bereiden. Nu is de situatie helemaal anders en lijkt het erop dat er wel degelijk een monitoring kan opgezet worden.
Zal van deze situatie gebruik gemaakt worden om de (gewijzigde) verkeersstromen in kaart te brengen?
Wordt er daarbij ook gemeten welke routes (vracht)verkeer nu aannemen?
In uw antwoord op mijn IP van maart sprak u over On Board Units, een tool om verkeersstromen in kaart te brengen op basis van GPS. Die piste was toen in onderzoek. Wat is de stand van zaken hieromtrent?
De Retieseweg is minstens tot het bouwverlof van 2023 gedeeltelijk afgesloten op Geels grondgebied. De impact daarvan op het zwaar vervoer door de Gasthuisstraat, het Sint-Dimpnaplein en de Logen is zeer groot. De ideale situatie op die as wordt momenteel sterk benaderd. Dat is trouwens niet voor het eerst: het is verbazend hoe vaak die as de laatste drie jaar al onderbroken is geweest. Daarmee is bewezen wat de Brugpartij al jaren beweert: het doortrekken van de Ring is niet de enige mogelijkheid om Sint-Dimpna van die verkeersgesel te verlossen, er zijn wel degelijk alternatieven voor het zwaar vervoer op die gewestweg.
- worden de verkeersstromen in de huidige situatie gemeten?
- komen er noodkreten uit de Stenehei i.v.m. leverproblemen en/of dreigende faillissementen?
- is het nog nodig het Laar helemaal af te koppelen van het Sint-Dimpnaplein (vanaf 19/9), wat o.a. als nadeel heeft dat bestemmingsverkeer om zal moeten rijden ten voordele van doorgaand verkeer - dat er het komende jaar dus niet of nauwelijks meer zal zijn?
- de huidige situatie geeft aanleiding om eindelijk werk te maken van een globale visie voor die zone, die de pleinfunctie van het Sint-Dimpnaplein in eer herstelt. Ook nu al kunnen er materiële ingrepen worden gepleegd.
- hoe zal u ervoor ijveren dat deze situatie, die gedurende meer dan een jaar gunstig blijft zonder noemenswaardig nadeel voor wie dan ook, permanent wordt?
Begin augustus werd er op meerdere plaatsen water opgepompt op de bouwwerf van SBS De Katersberg. Het water werd in de riolering geloosd. Aan één pomp kon je zien dat er 25,59m3/uur werd weggepompt en op 9 augustus al een totaal van 983m3.
Dat is enorm veel wetende dat het watergebruik voor een gemiddeld Vlaams gezin 74m3 per jaar is! (cijfers 2021) Op 3 uur tijd werd daar dus een jaarverbruik van een gemiddeld gezin doorgejaagd. Dat is heel moeilijk te begrijpen nu ons land te kampen heeft met ernstige droogte en watertekorten.
Hoe lang werd er water opgepompt in augustus tijdens deze werken in augustus?
Hoeveel water is er in totaal opgepompt?
Is het water terecht gekomen in een gescheiden rioleringsstelsel? Of is het samen met vuil afvalwater terecht gekomen in de riolering?
Is er nagedacht om het water aan te bieden aan boeren in de buurt? De bemaling ligt dichtbij verschillende landbouwgronden en het gaat over een grote hoeveelheid water. De praktische bezwaren waar schepen Van Laer nog over sprak bij mijn interpellatie van 24 juni (Waterverspilling bij sociale woningbouw De Leunen), lijken hier minimaal.
Op mijn vorige interpellatie werd ook geantwoord dat het een optie is om het water op te vangen en ter beschikking te stellen aan buurtbewoners. De diensten onderzoeken dit geval per geval. Werd dit geval ook onderzocht? Wat was het resultaat van het onderzoek?
Het stadsbestuur van Mechelen heeft in 2020 al bijkomende maatregelen genomen om waterverspilling te voorkomen. Het stadsbestuur gaat in overleg met aannemers om het proces van bemaling bij bouwwerken zo veel mogelijk te vermijden. Daarnaast hebben ze in de voorwaarden voor de omgevingsvergunning striktere regels voor bronbemalingen laten opnemen, zodat aannemers bij grote droogte verplicht worden om het water op te vangen en ter beschikking te stellen. Voor werven waar de stad zelf opdrachtgever is, is dit als voorwaarde in de bestekken opgenomen.
• Wat is de visie van het Geelse stadsbestuur over deze maatregelen? Een idee om toe te passen in Geel? Waarom wel/niet?
De behoefte aan goedkope hernieuwbare energie is vandaag groter dan ooit.
Energiecoöperaties zijn op zoek naar projecten waarin zij kunnen investeren zodat burgers hierin mee kunnen participeren en zo verzekerd zijn van eerlijke prijzen voor groene energie uit eigen streek.
Investering, exploitatie, het onderhoud en de technische opvolging van de installatie worden door de coöperaties verzorgd.
Onze stad kan hierin volgens ons een belangrijke rol opnemen.
Vandaar ook volgende vragen:
https://www.gemeentevoordetoekomst.be/toolbox/van-burgerinitiatief-tot-energieco-peratie
Op de gemeenteraad van 07-02-2022 interpelleerde onze fractie nogmaals over de steel van Geel.
Wij zijn weer 7 maanden verder...
Welke initiatieven werden er ondertussen genomen ?
Graag de stand van zaken ?
De stad gaat in beroep tegen de vergunning die de projectontwikkelaar van de verkaveling Manheuvels II ondanks de terechte en sterk onderbouwde weigering van het Geelse CBS bij de provincie verkreeg. De Brugpartij (cfr. onze interpellatie op de GR van juni) juicht dit uiteraard toe en staat er volledig achter.
Het blijkt tot onze verrassing niet de eerste keer te zijn: begin vorig jaar ontstond er een vergelijkbare situatie rond het bouwproject op de vroegere Kogeka-site aan de Peperstraat/Pas. De door de stad opgelegde voorwaarden werden door de projectontwikkelaar gecontesteerd en door de deputatie vrolijk van tafel geveegd. Geel ging in beroep en de Raad voor Vergunningsbetwistingen besliste inmiddels in het voordeel van het stadsbestuur.
Dat het geen zin heeft om in beroep te gaan omdat lokale visies, waarop het vergunningsbeleid is gebaseerd, een juridische toets in beroep niet kunnen doorstaan, klopt duidelijk niet. De Raad voor Vergunningsbetwistingen erkent dergelijke lokale beleidsplannen – zoals het Geelse Beleidsplan Ruimte – wel degelijk als ‘een wezenlijk beoordelingscriterium van het lokaal vergunningsbeleid’. Het arrest (in bijlage) gaat over een tankstation in Boechout, dat werd geweigerd op basis van het lokaal klimaatplan en de Burgemeestersconvenant die door de provincie werden overruled (https://dbrc.be/persbericht-tankstation-boechout-vernietiging).
Dit gezegd zijnde verwijs ik graag nog eens naar het dossier van de Jumbo-supermarkt, waarin de provincie dezelfde paternalistische, maar juridisch oncorrecte - of op zijn minst discutabele - houding aannam. Zou u niet overwegen om, gesterkt door wat vooraf ging, alsnog in beroep te gaan?
Al langer dan een jaar geleden stelden wij voor een conferentie te organiseren met alle betrokkenen (landbouw, natuur, overheden, wetenschappers...) rond de verdrogingsproblematiek van het natuurgebied de Zegge, om na te gaan hoe dat probleem concreet en op de meest verantwoorde en effciënte manier aangepakt kan worden. U zei dat toe. 2021 was om een som van redenen te vroeg, maar in 2022 zou het ervan komen. Sindsdien hebben we er niets meer van gehoord, al is het probleem er met deze droge zomer alleen maar nijpender op geworden. Wat is de stand van zaken?
Op de gemeenteraad van juni kwam dit item reeds aan bod.
Duidelijk was dat, terecht, ook de stad, het bestuur, geen omheinde woonparken wenst. Het behoort niet tot het Geelse DNA.
In tegenstelling tot de visie van de stad, leverde de deputatie van de provincie Antwerpen een vergunning af. De stad heeft hiertegen beroep aangetekend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Zonder op dit specifieke geval verder in te gaan, stellen wij ons de vraag wat het bestuur gaat ondernemen om haar beleidsplan ruimte te kunnen hard maken.
De verordeningen inzake zijn er nog niet...
Quid ?
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Noël Devos over het laten lezen van de identiteitskaart aan het containerpark.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Noël Devos over het laten lezen van de identiteitskaart aan het containerpark.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over de stand van zaken van het marktreglement.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over de stand van zaken van het marktreglement.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over de trage weg ter hoogte van Eindekens.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over de trage weg ter hoogte van Eindekens.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over de communicatie naar het verenigingsleven over parking Punt.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Dirk Kennis over de communicatie naar het verenigingsleven over parking Punt.