Terug
Gepubliceerd op 29/03/2022

2022_CBS_00737 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen van lot 1A in 2 loten voor gekoppelde bebouwing en het verkavelen van 1 extra lot voor vrijstaande bebouwing (V_20220002joh), gelegen Pastorijstraat, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 755K, 756S, 756/2, 756R - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 28/03/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00737 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen van lot 1A in 2 loten voor gekoppelde bebouwing en het verkavelen van 1 extra lot voor vrijstaande bebouwing (V_20220002joh), gelegen Pastorijstraat, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 755K, 756S, 756/2, 756R - Vergunning 2022_CBS_00737 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen van lot 1A in 2 loten voor gekoppelde bebouwing en het verkavelen van 1 extra lot voor vrijstaande bebouwing (V_20220002joh), gelegen Pastorijstraat, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 755K, 756S, 756/2, 756R - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 18/05/2022 (beslissende eindtermijn)


Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt overeenkomstig het omgevingsvergunningendecreet.


Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022011181

Dossiernummer gemeente: V_202200002

 

De gemeente Geel heeft op 1 februari 2022 een aanvraag ontvangen voor het verkavelen van lot 1a in 2 loten voor gekoppelde bebouwing en het verkavelen van 1 extra lot voor vrijstaande bebouwing. De aanvraag werd op 2 februari 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

De heer Jozef Sannen wonende te Pastorijstraat 20 te 2440 Geel en mevrouw Rita Van Craenendonck wonende te Pastorijstraat 20 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Pastorijstraat 20

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie I nrs. 755K, 756S, 756/2  en 756R

 

Verslag

 

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in: 

woongebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling  met kenmerk gemeente 1173, vergund dd. 26/07/1976.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van de goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is niet in overeenstemming met het goedgekeurde verkavelingsplan.

Daarom wordt een bijstelling van verkaveling gevraagd voor het verkavelen van lot 1A in 2 loten voor gekoppelde bebouwing en het verkavelen van 1 extra lot voor vrijstaande bebouwing.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend: 

  • Verkavelingsvergunning (1173) voor aanvraag voor een nieuwe verkaveling (wonen of industrie) - goedgekeurd op 26/07/1976.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betref een bijstelling van verkaveling voor:

  • Kavel 1A bestemd voor open bebouwing opsplitsen in twee kavels, bestemd voor halfopen bebouwing.
  • 1 extra kavel creëren bestemd voor open bebouwing

 

De aanvrager heeft op 3/3/2008 een verkavelingswijziging gekregen waarbij de bestaande loten 1-2

en 3 samengevoegd worden tot 2 loten met een gelijke breedte van 19.00m Deze twee loten zijn

bekend als loten 1A en 2A. Op het lot 2A is een recente eengezinswoning opgericht.

Nu wenst de aanvrager het lot 1A op te splitsen in 2 kavels geschikt voor halfopen bebouwing.

Aangezien hij graag twee kavels wenst op te richten met een perceelbreedte van 10m wordt 1m bijgevoegd van het perceel nr. 755k toe aan het perceel.

Ten noorden van het perceel nr. 755k heeft de aanvrager een ruime tuin bij de bestaande woning. De eigenaar wenst, rekening houdend met de algemene opvatting over verdichting zijn tuin kleiner te maken. Hierdoor is er nog voldoende grondoppervlakte over om een kwalitatieve open bebouwing op te richten en een kwalitatieve tuin over te houden bij de bestaande woning. Hierdoor kan deze nieuwe kavel toegevoegd worden tot de bestaande verkaveling.

De restgrond van het perceel nr. 755k ( lot A op het verkavelingsplan nieuwe toestand) wordt

onttrokken uit de verkaveling en maakt geen deel uit van de verkaveling. 

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 12 februari 2022 t.e.m. 13 maart 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

 

  1. Adviezen

Op 3 februari 2022 werd het advies ontvangen van Pidpa.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 25 februari 2022 werd het advies ontvangen van Fluvius System Operator.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 16 februari 2022 werd het advies ontvangen van Telenet.

Advies: gunstig

 

Op 14 februari 2022 werd het advies ontvangen van Proximus.

Advies: gunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO. 

 

Functionele inpasbaarheid

De bijstelling van verkaveling stelt geen beperking aan het gebruik van de percelen. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project. 

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft een beperkte impact op het ruimtegebruik van de percelen. 

De betreffende percelen zijn gelegen binnen de contouren van een gebied voor kernversterkend beleid volgens het beleidsplan ruimte Geel en in overeenstemming met de bebouwing in deze omgeving.

Het project is qua schaal in overeenstemming met de omgeving van dit project.  

Visueel-vormelijk, materiaalgebruik.

De aanvraag heeft een beperkte impact op de visueel-vormelijke uitstraling van de percelen.

Binnen de verkaveling geeft het wonen de hoofdtoon aan. Dit betekent dat op elke kavel een residentiele woning wordt opgericht. Dit is volledig in overeenstemming met de omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft geen impact op het bodemreliëf.

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten zijn verwaarloosbaar.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg. 

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 12 februari 2022 tot en met 13 maart 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van Pidpa, afgeleverd op 3 februari 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Fluvius System Operator, afgeleverd op 25 februari 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Telenet, afgeleverd op 16 februari 2022 is gunstig.
  • Het advies van Proximus, afgeleverd op 14 februari 2022 is gunstig.

 

Besluit

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

 

De bijstelling van verkaveling dient te worden uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde plan.

De bestaande verkavelingsvoorschriften worden behouden enkel dient er voor de kavels 1B en 1C het voorschrift met betrekking tot de bebouwingswijze/type gebouw gewijzigd te worden naar halfopen bebouwing.

 

De houder van de vergunning dient de verkaveling uit te rusten met voorzieningen van openbaar nut. Deze omvatten water, gas, elektriciteit en alle beschikbare TV- en telefonie infrastructuur met inbegrip van de universele dienstverlener tot in de woning.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Pidpa dd. 03/02/2022 met kenmerk 196340. 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius dd. 25/02/2022 met kenmerk 365056_45217.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

De bijstelling van verkaveling dient te worden uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde plan.

De bestaande verkavelingsvoorschriften worden behouden enkel dient er voor de kavels 1B en 1C het voorschrift met betrekking tot de bebouwingswijze/type gebouw gewijzigd te worden naar halfopen bebouwing.

 

De houder van de vergunning dient de verkaveling uit te rusten met voorzieningen van openbaar nut. Deze omvatten water, gas, elektriciteit en alle beschikbare TV- en telefonie infrastructuur met inbegrip van de universele dienstverlener tot in de woning.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Pidpa dd. 03/02/2022 met kenmerk 196340. 

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius dd. 25/02/2022 met kenmerk 365056_45217.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.