Vroeger was de markt toegankelijk om te parkeren.
Daarna werd het marktplein bewust volledig verkeersvrij gemaakt. Dit wil zeggen dat enkel bewoners, toeleveranciers, personen met (tijdelijke) doorlaatbewijzen en vervoer in het kader van een evenement toegang krijgen tot de verkeersvrije markt. Besluit hierover is niet terug te vinden bij andere diensten/vergaderbeheer.
De laatste jaren krijgt Evenementenloket op regelmatige basis aanvragen binnen over het parkeren op het marktplein (verzamelplaats vespa's/bromfietsen, parking oldtimers, dure sportwagens, ....).
Het gaat er over dat men met (dure) oldtimers, dure wagens op de markt wil parkeren (dichtbij, oogje in het zeil houden op de wagens) om dan een maaltijd/drankje te nuttigen in een horecazaak op de markt, om daarna hun rondrit verder te zetten. Het gaat niet over aanvragen van 'auto treffens' wanneer men auto's te kijk wil zetten gedurende een lange periode.
Argumentatie
Er worden diverse evenementen georganiseerd op het marktplein, maar er wordt geen gemotoriseerd verkeer toegelaten op de markt. Ook zijn er camera's geïnstalleerd om voertuigen, incl. speed-pedelecs te weren, uitgezonderd de lijn of bewoners van de markt, en dit voor de veiligheid van de kinderen die op het plein spelen en de attractiviteit van het centrumplein.
Als we de mogelijkheid bieden om 'parkeren' bij rondritten toe te laten, bestaat er een risico van herhaling van de vraag bij elke rondrit met het bijkomend risico dat er frequenter auto's op de markt geparkeerd zullen worden. Op dergelijke wijze gaan we voorbij aan de doelstelling van een autovrij, veilig en attractief plein. Het is dan ook niet aangewezen om hierop in te gaan.
Gelet op het feit dat:
-de verkeersvrije markt volledig ingericht is volgens de beleidsdoelstelling mobiliteit: het STOEP-principe. Het marktplein is in de eerste plaats bedoeld als aangename verblijfsruimte en voor voetgangers. Niet enkel de inrichting, maar ook de verkeersreglementering voor het marktplein komt hieraan volledig tegemoet. Het marktplein is een voetgangerszone (S) waar fietsers (T) en openbaar vervoer (O) welkom zijn als ze stapvoets rijden en zich aanpassen aan de voetganger als hoofdgebruiker. Het gemotoriseerd verkeer (P) is enkel welkom tussen de laad – en lostijden (enkel voor die specifieke reden) en aan de zuidzijde van het plein (Pas). Het toelaten van gemotoriseerd verkeer op de markt in functie van evenementen ondermijnt de beleidsdoelstelling mobiliteit. Inwoners en bezoekers krijgen het signaal dat in bepaalde omstandigheden deze beleidsdoelstelling van ondergeschikt belang is en ervaren op dat moment het marktplein niet meer als een aangename en veilige verblijfsruimte.
-het parkeerbeleid van Geel als doelstelling heeft om de juiste auto op de juiste plaats te laten parkeren. Voor kort-parkeren van maximaal twee uur is de auto mits betaling of gebruik van de blauwe parkeerschijf welkom in de centrumstraten. Om het verblijfs- en winkelklimaat te versterken werd recent beslist om in Nieuwstraat en Pas het parkeren zelfs te beperken tot 30 minuten. Bestuurders die hun voertuigen langer willen parkeren zijn welkom op de centrumparkings. Deze parkings staan volledig in het teken van het parkeren van gemotoriseerd verkeer. Het marktplein daarentegen staat volledig in het teken van verblijven en ontmoeten. Het toelaten van parkeren van voertuigen op de markt ondermijnt deze doelstelling volledig. Inwoners en bezoekers krijgen hierdoor het signaal dat het gehanteerde parkeerbeleid niet voor iedereen van toepassing is. Dit leidt ertoe dat inwoners en bezoekers ook minder geneigd zullen zijn om zich te houden aan het correct en op de juiste plaats parkeren.
*het marktplein nu is aangelegd zodat deze ruimte niet geschikt om op te parkeren.
*er in het centrum voldoende andere ‘echte’ parkeerplaatsen zijn die kunnen vrijgehouden worden als dit tijdig wordt aangevraagd.
*tijdens de zomerperiode andere mensen aanwezig zijn op het marktplein samen met hun (kleine) kinderen, die komen genieten van de zon, de fonteinen, de terrasjes en de gezelligheid die er op dat moment heerst. De kinderen kunnen daar veilig rondlopen zonder het gevaar van de voertuigen. Op dat moment horen daar geen (geparkeerde) voertuigen thuis.
*het marktplein in de voetgangerszone ligt. In een voetgangerszone mag er niet geparkeerd worden. Er mogen ook enkel voertuigen komen die eerst een aanvraag hebben gedaan om daar door te rijden en natuurlijk ook nog toestemming moeten krijgen. Alle andere voertuigen die daar doorrijden of parkeren worden verbaliseerd.
*het veiliger is om doorgaans zoveel mogelijk (ook bij evenementen) de camera's in werking te houden. Als op die momenten de rijbaan vrij blijft en de camera’s uitgeschakeld worden, kan iedereen over de Markt van Pas naar Stationsstraat en omgekeerd rijden en dit terwijl daar meer voetgangers rondlopen. Dit brengt gevaarlijke situaties met zich mee.
stellen de diensten dan ook voor om het gevraagde parkeren op het marktplein dan ook te niet toe te laten.
Het College van burgemeester en schepenen ervaart dat dergelijke initiatieven een soort van evenementswaarde hebben en is van oordeel dat dit wel op onze markt zelf moet kunnen doorgaan, wanneer dit als evenement kan worden opgevat. Elementen die bijdragen tot deze evenementswaarde, zijn dan bv het exclusieve karakter van de voertuigen waarmee gereden wordt, voertuigen die een aantrekkingskracht kunnen hebben voor de inwoners.
Verkeerspolitie is van mening dat het marktplein ten allen tijde vrij moet blijven.
Zoals het marktplein nu is aangelegd is deze ruimte niet geschikt om op te parkeren.
In het centrum zijn voldoende andere ‘echte’ parkeerplaatsen die kunnen vrijgehouden worden als dit tijdig wordt aanvraagd.
De evenementen waarbij men het marktplein wil gebruiken als parkeerplaats zijn vooral in de zomerperiode. Dat wil zeggen dat er op dat moment andere mensen aanwezig zijn op het plein, samen met hun (kleine) kinderen, die komen genieten van de zon, de fonteinen, de terrasjes en de gezelligheid die er op dat moment heerst.
Die kinderen kunnen daar veilig rondlopen zonder het gevaar van de voertuigen. Op dat moment horen daar geen (geparkeerde) voertuigen thuis.
Het marktplein ligt in de voetgangerszone. In een voetgangerszone mag er niet geparkeerd worden. Er mogen ook enkel voertuigen komen die eerst een aanvraag hebben gedaan om daar door te rijden en natuurlijk ook nog toestemming moeten krijgen. Alle andere voertuigen die daar doorrijden of parkeren worden verbaliseerd.
Er is ooit gekozen om dat gedeelte van de Markt autoluw en parkeervrij te maken.
Ook bij evenementen zouden zij liever zien dat de camera’s in werking blijven als enkel het marktplein wordt ingenomen.
Als op die momenten de rijbaan vrij blijft en de camera’s uitgeschakeld worden, kan iedereen over de Markt van Pas naar Stationsstraat en omgekeerd rijden en dit terwijl daar meer voetgangers rondlopen.
Dit brengt gevaarlijke situaties met zich mee.
De verkeersvrije markt is volledig ingericht volgens de beleidsdoelstelling mobiliteit: het STOEP-principe. Het marktplein is in de eerste plaats bedoeld als aangename verblijfsruimte en voor voetgangers. Niet enkel de inrichting, maar ook de verkeersreglementering voor het marktplein komt hieraan volledig tegemoet. Het marktplein is een voetgangerszone (S) waar fietsers (T) en openbaar vervoer (O) welkom zijn als ze stapvoets rijden en zich aanpassen aan de voetganger als hoofdgebruiker. Het gemotoriseerd verkeer (P) is enkel welkom tussen de laad – en lostijden (enkel voor die specifieke reden) en aan de zuidzijde van het plein (Pas). Het toelaten van gemotoriseerd verkeer op de markt in functie van evenementen ondermijnt de beleidsdoelstelling mobiliteit. Inwoners en bezoekers krijgen het signaal dat in bepaalde omstandigheden deze beleidsdoelstelling van ondergeschikt belang is en ervaren op dat moment het marktplein niet meer als een aangename en veilige verblijfsruimte.
Het parkeerbeleid van Geel heeft als doelstelling om de juiste auto op de juiste plaats te laten parkeren. Voor kort-parkeren van maximaal twee uur is de auto mits betaling of gebruik van de blauwe parkeerschijf welkom in de centrumstraten. Om het verblijfs- en winkelklimaat te versterken werd recent beslist om in Nieuwstraat en Pas het parkeren zelfs te beperken tot 30 minuten. Bestuurders die hun voertuigen langer willen parkeren zijn welkom op de centrumparkings. Deze parkings staan volledig in het teken van het parkeren van gemotoriseerd verkeer. Het marktplein daarentegen staat volledig in het teken van verblijven en ontmoeten. Het toelaten van parkeren van voertuigen op de markt ondermijnt deze doelstelling volledig. Inwoners en bezoekers krijgen hierdoor het signaal dat het gehanteerde parkeerbeleid niet voor iedereen van toepassing is. Dit leidt ertoe dat inwoners en bezoekers ook minder geneigd zullen zijn om zich te houden aan het correct en op de juiste plaats parkeren.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de aanvragen voor het parkeren van voertuigen op markt.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om parkeren op verkeervrij plein wel toe te laten in die welbepaalde gevallen wanneer deze activiteiten een evenementswaarde hebben.