Uiterste beslissingsdatum: 25/03/2022 (bindende eindtermijn)
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021176443
Dossiernummer gemeente: 202100680
De gemeente Geel heeft op 18 november 2021 een aanvraag ontvangen voor het slopen van een woning en het oprichten van 2 appartementen. De aanvraag werd op 10 december 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
De heer Filip Sneyers, wonende te Toekomstlaan 12 te 2200 Herentals.
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Kollegestraat 97
Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nr. 602C
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften:
De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg Wydbosch goedgekeurd op 26 september 2001.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften:
De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012, gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan, maar, niet met de stedenbouwkundige voorschriften.
Bij het decreet van 8 december 2017 werd een artikel 4.4.9/1 ingevoerd in de VCRO, dat een bijkomende afwijkingsmogelijkheid voorziet voor het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van aanvragen voor omgevingsvergunningen, gelegen binnen de contour van een bijzonder plan van aanleg (BPA) dat ouder is dan vijftien jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag. De afwijkingsmogelijkheid blijft beperkt tot BPA’s die een verfijning inhouden van een limitatieve lijst van gewestplanbestemmingen (o.a. industriegebied, dienstverleningsgebied, woongebied). Ze geldt enkel op die locaties waar een onderliggende ‘harde’ gewestplanbestemming geldt en kan niet worden toegepast voor wat betreft wegenis, openbaar groen en erfgoed. Een beroep op de regeling om af te wijken van de BPA-voorschriften kan niet inhouden dat men ook afwijkt van de onderliggende gewestplanbestemming. Die is immers nog onverkort van toepassing. De afwijkingsmogelijkheid kan dus nooit worden toegepast voor BPA’s die in een afwijkende bestemming van het onderliggende gewestplan voorzien.
De afwijkingsmogelijkheid wordt hier toegepast voor het bouwen met een plat dak.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag betreft de afbraak van een leegstaande woning en de bouw van 2 nieuwbouwappartementen.
Op het perceel bevind zich nu een woning. Deze woning zal worden afgebroken.
In de plaats is het de bedoeling om 2 ruime nieuwbouwappartementen te voorzien met als oppervlakte 117m² op niveau +1 en 107m² op niveau +2.
Op het gelijkvloers bevinden zich de parkeerplaatsen (3 stuks) van de appartementen, alsook een zone om fietsen te stallen, 2 bergingen - 1 voor elke appartement - en een inkomzone.
De toegang tot het gebouw bevindt zicht in de Kollegestraat.
De appartementen zijn ontworpen als doorzonappartementen, waarbij de slaapkamers zicht bevinden aan de Kollegstraat, en de appartementen hebben een ruim terras ter hoogte van de Gasthuisstraat.
Het gebouw is ontworpen om zich in te passen tussen de bestaande bebouwing in zowel de Kollegstraat als de Gasthuisstraat.
In de Gasthuisstraat is meer appartementsbouw aanwezig, waardoor de gevel zich hier mee op deze wijze manifesteert, terwijl in de Kollegestraat ook ééngezinswoningen zijn, waardoor de gevelopbouw hier neutraler is. Ook wordt er hier met een teruggesprongen dakverdieping gewerkt, waardoor het bouwvolume valt binnen het bouwprofiel van de linkerbuur.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 20 december 2021 t.e.m. 18 januari 2022. Er werd een bezwaarschrift ingediend.
Inhoud bezwaarschrift
Evaluatie bezwaarschrift
Wettelijk zijn er 2 parkeerplaatsen vereist overeenkomstig de voorschriften van het BPA Wydbosch. In de praktijk volstaan dus 2 parkeerplaatsen, die wel kunnen in- en uitdraaien.
Als voorwaarde wordt in de vergunning opgenomen dat de parkeerplaats ter hoogte van nr. 99 altijd dient behouden te blijven.
In de voorwaarden van de vergunning wordt opgelegd dat alle vrijblijvende geveldelen met esthetisch verantwoorde en duurzame materialen moeten worden afgewerkt. Als er hierdoor aanpassingen dienen te gebeuren aan de aanpalende woning, is dat op kosten van de bouwheer.
De plannen werden aangepast en de juiste plannen zijn bij de aanvraag gevoegd.
Op 14 februari 2022 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel).
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 14 februari 2022 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 10 maart 2022 werd het advies ontvangen van de dienst mobiliteit van stad Geel.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 10 maart 2022 werd het advies ontvangen van de dienst Openbare Werken van stad Geel riolering (aansluiting – riolering algemeen – afvalwater – hemelwater – verplichte keuring).
Advies: voorwaardelijk gunstig
Niet van toepassing.
Planologische toets
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Wegenis
Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg en een gewestweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Opportuniteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.
Functionele inpasbaarheid
Het slopen van een gebouw en het oprichten van 2 appartementen stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.
Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.
De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik van het perceel. Op dezelfde oppervlakte waar nu een eengezinswoning staat, zullen 2 appartementen worden opgericht, wat een beter ruimtegebruik op het perceel met zich meebrengt. Er wordt immers verdicht op dezelfde oppervlakte. Het project is qua schaal in overeenstemming met de omgeving van dit project.
Visueel-vormelijk, materiaalgebruik.
De appartementen zijn ontworpen als doorzonappartementen, waarbij de slaapkamers zicht bevinden aan de Kollegstraat, en de appartementen hebben een ruim terras ter hoogte van de Gasthuisstraat.
Het gebouw is ontworpen om zich volumetrisch in te passen tussen de bestaande bebouwing in zowel de Kollegstraat als de Gasthuisstraat.
In de Gasthuisstraat is meer appartementsbouw aanwezig, waardoor de gevel zich hier mee op deze wijze manifesteert, terwijl in de Kollegestraat ook ééngezinswoningen zijn, waardoor de gevelopbouw hier neutraler is. Ook wordt er hier met een terug gesprongen dakverdieping gewerkt, waardoor het bouwvolume goed valt binnen het bouwprofiel van de linkerbuur.
Het gebouw is visueel inpasbaar in de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. Tevens is het te slopen gebouw niet beschermd en niet opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.
Mobiliteit
De aanvraag heeft een beperkte invloed op de mobiliteit omdat er 1 woongelegenheid bijkomt t.o.v. de bestaande toestand. Op het gelijkvloers worden 3 parkeerplaatsen voorzien, zodat er geen bijkomende parkeerdruk op het openbaar domein zal komen.
Bodemreliëf
De aanvraag heeft een verwaarloosbare impact op het bodemreliëf.
Hinderaspecten – gezondheid
De aanvraag brengt een zeer beperkte hinder met zich mee voor de omgeving omdat er 1 woongelegenheid bijkomt, gezondheidsaspecten zijn verwaarloosbaar.
Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 20 december 2021 tot en met 18 januari 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd er een bezwaarschrift ontvangen.
Inhoud bezwaarschrift
Evaluatie bezwaarschrift
Wettelijk zijn er 2 parkeerplaatsen vereist overeenkomstig de voorschriften van het BPA Wydbosch. In de praktijk volstaan dus 2 parkeerplaatsen, die wel kunnen in- en uitdraaien.
Als voorwaarde wordt in de vergunning opgenomen dat de parkeerplaats ter hoogte van nr. 99 altijd dient behouden te blijven.
In de voorwaarden van de vergunning wordt opgelegd dat alle vrijblijvende geveldelen met esthetisch verantwoorde en duurzame materialen moeten worden afgewerkt. Als er hierdoor aanpassingen dienen te gebeuren aan de aanpalende woning, is dat op kosten van de bouwheer.
De plannen werden aangepast en de juiste plannen zijn bij de aanvraag gevoegd.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
De vrijgekomen geveldelen van de aanpalende gebouwen dienen te worden afgewerkt in duurzame en esthetisch verantwoorde materialen.
Er dienen steeds ten minste 2 parkeerplaatsen (garages, carports) en 6 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.
Alle vrijblijvende geveldelen moeten met esthetisch verantwoorde en duurzame materialen worden afgewerkt. Als er hierdoor aanpassingen dienen te gebeuren aan de aanpalende woning om de nieuwe woning hierop te kunnen laten aansluiten, is dat op kosten van de bouwheer.
Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.
De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van brandweerzone Kempen dd. 11/02/2022 met kenmerk BWDP/2014-372/002/03/PCB.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 14/02/2022 met kenmerk AV/114/2021/00879/A.
De ontsluiting dient volledig te verlopen langs de Kollegestraat.
De afbraakwerkzaamheden dienen volledig te gebeuren via de Kollegestraat. Er wordt geen werfbezetting of een werftoegang toegestaan op de gewestweg.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst openbare werken van stad Geel:
Bij de sloop dient men de bestaande aansluiting op te zoeken, tijdelijk te dichten om nadien te hergebruiken voor de nieuwbouw.
Men moet zelf de huisaansluitputjes DWA en RWA plaatsen in de stoep, zo dicht mogelijk tegen de rooilijn met onderlinge afstand van min. 0,5m en max. 1m. De huisaansluitputjes dienen van kunststof te zijn (RWA: grijs met diameter 250mm, DWA: roodbruin met diameter 315mm). Pas na de putjes mag men het hemelwater en het afvalwater samenbrengen via een gemengde aansluiting met opsplitsing.
Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op zijn perceel tot aan de rooilijn.
De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.
De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.
Op de niet-verplichte septische put mag enkel het fecale water aangesloten worden, het grijs water moet rechtstreeks naar de riolering gaan.
De Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is van toepassing. Men is verplicht om een hemelwaterput te voorzien. Aangezien het perceel kleiner is dan 250m² hoeft men geen infiltratievoorziening te plaatsen.
De hemelwaterput dient aan volgende voorwaarden te voldoen:
Bij herbouw is het verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst mobiliteit van stad Geel:
Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.
Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is, mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.
Het peil van de woning ligt hiermee maximum 20 cm boven de as van de weg.
Bijkomende voorwaarden:
De bouwkraan moet ingeplant worden op een privaat perceel en mag geenszins op het openbaar domein staan van de Gasthuisstraat.
Het charter werftransport dient gerespecteerd en de doorgang van het verkeer door de werf mag niet belemmerd worden.
Een aparte signalisatievergunning voor werken dient aangevraagd te worden. Het is aangewezen om hierover in overleg te gaan met de mobiliteitsmedewerker van stad Geel.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgmeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
De vrijgekomen geveldelen van de aanpalende gebouwen dienen te worden afgewerkt in duurzame en esthetisch verantwoorde materialen. Als er aanpassingen dienen te gebeuren aan de aanpalende woning om de nieuwe woning hierop te kunnen laten aansluiten, is dat op kosten van de bouwheer.
Er dienen steeds ten minste 2 parkeerplaatsen (garages, carports) en 6 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.
Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.
De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van brandweerzone Kempen dd. 11/02/2022 met kenmerk BWDP/2014-372/002/03/PCB.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 14/02/2022 met kenmerk AV/114/2021/00879/A.
De ontsluiting dient volledig te verlopen langs de Kollegestraat.
De afbraakwerkzaamheden dienen volledig te gebeuren via de Kollegestraat. Er wordt geen werfbezetting of een werftoegang toegestaan op de gewestweg.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst openbare werken van stad Geel:
Bij de sloop dient men de bestaande aansluiting op te zoeken, tijdelijk te dichten om nadien te hergebruiken voor de nieuwbouw.
Men moet zelf de huisaansluitputjes DWA en RWA plaatsen in de stoep, zo dicht mogelijk tegen de rooilijn met onderlinge afstand van min. 0,5m en max. 1m. De huisaansluitputjes dienen van kunststof te zijn (RWA: grijs met diameter 250mm, DWA: roodbruin met diameter 315mm). Pas na de putjes mag men het hemelwater en het afvalwater samenbrengen via een gemengde aansluiting met opsplitsing.
Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op zijn perceel tot aan de rooilijn.
De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.
De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.
Op de niet-verplichte septische put mag enkel het fecale water aangesloten worden, het grijs water moet rechtstreeks naar de riolering gaan.
De Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is van toepassing. Men is verplicht om een hemelwaterput te voorzien. Aangezien het perceel kleiner is dan 250m² hoeft men geen infiltratievoorziening te plaatsen.
De hemelwaterput dient aan volgende voorwaarden te voldoen:
Bij herbouw is het verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst mobiliteit van stad Geel:
Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.
Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.
Het peil van de woning ligt hiermee maximum 20 cm boven de as van de weg.
Bijkomende voorwaarden:
De bouwkraan moet ingeplant worden op een privaat perceel en mag geenszins op het openbaar domein staan van de Gasthuisstraat.
Het charter werftransport dient gerespecteerd en de doorgang van het verkeer door de werf mag niet belemmerd worden.
Een aparte signalisatievergunning voor werken dient aangevraagd te worden. Het is aangewezen om hierover in overleg te gaan met de mobiliteitsmedewerker van stad Geel.