Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_VB_00156 - Delegatie van (handtekening)bevoegdheid - algemeen directeur - actualisatie - Kennisname

Vast Bureau
ma 04/07/2022 - 16:30 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Voorzitter; Griet Smaers; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; francois mylle

Afwezig

Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer

Secretaris

francois mylle

Voorzitter

Vera Celis, Voorzitter
2022_VB_00156 - Delegatie van (handtekening)bevoegdheid - algemeen directeur - actualisatie - Kennisname 2022_VB_00156 - Delegatie van (handtekening)bevoegdheid - algemeen directeur - actualisatie - Kennisname

Motivering

Aanleiding en context

Bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 juni 2018 werd dhr. François Mylle aangesteld in de functie van algemeen directeur van de stad Geel.

In de hoedanigheid van algemeen directeur en in uitvoering van artikel 272 van het decreet lokaal bestuur is hij, samen met de financieel directeur, gehouden tot ondertekening van alle girale betalingen. Deze bevoegdheid kan hij delegeren aan één of meerdere personeelsleden.

In de hoedanigheid van algemeen directeur en in uitvoering van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur is hij gehouden tot ondertekening van:

  • de reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de gemeenteraad, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad
  • de reglementen, beslissingen en akten van de raad voor maatschappelijk welzijn, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de raad voor maatschappelijk welzijn

  • de reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester en van het college van burgemeester en schepenen
  • de reglementen, beslissingen en akten van het vast bureau
  • de beslissingen en akten van de voorzitter van het vast bureau
  • de reglementen, de beslissingen en de briefwisseling van het bijzonder comité voor de sociale dienst
  • de beslissingen en akten van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
  • de briefwisseling van de gemeente en van het openbaar centrum

Artikel 283 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur zijn bevoegdheid tot ondertekening of medeondertekening kan opdragen aan een of meer personeelsleden van de gemeente, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en van de notulen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Zoals in toepassing van artikel 196 decreet lokaal bestuur is opgenomen in de beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, kan hij die bevoegdheid ook toevertrouwen aan een of meer personeelsleden van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Artikel 220 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur binnen de grenzen van het  systeem van organisatiebeheersing, zijn bevoegdheden kan toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. De delegatie van bevoegdheden gebeurt schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen.

De personeelsleden aan wie de opdracht tot ondertekening of medeondertekening is gegeven, vermelden die opdracht bij hun handtekening.

De algemeen directeur kan deze delegatie altijd herroepen.

Argumentatie

De onderscheiden diensten van zowel gemeente als OCMW voeren heel wat schriftelijke communicatie naar medewerkers, maar ook naar gebruikers van de verschillende entiteiten.

Om de administratieve flow vlot te laten verlopen is het aangewezen een delegatie van handtekenbevoegdheid van de algemeen directeur naar medewerkers te doen voor die stukken die betrekking hebben op uitvoering van beslist beleid.

De algemeen directeur deelt de delegatie van haar bevoegdheden mee aan het bestuur en alle betrokkenen.

Het overzicht van de gedelegeerde bevoegdheden is in de bijlage en als onderdeel van dit besluit toegevoegd.

Juridische grond

Artikel 279 en 283 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van het besluit algemeen directeur van 21-06-2022 waarbij hij volgende handtekenbevoegdheid delegeert:

Artikel 1
De algemeen directeur delegeert de (handteken)bevoegdheid volgens het overzicht van de delegaties van bevoegdheden dat in bijlage bij dit delegatiebesluit is toegevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
De algemeen directeur delegeert hierbij zijn bevoegdheid (en handtekening) onder zijn verantwoordelijkheid aan de opgesomde medewerkers die de huidige functiehouders zijn van de vermelde functies. Deze delegatie gaat over op hun opvolgers en behoort tot hun functiebeschrijving.

Artikel 2
De medewerkers aan wie de opdracht tot ondertekening of medeondertekening is gegeven, moeten boven hun handtekening, naam en functie melding maken van deze opdracht, ‘bij delegatie door de algemeen directeur, besluit van 21-6-2022'.

Artikel 3
Met dit besluit van delegaties van bevoegdheden (en handtekeningen) worden alle voorgaande besluiten in dit verband ingetrokken en wordt een nieuw geïntegreerd besluit genomen. Deze delegaties bevestigen het toevertrouwen van de corresponderende bevoegdheid aan de betrokken medewerkers.

 Artikel 4
Dit besluit treedt in werking vanaf 21/06/2022.