Terug
Gepubliceerd op 29/11/2022

2022_CBS_03014 - Omgevingsvergunning - plaatsen van een fietsbox langs Lebonstraat zn (202200428IV) - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 28/11/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Tinne  Vandeven, BA organisatie ontwikkeling

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_03014 - Omgevingsvergunning - plaatsen van een fietsbox langs Lebonstraat zn (202200428IV) - Weigering 2022_CBS_03014 - Omgevingsvergunning - plaatsen van een fietsbox langs Lebonstraat zn (202200428IV) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 3/01/2023

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022094915

Dossiernummer gemeente: 202200428

 

De gemeente Geel heeft op 22 augustus 2022 een aanvraag ontvangen voor plaatsen van een fietsbox. De aanvraag werd op 22 september 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Geel gevestigd te Werft 20 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Lebonstraat zn

Kadastrale ligging: afdeling 6 sectie G nr. 861Y2

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:


woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg Statieplein goedgekeurd op 10 januari 2000

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012 

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

De aanvraag is gelegen in de strook voor hoofdgebouwen van de zone A2S.

 Volgende bestemmingen toegelaten in deze zone: Woonhuizen, handelsinrichtingen, kantoren en horeca. Op de verdiepingen dient de continuïteit van huisvesting verzekerd te worden, tenzij al de verdiepingen dezelfde handelsfunctie toebedeeld krijgen.

  • De gebouwen dienen geplaatst op de voorgevelbouwlijn.
  • De bouwhoogte dient conform het profiel van aaneengesloten bebouwing 9m te bedragen.
  • De gevels dienen te bestaan uit gevelbaksteen of sierbepleistering, eventueel te combineren met hout, metaal, glas, natuursteen of dakmaterialen.

 De fietsbox voldoet niet aan bovenstaande voorschriften uit het BPA Statieplein.

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (12011) voor sloping van oude brandweerkazerne - goedgekeurd op 03/07/1996.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het plaatsen van een fietsbox op een parking in eigendom van stad Geel.

De fietsbox biedt plaats aan 5 l fietsen en kan gebruikt worden door de bewoners van het appartement Lebonstraat 1 dat verhuurd wordt door de stad.

Door het plaatsen van de fietsbox verdwijnen 2 parkeerplaatsen. 

 

De fietsbox is een metalen constructie met een oppervlakte van 4,3m².

 

  

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 2 oktober 2022 t.e.m. 31 oktober 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.

 

  1. Project-MER

 niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Lebonstraat).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het plaatsen van een fietsbox op een openbare parking. De fietsbox zal gebruikt worden door de bewoners van een nabijgelegen huurappartement. Een fietsbox voor privaat gebruik hoort niet thuis op een openbare parking, maar op het eigen perceel van het gebouw. 

De fietsbox is niet functioneel inpasbaar.

Mobiliteitsimpact

Door het plaatsen van een fietsbox voor privaat gebruik verdwijnen 2 openbare parkeerplaatsen. 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De fietsbox heeft een beperkt bouwvolume.

Visueel-vormelijke elementen

De constructie bestaat uit een metalen constructie.

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

De fietsbox zorgt voor gebruiksgenot voor de bewoners van het nabijgelegen appartement.

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 2 oktober 2022 tot en met 31 oktober 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

Er werd geen advies gevraagd.

 

Conclusie

 

De omgevingsambtenaar verleent een ongunstig advies omwille van volgende redenen:

 

  • De fietsbox is niet in overeenstemming met de voorschriften uit het BPA Statieplein.
  • De fietsbox is niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
  • Een fietsbox voor privaat gebruik dient geplaatst op eigen terrein en niet op een openbare parking.

 

Een fietsenstalling voor publiek gebruik komt wel in aanmerking voor een omgevingsvergunning.

 

  

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren omwille van volgende redenen:

 

  • De fietsbox is niet in overeenstemming met de voorschriften uit het BPA Statieplein.
  • De fietsbox is niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
  • Een fietsbox voor privaat gebruik dient geplaatst op eigen terrein en niet op een openbare parking.

Een fietsenstalling voor publiek gebruik komt wel in aanmerking voor een omgevingsvergunning.