Op 30 september 2021 keurde de gemeenteraad de concessiedocumenten goed voor een fietsdeelsysteem.
De aankondiging van opdracht 2021/S 196-510397 werd gepubliceerd op 8 oktober 2021 in het Publicatieblad van de Europese Unie.
De aankondiging van opdracht 2021-538572 werd gepubliceerd op 4 oktober 2021 op nationaal niveau.
Op 8 december 2021 vond een projectstuurgroep Fiets Hup! met volgende agendapunten plaats: bespreken beoordeling offertes deelwagens, bespreking ontvangen voorstellen deelfietsen, stand van zaken mobipunten.
Op 13 december 2021 was er een gesprek met Blue Mobility NV om het ingediende voorstel te verduidelijken.
Op 14 december 2021 was er een gesprek met WOW-group om het ingediende voorstel te verduidelijken.
Er werden 2 voorstellen ontvangen:
Geel wenst voor het eigen deelfietsensysteem in te zetten op een back-to-many systeem, waarbij het wenselijk is dat de deelfietsen voornamelijk voor een korte periode gebruikt worden tussen de mobipunten en de fietshubs of tussen de fietshubs onderling. Beide ingediende voorstellen voldoen aan de gestelde eisen in de goedgekeurde concessiedocumenten.
De dienst openbare werken en verkeer stelt echter vast dat de aangeboden tarieven voor kortgebruik van de fietsen niet volledig tegemoet komen aan het gewenste deelfietsensysteem op maat van Geel.
VOORSTEL dienst OW&V
De dienst openbare werken en verkeer doet daarom volgend voorstel:
We voorzien als stad in een derdebetalerregeling voor het tarief voor het kortgebruik van de deelfietsen. Concreet stelt de dienst voor om als stad 50% bij te dragen aan het voorgestelde tarief voor kortgebruik. Dit betekent voor de eindgebruiker een halvering van de kostprijs
Deze optie ondersteunt optimaal de doelstelling van het back-to-many deelfietsensysteem. Het toepassen van een derdebetalerregeling geeft de stad ook de vrijheid om deze te evalueren en na enkele jaren aan te passen aan het gebruik op dat moment.
Verder stelt de dienst openbare werken en verkeer voor om geen onderscheid te maken tussen inwoners of niet-inwoners. Het deelfietsensysteem is immers in de eerste plaats bedoeld voor bezoekers die naar Geel komen met het openbaar vervoer of die hun wagen parkeren aan de rand van het centrum om zo het laatste deel van hun verplaatsing binnen de R14 af te leggen met de fiets.
Het college kan de overweging maken om een hoger percentage van het uurtarief bij te dragen voor inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming. De dienst openbare werken en verkeer stelt in dat geval voor om voor deze inwoners als stad het volledige uurtarief bij te dragen. Zo kunnen deze inwoners voor 12 euro per jaar (kostprijs abonnement) binnen de R14 steeds gratis gebruik maken van een fiets. Dit kan mogelijks een klein beetje bijdragen aan het verminderen van de vervoersarmoede binnen deze specifieke groep inwoners.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om WEL te voorzien in een derdebetalerregeling voor het gebruik van het deelfietsensysteem.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om WEL te voorzien in een derdebetalerregeling van 100% op de ritprijs voor inwoners met een verhoogde tegemoetkoming.