In de kleuterschool SBS De Burgstraat werd in 2020 een nieuwe milieuvriendelijke silicaat gietvloer geplaatst op een achteraf gebleken te onstabiele ondergrond, waardoor scheurvorming is opgetreden en niet kan opgelost worden met dezelfde vloer.
Na verder onderzoek met stabiliteitsingenieur en architect is bepaald dat kosten/baten de beste oplossing het plaatsen van een soepele vloer type rubber of linoleum is.
Hierdoor is het nodig een compromis te sluiten met de aannemer van de silicaatvloer en een nieuwe aanbesteding te starten voor een ander type vloer.
Historiek
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 6 juli 2020 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “SBS Burgstraat - Vernieuwen vloer in kleuterklassen” aan Studio#RE bv, Lindelei 43 te 2547 Lint, tegen het onderhandelde bedrag van € 35.546,20 incl. 6% btw (€ 33.534,15 excl. Btw)
Bij de uitvoering door Studio-Re in de zomer van 2020 werd bij de afbraak van de oude bestaande vloerbekleding gezien dat de chappe op verschillende plaatsen scheuren vertoonde. De scheuren werden door de aannemer behandeld met een hechtende emulsie die horizontale uitzetting opvangt. De scheuren en behandeling van de scheuren werden door de aannemer aangetoond met foto’s.
Na oplevering van de werken bleek dat de nieuwe afgewerkte vloer scheuren begon te vertonen op exact dezelfde plaats waar de historische scheuren zaten. In de gang en 2 klassen werden de scheuren opnieuw behandeld door de aannemer en werd er een nieuwe toplaag voorzien.
Na enkele maanden is de vloer opnieuw gaan scheuren. De oorzaak ligt bij de bestaande chappe en ondervloer die los ligt en een verticale beweging maakt waardoor er steeds opnieuw scheuren ontstaan, steeds op dezelfde plaatsen.
Onderzoek
Er werd een onderzoek naar de staat/oorzakelijk verband van de ondervloer uitgevoerd door VS2 ingenieurs met volgende conclusie:
Vermoedelijk betreft het zettingsverschijnselen van de ondergrond. Verder onderzoek is mogelijk, maar kostelijk. Het aanleveren van een sonderingsverslag en destructief onderzoek van de onderliggende betonplaat en chape is noodzakelijk. Het betreft hier eerder een esthetisch probleem, geen stabiliteitsprobleem. Zettingsgedrag van de ondergrond onderzoeken, destructief onderzoek van de betonplaat, … e.d. lijken ons kosten-baten niet zinvol. Aangezien het een stijf vloerafwerkingstype betreft, dat zettingsgevoelig blijkt, zijn er scheuren ontstaan.
Het is derhalve aangewezen om voor een soepel vloertype te opteren (lino, rubber, hout,…).
V2S ingenieurs maakten hier een verslag over, zie bijlage.
Ook de architectengroep DAG bevestigt dat het uitbreken van de vloer een hele renovatie zou betekenen en dat het aanbrengen van een soepele toplaag kosten/baten de beste oplossing is.
Compromis
Studio-Re is akkoord om het openstaand saldo van € 7.147,58 incl. 6% btw niet te factureren en is akkoord om op een andere locatie een silicaatvloer te plaatsen op zijn kosten, zodat alsnog de voordelen en kwaliteit van dit type vloer kan aangetoond worden.
Op nieuwe chape
(indien er nog kan worden gekozen graag een vloeicement of anhydriet chape, eerder dan een cementcape)
Op tegelvloer (die vast ligt) of een oudere chape
Materiaal
Extra voorwaarden
De dienst patrimonium verleent een gunstig advies.
Omdat de draagstructuur van de ondergrond niet op voorhand kon bepaald worden zonder grote kosten te maken en de vaststelling pas na plaatsing van de nieuwe silicaatvloer kon gebeuren, is een compromis zoals voorgesteld de beste oplossing om de kosten te verdelen over de aannemer en de stad Geel.
Het compromis om het resterende saldo kwijt te schelden en toch nog op een andere locatie (Zammelseweg 29, Geel) dit type vloer gratis te laten plaatsen is volgens dienst patrimonium een goed voorstel.
De dienst is verder op zoek gegaan naar een goede eindoplossing (een nieuwe rubberen vloer) en de gunning hiervoor zal ter goedkeuring ingediend worden als de voorliggende dading goedgekeurd wordt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 11 december 2017 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Regelgeving: bevoegdheid
De GR is bevoegd op basis van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur. Het CBS is bevoegd op basis van artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de dading van de aannemer Studio#RE bv te Lint voor een kwijtschelding van het openstaande saldo en het plaatsen van een nieuwe silicaatvloer op een alternatieve locatie (Zammelseweg 29) van 125m² op een nieuwe chape of 100m² op een bestaande stabiele chape of tegelvloer.