Uiterste beslissingsdatum: 20.05.2022*
* na deze datum wordt de aanvraag stilzwijgend geweigerd.Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022039158
Dossiernummer gemeente: 202200140
De gemeente Geel heeft op 16 maart 2022 een aanvraag ontvangen voor bouwen van een vrijstaande eengezinswoning met carport. De aanvraag werd op 21 maart 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
de heer Jens de Volder en mevrouw Stefanie Verheyen wonende te Bevrijdingslaan 22/11 te 2450 Meerhout
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Berkenstraat 44
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie K nr. 1232V
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het bouwterrein maakt als lot 17 deel uit van de goedgekeurde verkaveling d.d. 10/10/2016 met kenmerk gemeente 2115.
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag dient tevens getoetst te worden aan de voorschriften van de goedgekeurde niet vervallen verkaveling 2115.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing voor deze aanvraag.
Verordeningen
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag
De aanvraag omvat het oprichten van een vrijstaande woning met carport in de linker zijtuinstrook. De woning heeft een grondoppervlakte van 121,52m². De woning bestaat uit een gelijkvloerse verdieping, verdieping en wordt afgewerkt onder zadeldak. De kroonlijst van het gebouw is 6m hoog en de nokhoogte bedraagt 10,2m. Het gebouw krijgt vooraan een gedeelte dat afwijkt van de kroonlijst. Aan de rechterzijde van de voorgevel wordt de kroonlijst verhoogd tot 6.42m. Ook aan de achterzijde wordt een gedifferentieerde kroonlijst gehanteerd. De afwijkende kroonlijsthoogte beperkt zich steeds tot 1/3 van de breedte van het gevelvlak.
De woning wordt afgewerkt met een lichtkleurige gevelbaksteen. Het schrijnwerk wordt uitgevoerd in zwart aluminium en zwarte dakpannen.
Aan de woning wordt een carport gebouwd. Deze krijgt dezelfde gevelafwerking dan het hoofdgebouw. De carport heeft een voorziene hoogte van 3.50m. De carport wordt geplaatst op de perceelsgrens.
Als buitenaanleg voorziet de aanvraag in een oprit van 45m², een terras van 23m² en een toegangspad naar voordeur en achterdeur.
De omgeving
De locatie van de aanvraag is gelegen in het deeldorp Winkelomheide. Dit deeldorp bevindt zich in het zuiden van de stad Geel. Het perceel van de aanvraag is gelegen binnen een verkaveling van 36 loten voor residentieel wonen. Momenteel zijn nog maar enkele percelen van de verkaveling bebouwd. In de ruimere omgeving bevinden zich hoofdzakelijk woonfuncties.
Ten zuiden van de aanvraag is het Albertkanaal gelegen.
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
De aanvraag heeft betrekking op de oprichting van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. Hiervoor werd het standpunt van de eigenaars van de aanpalende percelen gevraagd. Die eigenaars kunnen hun standpunt bezorgen binnen een vervaltermijn van dertig dagen, overeenkomstig artikel 83 van het omgevingsvergunningsbesluit. Er werden geen standpunten of bemerkingen ontvangen binnen deze periode
Volgende adviezen werden opgevraagd over deze aanvraag:
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient milieueffectenrapport te worden opgesteld.
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.
Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.
Legaliteitstoets
Planologische toets
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het bouwterrein maakt als lot 17 deel uit van de goedgekeurde verkaveling d.d. 10/10/2016 met kenmerk gemeente 2115.
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag dient tevens getoetst te worden aan de voorschriften van de goedgekeurde niet vervallen verkaveling 2115.
Het bouwen van een vrijstaande eengezinswoning is in overeenstemming met de gewestplanbestemming woongebied. De aanvraag is in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften en bestemmingsvoorschriften uit de goedgekeurde en niet-vervallen verkaveling waarbinnen het perceel gelegen is.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg Berkenstraat.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Aan de voorwaarde van de voldoende uitgeruste weg wordt voldaan.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.
De aanvraag voorziet in de plaatsing van een hemelwaterput van 10.000l en een infiltratieput van 3500l. Het volledige dakoppervlak wordt hierop aangesloten. De verhardingen die voorzien worden bestaat uit waterdoorlatende verharding. Het hemelwater dat niet de kans krijgt te infiltreren binnen de bedding van de verhardingen kan afstomen en infiltreren op eigen terrein.
Hiermee wordt voldaan aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater. De impact op de waterhuishouding in de omgeving wordt hierdoor beperkt.
De watertoets wordt doorstaan.
Uit de berekening van de dakoppervlakte en het voorziene nuttige hergebruik blijkt dat een hemelwaterput van 5000l volstaat om het hergebruik van deze woning te dekken.
Een put van 5m³ geeft gelijkaardige dekking als een put van 10m³ (voldoende, quasi 100% dekking wat wil zeggen dat er voldoende aanbod is in verhouding met de vraag). Een te grote put is geen oplossing als er geen voldoende aanvoer is.
Voor een realistisch hergebruik voor deze woning van circa 80 l/dag is een grotere put geen meerwaarde. Nog meer hergebruiken zou kunnen als men ook een wasmachine aansluit, dan gaan we richting 160 l/dag (dubbele) maar ook dan is er geen echte meerwaarde van die 10m³.
Putvolume | Hergebruik | Hergebruik (%) Ganse tijdreeks | Overloop naar INF (m³) bij T20 | Overloop naar INF (%) ganse tijdreeks |
5m³ | 78 l/dag | 48% | 6m³ | 52% |
10m³ | 78 l/dag | 48% | 6m³ | 52% |
5m³ | 200 l/dag | 91% | 4,3m³ | 9% |
10m³ | 200 l/dag | 97% | 3m³ | 3% |
Het plaatsen van een 10.000l heeft geen meerwaarde en zorgt enkel voor een hogere installatiekost voor de bouwheer.
Voor de goede werking van een hemelwaterput moet deze put af en toe volledig leegstaan. Dit zorgt ervoor dat de put gereinigd kan worden. Periodieke leegstand verhoogt ook de kwaliteit van het hemelwater in de put.
Daarnaast moet een hemelwaterput af en toe overlopen om zo microfilm en oppervlakkige vervuiling af te voeren.
De grootte van de put staat deze goede werking in de weg en zal het hergebruik niet doen toenemen.
Natuurtoets
De aanvraag bevindt zich op ca. 550m van het dichtstbijzijnde Ven-gebied De Gebroekten Grote Nete.
Het perceel van de aanvraag is gelegen op ca. 370m van habitatgebied Bovenloop van de Grote Nete met Zammelsbroek, Langdonken en Goor.
Het perceel bevindt zich op ca.2700m van Vogelrichtlijngebied De Zegge.
De dichtstbijzijnde ruimtelijk kwetsbare bestemming volgens het gewestplan (natuurreservaat) is gelegen op ca. 8600m van het perceel.
Rekening houdende met de aard van de aanvraag, en de relatief grote afstand tot waardevolle of potentieel waardevolle natuur kan gesteld worden dat er geen onvermijdbare of onherstelbare schaden zal ontstaan aan huidige of toekomstige natuurwaarde in SBZ gebieden door uitvoering van deze aanvraag.
De natuurtoets wordt doorstaan.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Opportuniteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een aanvraag omgevingsvergunning te worden geweigerd als deze niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
De beoordeling van de goede ruimtelijke ordening wordt uitgevoerd op basis van de criteria die vastgelegd zijn artikel 4.3.1§2 van de VCRO en omvatten: functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
De beoordeling van de goede ruimtelijke ordening wordt uitgevoerd in de opportuniteitstoets.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het bouwen van een vrijstaande eengezinswoning met Carport. De bebouwing in de omgeving kenmerkt zich door hoofdzakelijk residentieel wonen. Ook is een residentiele woonfunctie de bestemming van de loten die zich in deze verkaveling bevinden.
De aanvraag past bijgevolg functioneel in de omgeving in.
Mobiliteit
Het oprichten van een eengezinswoning heeft een beperkte impact op de mobiliteit. Een eengezinswoning heeft een beperkte mobiliteitsdynamiek. De woning bevindt zich langs een nieuwe gemeenteweg Berkenstraat. Deze gemeenteweg sluit snel aan op het hogere wegennet.
Tijdens de bouwwerken kan tijdelijk een verhoging van de verkeersdynamiek plaatsvinden door de aanvoer van bouwmaterialen en werfverkeer. Dit is echter beperkt in tijdsduur en gezien het slechts een eengezinswoning betreft eveneens beperkt in aantal.
Materiaal-visuele inpasbaarheid
De woning wordt afgewerkt met een lichtkleurige gevelsteen. Het buitenschrijnwerk bestaat uit zwart aluminium. Het dak wordt afgewerkt met zwarte dakpannen. Voor de carport voorziet de aanvraag eenzelfde afwerking met lichte gevelsteen. van de woning en garage wordt verwijderd. Na isolatie krijgt de woning een afwerking in een rood-oranje genuanceerde gevelbaksteen. Ook de garage krijgt dezelfde gevelbaksteen als afwerking.
De gebruikte materialen zijn gangbaar in residentiele woningen en in overeenstemming met de bebouwing in de omgeving.
Schaal-ruimtegebruik-bouwdichtheid.
De woning heeft een vloeroppervlakte van ca. 151,52m². Dit is een beperkte footprint. De carport die deel uitmaakt van deze aanvraag heeft een oppervlakte van ca. 28m².
Naast de bebouwing voorziet de aanvraag nog in een oprit van 45m², een terras van 23m² en toegangspad aan de voorzijde en achterzijde met een gezamenlijke oppervlakte van 24m².
De bebouwingsdichtheid van het perceel is aanvaardbaar.
De niet-bebouwde delen van het perceel worden als tuinzone ingericht.
Bodemreliëf
De woning wordt gebouwd op volle plaat. Er wordt geen kelder voorzien onder de woning. De bodemingrepen beperken zicht tot de funderingen en oppervlakkig voor de vloerplaat. Ook voor het plaatsen van de putten zullen werken in de bodem gebeuren.
De vloerpas van de woning wordt voorzien op 30cm boven het niveau van de weg.
Buiten de bouwstrook zakt het maaiveldniveau langzaam tot het oorspronkelijke niveau
De ingreep op het bodemreliëf is bijgevolg beperkt.
Cultuurhistorische aspecten
Er zijn geen cultuur-historische beoordelingsaspecten verbonden aan de aanvraag.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
De hinder die kan uitgaan van het voorwerp van de aanvraag zal zich tijdens de bouwwerken manifesteren. Hierdoor zal er tijdelijk een toename zijn in verkeersbewegingen door de aanvoer van bouwmachines, bouwmaterialen en werfverkeer.
Dit is slechts tijdelijk en beperkt gezien het bouwen van een ééngezinswoning betreft. De hinder naar omwonenden zal dan ook eerder beperkt zijn
De politiecodex die van kracht is voor het grondgebied van stad Geel, verbiedt het gebruik van bouwmachines of andere bouwwerktuigen die van die aard zijn dat ze de rust van omwonenden kunnen verstoren tussen 22uoo en 07u00 en op zon-en feestdagen. Dit beperkt de hinder naar omwonenden.
Resultaten openbaar onderzoek
De aanvraag heeft betrekking op de oprichting van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. Hiervoor werd het standpunt van de eigenaars van de aanpalende percelen gevraagd. Die eigenaars kunnen hun standpunt bezorgen binnen een vervaltermijn van dertig dagen, overeenkomstig artikel 83 van het omgevingsvergunningsbesluit. Er werden geen standpunten of bemerkingen ontvangen binnen deze periode.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van het volgend advies en beoordeeld deze als volgt:
Inhoud van het advies
Advies riolering (aansluiting – riolering algemeen – afvalwater – hemelwater – verplichte keuring)
Aansluiting
Het perceel is gelegen in centraal gebied. Er is een gescheiden rioleringsstelsel aanwezig op openbaar domein.
Men dient de nieuwe aanwezige aansluiting met huisaansluitputjes te gebruiken. De huisaansluitputjes bevinden zich volgens het rioleringsplan op het rechtste gedeelte van het perceel, niet zo ver van het midden.
Voor het ingebruik nemen van dit nieuwe lozingspunt dient men een retributie te betalen.
Riolering algemeen
Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op zijn perceel tot aan de rooilijn.
De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.
De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.
Putten dienen bij plaatsing in de bouwvrije voortuinstrook, worden voorzien op minimum 8 meter uit de wegas en met een minimum van 2 meter uit de rooilijn.
Huishoudelijk afvalwater
Men mag, zoals op plan is voorzien, een septische put plaatsen. Dit is echter niet verplicht. Op de septische put mag enkel het fecale water aangesloten worden, het grijs water moet rechtstreeks naar de riolering gaan.
Als men geen septische put plaatst, adviseren we om het concept van een gescheiden stelsel fecaal afvalwater en grijs afvalwater (afkomstig van douche, lavabo, ...) tot buiten de woning te behouden. Het is daarbij aangewezen een sifonput te voorzien op het grijswater alvorens het grijs en fecale water samen te brengen. Dit voorkomt geuren van het fecaal water in het grijs water.
Hemelwater
De Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is van toepassing. Men is verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen.
Op vraag van de dienst Openbare werken heeft Aquafin een berekening gemaakt van de dimensionering van de hemelwaterput en de infiltratievoorziening.
De berekening werd gebaseerd op volgende basisparameters: dagelijks hergebruik van 21l/pp voor toilet, 5l/pp voor buitenkraan, 3 personen per woning = 78 l/dag aan hergebruik; een afwaterend dak van 121,52m² aan 80% afstroming .
Hemelwaterput
De berekening geeft aan dat:
Een put van 5m³ gelijkaardige dekking geeft als een put van 10m³ (voldoende, quasi 100% dekking wat wil zeggen dat er voldoende aanbod is in verhouding met de vraag). Een te grote put is geen oplossing als er geen voldoende aanvoer is. We merken dat, naarmate er een groter hergebruik is, de cijfers iets meer uit elkaar liggen.
Voor een realistisch hergebruik voor deze woning van circa 80 l/dag is een grotere put geen meerwaarde. Maar op zich kan een grotere put geen kwaad voor het systeem waterhuishouding.
Nog meer hergebruiken zou kunnen als men ook een wasmachine aansluit, dan gaan we richting 160 l/dag (dubbele) maar ook dan is er geen echte meerwaarde van die 10m³.
Putvolume | Hergebruik | Hergebruik (%) Ganse tijdreeks | Overloop naar INF (m³) bij T20 | Overloop naar INF (%) ganse tijdreeks |
5m³ | 78 l/dag | 48% | 6m³ | 52% |
10m³ | 78 l/dag | 48% | 6m³ | 52% |
5m³ | 200 l/dag | 91% | 4,3m³ | 9% |
10m³ | 200 l/dag | 97% | 3m³ | 3% |
Infiltratievoorziening
Volgens het ingevulde hemelwaterformulier wenst men 16,96m² in mindering te brengen door de plaatsing van een hemelwaterput met een volume groter dan vereist door de verordening. Dit geldt voor een nieuwbouw of herbouw van één of meer andere gebouwen dan eengezinswoningen. Voor dit dossier, een nieuwbouw van een eengezinswoning, is dit niet van toepassing.
De infiltratievoorziening moet berekend worden aan volgende eisen: 121,52-60 (hergebruik) = 61,52 m² netto oppervlakte. Dit resulteert in een vereist volume van 61,52*25 of 1538 liter en een infiltratieoppervlakte van 61,52/25 of 2,46m². Men voorziet 3500 liter en 9,08m² wat dus ruimschoots voldoet. Ook deze dimensionering is ruim genomen maar is wel positief gekeken richting openbaar domein want de overloop van infiltratievoorziening zal maar beperkt werken. De dimensies kunnen dus ook kleiner.
Conclusie
Het systeem voldoet aan de Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater.
Het systeem is ruim gedimensioneerd:
Vanuit de infiltratievoorziening voorziet men een noodoverloop naar het openbare rioleringsstelsel. Dit is geen verplichting maar wordt wel toegestaan.
Verplichte VLARIO-keuring
Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.
Advies toegang tot het perceel
De toegang tot dit perceel is vastgelegd bij de verkaveling. Men dient deze toegang te gebruiken, wat ook wordt opgevolgd volgens het inplantingsplan.
Voor eventuele aanpassingen van het openbaar domein dient men een aanvraag te doen. De kosten voor deze aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.
Bespreking van het advies
Het advies legt voorwaarden op voor de aanleg van ondergrondse leidingen, putten en de aansluiting op de openbare riolering. De voorwaarden uit het advies worden overgenomen in het besluit.
Conclusie
Aanbeveling aan de bouwheer:
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor buffering, hergebruik en infiltratie van hemelwater. Toch wordt aangeraden de hemelwaterput te beperken tot 5000l. De voorziene put van 10.000l voorziet geen meerwaarde voor hergebruik. Voor de goede werking van een hemelwaterput moet deze put af en toe volledig leegstaan. Dit zorgt ervoor dat de put gereinigd kan worden. Periodieke leegstand verhoogt ook de kwaliteit van het hemelwater in de put. Daarnaast moet een hemelwaterput af en toe overlopen om zo microfilm en oppervlakkige vervuiling af te voeren. De grootte van de put staat deze goede werking in de weg en zal het hergebruik niet doen toenemen.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Aanbeveling aan de bouwheer:
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor buffering, hergebruik en infiltratie van hemelwater. Toch wordt aangeraden de hemelwaterput te beperken tot 5000l. De voorziene put van 10.000l voorziet geen meerwaarde voor hergebruik. Voor de goede werking van een hemelwaterput moet deze put af en toe volledig leegstaan. Dit zorgt ervoor dat de put gereinigd kan worden. Periodieke leegstand verhoogt ook de kwaliteit van het hemelwater in de put. Daarnaast moet een hemelwaterput af en toe overlopen om zo microfilm en oppervlakkige vervuiling af te voeren. De grootte van de put staat deze goede werking in de weg en zal het hergebruik niet doen toenemen.