Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

2022_CBS_00933 - Omgevingsvergunning (202100723 inv) - voor het bouwen van 14 woningen in Joanna Cocxstraat (verkaveling Laar) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
di 19/04/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00933 - Omgevingsvergunning (202100723 inv) - voor het bouwen van 14 woningen in Joanna Cocxstraat (verkaveling Laar) - Vergunning 2022_CBS_00933 - Omgevingsvergunning (202100723 inv) - voor het bouwen van 14 woningen in Joanna Cocxstraat (verkaveling Laar) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 24/4/2022

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021156648

Dossiernummer gemeente: 202100723

 

De gemeente Geel heeft op 11 december 2021 een aanvraag ontvangen voor het bouwen van 14 ééngezinswoningen. De aanvraag werd op 12 januari 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

MATEXI PROJECTS NV gevestigd te Lange Lozanastraat 270/3 te 2018 Antwerpen

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Joanna Cocxstraat 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25 en 27

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nrs. 1343C, 1513B en 1513A

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

woonuitbreidingsgebied

De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is gelegen in het ruimtelijk uitvoeringsplan Laar goedgekeurd op 10 april 2012

 

De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (201900194), goedgekeurd door Deputatie in zitting van 14/05/2020.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een verkaveling. De aanvraag dient getoetst aan de voorschriften van de verkaveling.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften. 

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Er wordt een afwijking gevraagd voor de afwijking t.o.v. de voorgevelbouwlijn voor de loten 17, 18 en 21 en t.o.v. de kroonlijst voor de loten 15, 16, 19, 20 en 22.

Hiervoor kan een afwijking, zoals bepaald in artikel 4.4.1 uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening worden toegestaan.

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 202000269/OMV_2020061145 voor venontheffing kruidruimingen molse nete te geel en mol, vegetatiewijziging goedgekeurd op 10/08/2020.
  • Omgevingsvergunning 201900194/OMV_2019032039 voor verkavelingsproject laar - laarsveld - lemersveld goedgekeurd op 14/05/2020.
  • Omgevingsvergunning 201800186/OMV_2018061014 voor verkavelingsproject laar - laarsveld - lemersveld geweigerd op 22/10/2018.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het oprichten van 14 ééngezinswoningen en gemeenschappelijke carports.

 

De woningen worden opgetrokken op de loten 3 tem 6, loten 12 en 13, en loten 15 tem 22 van het verkavelingsproject Laar-Laarsveld-Lemersveld.

De collectieve parkeerzone is voorzien op lot 14.

 

Loten 3 tem 6

De woningen worden opgericht op 2,3m uit de rooilijn.

De bouwdiepte bedraagt 11m op het gelijkvloers en 8m op de verdieping.

De kroonlijsthoogte bedraagt 6,25m. De nokhoogte bedraagt 10,38m.

De gevels worden afgewerkt met klassieke materialen.

Elke woning beschikt over een inpandige garage.

In de voortuin, voor de garagepoort, is er ruimte voor een tweede parkeerplaats.

Op deze percelen is er geen mogelijk tot het plaatsen van een bijgebouw.

 

Loten 12 en 13

De woningen worden opgericht op 0,6m uit de rooilijn.

De bouwdiepte bedraagt 9m op het gelijkvloers en op de verdieping voor lot 13 en 9,85m voor lot 12.

De kroonlijsthoogte bedraagt 5,80m. De nokhoogte bedraagt 10,38m.

De gevels worden afgewerkt met klassieke materialen.

Deze woningen beschikken niet over een parkeerplaats op eigen terrein. Voor elke woning is één parkeerplaats in de collectieve parkeerzone voorzien.

In de tuin is op beide percelen een beperkt bijgebouw met een oppervlakte van 12,3m² voorzien. De tuin is ook achteraan bereikbaar via een kruiwagenpad. Het bijgebouw heeft een hoogte van 2,5m en wordt opgericht in metaal met een houten bekleding.

 

Loten 15 tem 22

De woningen worden opgericht op 1,5m uit de rooilijn.

De bouwdiepte bedraagt van 9m tot 10,52m op het gelijkvloers en op de verdieping.

De kroonlijsthoogte bedraagt 5,8m of 6,25m. De nokhoogte bedraagt 10,40m.

De gevels worden afgewerkt met klassieke materialen.

Deze woningen beschikken niet over een parkeerplaats op eigen terrein. Voor elke woning is één parkeerplaats in de collectieve parkeerzone voorzien.

In de tuin is een beperkt bijgebouw met een oppervlakte van 12,3m² voorzien. De tuin is ook achteraan bereikbaar via een kruiwagenpad. Het bijgebouw heeft een hoogte van 2,5m en wordt opgericht in metaal met een houten bekleding.

 

Voor de loten 17, 18 en 21 wordt een afwijking gevraagd voor de inplanting van de voorgevel. De voorgevel springt 22cm terug tov de voorgevelbouwlijn om enige variatie te creëren in het gevelbeeld.

Voor de loten 15, 16, 19, 20 en 22 wordt een afwijking gevraagd voor de kroonlijsthoogte van 6,5m (ipv 6m). Dit is om de individualiteit van de woningen te versterken.

Deze afwijking kan toegestaan worden conform art. 4.4.1. uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

 

Lot 14

Dit is het lot voor de gemeenschappelijke parkeervoorziening.

Er zijn 18 parkeerplaatsen.

Enkele parkeerplaatsen zijn voorzien in openlucht, de rest is verspreid over 4 carports.

De ondergrond van de parkeerplaatsen zijn waterdoorlatende grasdallen.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 22 januari 2022 t.e.m. 20 februari 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 24 maart 2022 werd het advies ontvangen van Openbare Werken

 

Advies riolering

Advies Aquafin: 

Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld. Het project wordt gunstig geadviseerd rekening houdend met verschillende voorwaarden. Deze staan beschreven in het rapport van Aquafin en dienen te worden opgevolgd.

Advies dienst Openbare werken stad Geel: 

Aansluiting

Voor het ingebruik nemen van de 14 lozingspunten dient men een retributie te betalen.

Verplichte VLARIO-keuring

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Advies toegang tot het perceel

De toegangen tot de percelen moeten voorzien worden zoals op het vergunde verkavelingsplan.

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

woonuitbreidingsgebied

De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Joanna Cocxstraat).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

De woning worden gebouwd in een nieuwe woonwijk. Deze wijk vormt een combinatie van meer- en ééngezinswoningen. De focus ligt op wonen.

 

Mobiliteitsimpact

Het opzet van de nieuwe woonwijk is om het aandeel autoverkeer binnen deze wijk zo veel mogelijk te beperken. De auto’s kunnen in een groot deel van de wijk niet tot voor de woningen rijden, maar worden afgeleid naar parkeerhavens. De mobiliteitimpact van de nieuwe woningen zal daarom beperkt zijn.


Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De woningen komen te liggen in een nieuwe inbreidingwijk op korte nabijheid van het centum. Het zijn voldoende ruime ééngezinswoningen met eigen tuin. 

De bouwdichtheid is in overeenstemming met wat gangbaar is binnen zulk inbreidingsproject. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De woningen wordt opgericht met klassieke bouwmaterialen.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Behalve de hinder tijdens de bouwwerken, wordt er geen bijkomende hinder verwacht.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 22 januari 2022 tot en met 20 februari 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van het volgend advies en beoordeeld deze als volgt:

  •  Het advies van Openbare Werken afgeleverd op 24 maart 2022 is voorwaardelijk gunstig.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met voorwaarden.

 

De werken dienen uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen.

 

Het advies van dienst Openbare Werken en Verkeer dient gevolgd te worden:

  • Men dient de voorwaarden, beschreven in het adviesrapport van Aquafin, op te volgen.
  • Voor het ingebruik nemen van de 14 lozingspunten dient men een retributie te betalen.
  • Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.
  • De toegangen tot de percelen moeten voorzien worden zoals op het vergunde verkavelingsplan.

 

Elke woning dient uitgerust met één of meer rookmelders of moet beschikken over een branddetectiesysteem dat gekeurd en gecertificeerd is door een daartoe erkend organisme.

De rookmelder dient conform te zijn aan NBN EN 14.604, reageert op de rookontwikkeling bij brand door het produceren van een scherp geluidssignaal, en is niet van het ionische type.

Opmerkingen inzake de plaatsing van de rookmelders: minstens één rookmelder per bouwlaag, in kamerwoningen moet elke kamer ermee uitgerust zijn, mogelijke opstelling in de hal, gang, slaapkamer, living, wasplaats, kelder, verwarmingslokaal; plaatsing wordt afgeraden in de badkamer, keuken, garage.

 

Voor de aangepaste inplanting en kroonlijsthoogte kan een afwijking, zoals bepaald in artikel 4.4.1 uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening worden toegestaan.

 

De woningen moeten voldoen aan de EPB-eisen.

 

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.

 

De houder van de vergunning dient de verkaveling of groepswoningbouw uit te rusten met voorzieningen van openbaar nut. Deze omvatten water, gas, elektriciteit en alle beschikbare TV- en telefonie infrastructuur met inbegrip van de universele dienstverlener tot in de woning

 

De verkavelaar heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake verkavelingen strikt na te leven.

 

Gevolg dient gegeven aan art. 3.131. van de Wet houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. dakdrop. Dit wil zeggen dat het dak zodanig moet aangelegd worden dat het regenwater op het eigen terrein afloopt.

De regenafvoer moet dus op het eigen terrein voorzien worden.

 

Alle verhardingen dienen uitgevoerd in waterdoorlatende materialen zowel in afwerking (toplaag) als fundering.

 

Lasten

Niet van toepassing

 




Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 

De werken dienen uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen.

Het advies van dienst Openbare Werken en Verkeer dient gevolgd te worden:

  • Men dient de voorwaarden, beschreven in het adviesrapport van Aquafin, op te volgen.
  • Voor het ingebruik nemen van de 14 lozingspunten dient men een retributie te betalen.
  • Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.
  • De toegangen tot de percelen moeten voorzien worden zoals op het vergunde verkavelingsplan.


Het advies van dienst mobiliteit:

  • De aanvraag voor verkaveling Laar in de Joanna Cockxstraat werd bekeken op vlak van toegang voor het werfverkeer. Vanzelfsprekend dienen de diverse aannemers zich te houden aan het charter werftransport dat door de stad werd ondertekend. Om de overlast voor de omwonenden zoveel als mogelijk te beperken stel ik voor om alle werfverkeer te laten gebeuren van en naar de te realiseren wegenis die uitgeeft op Laarsveld t.h.v. het perceel naast huisnummer 57 via Laarsveld in zuidelijke richting tot op Laar en dan richting Molseweg om van daaruit R14 te bereiken en vice versa. Laarsveld is voldoende breed om kruisend werfverkeer toe te laten. Gezien de aanwezigheid van ondermeer Sportpark St Dimpna (Eikevelden) sociaal huis, WZC Wedbos, AZ ST Dimpna (J.B. Stessensstraat) en het St. Dimpnacollege (Laar) is het niet aangewezen om veel werfverkeer langs daar te sturen daar er veel oversteekbewegingen van fietsers en voetgangers zullen zijn in Eikevelden t.h.v. de kruispunten met J.B. Stessensstraat en Laar. Zowel Eikevelden als Laar kent een hoge graad van lintbebouwing. Er wordt dan ook best gekozen voor de kortste afstand vanaf Laarsveld tot aan een weg voor doorgaand verkeer. Tot op de Molseweg bedraagt dit 875m en tot op de Diestseweg is dit 1350m. Het werfverkeer tot op de Molseweg zal dus in globo minder bewoners van Eikevelden/Laar treffen. Zowel Laar als Eikevelden zijn uitgerust met verhoogde fietspaden. Er dienen geen verdere maatregelen in deze straat te worden genomen. Ook Molseweg is voldoende uitgerust, weliswaar met smalle aanliggende fietspaden doch de rijbaan is voldoende breed om het werfverkeer te kunnen verwerken.
  • Werfverkeer via Laarsveld in noordelijke richting is eveneens te vermijden. Hier is het woonzorgcentrum Armonea gelegen en de straat geeft uit op het onoverzichtelijk kruispunt met Rijn en op deze manier wordt de nu al zeer drukke kern van St Dimpna (Rijn, Sint Dimpnaplein, Gasthuisstraat) nog verder belast. Dit moet absoluut vermeden worden.


Elke woning dient uitgerust met één of meer rookmelders of moet beschikken over een branddetectiesysteem dat gekeurd en gecertificeerd is door een daartoe erkend organisme.

De rookmelder dient conform te zijn aan NBN EN 14.604, reageert op de rookontwikkeling bij brand door het produceren van een scherp geluidssignaal, en is niet van het ionische type.

Opmerkingen inzake de plaatsing van de rookmelders: minstens één rookmelder per bouwlaag, in kamerwoningen moet elke kamer ermee uitgerust zijn, mogelijke opstelling in de hal, gang, slaapkamer, living, wasplaats, kelder, verwarmingslokaal; plaatsing wordt afgeraden in de badkamer, keuken, garage.

 

Voor de aangepaste inplanting en kroonlijsthoogte kan een afwijking, zoals bepaald in artikel 4.4.1 uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening worden toegestaan.

 

De woningen moeten voldoen aan de EPB-eisen.

 

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.

 

De houder van de vergunning dient de verkaveling of groepswoningbouw uit te rusten met voorzieningen van openbaar nut. Deze omvatten water, gas, elektriciteit en alle beschikbare TV- en telefonie infrastructuur met inbegrip van de universele dienstverlener tot in de woning

 

De verkavelaar heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake verkavelingen strikt na te leven.

 

Gevolg dient gegeven aan art. 3.131. van de Wet houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. dakdrop. Dit wil zeggen dat het dak zodanig moet aangelegd worden dat het regenwater op het eigen terrein afloopt.

De regenafvoer moet dus op het eigen terrein voorzien worden.

 

Alle verhardingen dienen uitgevoerd in waterdoorlatende materialen zowel in afwerking (toplaag) als fundering.

Lasten

Niet van toepassing