Op 6 september 2014 weigerde het college van burgemeester en schepenen de vergunning voor het oprichten van een gebouw met een handelsgelijkvloers en 16 appartementen. Naar aanleiding van een beroep werd dit dossier vergund door door de deputatie op 23 december 2014.
Ondertussen werd het volledige gebouw uitgevoerd waaronder ook de handelsruimte op het gelijkvloerse niveau. De aanvrager beweert geen kandidaten te vinden voor de invulling van de handelsruimte(n). Hij wenst dit niveau gedeeltelijk om te vormen naar bijkomende woongelegenheden.
Concreet wenst men de benedenverdieping die momenteel volledig vergund is als handelsruimte om te vormen naar 3 appartementen. Hierbij zal een gedeelte handel behouden blijven.
In bijlage is het vergunde plan + voorstel toegevoegd.
Er worden 4 bestaande parkeerplaatsen geschrapt om tuinen te realiseren.
Volgens de parkeernorm zijn er voor de bestaande 16 appartementen 24 parkeerplaatsen noodzakelijk (1,5pp/w). Voor de drie nieuwe gelijkvloerse appartement zijn 5 parkeerplaatsen nodig en voor de resterende handelsruimte 2 parkeerplaatsen. In totaal zijn er 31 parkeerplaatsen nodig.
In het project werden oorspronkelijk 35 parkeerplaatsen voorzien. Na schrapping van 4 parkeerplaatsen in functie van de tuinen blijven er nog voldoende parkeerplaatsen over. 6% van deze parkeerplaatsen in de kelder zijn voorzien voor mindervalide.
De bestaande appartementen hebben een private kelderberging voor het stallen van fietsen. De architect suggereert voor de nieuwe appartementen een stalling te voorzien in de gemeenschappelijke berging op het gelijkvloers.
Een locatie voor vuilnisberging is nog niet meegegeven. Hierbij stelt de architect de vraag of dit nodig is bij een verbouwing/functiewijziging of enkel bij nieuwbouw. Indien het nodig is vraagt hij of het mogelijk is d.m.v. tuinkasten in de tuinzones. Ook kan er nog onderzocht worden om dit combineren met de fietsstalling.
Advies Wonen en Leefomgeving:
Het gelijkvloerse niveau is gericht naar een plein. Door hier woongelegenheden te voorzien wordt weinig kwaliteit en beleving geboden aan dit plein. De architect voorziet het nachtgedeelte naar dit plein. Ook naar woningkwaliteit, privacy en rust is dit niet wenselijk. Ook in de verslagen van de kwaliteitskamer is meegegeven dat het voorzien van handel op het gelijkvloers en vb. een buurtwinkel voor beleving kan zorgen. Positief is wel dat de gelijkvloerse appartementen een eigen toegang hebben.
Bedenking wordt gemaakt dat ook leegstand geen positieve uitstraling heeft. Kan er gedacht worden aan alternatieven zoals vrije beroepen, kantoren, .. richting plein ev. in combinatie met wonen.
Er worden drie appartementen voorzien die ruim zijn opgevat (149 m2, 140 m2 en 135 m2); ook de tuinzone is voldoende groot in oppervlakte en in verhouding hiermee.
Het is echter een vreemde keuze dat op verschillende plaatsen de bestaande raamopeningen worden behouden. Dit maakt dat in bepaalde slaapkamers zeer grote ramen voorzien zijn terwijl net in leefruimtes te weinig ramen voorzien zijn of de opening te klein is. De verhoudingen kloppen m.a.w. niet. Dit kan best herbekeken worden.
Bij appartement E0 zijn de raamopeningen van de slaapkamers voorzien richting de onderdoorrit naar de parkeerhaven in het binnengebied. Dit biedt weinig woonkwaliteit.
Conclusie:
De dienst wonen en leefomgeving vraagt om alternatieven te bekijken op dit gelijkvloerse niveau: vb woning met ruimte voor vrij beroep, kleine kantoren, .. zodat toch een levendige plint gerealiseerd kan worden.
Bij het uitwerken van de ruimtes dient de lichtinval van de ruimtes beter in verhouding te zijn. Ook de plaatsing van fietsen, vuilnisbakken dient verder in detail uitgewerkt te worden.
Het college van burgemeester en schepenen gaat wel akkoord met de gedeeltijke functiewijziging van het gelijkvloerse niveau naar wonen. Hierbij zal een handelsruimte behouden blijven van 99 m2.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt de plannen verder uit te werken in samenspraak met de dienst wonen en leefomgeving.