De heraanleg van de Dietstseweg tussen Gasthuisstraat en Markt/Kollegestraat is opgenomen in de meerjarenplanning.
Het gedeelte tussen Schuttershof en Markt/Kollegestraat is onderdeel van de fietszone.
Voor het gedeelte tussen Gasthuisstraat en Schuttershof wordt bij de opmaak van de startnota bekeken hoe de fietsveiligheid hier verbeterd kan worden.
De Diestseweg is een onderdeel van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. De provincie liet op 18 februari 2022 weten dat de heraanleg van de Diestseweg tussen Schuttershof en Markt/Kollegestraat niet in aanmerking komt voor subsidiëring via het fietsfonds omdat dit gedeelte volgens de beslissingsboom van het departement Mobiliteit en Openbare Werken reeds conform is. Het gedeelte tussen Gasthuisstraat en Schuttershof is enkel subsidieerbaar indien dit als fietsstraat uitgevoerd wordt in roodbruin asfalt. De stad wenst echter gebruik te maken van kleinschalige materialen in de rijweg om het verblijfs- en centrumkarakter van de Diestseweg te benadrukken.
Op 26 februari 2021 trad het besluit "toekenning van een projectsubsidie aan de Vlaamse gemeenten voor investeringen in fietsinfrastructuur" van de Vlaamse Regering in werking.
In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kent de Vlaamse Regering aan de Vlaamse gemeenten een projectsubsidie toe van 150 miljoen euro voor de ondersteuning van lokale investeringsprojecten rond fietsinfrastructuur. Meer concreet zal Vlaanderen bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur, er één euro naast leggen om die investeringen verder te versterken. Zo wil ze bereiken dat er in totaal voor minstens 450 miljoen euro aan lokale investeringen gerealiseerd wordt in betere fietsfaciliteiten.
Tot 30 september 2022 kan elke gemeente één of meerdere projecten aanmelden waarvoor ze een beroep wil doen op deze subsidie. Een bestuur kan meerdere keren een project indienen. Per gemeente werd op basis van het inwonersaantal op 1 januari 2020 de maximale subsidie vastgelegd. Voor Geel bedraagt de maximale subsidie binnen dit relanceplan 921.137,17 euro.
Welke maatregelen komen wel in aanmerking (niet-limitatief) en welke niet?
Projecten die zich beperken tot het aanbrengen van signalisatie en wegmarkeringen komen niet in aanmerking voor de subsidie. De loutere aanleg van fietssuggestiestroken volstaat dus niet. Ook de bouw van fietsparkeersystemen, fietsstallingen, fietsparkeergebouwen (centrumstalling of buurtstalling) en de inrichting van gebouwen voor fietsstallingen (stallingssystemen, detectie, toegangscontrole,…) komen niet aanmerking. Dergelijke investeringen zijn weliswaar belangrijk en nuttig, maar leiden niet tot veiliger of comfortabeler fietskilometers.
De uitbetaling van de subsidie gebeurt in twee schijven:
De dienst openbare werken en verkeer wenst deze subsidie aan te vragen voor het project heraanleg Diestseweg tussen Gasthuisstraat en Markt/Kollegestraat.
Bij toekomstige fietsinfrastructuurprojecten zal de dienst openbare werken en verkeer steeds de afweging maken welke bestaande subsidie van de Vlaamse Overheid hiervoor het meest geschikt is op basis van de subsidievoorwaarden en de hoogte van de mogelijke subsidie.
Het college van burgemeester en schepenen geeft goedkeuring aan de aanvraag van de projectsubsidie "investeren in fietsinfrastructuur (Kopenhagen)" voor het project heraanleg Diestseweg tussen Gasthuisstraat en Markt/Kollegestraat.