UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 17/01/2022
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021104219
Dossiernummer gemeente: 202100559Inrichtingsnummer: 20210615-0087
De gemeente Geel heeft op 16 september 2021 een aanvraag ontvangen voor het wijzigen van de bestemming van industrie naar horeca, kantoor en detailhandel. De aanvraag werd op 6 oktober 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
KOMA BV gevestigd te Zegeplein 14 te 2300 Turnhout
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Kanaaldijk 13 en 14
Kadastrale ligging: afdeling 2 sectie B nrs. 584W9, 584Y9, 669V3, 669K3, 669D3, 669E3, 669F3, 669G3, 669H3 en 669L3
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
ambachtelijke bedrijven en kmo's
De gebieden bestemd voor ambachtelijke bedrijven en voor kleine en middelgrote ondernemingen zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard (artikel 8 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Deze gebieden zijn bestemd voor de vestiging van ambachtelijke bedrijven, alsmede voor de huisvesting van het bewakingspersoneel, voor zover dit in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing
Verordeningen
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
2. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag betreft het tijdelijk wijzigen van de functie industrie naar detailhandel, horeca, kantoor, dienstverlening.
De site betreft de vroegere gebouwen van 'Bloemfabriek'. Deze staan momenteel leeg. Omdat er een procedure voor een kernversterkend reconversieproject lopende is en om langdurige leegstand van de gebouwen te vermijden, wordt een tijdelijke vergunning aangevraagd voor andere activiteiten:
De bestaande site bestaat uit meerder hogere bouwvolumes. De aanvraag betreft enkel wijzigingen aan het gelijkvloers en heel beperkt op niveau +1.
De inrichting zal dienen als een zomerbar en een bijkomende binnenfeestzaal.
Er zullen voedselwaren en dranken bereid en gekoeld worden tijdens de werking van de inrichting.
Er zullen ook enkele gevaarlijke producten(voornamelijk kuisproducten) opgeslagen worden in kleine hoeveelheden
De volgende rubrieken en hoeveelheden worden aangevraagd voor deze ingedeelde inrichting of activiteit:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
16.3.2°a) | Verschillende installaties voor het koelen van dranken en voedsel. (Nieuw) | 15,72 kW | 3 |
32.1.1° | Muziek dewelke zal afgespeeld worden in het horeca gedeelte. (Nieuw) | 95 dB(A)LAeq, 15 | 3 |
45.8.1°b) | Verschillende installaties voor bereiden van voedsel. Deze zijn allemaal gecentraliseerd in de keuken (Nieuw) | 40,04 kW | 3 |
Parkeren
In het gebied is er plaats voor 70 parkeerplaatsen, waarvan er 5 mindervaliden parkeerplaatsen. De toegang tot de parking bevindt zich aan Vaartstraat. De parking bestaat uit een combinatie van steenslagverharding en bestaande betonplaten.
De fietsenparking is voorzien aan Kanaaldijk, nabij de hoofdingang.
Zonevreemde functiewijziging
Het gebouwencomplex is opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed met volgende omschrijving:
Bloemmolens van Geel N.V., opgericht in 1929, tijdens de Tweede Wereldoorlog volledig vernield en heropgebouwd in 1952-1953, uitgebreid onder meer met graansilo's in jaren 1960. Op de kanaaloever gelegen complex met hoge, beeldbepalende bedrijfsgebouwen vanaf midden 20ste eeuw.
Volgens art. 11 van het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de lijst van toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen, kan een vergunning verleend worden voor het geheel of gedeeltelijk wijzigen van het gebruik van een gebouw of gebouwencomplex, onder volgende voorwaarden:
1° het gebouw of gebouwencomplex is opgenomen in de vastgestelde inventaris van he bouwkundig erfgoed;
2° de voortzetting van de vroeger functie blijkt niet haalbaar of garandeert de duurzame leefbaarheid van het gebouw of gebouwencomplex niet;
3° de nieuwe functie laat de erfgoedwaarde ongeschonden of verhoogt ze.
De voorliggende aanvraag voldoet aan alle bovenstaande voorwaarden.
Het project veroorzaakt geen wijzigingen aan de gebouwen.
De Bloemfabriek, bestaande uit een zomerbar en co-working space, te Geel is gelegen nabij Kanaaldijk nr. 14. De bloemfabriek heeft een binnenzone en een buitenzone dewelke toegankelijk is voor bezoekers.
De binnenzone omvat zowel zitplaatsen, als sporadisch een dansgelegenheid met DJ en een drankbar. Hiernaast zijn er ook toiletten en opslagruimte voorzien in deze binnenzone. Deze opslagruimte is niet publiek toegankelijk.
De buitenzone bestaat uit 2 gedeeltes en deze worden hoofdzakelijk opgevat als café/restaurant en sporadische met optreden. Er is een drankbar voorzien en een eetbar waar o.a. pizza en tapas geserveerd zullen worden. Op de noordelijke buitenzone staat een Stretchtent en wordt een constructie met zeecontainers opgetrokken. De zuidelijke buitenzone is omsloten door de bestaande gebouwen en een nieuwe houten wand.
De co-working space is ingericht in de bestaande gebouwen nabij Kanaaldijk en bevat twee verdiepingen.
3. Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 oktober 2021 t.e.m. 14 november 2021. Er werden 13 gelijkaardige bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Inhoud bezwaarschriften
Evaluatie bezwaarschriften
Er wordt akte genomen van de bewaarschriften. De bezwaarschriften zijn gegrond.
De constructie bestaat uit enkel glas in combinatie met staal. In combinatie met de ligging aan het kanaal zorgt dit ervoor dat het geluid ver draagt. In de nabijheid van woningen - met de dichtstbij zijnde woningen op 75 m afstand van het project - kan het geluid zorgen voor overlast.
De exploitant baat de exploitatie reeds uit als pop-up en moet het geluidsniveau momenteel beperken tot 85 dB(A)LAeq,15min. In de bezwaarschriften werd opgenomen dat er nu reeds overlast is tijdens de nacht. Bij de aanvraag zit geen geluidstudie of geluidsplan bijgevoegd. De exploitant neemt echter wel op in de aanvraag dat hij bereid is om een geluidsplan op te maken na vergunningverlening. Hoewel de vergunningsaanvraag volledig is met het indienen zonder dit geluidsplan, is voor de beoordeling van de geluidsimpact een geluidstudie noodzakelijk. Zonder deze studie kan niet worden ingeschat of voldaan kan worden aan de geldende geluidsnormen in open lucht wanneer een maximaal geluidsniveau wordt afgespeeld.
Om een betere inschatting te kunnen maken, is er dus een akoestisch onderzoek nodig.
Omdat er geen inschatting is gemaakt van de geluidsimpact kan voor rubriek 32.1.1. geen vergunning worden verleend. In navolging kan een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om de situatie te beoordelen en af te toetsen aan de geldende normen. De exploitant zal ook een klachtenregister bijhouden en een lijn voorzien voor de buurtbewoners om hun bezorgdheden te uiten. De exploitatie zal te allen tijde moeten voldoen aan de sectorale voorwaarden van VLAREM II en de milieukwaliteitsnormen voor geluid in open lucht opgenomen in VLAREM II.
4. Adviezen
Op 7 januari 2022 werd het advies ontvangen van Toegankelijk Vlaanderen
Advies: voorwaardelijk gunstig
Het advies van Fluvius System Operator is geen advies.
"Wij hebben de plannen van uw project goed ontvangen en bestudeerd. Op basis van de gegevens waarover we vandaag beschikken, hebben wij de impact op onze netten ingeschat. Wij geven u alvast deze informatie mee:
Door de omvang van het project is het voor ons heden onmogelijk een gedetailleerde studie te maken. Er zijn geen vermogens van elektriciteit en/of aardgas gekend. Deze gegevens zijn noodzakelijk om tot een realistische studie te komen.
Graag hadden wij met de bouwheer en mogelijk ander betrokkenen (andere nutsmaatschappijen) rond de tafel gezeten om alle waarden concreet in te vullen.
In afwachting van de bespreking van uw project dient er van uit gegaan te worden dat een grond of lokaal op het gelijkvloers voor een distributiecabine noodzakelijk zal zijn."
Advies: geen advies
Op 19 oktober 2021 werd het advies ontvangen van FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie
Advies: gunstig
Op 25 november 2021 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen -
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 25 november 2021 werd het advies ontvangen van De Vlaamse Waterweg nv
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 5 november 2021 werd het advies ontvangen van Intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst Stuifzand
Advies: voorwaardelijk gunstig
5. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen
Planologische toets
woongebied
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
ambachtelijke bedrijven en kmo's
De gebieden bestemd voor ambachtelijke bedrijven en voor kleine en middelgrote ondernemingen zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard (artikel 8 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Deze gebieden zijn bestemd voor de vestiging van ambachtelijke bedrijven, alsmede voor de huisvesting van het bewakingspersoneel, voor zover dit in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Vaartstraat / Kanaaldijk).
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.
Milieuaspecten
Licht en straling
Er zal sfeerverlichting aanwezig zijn, alsook de nodige voorgeschreven noodverlichting die de veiligheid en de zichtbaarheid garanderen.
De buitenzone is deels verlicht met sfeerverlichting. Zo zijn er verschillende lichtslingers geplaatst. Dit licht is bedoeld om een zekere zichtbaarheid te creëren. Dit is een gespreide verlichting met een lage intensiteit. Er zijn geen hoge masten met spots voorzien. Er worden geen aanzienlijke effecten verwacht voor de omgeving op het vlak van licht en straling.
Op de voorziene parking van het gebouw kunnen gestationeerde wagens ook nog een bepaalde lichtstraling veroorzaken. Het is aangewezen signalisatie te voorzien langs de parking om de bestuurders te vragen de motoren stil te leggen en de lichten uit te zetten bij het stationeren.
De volgende bijzondere voorwaarde wordt voorgesteld:
Bodem
De inrichting zal geen aanzienlijke effecten hebben op de bodem.
Water
Afvalwater
Er zal in die mate geen huishoudelijk of bedrijfsafvalwater geloosd worden zodat er een aanzienlijke impact is naar de omgeving toe. Het afvalwater zal geloosd worden op het bestaande rioleringssysteem.
Hemelwater
Het hemelwater dat op de constructies valt, wordt niet opgevangen en infiltreert in de bodem rondom. De kleinschalige bijkomende constructies (Stretchtent en enkele zeecontainers) wateren af naar de omliggende bestaande ondergrond. De bijkomende verharding in houten tegels heeft geen fundering buiten de bestaande ondergrond en kan dus als volledig waterdoorlatend beschouwd worden. Er worden dus geen aanzienlijke effecten verwacht op het vlak van hemelwaterinfiltratie.
Afvalstoffen en gevaarlijke producten
De totale hoeveelheid ‘gevaarlijke vloeistoffen’ ligt niet boven de 50 kg / liter. Hier is een oplijsting van de opslag van gevaarlijke vloeistoffen die aanwezig zijn op de projectsite. Deze zijn opgeslagen in de voorziene opslagruimte. Deze worden opgeslagen in een afsluitbare kast.
- Destop 1 l (3x), bevat: natriumhydroxide (NaOH), ammoniumhydroxide (NH4OH)
- Glorix 1 l, bevat: natriumhypochloriet (NaOCl)
- Wc net energy 0,75 l, bevat: zoutzuur (HCl), PEG oleamine
- Gel Express 0,5 l, bevat: N-butylacetaat H225
- Sanicur Desinfecteergel 5 l (2x), bevat: ethanol, biocide
- Ajax Vloerzeep 5 l (4x), bevat: anionogene stoffen, parfum, glutaral, limonene
Het afval van deze producten is klein gevaarlijk afval en wordt naar het recyclagepark gebracht.
Geluid en trillingen
De exploitant vraagt een vergunning voor muziekactiviteiten met een geluidniveau van 85 dB(A)LAeq,15min tot max. 95 dB(A)LAeq,15min. De feestzaal is gevestigd in een voormalige fabriek. De wanden zijn niet geïsoleerd en het dak bestaat uit een glazen dakkoepel vervaardigd uit een staalconstructie met enkel glas. Het geluidsisolerend vermogen van het gebouw werd niet berekend. Men kan aannemen dat het geluid ook buiten nog sterk hoorbaar is, zelfs mits toepassen van bepaalde maatregelen zoals het sluiten van de deuren, richten van de boxen naar binnen.
De exploitant geeft in de beschrijving van de geluidseffecten mee dat het geluidsniveau op het terras beperkt zal blijven tot 85 dB(A)LAeq, 15 min. Dit is geen ingedeelde inrichting, echter dient de exploitant zich steeds te houden aan de geluidsnormen in open lucht en aan het politiereglement. Volgende artikelen uit de Politiecodex zijn van toepassing en dienen nageleefd te worden:
Artikel 30, Het is verboden zich tussen 22u en 07u schuldig te maken aan nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord zoals bepaald in artikel 561,1 van het Strafwetboek7
Artikel 329 §1 Het is de uitbaters van openbare inrichtingen verboden zonder vergunning van de burgemeester om elektronisch versterkte muziek te produceren hoorbaar op een openbare plaats.
§2 De uitbaters van openbare inrichtingen zijn verantwoordelijk voor geluidsoverlast afkomstig van hun terrassen.
Artikel 33 Het is verboden in openbare inrichtingen muziek te maken van 01u tot 7 uur. Tijdens de weekeinden – van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag– geldt het verbod van 03u tot 7 uur, behoudens in geval van vergunning van de burgemeester. Artikel 34 De burgemeester kan de openbare inrichtingen laten ontruimen en sluiten als wanorde of lawaai wordt vastgesteld die de openbare rust of de rust van de omwonenden kan storen.
De geluidsimpact op de omgeving kan aanzienlijk zijn. De activiteiten waarbij muziek worden gespeeld kunnen duren tot maximaal 3:00u ’s nachts in het weekend en 1:00u ’s nachts door de week. Gezien de constructie, de ligging aan het kanaal; wat zorgt voor het verder dragen van geluid en de nabijheid van woningen met de dichtstbij zijnde woningen op 75 m zijn kan het geluid zorgen voor overlast.
De exploitant baat de exploitatie reeds uit als pop-up en moet het geluidsniveau momenteel beperken tot 85 dB(A)LAeq,15min. In de bezwaarschriften afkomstig van buurtbewoners werd opgenomen dat er nu reeds overlast is tijdens de nacht.
Bij de aanvraag zit geen geluidsstudie of geluidsplan bijgevoegd. De exploitant neemt echter wel op in de aanvraag dat hij bereid is om een geluidsplan op te maken na vergunningverlening. Hoewel de vergunningsaanvraag volledig is met het indienen zonder dit geluidsplan, is voor de beoordeling van de geluidsimpact een geluidsstudie noodzakelijk. Zonder deze studie kan niet worden ingeschat of voldaan kan worden aan de geldende geluidsnormen in open lucht wanneer een maximaal geluidsniveau wordt afgespeeld.
Om een betere inschatting te kunnen maken is er dus een akoestisch onderzoek nodig.
Voor wat betreft de geluidsimpact kan geen afdoende beoordeling worden gemaakt en kan geen gunstig advies worden verleend. Zonder een betere inschatting te maken van de geluidsimpact kan voor rubriek 32.1.1. geen vergunning worden verleend. In navolging kan dan een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd om de situatie te beoordelen en af te toetsen aan de geldende normen.
De volgende bijzonder voorwaarden worden voorgesteld:
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het tijdelijk invullen van een industriële site die al langer leeg staat.
Er gebeuren geen wijzigingen aan de huidige gebouwen.
Er wordt slechts een tijdelijke vergunning aangevraagd. Op langere termijn wordt de site omgevormd tot een project met wonen en handel.
Mobiliteitsimpact
Het autoverkeer wordt via een achteringang naar de parking geleid waar er 70 ppn voorzien zijn. Voor het activiteit horeca, zomerbar, co-workingspace en winkel is dit aantal voldoende.
Bij evenementen zijn er veel meer bezoekers en dus ook veel meer autoverkeer. Dan zijn 70 ppn onvoldoende. De openbaar domein is onvoldoende uitgerust om dit op te vangen.
De fietsers kunnen parkeren ter hoogte van de hoofdingang.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
De nieuwe functie wordt voorzien binnen de bestaande gebouwen. Er is geen uitbreiding van het bouwvolume.
Visueel-vormelijke elementen
Niet van toepassing
Cultuurhistorische aspecten
Er wordt niet geraakt aan de structuur van de bestaande gebouwen.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Er wordt een tijdelijke vergunning verleend. De hinder van sommige activiteiten zal slechts van tijdelijke aard zijn.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening voor de functie horeca, zomerbar, co-workingspace en winkel. De aanvraag is minder in overeenstemming met de functie evenementen.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 oktober 2021 tot en met 14 november 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er 7 bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:
Conclusie
De omgevingsambtenaar geeft een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies.
Stedenbouwkundige handelingen
De omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is van bepaalde duur en geldig voor maximaal 5 jaar.
De werken dienen uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen.
Het advies van brandweerzone Kempen dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Toegankelijk Vlaanderen dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van De Vlaamse Waterweg dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Stuifzand dient strikt gevolgd te worden.
Er dient contact opgenomen te worden met Fluvius om de details i.v.m. de nodige vermogens te bespreken.
De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160 mm.
De afval- en regenwaters dienen via een gescheiden stelstel te worden afgevoerd.
Indien er geen huisaansluitputjes aanwezig zijn, dienen deze te worden geplaatst door de bouwheer.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Milieuvoorwaarden
De volgende hoeveelheden en rubrieken worden voorwaardelijk vergund:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
16.3.2°a) | Verschillende installaties voor het koelen van dranken en voedsel. (Nieuw) | 15,72 kW | 3 |
45.8.1°b) | Verschillende installaties voor bereiden van voedsel. Deze zijn allemaal gecentraliseerd in de keuken (Nieuw) | 40,04 kW | 3 |
Voor wat betreft de geluidsimpact kan geen afdoende beoordeling worden gemaakt en kan geen gunstig advies worden verleend. Gezien er 13 bezwaarschriften zijn ontvangen die handelen over de geluidsoverlast en duidelijk stellen dat deze geluidsoverlast al aanwezig is, kunnen we geen gunstig advies verlenen voor de volgende rubriek voor de aangevraagde termijn van 5 jaar.
32.1.1°e | Muziek dewelke zal afgespeeld worden in het horeca gedeelte. (Nieuw) | 95 dB(A)LAeq,15min | 3 |
Hierdoor zullen de voorwaarden voor niet-ingedeelde muziekactiviteiten van hoofdstuk 6.7 en algemene voorwaarden voor geluid van hoofdstuk 4.5 van VLAREM II gelden.
Voor hoofdstuk 6.7 van het VLAREM II houdt dit in dat in de inrichting voor muziekactiviteiten een maximaal geluidsniveau ≤ 85 dB(A) LAeq,15min geldt. Mits een toelating van het college van burgemeester en schepenen kan het geluidsniveau ≤ 85 dB(A) LAeq,15min overschreden worden. Deze mogelijkheid bestaat voor muziekactiviteiten in open lucht of in een tent bij bijzondere gelegenheden en voor feestzalen of lokalen waarin enkel muziekactiviteiten gekoppeld aan bijzondere gelegenheden worden georganiseerd. Hierbij wordt bovendien aan volgende criteria voldaan: max 12x/jaar, max 2x/maand, max 24 kalenderdagen/jaar.
Deze toelating kan door het college alleen gegeven worden indien het geluidsniveau in de inrichting ≤ 100 dB(A) LAeq,60min is.
De volgende voorwaarden zijn van toepassing:
Algemene voorwaarden: Hoofdstuk 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 6.7 van VLAREM II
Sectorale voorwaarden: Afdeling 5.16.3, 5.32.1, 5.32.2, 5.32.3, 5.45.1 van VLAREM II
Bijzondere milieuvoorwaarden
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot een omgevingsvergunning voor bepaalde duur gedeeltelijk goed te keuren en de vergunning van bepaalde duur af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Stedenbouwkundige voorwaarden
De omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is van bepaalde duur en geldig voor maximaal 5 jaar.
De werken dienen uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen.
Het advies van brandweerzone Kempen dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Toegankelijk Vlaanderen dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van De Vlaamse Waterweg dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Stuifzand dient strikt gevolgd te worden.
Er dient contact opgenomen te worden met Fluvius om de details ivm de nodige vermogens te bespreken.
De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160 mm.
De afval- en regenwaters dienen via een gescheiden stelstel te worden afgevoerd.
Indien er geen huisaansluitputjes aanwezig zijn, dienen deze te worden geplaatst door de bouwheer.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Milieuvoorwaarden
De volgende hoeveelheden en rubrieken worden voorwaardelijk vergund voor de aangevraagde periode van 5 jaar:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
16.3.2°a) | Verschillende installaties voor het koelen van dranken en voedsel. (Nieuw) | 15,72 kW | 3 |
45.8.1°b) | Verschillende installaties voor bereiden van voedsel. Deze zijn allemaal gecentraliseerd in de keuken (Nieuw) | 40,04 kW | 3 |
Voor wat betreft de geluidsimpact kan geen afdoende beoordeling worden gemaakt en kan geen gunstig advies worden verleend. Gezien er 13 bezwaarschriften zijn ontvangen die handelen over de geluidsoverlast en duidelijk stellen dat deze geluidsoverlast al aanwezig is, kunnen we geen gunstig advies verlenen voor de volgende rubriek voor de aangevraagde termijn van 5 jaar.
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
32.1.1°e | Muziek dewelke zal afgespeeld worden in het horeca gedeelte. (Nieuw) | 95 dB(A)LAeq, 15min | 3 |
Hierdoor zullen de voorwaarden voor niet-ingedeelde muziekactiviteiten van hoofdstuk 6.7 en algemene voorwaarden voor geluid van hoofdstuk 4.5 van VLAREM II gelden.
Voor hoofdstuk 6.7 van het VLAREM II houdt dit in dat in de inrichting voor muziekactiviteiten een maximaal geluidsniveau ≤ 85 dB(A) LAeq,15min geldt. Mits een toelating van het college van burgemeester en schepenen kan het geluidsniveau ≤ 85 dB(A) LAeq,15min overschreden worden. Deze mogelijkheid bestaat voor muziekactiviteiten in open lucht of in een tent bij bijzondere gelegenheden en voor feestzalen of lokalen waarin enkel muziekactiviteiten gekoppeld aan bijzondere gelegenheden worden georganiseerd. Hierbij wordt bovendien aan volgende criteria voldaan: max 12x/jaar, max 2x/maand, max 24 kalenderdagen/jaar.
Deze toelating kan door het college alleen gegeven worden indien het geluidsniveau in de inrichting ≤ 100 dB(A) LAeq,60min is.
De volgende voorwaarden zijn van toepassing:
Algemene voorwaarden: Hoofdstuk 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 6.7 van VLAREM II
Sectorale voorwaarden: Afdeling 5.16.3, 5.32.1, 5.32.2, 5.32.3, 5.45.1 van VLAREM II
Bijzondere milieuvoorwaarden
Lasten
Op het grondgebied van de stad worden ontwikkelingsprojecten uitgevoerd, die bijkomende taken voor de stad genereren. Een bijzondere soort van stedenbouwkundige ontwikkelingskost is de stedenbouwkundige last. Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.
Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen :
Deze vergunninghouder ontvangt een vergunningsvoordeel: het uitbaten van een horecazaak, co-workingplaatsen en een vergunde winkelruimte. Dit is een uitgesproken commercieel voordeel voor de vergunningverkrijger. De last die voorzien wordt, is een last die door eigen toedoen voorzien kan worden. Er wordt namelijk rechtstreeks een financiële last geheven door de stad. Het verband tussen de last en taken overheid en de bijkomende horecazaak, co-workingplaatsen en winkelruimte is voldoende aangetoond.
De last is gericht op realisatie van meer toegankelijkheid en bijkomende aanpassingen aan openbaar domein (Vaartsrtraat/ Kanaaldijk) in de onmiddellijke nabijheid van het project. De last wordt bepaald als een financiële last.