Terug
Gepubliceerd op 12/04/2022

2022_CBS_00866 - Extra bewegwijzering centrum: aankoop bebording - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/04/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Kirsten Thijs, Waarnemend algemeen voorzitter

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00866 - Extra bewegwijzering centrum: aankoop bebording - Beslissen: Goedkeuren 2022_CBS_00866 - Extra bewegwijzering centrum: aankoop bebording - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van het dossier van extra bewegwijzering naar de parkings werd het plan in het voorjaar 2021 goedgekeurd.

Voor de bebording op de invalswegen werd het plan besproken met AWV en overeengekomen om bebording te plaatsen die overeenkomt met de huidige dynamische bebording en F33a borden op de rotonde. Voor een richting rechtdoor mag geen extra bebording geplaatst worden. Er mogen ook geen herhalingen van de bestaande dynamische borden dichter bij de rotonde geplaatst worden.

Voor de bebording in het centrum werd ook beslist om F33a bebording te gebruiken.

Argumentatie

Aangezien de stad via een groepsaankoop via IOK een contract heeft met Wayfinding (HR Groep), werden de offertes voor de verschillende soorten signalisatie bij hen opgevraagd.

Er werden 3 offertes opgevraagd:

  • bijkomende signalisatie langs de invalswegen naar analogie met de bestaande dynamische borden. In totaal gaat het om 10 opstellingen van verschillende grootte, samen met de steunpalen en de beugels. Het bedrag van deze offerte bedraagt €3.069,80 excl BTW (€3.714,46 incl)
  • F33a pijlen voor aan rotonde IOK, bewegwijzering binnen de R14 en voor aanduiding naar R14. In totaal gaat het om 28 borden samen met de steunpalen en beugels. Het bedrag van deze offerte bedraagt €3.339,28 excl BTW (€4.040,53 incl)
    Opmerking: door het gebruik van F33a borden, is het niet mogelijk om een richting "rechtdoor" aan te geven. Dit is in principe ook niet noodzakelijk want de algemene regel bij verkeerssignalisatie is steeds dat men rechtdoor moet rijden indien men geen bord tegenkomt. Voor ons plan heeft dit invloed op : 
    • spooroverweg Stationsstraat: er was een rechtdoor pijl voorzien voor overweg komende van Dr Vd Perrestraat : deze komt te vervallen, maar we voorzien een F33a pijl thv hoek Stationsstraat  - Stationsplein naast bushalte (onder bebording Gavra). Deze is dan ook zichtbaar voor verkeer komende uit Kwakkelberg.
    • thv Gasthuismuseum was bebording ziekenhuis en Parking Pas rechtdoor voorzien. Deze komt te vervallen maar de regel zegt dus rechtdoor.
      • Het ziekenhuis heeft zelf nieuwe dubbelzijdige totems voorzien en net voor JB Stessensstraat staat ook een bord van de stad. Dus voor ziekenhuis is dit volledig in orde.
      • Voor parking Pas was er net voor de verkeerslichten thv Gasthuisstraat x Diestseweg x Fehrenbachstraat een pijl rechtdoor voorzien, dit kan niet.  Thv tankstation op het kruispunt Diestseweg was al een pijl voorzien, er zal aan de overkant (thv immobiliënkantoor) een bijkomende pijl naar Parking Pas geplaatst worden
  • de ingangen van de de parkings Pas, Nieuwstraat, Stationsstraat en ^P Werft worden geaccentueerd met een bord op hoogte dat de naam van de parking aangeeft. Voor parking Havermarkt en stadhuis is dit niet het geval. Er werd een offerte gevraagd om zowel op P Havermarkt als op P Stadhuis op 2 plaatsen ook dergelijke aanduiding te voorzien (zie bijlage voor aanduiding van de voorziene plaatsing). Het bedrag van deze offerte bedraagt €789,60 excl BTW (€955,42 incl).


Het totaal van de 3 offertes bedraagt €7.198,68 excl BTW (€8.710,40 incl)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft zijn goedkeuring aan de offertes van de firma Wayfinding voor het leveren van extra bewegwijzering  voor een totaalbedrag van €7.198,68 excl BTW (€8.710,40 incl)