Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

2022_CBS_00179 - Opcentiemen op de onroerende voorheffing - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
wo 26/01/2022 - 16:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne Depoorter, financieel directeur

Afwezig

Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00179 - Opcentiemen op de onroerende voorheffing - Beslissen: Goedkeuren 2022_CBS_00179 - Opcentiemen op de onroerende voorheffing - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

De stad Geel heeft een reglement voor opcentiemen onroerende voorheffing. Dit reglement is lineair voor alle betrokkenen en het tarief bedraagt op dit moment 787,15.

Het kadastraal inkomen is geen reëel inkomen, maar een fictief huurinkomen dat aan elk onroerend goed (gebouwen, gronden,...) wordt toegekend, ook al wordt het niet verhuurd. Het KI geeft dus een indicatie van de waarde van het onroerend goed. Die waarde wordt mee bepaald door de grootte, de ligging en het gebruik dat van het goed gemaakt wordt.
Het KI is uit zijn aard dus een maat voor het economisch nut dat uit een onroerend goed kan gehaald worden.

Diepgaande kwantitatieve analyses hebben aangetoond dat er een aantal structurele scheeftrekkingen zitten in de fiscaliteit op het grondgebied Geel. Met deze aanpassing aan dit reglement en de differentiatie van het tarief volgens het KI streven we naar een betere spreiding van de bijdragen van de belastingplichtigen aan de financiële noden van de gemeente.

De scheeftrekking komt vooral tot uiting bij de belastingplichtigen met een zeer hoog kadastraal inkomen (KI). De analyses tonen dat die, door het relatief lage eenheidstarief niet bijdragen in verhouding tot hun draagkracht.

Argumentatie

Om de spreiding tussen draagkracht en bijdrage billijk te houden voor alle belastingplichtigen op het grondgebied, om geen bijkomende administratieve lasten te creëren en om tegelijk het volume en de stabiliteit van de inkomsten voor de stad Geel te garanderen, kiest het bestuur voor een getrapt systeem met differentiatie van de opcentiemen. Dit getrapt systeem werd fijnmazig gemodelleerd door middel van lineaire programmering en heeft aan de hand van categorisering het optimale punt bepaald waarop de bijdrage in verhouding is tot de draagkracht, zonder in excessen te vervallen.

De differentiatie wordt mogelijk gemaakt door het decreet van 15 mei 2018, dat artikel 41 van het decreet lokaal bestuur wijzigt, en sinds 2019 toelaat een gedifferentieerd tarief voor de opcentiemen onroerende voorheffing toe te passen.

Het getrapt systeem is zuiver opgebouwd op basis van het belastbaar KI. Daardoor kunnen de meest kapitaalkrachtigen, in termen van onroerend goed, in verhouding meer bijdragen tot de noden van de samenleving waar ze de dienstverlening en infrastructuur van gebruiken. Het is niet onredelijk om te stellen dat die vraag in de regel ook evenredig toeneemt met het KI, aangezien dit een indicatie is van het economisch nut van het goed.

Het getrapt systeem bevat volgende categorieën:

Categorie

Waarde aanslagjaar

Toelichting

STANDAARD

800

Standaard opcentiemen voor alles behalve grote eigendommen; ook voor zorginstellingen: op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage kleiner dan 20.000 euro

HOOG KI 1

895

Opcentiemen grote eigendommen – schijf 1: op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage tussen 20.000 en 50.000 euro 

HOOG KI 2

940

Opcentiemen grote eigendommen – schijf 2: op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage tussen 50.000 en 100.000 euro

HOOG KI 3

987

Opcentiemen grote eigendommen – schijf 3: op de onroerende voorheffing op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage tussen 100.000 en 300.000 euro

HOOG KI 4

1037

Opcentiemen voor  de grootste eigendommen – schijf 4: op de onroerende voorheffing op de gebouwde en ongebouwde belastbare kadastrale inkomens en het materieel en outillage groter of gelijk aan 300.000 euro

Op deze manier worden de lasten evenredig gespreid en stijgen de (gewogen voor KI) gemiddelde opcentiemen onroerende voorheffing op het grondgebied Geel tot 872 opcentiemen. In verhouding tot het gemiddelde van de Belfius cluster (waar het gemiddelde 932,09 opcentiemen bedraagt), blijven de opcentiemen onroerende voorheffing in Geel matig.

Omwille van het belang van de zorgsector voor de hele samenleving op het grondgebied Geel, wordt evenwel voorgesteld de rechtspersonen die onder de categorie #zorginstelling vallen tot de categorie STANDAARD te plaatsen. Zij genieten daarmee het laagste tarief.

Aangezien de inning van de onroerende voorheffing verloopt via het IVA Vlaamse Belastingdienst, werd voorafgaandelijk technisch advies gevraagd over de conformiteit en de praktische haalbaarheid van dit systeem. Op 25/01/2022 werd positief advies ontvangen.

Ook de dienst fiscaliteit van het algemeen bestuurlijk toezicht (ABB) gaf een voorlopig gunstig advies over de juridische kant van het reglement.

Juridische grond

Art. 170 van de grondwet.

Het Wetboek van de inkomstenbelasting 1992, meer bepaald het artikel 464, 1°.

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit. 

De financiële toestand van de stad.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.