In het kader van de strijd tegen de identiteitsfraude heeft FOD Buitenlandse Zaken Europese fondsen ontvangen. Die fondsen dienen om live-enrollment apparatuur gratis ter beschikking te stellen aan de gemeenten die dat wensen. Dat materiaal is bestemd om de foto van de paspoortaanvrager rechtstreeks aan het loket te nemen. Zodoende kunnen op éénzelfde moment de biometrische gegevens (= vingerafdrukken én foto) van één en dezelfde persoon afgenomen worden, wat de kans op identiteitsfraude aanzienlijk verkleint.
Dit project wordt gespreid over 2 jaar, te weten 2022 en 2023.
Geïnteresseerde gemeenten moeten dat voor 14/2/22 doorgeven.
De bestrijding van de identiteitsfraude is één van de prioriteiten van het Regeerakkoord en van de algemene beleidsnota van de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken.
De (fysieke en virtuele) identiteitsfraude is een constante en groeiende problematiek die de deur wagenwijd openzet voor diverse andere vormen van fraude. Om fraude te voorkomen en te bestrijden, moet er vanaf de bron gehandeld worden (terreinactoren die de identiteitsdocumenten uitreiken).
Wanneer een persoon bij de gemeente een valse identiteit verkrijgt, kan dat bovendien ook andere gevolgen hebben op gemeentelijk vlak (bijvoorbeeld met betrekking tot de inschrijving in de bevolkingsregisters, de toekenning van een verblijfstitel, de huisvesting, premies, maatschappelijke hulp, veiligheid, enz.)
De registratie van een aanvraag van paspoorten blijft de zwakke schakel in de strijd tegen de fraude:
Met de toegenomen beveiliging van paspoorten en de complexiteit van de gebruikte personalisatietechnieken is het onmogelijk geworden een paspoort correct te vervalsen. Trouwens, alle fraudegevallen vastgesteld door de dienst Monitoring van FOD BUZA betreffen momenteel identiteitsfraude, voornamelijk door middel van:
De live-enrollmentapparatuur die FOD ter beschikking wil stellen is de meest efficiënte manier om dergelijke fraude te bestrijden op moment van de aanvraag. Het is de enige manier om 100% zeker te zijn dat foto, vingerafdrukken en handtekening van 1 en dezelfde persoon afgenomen worden.
De enige - maar wel cruciale- controle die ons dan rest is de identiteit van de aanvrager grondig te verifiëren.
Naast het bestrijden van identiteitsfraude zijn er nog andere voordelen:
Voor de gemeente:
Voor de burgers:
Voor een optimalisering van de middelen:
Praktische informatie :
Enkele cijfers :
Geregistreerde identiteitsfraude op niveau van de gemeente, politiezone en nationaal niveau. Niet alle gevallen van identiteitsfraude zijn geregistreerd gezien er nog steeds feiten door de mazen van het net glippen. We trachten deze gaten zo klein mogelijk te maken. De stijgende tendens is duidelijk zichtbaar, ook in onze gemeente.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om nog niet in te gaan op het aanbod van FOD Buitenlandse Zaken en de live-enrollment apparatuur niet aan te vragen voor de aanvraag van een paspoort teneinde identiteitsfraude te vermijden.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt om in overleg te gaan met de nog overblijvende fotograaf in Geel en de gezamenlijke timing bekijken.
Deze beslissing zal op op een later moment in heroverweging genomen worden.