Terug
Gepubliceerd op 19/07/2022

2022_CBS_01966 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een gekoppelde eengezinswoning en het gedeeltelijk slopen van een bijgebouw langs Technische-Schoolstraat 2 (202200245JH) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/07/2022 - 13:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

vera celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Marlon Pareijn; luc van laer; francois mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens; Pieter Cowé

Secretaris

francois mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

vera celis
2022_CBS_01966 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een gekoppelde eengezinswoning en het gedeeltelijk slopen van een bijgebouw langs Technische-Schoolstraat 2 (202200245JH) - Vergunning 2022_CBS_01966 - Omgevingsvergunning - het verbouwen van een gekoppelde eengezinswoning en het gedeeltelijk slopen van een bijgebouw langs Technische-Schoolstraat 2 (202200245JH) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 18/07/2022 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022067230

Dossiernummer gemeente: 202200245

 

De gemeente Geel heeft op 13 mei 2022 een aanvraag ontvangen voor het verbouwen van een gekoppelde eengezinswoning en het gedeeltelijk slopen van een bijgebouw. De aanvraag werd op 16 mei 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

mevrouw Leslie Snoeckx wonende te Technische-Schoolstraat 2 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Technische-Schoolstraat 2

Kadastrale ligging: afdeling 6 sectie G nr. 854X2

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel,goedgekeurd op 10 april 2012, gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (00183) voor nieuwbouw eengezinswoning - goedgekeurd op 04/04/1949.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft de verbouwing van een gekoppelde eengezinswoning en het gedeeltelijk slopen van een bijgebouw.

De uitbouw achteraan woning wordt afgebroken en ook de berging in de tuin met behoud

van de hieraan aangebouwde garage. De aanbouw aan het hoofdbouw wordt herbouwd als een uitbreiding van de woonruimte.

De scheidingsmuur met de buur rechts wordt afgebroken en vervangen door een geïsoleerde buitenmuur volledig op het eigen terrein.

De afwerking van deze muur wordt in overleg met buur uitgevoerd.

Het terreinniveau wordt behouden zoals het momenteel is.

De buren liggen op hetzelfde niveau.

Aan de rest van de woning zijn geen verbouwingen voorzien.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 28 juni 2022 werd het advies ontvangen van Openbare Werken

Advies riolering (aansluiting – riolering algemeen – hemelwater)

Aansluiting

Het perceel is gelegen in centraal gebied. Er is een gescheiden rioleringsstelsel aanwezig in de straat.

De bestaande aansluiting, met huisaansluitputjes RWA en DWA, moet men herbruiken. De putjes bevinden zich in de stoep aan de rechterzijde van de inrit, gekeken vanaf de straat naar de woning.

Riolering algemeen

Het private rioleringsstelsel dient gescheiden te worden in een stelsel van afvalwater en in een stelsel van regenwater. Aangezien er een gescheiden stelsel van regenwater en afvalwater aanwezig is in de straat en men bij deze verbouwing de mogelijkheid heeft om een gescheiden stelsel aan te leggen, dient men dit ook te realiseren.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.

De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.

Hemelwater

De Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is niet van toepassing. Bij dit dossier gaat het om een uitbreiding kleiner dan 40m². Men is niet verplicht een hemelwater en een infiltratievoorziening te plaatsen. Het is echter wel aangewezen, in functie van herbruik en/of in functie van het ter plaatse houden van het hemelwater, om een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening te plaatsen.

Advies toegang tot het perceel

Men behoudt de bestaande toegang. In principe moet er niets aangepast worden aan het openbaar domein. Bij eventuele aanpassingen van het openbaar domein dient men een aanvraag te doen. De kosten voor deze aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.

 

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

  1. Project-MER

 

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

 

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

 

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

In de gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen zijn woongelegenheden toegestaan voor zover die noodzakelijk is voor de goede werking van de inrichtingen (artikel 17 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Onder “gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen” dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig.

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.

 

Functionele inpasbaarheid

Het verbouwen van een woning en het gedeeltelijk slopen van een bijgebouw stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft een positieve impact op het ruimtegebruik van het perceel.  Er wordt immers een gedeelte van het bijgebouw afgebroken.

Visueel-vormelijk

De aanvraag heeft geen impact op de visueel-vormelijke uitstraling in het straatbeeld. Het beeld aan de voorzijde blijft onveranderd.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft geen impact op het bodemreliëf.

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van het volgend advies en beoordeeld deze als volgt:

  •  Het advies van Openbare Werken afgeleverd op 28 juni 2022 is voorwaardelijk gunstig.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).

De vrijstaande geveldelen op de perceelsgrens dienen te worden afgewerkt in esthetisch verantwoorde en duurzame materialen.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst Openbare Werken van Geel:

De bestaande aansluiting, met huisaansluitputjes RWA en DWA, moet men herbruiken.

Het private rioleringsstelsel dient gescheiden te worden in een stelsel van afvalwater en in een stelsel van regenwater. Aangezien er een gescheiden stelsel van regenwater en afvalwater aanwezig is in de straat en men bij deze verbouwing de mogelijkheid heeft om een gescheiden stelsel aan te leggen, dient men dit ook te realiseren.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.

De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.

Bij eventuele aanpassingen van het openbaar domein dient men een aanvraag te doen. De kosten voor deze aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager

 

De woning moet voldoen aan de EPB-eisen.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).

De vrijstaande geveldelen op de perceelsgrens dienen te worden afgewerkt in esthetisch verantwoorde en duurzame materialen.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de dienst Openbare Werken van Geel:

De bestaande aansluiting, met huisaansluitputjes RWA en DWA, moet men herbruiken.

Het private rioleringsstelsel dient gescheiden te worden in een stelsel van afvalwater en in een stelsel van regenwater. Aangezien er een gescheiden stelsel van regenwater en afvalwater aanwezig is in de straat en men bij deze verbouwing de mogelijkheid heeft om een gescheiden stelsel aan te leggen, dient men dit ook te realiseren.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.

De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.

Bij eventuele aanpassingen van het openbaar domein dient men een aanvraag te doen. De kosten voor deze aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager

 

De woning moet voldoen aan de EPB-eisen.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.