UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 18/7/2022
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022014525
Dossiernummer gemeente: 202200261
De Vlaamse overheid heeft op 1 maart 2022 een aanvraag ontvangen voor het aanleggen van fietspaden. De aanvraag werd op 21 mei 2022 volledig en ontvankelijk verklaard. De Vlaamse overheid heeft op 31 maart 2022 de stad Geel om advies gevraagd.
Gegevens van de aanvrager
Wegen Antwerpen gevestigd te Lange Kievitstraat 111-113/41 te 2018 Antwerpen
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Geelsebaan 190 en Retieseweg 91
Kadastrale ligging: sectie A nrs. 1E, sectie D nrs. 1105E, 1105D, sectie F nrs. 3/5 A, 4B5, 4M2, 62/2 H, 887M, sectie G nrs. 146D13, 146T4, 146N13, 146G13, 146L15, afdeling 1 sectie H nrs. 900T, 900S, 950/4 D en afdeling 2 sectie A nrs. 955W27
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied met landelijk karakter
de woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven;
agrarisch gebied
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
militaire gebieden
gebied voor de vestiging van kerninstallaties
In de gebieden die aangeduid zijn “als gebieden voor de vestiging van kerninstallaties en nucleaire onderzoekscentra” zijn slechts toegelaten nucleaire centrales, onderzoekscentra, inrichtingen die gebruik maken van radioactieve straling of daarmee verband houden. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakings- en het onderhoudspersoneel omvatten, met dien verstande dat deze huisvesting aan de buitenkant van de groene gordel rond de installatie ingeplant wordt. Die gebieden worden omzoomd met een gordel van hoog- en laagstammig groen waarvan de breedte afhankelijk is van de grootte van de inrichting en de bezettingsgraad van het terrein, maar in elk geval niet minder mag bedragen dan 200 m wanneer hij de scheiding vormt tussen het bedoelde gebied en een woonkern en niet minder dan 100 m overal elders, van de grens van het gebied voor de vestiging van kerninstallaties. In de reeds beboste gedeelten dient de inplanting van de installaties met de zorg te worden gekozen, rekening houdend met de bestaande beplanting : die beplanting mag alleen worden gekapt op de plaatsen waar de gebouwen ingeplant, of de parkeerplaatsen en toegangen zullen aangelegd worden.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan
De aanvraag behoort tot de openbare weg.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
Algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
Het uitvoeren van rioleringswerken, vergund 19/2/2022 door de Vlaamse Overheid (OMV_2021143585)
De aanvraag betreft de aanleg van de vernieuwde fietspaden en het rooien van de hoogstammige bomen binnen het projectgebied (project “Aanleg fietspaden N118 Retie-Geel’).
De werken omvatten werken aan de N118 vanaf de kruising met de spoorwegen te Geel tot aan het kruispunt met de Nieuwstraat te Retie. Het tracé waarin de fietspaden worden vernieuwd heeft een totale geschatte lengte van 11,4 km.
In het gehele project zal de aanleg gebeuren van een verbreed fietspad. Hierbij zullen de fietspaden (bestaande breedte van 1,50 m) verbreed worden met 25 centimeter langsheen het volledige tracé binnen het projectgebied (nieuwe breedte 1,75 m). De fietspaden zullen verbreed worden naar de rijweg toe. Hiervoor zullen hoogstammige bomen moeten gerooid worden om het fietspad te verwezenlijken.
Een uitzondering op deze regel vormt het fietspad aan de even zijde tussen Fransebaan en Europawijk. Hier wordt het fietspad 2 m breed voorzien ipv 1,75 m gezien de bermen hier veel ruimer zijn. Ook hier worden waterdoorlatende funderingen voorzien om de bijkomende verharding te compenseren.
Op vraag van Agentschap Wegen & Verkeer en bijhorende analyses werd voorliggend ontwerp opgemaakt zodat het comfort en de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker verbeterd wordt. AWV tracht het aantal te rooien bomen maximaal te beperken waar technisch mogelijk. Binnen waardevolle flora- en faunagebied engageert AWV zich om de bestaande bomen te behouden en nieuwe bomen te voorzien om faunapassage te bevorderen. Gerooide bomen worden gecompenseerd met nieuwe bomen (type inlandse krimlinde). Waar mogelijk worden bomenrijen hersteld om een uniform beeld te creëren, het laaneffect te herstellen en vleermuispassage te bevorderen. De nieuwe bomen worden voorzien van wortelgeleiding en de nutsleidingen worden verder van de bomen weg gelegd zodat zij sneller wortelen in de diepte, minder schade veroorzaken en minder obstakels tegen komen. Gezien deze maatregel wordt geacht dat de reductie van de bestaande berm met 25 cm geen significante impact heeft op de groei van de bomen. We stellen vast dat de bestaande bomen op deze beperkte ruimte ook tot stevige bomen zijn kunnen uitgroeien.
Het regenwater zal worden afgevoerd via de reeds bestaande grachten. Deze worden niet gewijzigd. Om het surplus aan verharde oppervlakte te compenseren, garandeert Agentschap Wegen & Verkeer om te werken met een waterbufferende fundering en onderfundering onder het fietspad. Er worden geen boordstenen voorzien langs het fietspad zodat de bermen direct in verbinding staan met de waterdoorlatende fundering van de fietspaden.
Tot slot wordt bij de aanleg van het fietspad de bestaande asbestleidingen en papierloodkabels verwijderd en vervangen door kunststof varianten.
De aanvrager geeft ter info mee dat in een ander dossier voor de Retieseweg de aanleg wordt besproken van een gescheiden rioolstelsel, deze behoort niet tot dit dossier en is onderwerp van een afzonderlijke omgevingsvergunningsaanvraag (OVA).
Alle stedenbouwkundige handelingen worden uitgevoerd op openbaar domein.
Conform artikel 4.2.1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) zijn de uit te voeren stedenbouwkundige handelingen onderworpen aan de vergunningsplicht m.u.v. de stedenbouwkundige handelingen zoals bedoeld in artikel 4.2.3 van de VCRO waarvoor in afwijking van artikel 4.2.1 geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen vereist is (= het vrijstellingsbesluit).
Volgende stedenbouwkundige handelingen zijn conform artikel 6.1 en artikel 10 van het vrijstellingsbesluit vrijgesteld van de vergunningsplicht:
Terreinaanlegwerken - vellen van hoogstammige bomen op openbaar domein (mits heraanplant)
De te rooien bomen binnen de 5-meterzone van waterlopen en grachten van algemeen belang vallen niet onder het vrijstellingenbesluit een dienen bijgevolg opgenomen te worden als stedenbouwkundige handeling. Alle te rooien bomen worden wel opgenomen in het luik vegetatiewijzigingen.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 12 juni 2022 t.e.m. 11 juli 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Op 7 juni 2022 werd het advies ontvangen van INFRABEL
De veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage).
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 13 juni 2022 werd het advies ontvangen van FLUXYS BELGIUM
Advies: voorwaardelijk gunstig (zie bijlagen)
Op 23 mei 2022 werd het advies ontvangen van ELIA ASSET
-Advies: geen bezwaar
Op 7 juli 2022 werd het advies ontvangen van Mol
Het college sluit zich aan bij het geïntegreerd advies van de omgevingsambtenaar en maakt de inhoud ervan tot haar eigen motivering.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 1 juli 2022 werd het advies ontvangen van Openbare Werken, team Mobiliteit
De dienst openbare werken en verkeer - team mobiliteit betreurt dat er niet meteen gekozen is voor een toekomstgericht ontwerp waarbij over de hele lengte enkelrichtingfietspaden van 2 meter voorzien worden.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Er werd advies gevraagd aan Openbare Werken, groenambtenaar, maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
Op 7 juli 2022 werd het advies ontvangen van Openbare Werken
Advies: gunstig
Niet van toepassing
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gewestweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
De aanleg van fietspaden is functioneel inpasbaar in de ruimtelijke context.
Mobiliteitsimpact
Enkel tijdens de werken wordt hinder verwacht. Het verbreden van de fietspaden zal voor de zwakke weggebruiker veiliger zijn.
Ruimtelijke aspecten
De ruimtelijke impact hiervan blijft beperkt. Gezien de werken hoofdzakelijk het verbreden van het bestaande fietspad is, is er nauwelijks ruimtelijke impact op de omgeving. Het ruimtelijk functioneren van de verschillende functies blijft met andere woorden gegarandeerd.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
Binnen de projectzone wordt maximaal gestreefd naar het bufferen van regenwater door de aanleg van een bufferende en waterdoorlatende fundering onder het fietspad. Binnen de projectzone zullen de fietspaden langsheen het tracé van de N118 worden verbreed. Deze verbreding veroorzaakt een surplus aan verharding die meer dan 300 m² bedraagt. Dit enkel om het comfort en de veilighed van de zwakke weggebruiker te verbeteren.
Het ontwerp van de geplande werken speelt maximaal in op een efficiënt en zuinig ruimtegebruik. Er wordt maximaal gebruik gemaakt van de bestaande verhardingen.
Het aspect bouwdichtheid is niet van toepassing voor deze vergunningsaanvraag.
Visueel-vormelijke elementen
Het fietspad over tracé Retie – Geel zal breder worden aangelegd. De werken in het kader van deze aanvraag hebben een geringe visuele impact.
Binnen de projectzone wordt er gestreefd naar een maximaal behoud van de bestaande bomen, doch dienen er hoogstammige bomen gerooid te worden. Er wordt gestreefd om alle hoogstammige bomen die gerooid worden in het éérstvolgende plantseizoen te vervangen door nieuwe bomen.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 12 juni 2022 tot en met 11 juli 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:
Conclusie
De werken dienen uitgevoerd zoals voorzien op de plannen.
Daar waar mogelijk de bestaande bomen zo veel mogelijk behouden of heraanplanten.
De nodige maatregelen dienen genomen om de verkeersveiligheid optimaal te verzekeren.
Rekening dient gehouden met de bemerkingen in het advies van Stad Geel, Openbare Werken, dienst Mobiliteit:
De dienst openbare werken en verkeer - team mobiliteit betreurt dat er niet meteen gekozen is voor een toekomstgericht ontwerp waarbij over de hele lengte enkelrichtingfietspaden van 2 meter voorzien worden.
Tijdens de PCV van 2 mei 2022 werd beslist om tussen de Fransebaan en Retiebaan een dubbelrichtingfietspad van 2,5 meter te voorzien. Dit is niet terug te vinden op de plannen en dient nog voorzien te worden.
Ter hoogte van enkele zijstraten wordt het fietspad naar de rijbaan geleid voor een betere conflictpresentatie. In combinatie met een maximale snelheid van 70 km/u is het voor de verkeersveiligheid en voor het vermijden van stilstaande auto’s op het fietspad, die vanuit de zijstraat de N118 willen oprijden, beter om het fietspad uit te buigen weg van de N118. Op die manier ontstaat er tussen het fietspad en de N118 een ruimte van 6 meter die kan dienen als opstelruimte. Zo kunnen auto’s die vanuit de zijstraten de N118 willen oprijden deze beweging in twee keer maken. Het manoeuvre wordt hierdoor vereenvoudigd en de kans is veel kleiner dat auto’s stilstaan op het fietspad om de N118 op te rijden. Anderzijds kunnen afslaande auto’s al afslaan tot voor het fietspad. Bij aankomende fietsers hoeft men dan niet stil te staan op de N118 zelf, maar dan dit in de zijstraat tussen het fietspad en de N118. Op die manier ontstaat er ook geen dode hoek, dewelke er wel is als het fietspad vlak naast de N118 wordt gelegd ter hoogte van de zijstraten.
Rekening dient gehouden met de opmerkingen en voorwaarden opgenomen in het advies van ELIA.
Gevolg dient gegeven aan de voorwaarden opgelegd in het gunstig advies van Fluxys.
Rekening dient gehouden met de voorwaarden opgenomen in het advies van Infrabel: De veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage).
De bestaande asbestleidingen en papierloodkabels moeten correct en veilig verwijderd worden. De activiteiten die verbonden zijn aan het werken met asbesthoudende bouwmaterialen mogen geen vrijstelling van asbestvezels of asbeststof veroorzaken.
De volgende asbesthoudende toepassingen kunnen zelf worden verwijderd of door een aannemer die erkend is om werken onder eenvoudige handelingen uit te voeren, voor zover deze via eenvoudige handelingen (bv. vlot losschroeven) kunnen worden weggenomen:
• hechtgebonden asbest die niet beschadigd is of waarbij er geen vrije vezels zichtbaar zijn en waarbij verwijdering geen aanleiding geeft tot een wijziging van de toestand
• hechtgebonden asbest die beschadigd is of waarbij er vrije vezels zichtbaar zijn en die verwerkt is in een buitentoepassing waarbij geen derden aanwezig zijn, voor zover de verwijdering geen aanleiding geeft tot een wijziging van de toestand
• asbesthoudend plaatmateriaal, asbestkarton, asbestcement in binnentoepassingen waarbij er geen bevestigingssysteem aanwezig is zoals schroeven, nagels of lijm, voor zover het asbest gefixeerd is en het weggenomen en verpakt wordt zonder gereedschappen te gebruiken voor demontage
• asbesthoudende koorden, dichtingen of pakkingen, remvoeringen en analoge materialen
Alle andere toepassingen mogen enkel verwijderd worden door gespecialiseerde asbestverwijderaars. Een overzicht van de erkende asbestverwijderaars in België vindt u hier: https://werk.belgie.be/nl/erkenningen/erkenning-asbest-bedrijven-erkend-voor-afbraak-verwijderingswerken.
De werken voor het verwijderen van asbest mag geen risico vormen voor je eigen gezondheid of voor de omgeving. Bij het verwijderen van asbesthoudende toepassingen moet u voldoen aan volgende voorwaarden om vezelverspreiding en blootstelling aan asbestvezels te voorkomen:
Behandeling van afval
De asbesthoudende toepassingen worden afzonderlijk opgeslagen en niet gemengd met het andere sloopafval.
Tijdens het vervoer, het laden en het lossen van afvalstoffen die asbestvezels of asbeststof bevatten, deze vezels en stof niet vrijkomen in de lucht en geen vloeistoffen worden verloren die asbestvezels kunnen bevatten.
Afvalstoffen die asbestvezels of -stof bevatten, zodanig worden behandeld, verpakt zijn of afgedekt, met inachtneming van de plaatselijke omstandigheden, dat er geen asbestdeeltjes in het milieu terechtkomen.
Asbestafval wordt afgevoerd naar een erkende stortplaats. U bezorgt de stortattesten binnen de 2 maanden na afbraak van het gebouw aan de milieutoezichthouder van stad Geel via milieu@geel.be.
De nodige veiligheidsmaatregelen moeten in acht worden genomen.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen adviseert de aanvraag tot omgevingsvergunning gunstig mits strikte naleving van onderstaande voorwaarden :
De werken dienen uitgevoerd zoals voorzien op de plannen.
Daar waar mogelijk de bestaande bomen zo veel mogelijk behouden of heraanplanten.
De nodige maatregelen dienen genomen om de verkeersveiligheid optimaal te verzekeren.
Rekening dient gehouden met de bemerkingen in het advies van Stad Geel, Openbare Werken, dienst Mobiliteit:
De dienst openbare werken en verkeer - team mobiliteit betreurt dat er niet meteen gekozen is voor een toekomstgericht ontwerp waarbij over de hele lengte enkelrichtingfietspaden van 2 meter voorzien worden.
Tijdens de PCV van 2 mei 2022 werd beslist om tussen de Fransebaan en Retiebaan een dubbelrichtingfietspad van 2,5 meter te voorzien. Dit is niet terug te vinden op de plannen en dient nog voorzien te worden.
Ter hoogte van enkele zijstraten wordt het fietspad naar de rijbaan geleid voor een betere conflictpresentatie. In combinatie met een maximale snelheid van 70 km/u is het voor de verkeersveiligheid en voor het vermijden van stilstaande auto’s op het fietspad, die vanuit de zijstraat de N118 willen oprijden, beter om het fietspad uit te buigen weg van de N118. Op die manier ontstaat er tussen het fietspad en de N118 een ruimte van 6 meter die kan dienen als opstelruimte. Zo kunnen auto’s die vanuit de zijstraten de N118 willen oprijden deze beweging in twee keer maken. Het manoeuvre wordt hierdoor vereenvoudigd en de kans is veel kleiner dat auto’s stilstaan op het fietspad om de N118 op te rijden. Anderzijds kunnen afslaande auto’s al afslaan tot voor het fietspad. Bij aankomende fietsers hoeft men dan niet stil te staan op de N118 zelf, maar dan dit in de zijstraat tussen het fietspad en de N118. Op die manier ontstaat er ook geen dode hoek, dewelke er wel is als het fietspad vlak naast de N118 wordt gelegd ter hoogte van de zijstraten.
Rekening dient gehouden met de opmerkingen en voorwaarden opgenomen in het advies van ELIA.
Gevolg dient gegeven aan de voorwaarden opgelegd in het gunstig advies van Fluxys.
Rekening dient gehouden met de voorwaarden opgenomen in het advies van Infrabel: De veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen dienen strikt te worden nageleefd (zie bijlage).
De bestaande asbestleidingen en papierloodkabels moeten correct en veilig verwijderd worden. De activiteiten die verbonden zijn aan het werken met asbesthoudende bouwmaterialen mogen geen vrijstelling van asbestvezels of asbeststof veroorzaken.
De volgende asbesthoudende toepassingen kunnen zelf worden verwijderd of door een aannemer die erkend is om werken onder eenvoudige handelingen uit te voeren, voor zover deze via eenvoudige handelingen (bv. vlot losschroeven) kunnen worden weggenomen:
Alle andere toepassingen mogen enkel verwijderd worden door gespecialiseerde asbestverwijderaars. Een overzicht van de erkende asbestverwijderaars in België vindt u hier: https://werk.belgie.be/nl/erkenningen/erkenning-asbest-bedrijven-erkend-voor-afbraak-verwijderingswerken.
De werken voor het verwijderen van asbest mag geen risico vormen voor je eigen gezondheid of voor de omgeving. Bij het verwijderen van asbesthoudende toepassingen moet u voldoen aan volgende voorwaarden om vezelverspreiding en blootstelling aan asbestvezels te voorkomen:
Behandeling van afval
De asbesthoudende toepassingen worden afzonderlijk opgeslagen en niet gemengd met het andere sloopafval.
Tijdens het vervoer, het laden en het lossen van afvalstoffen die asbestvezels of asbeststof bevatten, deze vezels en stof niet vrijkomen in de lucht en geen vloeistoffen worden verloren die asbestvezels kunnen bevatten.
Afvalstoffen die asbestvezels of -stof bevatten, zodanig worden behandeld, verpakt zijn of afgedekt, met inachtneming van de plaatselijke omstandigheden, dat er geen asbestdeeltjes in het milieu terechtkomen.
Asbestafval wordt afgevoerd naar een erkende stortplaats. U bezorgt de stortattesten binnen de 2 maanden na afbraak van het gebouw aan de milieutoezichthouder van stad Geel via milieu@geel.be.
De nodige veiligheidsmaatregelen moeten in acht worden genomen.