Terug
Gepubliceerd op 07/02/2023

2023_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: De elektische wagen komt op st(r)oom

Gemeenteraad
ma 06/02/2023 - 20:00 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marleen Verboven; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Noël Devos; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Elhasbia Zayou; Ivan Wartel; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Benny Eyckmans; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Patrick Graux; Tinne Van Gelder; Luc Van Laer; myriam Smets; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Dirk Kennis; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; nadja robeyn; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Tim Vanuytsel

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2023_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: De elektische wagen komt op st(r)oom 2023_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Berten Kempen: De elektische wagen komt op st(r)oom

Motivering

Indiener(s)

Berten Kempen

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

wo 01/02/2023 - 10:15

Toelichting

De elektrische auto komt nu echt onder stoom, zeker onder de bedrijfswagens. Vandaag al is zestig procent van de nieuw bestelde firmawagens er eentje met een stekker. De wagen van de (nabije) toekomst is elektrisch. En dat merken we ook op de weg. Laadpalen worden steeds vaker gebruikt, soms is het zelfs zoeken naar een vrije plaats.

Maar lang niet iedereen heeft een garage, oprit of parkeerplaats voor de deur waar een eigen privélaadpunt geïnstalleerd kan worden. In de omslag naar een groener wagenpark is een publiek beschikbare laadinfrastructuur dan ook onontbeerlijk. Hoe ver staan we? Wat komt er nog bij? En vooral: zal dat genoeg zijn?

De Tijd berekende de benodigde laadinfrastructuur die nodig zal zijn tegen 2025. In een op drie gemeenten in Vlaanderen is minder dan een kwart van de publieke laadinfrastructuur nodig in 2025, al geïnstalleerd. Geel doet het iets beter met 40% (90/211 laadequivalenten) van de gewenste laadpaalinfrastructuur die al voorzien is. We moeten dus nog een tandje bijsteken.

De markt van de elektrische wagens en van de laadpalen verandert snel. Recent kwamen er ook laadpalen op de markt voor rijwoningen waarbij het laadpunt het voetpad overbrugt via de lucht en dus niet via een kabel over het voetpad. Deze laadpaal wordt tegen de voorgevel gemonteerd, met het uitzicht gelijkaardig aan een regenwaterpijp. Het laadpunt wordt aangesloten op de meterkast van de woning maar de laadinfrastructuur is erop gericht om gedeeld te gebruiken. Stad Mechelen startte een proefproject met deze palen op.

  1. In hoeverre worden de huidige laadpalen al gebruikt? Zijn er reeds overbezette palen?
  2. Hoe ver staat u in uw laadpalenplan? Welke ambitie heeft u hierin om in de toekomstige behoeften te voldoen?
  3. Hoe staat u tegenover gevellaadpalen? Neemt u deze technologie mee in uw laapalenplan?