Dit jaar vindt Geel Wintert! plaats tijdens 2 weekends:
En dit telkens van vrijdag tot zondag met volgende openingsuren:
Voor de uitbating van de standplaatsen op Geel Wintert! door verenigingen en handelaars werd een reglement opgesteld waarin de voorwaarden tot deelname werden opgenomen. Op die manier kan de praktische organisatie hiervan vlot verlopen.
Beste
Voor de bijkomende statafel (Art. 27) moet het correct opstellen en afbreken goed opgevolgd worden. We verwachten hier echter geen problemen.
Verder zijn er voor ons geen opmerkingen.
Met vriendelijke groet
Hoi Maarten
Ik zie niet direct iets om aan te passen.
Met vriendelijke groeten
Sanne Van den Broeck • Deskundige Brandpreventie
Brandweer zone Kempen • Stelenseweg 92 • 2440 Geel
T +32 14 28 78 66 – M +32 497 47 14 41
De gemeenteraad keurt het reglement van Geel Wintert! 2023 in bijlage goed.
De woonkern van Geel krijgt heel wat doorgaand (vracht)verkeer te slikken. In 2007 onderzocht de provincie Antwerpen aan de hand van een mobiliteitsstudie de mogelijkheden om de verkeersleefbaarheid in de woonkernen van de kleinstedelijke gebieden Geel en Mol te herstellen. Eén van de conclusies was de noodzaak aan een ‘regionale ontsluiting’ voor Geel waarbij de bestaande ringweg wordt doorgetrokken tot de Retieseweg (N118). Dit werd ook ingeschreven in de herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen.
In het kader van de afbakening van het kleinstedelijk gebied Geel werd in 2011 een PRUP ‘Regionale Ontsluiting’ te Geel opgemaakt. Dit PRUP werd op 16 mei 2014 vernietigd door de Raad van State. Op 29 juni 2017 besliste de deputatie om voor de regionale ontsluiting van Geel een nieuw PRUP-proces op te starten. Voorliggend PRUP is het resultaat van een nieuw proces, dat losstaat van het voorgaande, vernietigde PRUP. Het bouwt er met andere woorden niet op voort en bijgevolg werd de volledige decretale procedure opnieuw doorlopen.
Het planproces voor de regionale ontsluiting van Geel heeft tot doel een nieuwe verbinding tussen het primair wegennet rond Geel (N19g – R14 – N71) en de Retieseweg (N118) te realiseren. De nieuwe verbindingsweg heeft als doelstelling de verbetering van de kern van Geel, en meer specifiek Sint-Dimpna.
Het PRUP legt het voorkeurstracé vast in een bestemmingsplan waarbij de nodige randvoorwaarden, onder andere op basis van de resultaten uit de milieueffectenbeoordeling, worden verankerd in een grafisch plan en stedenbouwkundige voorschriften.
De realisatie van een regionale ontsluiting rond Geel is binnen het PRUP Kievermont een voorwaarde tot ontwikkeling van de ‘zone voor stedelijke ontwikkeling’ en binnen het PRUP Stenehei fase II tot ontwikkeling van de ‘zone voor gemengd lokaal en regionaal bedrijventerrein’. Dit PRUP Regionale ontsluiting Geel bis doet geen uitspraak over de wens of nood tot ontwikkeling van twee voornoemde zones.
De opmaak van dit PRUP en plan-MER gebeuren geïntegreerd en op hetzelfde moment. De volledige procedure verloopt in vijf fasen die resulteren in de volgende documenten:
Met de reacties en adviezen uit de publieke raadpleging werd de startnota voor het PRUP Regionale ontsluiting Geel bis herwerkt tot de scopingnota. De MER-deskundigen hebben het ontwerp-plan-MER (MilieuEffectenRapport) opgemaakt waarbij de mogelijke effecten van de verschillende alternatieven op mobiliteit, bodem, lucht, geluid en trillingen, water, biodiversiteit, landschap, klimaat, gezondheid en omgeving worden onderzocht. Dit ontwerp-plan-MER werd gebruikt om tot het voorontwerp-PRUP te komen.
Tijdens de stuurgroep van 22 december 2021 werden de cruciale aspecten uit het ontwerp-plan-MER uitgelicht met de bedoeling om tot een voorkeursalternatief voor het PRUP te kunnen komen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 17 januari 2022 kennis genomen van de toelichting van het provinciebestuur over het PRUP Regionale ontsluiting Geel bis over de voor- en nadelen van de tracés G1, G2, G3, G2 en G9 die in het ontwerp-plan-MER werden onderzocht.
Door AGM en GECORO werd tijdens de gezamenlijke bijeenkomst op 29 maart 2022 een preadvies opgemaakt waarbij voor de voorliggende tracés volgende voorkeursvolgorde werd opgesteld als verder te onderzoeken pistes: optie G3 + flankerende maatregelen, optie G9 + flankerende maatregelen en opties G1/G2. Een éénduidige keuze werd niet gemaakt vermits op deze korte termijn een grondige afweging van ruimtelijke impact op bebouwing / open ruimte / landbouwgebied / natuurgebied niet mogelijk was. De vergadering was van mening dat op basis van verder onderzoek over de adviespunten de bestuurlijke overheden een gemotiveerde keuze kunnen maken.
Door de dienst openbare werken en verkeer / mobiliteit werd op 25 maart 2022 een advies geformuleerd waarbij op basis van een aantal afwegingen werd geadviseerd om een keuze te maken voor tracé G1 of G2 met voldoende aandacht voor flankerende maatregelen, zowel op de R14 en N19 Antwerpseweg als in het stadscentrum. Tevens werd geadviseerd om na de keuze van het tracé een prioriteitenplan op te maken met betrekking op maatregelen op (delen van) gewestwegen en hierover in gesprek te gaan met het kabinet van de Vlaamse minister van mobiliteit.
In zitting van 4 april 2022 besliste het college van burgemeester en schepenen dat ze voorstander is van het helemaal rondmaken van de ring. Dit kan door het rond maken van de ring met G9, een G9 gefaseerd in twee aparte deeltrajecten, met als scheidingslijn de aantakking aan de Retieseweg, of door een combinatie van G1 of G2 en G3. Het college van burgemeester en schepenen suggereerde om zo veel mogelijk de bestaande zate van de weg te blijven gebruiken, in plaats van nieuwe grond te moeten aansnijden. Het college van burgemeester en schepenen vraagt om maximaal, juridisch, de plannen te kunnen bewaren, als er problemen zijn met één bepaald stuk van de ring.
Tijdens de stuurgroep van 8 april 2022 werd beslist om verder te gaan met de alternatieven G1 en G2; deze alternatieven zullen als zoekzone gebruikt worden om te werken richting een voorontwerp-PRUP. Tevens besliste de stuurgroep om maximaal de optimalisatie van het omliggende primaire wegennet (N71-R14-N19g) als flankerende maatregelen te verankeren in het PRUP alsook bestaande wegenisinfrastructuur maximaal te integreren in de nieuw te ontwerpen wegenis.
Het college van burgemeester en schepenen van de stad Geel formuleerde als reactie op het verslag van de stuurgroep dat het resultaat van de tracékeuzes, zoals beslist tijdens de stuurgroep van 8 april 2022 niet de eerste voorkeur van het Geelse college van burgemeester en schepenen geniet, aangezien het voorstander blijft van het helemaal rondmaken van de ring via tracé G9 (gefaseerd in twee aparte deeltrajecten). Het eindresultaat (G1/G2 of variante daarop) is het gevolg van de besprekingen en de keuzes van de stuurgroepvergadering. Deze reactie werd op 13 april 2022 overgemaakt aan het provinciebestuur.
Het ontwerpverslag kan volgens oordeel van de provinciale ambtenaar die secretaris is van de stuurgroep als definitief worden beschouwd. De reactie van stad Geel dient samen met het verslag gelezen te worden.
Het college heeft het verslag van de stuurgroep van 8 april 2022 ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd op 2 mei 2022.
Tijdens de stuurgroep van 11 oktober 2022 werd het ontwerpend onderzoek voor de alternatieven G1 en G2 toegelicht om te komen tot de meest ‘ideale’ lijn (G1 plus) voor de regionale ontsluiting. Deze lijn werd verder doorvertaald tot een ruimere plancontour voor het voorontwerp-PRUP Regionale ontsluiting Geel bis. De stuurgroep besliste in consensus om het voorontwerp-PRUP Regionale ontsluiting Geel bis ter goedkeuring voor te leggen aan de deputatie van de provincie Antwerpen.
Het voorontwerp-PRUP Regionale ontsluiting Geel bis werd op 3 januari 2023 voor advies voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen met het oog op de plenaire vergadering van 19 januari 2023. Het college van burgemeester en schepenen verleende een positief advies op het voorontwerp PRUP Regionale Ontsluiting Geel bis op voorwaarde dat er rekening wordt gehouden met een aantal opmerkingen met betrekking tot flankerende maatregelen, ongelijkvloerse fietsverbindingen ter hoogte van de Dr.-Van de Perrestraat en de Retieseweg en een onderzoek naar het al dan niet afsluiten van de woonstraten Zandhoefstraat en Holven van de nieuwe wegverbinding.
Het voorontwerp-PRUP werd verder uitgewerkt tot een ontwerp-PRUP Regionale Ontsluiting Geel bis, dat op 22 juni 2023 voorlopig werd vastgesteld door de provincieraad van Antwerpen. De deputatie besloot het ontwerp PRUP en bijhorend ontwerp plan-MER van 18 augustus 2023 tot en met 16 oktober aan een openbaar onderzoek te onderwerpen. Bij schrijven van 29 juni 2023 ontving het stadsbestuur de vraag van het provinciebestuur om mee te werken aan de aankondiging van het openbaar onderzoek en de documenten tijdens dit openbaar onderzoek ter inzage te leggen in het stadhuis. Op 5 september 2023 werd er een infomarkt georganiseerd in zaal De Waai, Werft 28, 2440 Geel.
Bij schrijven van 25 juli 2023 van het provinciebestuur ontving het stadsbestuur de adviesvraag aan de gemeenteraad. Overeenkomstig artikel 2.2.15 §4, derde lid van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, kan de gemeenteraad van de gemeente waarvan het grondgebied door het ontwerp PRUP geheel of ten dele wordt bestreken, tijdens het openbaar onderzoek advies uitbrengen over dit ontwerp. Dit advies dient uiterlijk op 16 oktober 2023 bezorgd te worden aan de Procoro (Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening) van Antwerpen.
Het voorkeursalternatief voor de regionale ontsluiting van Geel legt een reservatiestrook of overdruk vast waarbinnen de wegverbinding en de nodige aanhorigheden tussen het primair wegennet rond Geel (N19-R14-N71) en de N118 (secundaire weg type II) kunnen worden gerealiseerd. Daarnaast worden ook de milderende maatregelen vanuit het plan-MER vertaald in het RUP, zowel in de stedenbouwkundige voorschriften als het grafisch plan.
De keuze voor een overdruk in plaats van een volledige herbestemming van het plangebied wordt genomen op basis van het principe zuinig ruimtegebruik. Het is in deze fase van het planproces immers nog niet exact in te schatten welke ruimte zal worden ingenomen door het uiteindelijke project, de realisatie van de regionale ontsluiting. Het werken met een overdruk biedt het voordeel dat de betreffende percelen, na realisatie van het project, hun oorspronkelijke onderliggende bestemming volgens het Gewestplan of een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) behouden op die plekken waar de ruimte niet wordt ingenomen door het gerealiseerde project. Op die manier blijft het bijvoorbeeld mogelijk om landbouwactiviteiten uit te voeren tot aan de randen van het project en gaat er geen ruimte verloren. Dit wordt ook opgenomen in de stedenbouwkundige voorschriften van voorliggend RUP.
Via ontwerpend onderzoek werd met betrekking tot de ligging van de weg een liggingsvariant op het oorspronkelijke tracé G1 uitgewerkt. Deze liggingsvariant past zich beter in binnen de situatie op het terrein door enerzijds rekening te houden met fysieke elementen (gebouwen, landschapselementen, …) en anderzijds met de bevindingen vanuit het plan-MER (historisch permanent grasland, landbouwpercelen, …). Dit alternatief wordt beschouwd als een optimalisatie van het oorspronkelijke alternatief G1 en wordt daarom benoemd als alternatief G1 plus.
De nieuwe weg zal aansluiten op de R14 aan westelijke zijde. Hiervoor wordt de bestaande R14 omgevormd van een 2x2 (twee rijstroken in iedere rijrichting) naar een 2x1 wegprofiel (één rijstrook in elke rijrichting). De bestaande verharding van de zuidelijke zijde van de weg wordt hiervoor hergebruikt. De noordelijke zijde kan onthard worden.
De bestaande wegenis van de R14 vanaf het punt waar de nieuwe weg wordt aangesloten en het kruispunt met de N19/Dr. Van de Perrestraat zal niet langer gebruikt worden, aangezien de nieuwe weg deze functie overneemt. Deze zone kan daarom onthard worden en het kruispunt kan verdwijnen. Dit gebied wordt mee opgenomen in het plangebied omdat de ontharde zone kan worden ingezet als gebied voor waterinfiltratie en groenbuffer.
De aansluiting vanaf de R14 tot aan de N19 wordt vormgegeven als twee ruime bochten waarmee Villa Zonneschijn, vastgesteld bouwkundig erfgoed, wordt vermeden (discipline landschap, bouwkundig erfgoed en archeologie). Op het segment tussen de R14 en de Heistraat wordt een meer noordelijke ligging van de weg gekozen ten opzichte van het oorspronkelijke alternatief. Door deze verschuiving van een 30-tal meter worden 2 historisch permanente graslanden ter hoogte van Koppeleershoeven en de Heistraat niet doorsneden (discipline biodiversiteit) en worden woningen langsheen de Witbolstraat en Gagelstraat meer ontzien (discipline geluid). Bovendien laat de ruimte tussen de weg en de woningen toe om een groenbuffer in te richten waar ook ruimte kan worden gegeven aan water. Dit komt ten goede van het risico op overstroming dat ter plaatse aanwezig is (discipline water). Om het kruispunt van de nieuwe weg met de N19 in te passen, dienen 2 percelen met woningen te worden ingenomen. Binnen het segment vanaf de Heistraat tot aan Schransdijk volgt de weg de bestaande perceelsrandbegroeiing en waterloop. Op die manier blijven de landbouwpercelen maximaal bruikbaar (discipline mens – ruimtelijke aspecten). Tussen Schransdijk en de N118 wordt een ligging van de weg nagestreefd die de bestaande bebouwing aan Schransdijk, Meulemakershoef en Binnenblok zoveel mogelijk ontziet door ook in deze zone de perceelsranden maximaal te volgen. Om dit in de projectfase grondig te kunnen onderzoeken wordt er voldoende ruimte voorzien binnen het RUP voor wat betreft deze zone. Via een ruime bocht wordt de aansluiting gemaakt met de N118.
De plancontour wordt ruim genomen om met de exacte locatie van de weg nog wat te kunnen schuiven.
De nieuwe wegverbinding zal ingericht worden als een secundaire weg type II, net als de huidige N118. De weg zal een profiel krijgen van een 2x1 weg, dit wil zeggen één rijstrook in iedere rijrichting. De rijrichtingen worden gescheiden door een onderbroken witte lijn. De weg zal geschikt zijn voor een snelheid van 70km/h.
In functie van een optimale landschappelijke inpassing wordt ernaar gestreefd om de bestaande landschappelijke structuren maximaal te behouden en waar dit niet anders kan, te herstellen. Hiervoor worden de nodige stedenbouwkundige voorschriften in het RUP voorzien.
Het kruispunt met de N19/Dr.-Van de Perrestraat zal met een verkeerslichtenregeling worden uitgerust. Om dit conflictvrij te kunnen laten gebeuren voor alle verkeersdeelnemers dienen voor het gemotoriseerd verkeer voorsorteerstroken te worden voorzien in iedere rijrichting. Dit wil zeggen dat de weg ter hoogte van het kruispunt verbreedt van 2x1 rijstrook naar drie rijstroken in de richting van het kruispunt en één rijstrook weg van het kruispunt en dit voor de vier aansluitingen van het kruispunt.
Aan het andere uiteinde van de wegverbinding wordt aangesloten op de N118 via een kruispunt met verkeerslichten, waarbij de nieuwe wegverbinding via een bocht zo direct mogelijk zal aansluiten op de bestaande N118. Het gedeelte van de N118 richting Geel-centrum wordt hierdoor een zijtak van het kruispunt. Ook hier worden alle bewegingen conflictvrij mogelijk gemaakt, waardoor iedere tak verbreedt van een 2x1 rijstrook naar twee rijstroken in de richting van het kruispunt en één rijstrook weg van het kruispunt en dit voor de drie takken van het kruispunt.
Alle overige kruisende wegen zullen afgesloten worden ter hoogte van de nieuwe wegverbinding. Via beperkte ingrepen in het onderliggende wegennet zal de bereikbaarheid van deze wegen gegarandeerd blijven. Fietsverkeer zal via bestaande wegen van en naar de kern van Geel geleid worden.
Op de cruciale verbindingen van de Heistraat en Schransdijk zal een ongelijkvloerse kruising (tunnel of brug) worden voorzien voor wandel- en fietsverkeer. De Schransdijk maakt deel uit van het Recreatief Fietsroutenetwerk. Daarnaast vormt het een belangrijke verbinding tussen de kern van Geel en de KSA-terreinen van Berkven. Ter hoogte van Schransdijk zal de tunnel of brug ook toegankelijk zijn voor landbouwvoertuigen om zo tegemoet te komen aan een bevinding van het plan-MER rond de impact van het RUP op de landbouwmobiliteit. Bij het niet inpassen van een ongelijkvloerse kruising op deze locatie zouden de omrijbewegingen voor zowel fietsers als landbouwverkeer immers onaanvaardbaar groot worden.
Tussen Meulemakershoef en Schransdijk wordt een fiets- en landbouwweg aangelegd parallel aan de nieuwe verbindingsweg. Zo kan onder andere de verbinding gemaakt worden tussen de terreinen van KSA Berkven en de ongelijkvloerse fietskruising. Ook wordt zo de bereikbaarheid van de landbouwpercelen gegarandeerd.
Aan dit PRUP is geen onteigeningsplan gekoppeld. AWV zal na de definitieve vaststelling van dit PRUP de wegenis en aanhorigheden uitwerken in een project tot het bekomen van de omgevingsvergunning. In deze projectfase zal AWV een onteigeningsplan opmaken conform de procedure van het Vlaams Onteigeningsdecreet.
Tijdens de gezamenlijke bijeenkomst van GECORO en AGM op 12 september 2023 werd een negatief advies uitgebracht met onderstaande motivering:
Vanuit de diensten stadsontwikkeling en mobiliteit wordt een positief advies gegeven op het ontwerp PRUP onder volgende voorwaarden:
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (artikels 2.2.1 tot en met 2.2.25)
Het college van burgemeester en schepenen legt de adviesvraag met betrekking tot het ontwerp PRUP Regionale Ontsluiting Geel bis voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad verleent een positief advies op het ontwerp PRUP Regionale Ontsluiting Geel bis op voorwaarde dat er rekening wordt gehouden met onderstaande opmerkingen:
De gemeenteraad stemt individueel bij handopsteking:
- 17 raadsleden stemmen voor (Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Brigitte Kempen; Pieter Verhesen; Luc Verguts; Pieter Cowé; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Lea Neyens; Luc Van Laer; Tom Corstjens; Griet Ceusters; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Griet Verhesen);
- 5 raadsleden stemmen tegen (Greet Daems; Noël Devos; Tinne Van Gelder; Dirk Kennis; Patrick Graux);
- 6 raadsleden onthouden zich (Marleen Verboven; Myriam Smets; Berten Kempen; Rosa Van Cleempoel; Ivan Wartel; Petra Gyesbreghs).
De gemeenteraad wil een positief advies verlenen op het ontwerp PRUP Regionale Ontsluiting Geel bis op voorwaarde dat er rekening wordt gehouden met een aantal opmerkingen.
PVDA-Geel stelt zich daar grote vragen bij.
De provincie Antwerpen schuift de Regionale ontsluiting Geel bis naar voor als dé oplossing om het doorgaand verkeer uit de kern van Geel te halen maar we weten allemaal dat dit een project is van lange adem.
In november 2022 verklaarde de burgemeester nog op een fractieleidersoverleg dat er NU een oplossing gevonden moet worden voor doorrijdend vrachtverkeer op St. Dimpna. “We kunnen niet blijven wachten. Er moet nu een tonnagebeperking komen. Het is politiek niet meer verkoopbaar en de mensen zijn kwaad.” klonk het toen.
We hebben duidelijk nood aan oplossingen op korte termijn. Zowel de burgemeester als schepen van mobiliteit Marlon Pareijn gaven al aan dat een tonnagebeperking moet ingevoerd worden voor het doorrijdend vrachtverkeer op St. Dimpna. Vandaag is dat al zo wegens werken. Dat kan definitief worden. Daarnaast kan ook een zone 30 in de Gasthuisstraat een deel van de oplossing zijn. Je GPS zal deze route dan niet langer aanduiden als de snelste.
Ondertussen staan we met zijn allen collectief stil op de Antwerpseweg en op het knooppunt met de Ring. Vrachtverkeer naar Retie zal daar - ook na de Regionale ontsluiting- net zo stil staan als vandaag. Het is opmerkelijk dat het stadsbestuur nu een positief advies wil verlenen op voorwaarde dat er voldoende aandacht gegeven wordt aan flankerende maatregelen, in het bijzonder ter hoogte van de R14 en N19 Antwerpseweg, om een vlotte verkeersdoorstroming te verzekeren. Wij denken dat er éérst werk moet gemaakt worden aan een goede doorstroming op die as.
Na invoering van deze alternatieve maatregelen kan onderzocht worden of een Regionale ontsluiting nog wenselijk is.
Maar wat blijkt? Deze pistes zijn niet eens onderzocht door de provincie. Het vertrekpunt is altijd een ontsluiting geweest. En daar verzetten wij ons tegen.
Daarom volgende vragen:
Wat is voor het stadsbestuur de belangrijkste reden voor de Regionale ontsluiting Geel bis? Is dat om het doorgaand verkeer uit de kern van Geel te halen zoals de provincie Antwerpen als oplossing voorstelt? Of zijn er nog andere redenen?
Denkt het stadsbestuur dat de Regionale ontsluiting een oplossing is om het (vracht)verkeer NU uit het centrum te halen?
Wat vindt het stadsbestuur van het idee om eerst werk te maken van een onmiddellijke tonnagebeperking op St. Dimpna, een zone 30 in de Gasthuisstraat en een goede doorstroming op de as R14 en en N19 en nadien te onderzoeken of een Regionale ontsluiting nog wenselijk is?
Zijn jullie bereid om een negatief advies te verlenen op basis van het simpele gegeven dat er niet voldoende valabele alternatieven werden onderzocht.
De gemeenteraad heeft de exclusieve bevoegdheid om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Overeenkomstig artikel 17 § 5 van dit decreet stelt de gemeenteraad binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast.
De gemeenteraad stelde in zitting van 30 maart 2023 het grafisch plan ter afschaffing van chemin nr. 9 (ter hoogte van Leukaard 1) voorlopig vast.
Stad Geel organiseerde een openbaar onderzoek dat liep van 3 juli 2023 tot en met 1 augustus 2023, conform de bepalingen in het decreet gemeentewegen d.d. 3 mei 2019.
De aankondiging voor het publiek werd gedaan door middel van:
Tijdens dit openbaar onderzoek lag het voorlopig vastgesteld grafisch plan tot afschaffing voor de gedeeltelijke afschaffing van chemin nr. 9, d.d. 19/10/2022, opgemaakt door landmeter Jan Van Santvliet ter inzage op het stadhuis en op de website van de stad Geel.
Openbaar onderzoek
Stad Geel organiseerde een openbaar onderzoek dat liep van 3 juli 2023 tot en met 1 augustus 2023, conform de bepalingen in het decreet gemeentewegen d.d. 3 mei 2019.
Tijdens dit openbaar onderzoek werden er geen schriftelijke bezwaren ingediend.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek reageerde de provinciale deputatie dat ze geen opmerkingen heeft bij het grafisch plan tot afschaffing voor de gedeeltelijke afschaffing van chemin nr. 9 te Geel.
Openbaar Vervoer Maatschappij NMBS reageerde dat zij geen terreinen in de omgeving hebben en bijgevolg geen advies geven.
Openbaar Vervoer Maatschappij De Lijn bracht geen advies uit.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid bracht geen advies uit.
De Vlaamse Waterweg bracht geen advies uit.
De gemeente Westerlo bracht geen advies uit.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad stelt het ontwerp-grafisch plan tot afschaffing van het gedeelte van chemin nr. 9 tussen Leukaard 1 en de Doornboomstraat, opgemaakt door landmeter Jan Van Santvliet op 19 oktober 2022, definitief vast. Er zijn geen wijzigingen aangebracht ten opzichte van het voorlopig vastgestelde grafisch plan tot afschaffing.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 17, § 5, dat bepaalt: "De gemeenteraad stelt binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast."
De gemeenteraad stelde in haar zitting van 30 maart 2023 het ontwerp-rooilijnplan Steenovens met plandatum 08/11/2022 voorlopig vast.
Stad Geel organiseerde een openbaar onderzoek dat liep van 3 juli 2023 tot en met 1 augustus 2023, conform de bepalingen van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
De aankondiging voor het publiek werd gedaan door:
Tijdens dit openbaar onderzoek lag het voorlopig vastgesteld rooilijnplan Steenovens met plandatum 08/11/2022, opgemaakt door landmeter LSG bv ter inzage op het stadhuis en op de website van stad Geel.
Openbaar onderzoek
Stad Geel organiseerde een openbaar onderzoek dat liep van 3 juli 2023 tot en met 1 augustus 2023, conform de bepalingen van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Tijdens dit openbaar onderzoek werden er door drie aangelanden schriftelijke bezwaren ingediend.
De eerste aangelande die bezwaar indient, is eigenaar van loten 1 en 3. De eerste aangelande maakt via diens raadsman hun bezwaren over.
Het eerste bezwaar handelt niet over het rooilijnplan zelf maar over het statuut van de weg Steenovens.
Het tweede bezwaar vermeldt dat de ontworpen rooilijn van Steenovens ter zijde van cliënte niet overeenkomt met de feitelijke afbakening van Steenovens.
Het derde bezwaar vermeldt dat cliënte zeer grote schade lijdt ten gevolge van de vaststelling van het ontwerp-rooilijnplan.
De tweede aangelande die bezwaar indient, is eigenaar van de loten 5, 6 en 8.
Een deel van het bezwaarschrift handelt niet over het rooilijnplan zelf.
Een deel van de bezwaren vermelden dat de ontworpen rooilijn van Steenovens niet overeen komen met de feitelijke afbakening van Steenovens. Betrokkene haalt met behulp van fotografisch materiaal aan dat de gracht op lot 8 nog geen dertig jaar geleden gegraven is.
Er worden nog enkele opmerkingen gegeven over de vormvereisten van het rooilijnplan.
De derde aangelande die bezwaar indient, is eigenaar van lot 12.
In het bezwaarschrift haalt de aangelande aan dat er onvoldoende inspraak zou zijn. Voorts stelt de aangelande vragen over fysische of visuele wijzigingen, over mogelijke onteigeningen en de toegang tot de gracht.
Behandeling bezwaarschriften
Een gemeenteweg is een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond.
De gemeenteraad stelde op eigen initiatief het dertigjarig, voortdurend publiek gebruik vast van de grondstrook tussen de Antwerpseweg en Steenrijt. Ze kan echter geen aanspraak maken op zaken waar er heden geen publiek gebruik is.
Evenmin ligt het in de bedoeling om de verharding of de afwatering van Steenovens aan te passen. Evenzeer ligt het in de bedoeling om Steenovens een rustige weg te houden. Om die reden is een eventuele onteigening niet van toepassing en is het ook niet de bedoeling om een andere rooilijn vast te stellen dan de feitelijke rooilijn.
Om bovenstaande redenen wordt tegemoet gekomen aan de bezwaren van de aangelanden (loten 1, 3, 5, 6 en 8) en wordt de rooilijn aan deze zijde gelegd met de wegrand / buitenkant boordsteen. Door deze aanpassing blijft de huidige rooilijn op minstens drie meter van de exploitatie van de eerste aangelande en blijven de hagen, afsluitingen, IBA's die behoren tot de aangelanden in het privaat domein van de aangelanden.
Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd, of eruit voortvloeien.
Landmeter LSG bv maakte een nieuw ontwerp-rooilijnplan (plandatum 18/08/2023) op dat rekening houdt met de bezwaren aangaande het rooilijnplan.
De min-waarde voor de loten 1 tot en met 12 wordt geacht nihil te zijn omdat enkel de aanleg, wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermeerdering of -vermindering.
Het rooilijnplan voldoet aan de decretale verplichten van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het rooilijnplan voldoet aan de richtlijnen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 september 2022.
Er zijn twee versies gemaakt, één met persoonsgegevens zoals het decreet van 3 mei 2019 voorschrijft, en één zonder persoonsgegevens om te voldoen aan de regels op privacy wanneer deze publiek gemaakt wordt. Inhoudelijk zijn er geen verschillen tussen de twee versies.
Aangaande de opmerking van de derde aangelande over de mogelijkheid van inspraak, krijgt deze net als de andere aangelanden de wettelijk voorziene middelen tot inspraak zoals voorzien in het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Als antwoord op bovenvermelde vragen, standpunten en bezwaren worden alle aangelanden die een standpunt, opmerking of bezwaar indienden met een beveiligde zending op de hoogte gebracht van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan. Als bijlagen zijn de voorstellen van antwoorden aan deze drie aangelanden opgenomen.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek reageerde de provinciale deputatie dat ze geen opmerkingen heeft bij het rooilijnplan Steenovens te Geel.
Openbaar Vervoer Maatschappij NMBS reageerde dat zij geen terreinen in de omgeving hebben en bijgevolg geen advies geven.
Openbaar Vervoer Maatschappij De Lijn bracht geen advies uit.
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid bracht geen advies uit.
Het Agentschap Wegen en Verkeer bracht geen advies uit.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad stelt het ontwerp-rooilijnplan Steenovens van 18 augustus 2023, opgemaakt door landmeter LSG bv, definitief vast.
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde voorstellen van antwoorden aan de aangelanden goed.
Artikel 1 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
Het bestuur van stad Geel wenst de trage wegen te behouden en te herwaarderen. Op de Dag van de Trage Weg op 15 oktober 2022 is voorgesteld om dit fietspad een straatnaam te geven..
Het fietspad tussen de parking Stationsstraat en de Technische-Schoolstraat is aangelegd in 2007 en is heden een waardevolle verbinding voor voetgangers en fietsers tussen het station en het centrum van Geel. Dit fietspad ligt grotendeels naast de Zeggeloop die hier zijn bron heeft.
De gemeenteraad stelt op 5 juni 2023 de straatnaam Zeggelooppad voorlopig vast.
Er wordt een openbaar onderzoek gehouden volgens de voorschriften van artikel 5 van het Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen. Het openbaar onderzoek wordt georganiseerd van 15 juni 2023 tot en met 14 juli 2023. Dit gebeurt door uithanging in de aankondingsborden voor het stadhuis. De cultuurraad wordt om advies gevraagd. De cultuurraad geeft op 21 juni 2023 een positief advies voor de nieuwe straatnaam. Tijdens het openbaar onderzoek worden noch mondeling, noch schriftelijk bezwaren of opmerkingen ingediend.
Als bijlage is het proces-verbaal van openbaar onderzoek nieuwe straatnaam opgenomen.
Als bijlage is het advies van de Cultuurraad opgenomen.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en plein, in het bijzonder:
"Artikel 4. Het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen : (...)
2° vraagt advies aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Deze raad deelt schriftelijk binnen 30 dagen zijn advies aan het gemeentebestuur mee. Het gemeentebestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie voor Advies voor Plaatsnaamgeving. Deze commissie deelt binnen 30 dagen schriftelijk zijn advies mee aan het gemeentebestuur. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd;
3° maakt dit voornemen door openbare aanplakking bekend, waarna eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk binnen 30 dagen bij het gemeentebestuur kunnen worden ingediend.
De in 1°, 2° en 3° van dit artikel vermelde procedure moet gelijktijdig verlopen.
Het gemeentebestuur bepaalt in de mededeling bedoeld in 1°, in de vragen om advies bedoeld in 2°, en in de aangepakte bekendmaking bedoeld in 3°, de datum waarop de termijn van 30 dagen begint te lopen.
Bij het verstrijken van de vastgestelde termijn sluit het gemeentebestuur een proces-verbaal af waarin de ingediende opmerkingen en bezwaren worden opgenomen.
Artikel 5. Bij het vaststellen van de naam van nieuwe wegen en pleinen zijn de regels bepaald in 2° en 3° van artikel 4 van toepassing."
De gemeenteraad stelt de straatnaam Zeggelooppad definitief vast voor het fietspad tussen parking Stationsstraat en de Technische-Schoolstraat.
De gemeenteraad is bevoegd voor daden van beschikking.
Het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019, dat op 1 september 2019 in werking trad, kent aan alle wegen in gemeentelijk beheer, zoals de Cipalstraat, hetzelfde statuut toe en bepaalt één regelgeving voor al deze wegen. Het gemeentewegendecreet bepaalt één juridisch statuut voor alle wegen in beheer van de gemeente.
Een gemeenteweg is een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond.
Naar aanleiding van bovenvermelde werd de Cipalstraat te Geel (kadastraal gekend onder: 3de afdeling, sectie K, nr. 48V) door middel van het nieuwe gemeentewegendecreet overgedragen aan de Stad Geel voor algemeen nut, echter werd deze overdracht nog niet juridisch afgehandeld, waardoor de Provincie Antwerpen, dewelke de weg realiseerde, op heden kadastraal gezien nog steeds eigenaar is, doch het beheer/onderhoud reeds valt onder de stad Geel.
Op 10 oktober 2022 ging het college van burgemeester en schepenen reeds principieel akkoord met de eigendomsoverdracht van de wegenis 'Cipalstraat' aan de Stad Geel. Momenteel is deze wegenis juridisch gezien nog eigendom van de provincie Antwerpen.
Naar aanleiding van bovenvermelde dient het perceel gelegen te Geel, 3de afdeling, sectie K, nr. 48V door de stad geaffecteerd te worden (opname in openbaar domein).
De kosten met betrekking tot deze grondoverdracht zijn ten laste van de stad, aangezien in de stedenbouwkundige vergunning van 2001 niets werd opgenomen over een verplichte grondoverdracht/wegenisoverdracht aan de stad Geel. Tevens zijn deze (notaris)kosten beperkt aangezien de stad een vrijstelling geniet voor registratierechten omwille van het openbaar nut van deze grondoverdracht. De stad wenst Balans notarissen (notaris Luc Moortgat) aan te stellen voor het verlijden van de akte.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte opgemaakt door Balans notarissen, inzake de gratis en kosteloze grondoverdracht ten voordele van de Stad Geel m.b.t. het perceel gelegen te Geel, 3de afdeling, sectie K, nr. 48V, genaamd 'Cipalstraat', goed.
De gemeenteraad keurt de affectatie (inlijving in het openbaar domein) van het perceel gelegen te Geel, 3de afdeling, sectie K, nr. 48V, genaamd 'Cipalstraat', goed.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van het nemen van ambtshalve inschrijving van de onderhavige akte.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden afgevaardigd voor ondertekening van de notariële akte.
Jaarlijks herbekijken het schoolbestuur, de directies van de stedelijke basisscholen en de schoolraad het schoolreglement van de scholengemeenschap Stedelijk onderwijs Geel. Het schoolreglement regelt de betrekkingen tussen schoolbestuur enerzijds en leerlingen en hun ouders anderzijds. Alle scholen van de scholengemeenschap Stedelijk Onderwijs hanteren eenzelfde schoolreglement. De uitzonderingen per school zijn hier telkens in opgenomen.
Als bijlage aan dit dossier is een voorstel voor schoolreglement voor het schooljaar 2023-2024 toegevoegd. De wijzigingen ten opzichte van de versie van schooljaar 2022-2023 zijn gemarkeerd.
Voor de opmaak werd gebruik gemaakt van het modelreglement dat OVSG heeft opgesteld. De wijzigingen die OVSG adviseert, zijn ingevoegd in het document. Het betreft aanpassingen aan de regelgeving en verduidelijkingen.
De wijzigingen werden positief geadviseerd op de schoolraad van 28 augustus 2023.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
De omzendbrief bao/2002/01 over informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
Het decreet van 02/04/2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad
De gemeenteraad keurt het schoolreglement van de stedelijke basisscholen van Geel voor het schooljaar 2023-2024 goed.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
- Over de periode van 01/01/ tot 30/06
- Rapport moet voorgelegd worden aan de GR voor 30/09
- Over de periode van 01/01 tot 31/12
- Rapport moet voorgelegd worden aan de GR voor 30/06 in het volgende boekjaar
Dit dossier gaat over de opvolgingsrapportering.
We hebben de prioritaire acties concreter gemaakt met behulp van één of meerdere indicatoren. We gebruiken zowel numerieke als tekst indicatoren. Een numerieke indicator is een bepaalde waarde die we willen bereiken. Een tekst indicator kan een ja/nee indicator zijn (we behalen iets of we behalen het niet), dit kan ook een stappenplan zijn.
In het rapport beleidsevaluatie in bijlage vind je de opvolgingsrapportering, namelijk een stand van zaken van de verschillende prioritaire acties. Het is één rapport voor de vier entiteiten (stad, OCMW, AGB sport en AGB cultuur). Het rapport start met een leeswijzer die meer info geeft over de opbouw van het rapport.
Het rapport beleidsevaluatie geeft een totaalbeeld over de 4 entiteiten heen. De financiële schema's moeten, om wettelijke redenen, per entiteit opgemaakt worden en geven een partieel beeld.
De gemeenteraad keurt de opvolgingsrapportering over de periode 01/01 tot 30/06/2023 voor stad en OCMW, AGB cultuur en AGB sport goed.
De politiezone 5366 Geel Laakdal Meerhout wil 28 bodycams aankopen in de zeer nabije toekomst. Een bodycam wordt beschouwd als een mobiele camera, namelijk een camera die verplaatst wordt tijdens het gebruik ervan. De Wet op het Politieambt bepaalt dat de gemeenteraad hiervoor een principiële goedkeuring moet geven.
Art 25/2 §2 van de WPA bepaalt dat een mobiele camera als zichtbaar wordt beschouwd als er een mondelinge waarschuwing, uitgaande van de leden van het operationeel kader van de politiediensten, aan vasthangt.
Rekening houdend met de gebruikte terminologie in de WPA wordt de toestemming gevraagd voor het gebruik van deze camera’s op:
Gezien de bodycams gebruikt zullen worden door alle politieambtenaren van de politiezone, is het gebied waarvoor de toestemming wordt gevraagd het hele grondgebied van de politiezone.
Er kan enkel gefilmd worden tijdens de totale duur van het politionele optreden. De volgende doelstellingen voor het gebruik van de bodycams worden vooropgesteld :
Andere politionele doeleinden zijn ook mogelijk, zoals bijvoorbeeld bewijsmateriaal verzamelen of opleidingsdoeleinden.
De bodycams kunnen uitsluitend worden geactiveerd bij opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie met oog op de doelstellingen hiervoor geformuleerd.
De opnames worden opgenomen op een beveiligde interne opslag op de bodycam en worden bij het terugplaatsen in het dockingstation automatisch overgezet op een beveiligde server. Daar worden de beelden maximaal 12 maanden bewaard.
Van alle activiteiten op de server van de bodycam worden loggings bijgehouden. Er wordt dus gelogd wie, wanneer, welke opnames raadpleegt of verwerkt (export). De politiezone heeft met het oog op deze aanvraag een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau uitgevoerd zoals voorzien in de WPA. Deze analyse wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Om de redenen uitgelegd in de aanleiding en context vraagt de Korpschef de principiële toestemming voor het gebruik van bodycams door de politiezone 5366 Geel Laakdal Meerhout. Deze principiële toestemming wordt gevraagd aan alle gemeenteraden van de politiezone voor het filmen met deze bodycams op het gehele grondgebied van de zone en dit zowel op niet-besloten plaatsen, op voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen en niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen en dit binnen de grenzen van het wettelijk kader.
Het is de WPA die deze onderverdeling maakt. Daarom wordt ze in dit document overgenomen.
De finaliteit van de bovenstaande camera’s zijn opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie met de doelstellingen zoals hierboven vermeld.
De wetgeving rond het gebruik van bodycams door politiediensten is geregeld in de Wet op het Politieambt (hierna: WPA). Meer bepaald in de artikels 25/1 tot en met 25/8 voor wat betreft het gebruik van camera’s op zichtbare wijze.
Conform artikel 25/4 van de WPA is de principiële goedkeuring door de gemeenteraad vereist. In geval van een meergemeentezone dient de goedkeuring aan elk van de gemeenteraden gevraagd te worden.
De politiezone dient een impact- en risicoanalyse uit te voeren op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, op het vlak van de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens.
De gemeenteraad keurt het gebruik van bodycams door de politiezone 5366 Geel Laakdal Meerhout goed. Deze toestemming geldt voor het filmen met deze bodycams op het gehele grondgebied van de zone en dit zowel op niet-besloten plaatsen, op voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen en niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen en dit binnen de grenzen van het wettelijk kader.
De finaliteit van de bodycams zijn opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie met doelstellingen zoals vermeld in het besluit.
De wedstrijden van Jong Genk (Challenger Pro Leauge) in het seizoen 2022-2023 vinden plaats in stadion De Leunen. In de aanloop naar het voetbalseizoen 2023-2024 vond er een overleg plaats tussen club, stadsbestuur en hulpdiensten (politie, brandweer en Rode Kruis). Hierbij werd een Lokale Adviesraad (LAR) opgericht die periodiek samenkomt. De LAR is een verplicht orgaan binnen het profvoetbal waarbij alle bij de veiligheidsactoren en de club samen het lokale veiligheidsbeleid van de club op elkaar afstemmen. Uit dit overleg bleek een verhoogd risico en noodzaak tot combiregeling voor de thuiswedstrijd van Jong Genk tegen K. Beerschot VA. Deze wedstrijd is in principe voorzien op 7 oktober 2023.
Op 18 september 2023 nam de burgemeester een politiebesluit dat de combiregeling oplegt voor deze wedstrijd. De Nieuwe Gemeentewet schrijft voor dat een politiebesluit, genomen door de burgemeester, ter bekrachtiging wordt voorgelegd op de eerstvolgende gemeenteraad.
Gezien de potentiële veiligheidsrisico's is het aangewezen een strikte scheiding van supporters na te streven. Om dit te bekomen zijn er daarom tijdelijke maatregelen nodig in het kader van de openbare rust en veiligheid, met name het opleggen van een combiregeling.
Deze combiregeling heeft als voordelen:
• het gegroepeerd binnenkomen en wegrijden van de bezoekende supporters
• een betere supportersscheiding langs de openbare weg via het toebedelen van bepaalde parkings aan bepaalde supportersgroepen
• het verminderen van de mogelijkheden tot confrontatie tussen beide supporterskernen rond het stadion
• het beschermen van goed menende supporters tegen onruststokers
• geen parkeerproblemen voor bezoekende supporters
• geen problemen inzake loketverkoop van toegangsbewijzen
• de buurtbewoners worden gevrijwaard van mogelijke overlast
Artikelen 135 §2 en 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet.
Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013.
Wet betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden van 21 december 1998.
Koninklijk Besluit van 18 januari 2008 tot bepaling van de perimeter van het stadion "De Leunen" inzake de veiligheid bij voetbalwedstrijden.
Omzendbrief OOP 34 van 21 februari 2006 houdende specificaties bij de uitvoering van het KB van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden.
De gemeenteraad bekrachtigt het politiebesluit van 18 september 2023 van de burgemeester dat een combiregeling oplegt aan de supporters van K. Beerschot VA voor de wedstrijd in stadion De Leunen tegen Jong Genk.
IKA houdt op 21 november 2023 een buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering. De agenda hiervan bevat de volgende agendapunten:
De gemeenteraad neemt kennis van de oproeping, de begeleidende nota en bijhorende bijlagen die aan de deelnemers worden voorgelegd.
Begin 2017 waren er reeds verkennende gesprekken tussen IKA en Luminus over een eventuele samenwerking. Concreet zou een gezamenlijke vennootschap worden opgericht voor de bouw en exploitatie van windmolenparken op land.
De raad van bestuur van IKA stond alvast principieel positief tegenover een mogelijke samenwerking, het ontbrak echter concrete projecten met voldoende draagkracht.
Inmiddels werd tussen Luminus en zustervereniging Zefier (dat ontstond uit de groenestroomactiviteiten van Finea, Finiwo, Figga, Fingem en Finilek) een samenwerkings- en aandeelhoudersovereenkomst gefinaliseerd die resulteerde in de oprichting van Zo-Fier.
Aan de gemeenten werd in 2022 de principiële vraag voorgelegd om een samenwerking voor te bereiden.
De Buitengewone Algemene Vergadering van IKA dd 20/12/2022 nam akte van de principiële gemeenteraadsbesluiten en stelde vast dat de deelnemers wensen dat IKA een samenwerking met IKA werd daarbij verzocht om een deelname in een samenwerkingsverband zoals beschreven in de begeleidende nota voor te bereiden.
Luminus biedt op dezelfde basis aan om voor minimaal 15% en maximaal 49% deel te nemen in windprojecten in het werkingsgebied van IKA, waarbij Luminus in deze samenwerking instaat voor het financieel en administratief beheer, het technisch en operationeel beheer en het onderhoud en exploitatie van de windturbine(s). Er wordt een financiering van 30% kapitaal en 70% aandeelhoudersleningen vooropgesteld.
De raad van bestuur wenst een participatie van 19,9% op te nemen.
Deze samenwerking biedt toegevoegde waarde door de uitwisseling van ervaring en de creatie van synergiën, waarbij Luminus technische kennis en ervaring in windontwikkeling, bouw en exploitatie inbrengt en IKA de lokale besturen betrekt bij de ontwikkeling en financiering. Deze samenwerking creëert tevens een platform voor dialoog over hernieuwbare energieprojecten.
IKA streeft daarbij naar een ROI (Return on Investment) van minstens het “regulatoir” kader (actueel 5,5%) met gelimiteerde risico's. Op deze wijze ontvangen de gemeenten, dus in casu al hun inwoners, een dividend uit de betrokken windparken. Gemeenten op wiens grondgebied een project gerealiseerd wordt kregen de mogelijkheid om maximaal te participeren, maar ook besturen waar om diverse redenen geen opportuniteiten met betrekking tot windprojecten zich voordoen krijgen de mogelijkheid om mee te investeren.
Door diverse projecten via IKA aan te houden in een samenwerking worden de te investeren bedragen en dividendenstromen gespreid, dit verlaagt het risico een maakt een brede, lokale return naar de aangesloten steden en gemeenten die mee inzetten op windenergie mogelijk. Deze komt alle inwoner van een stad of gemeente ten goede.
Luminus zal als hoofdaandeelhouder instaan voor.
* financieel en administratief beheer;
* technisch en operationeel beheer;
* onderhoud technische installaties;
* exploitatie van de windturbine(s).
Met Luminus wordt tevens een Power PurchaseAgreement (PPA) afgesloten. De projecten die binnen de samenwerking Luminus-IKA gerealiseerd kunnen worden, doorlopen verschillende fasen:
Fase I : Voorbereiding vergunningsaanvraag
In deze fase worden door Luminus de nodige studies gedaan teneinde de vergunning te kunnen indienen. In parallel worden ook verschillende meetings belegd met verschillende stakeholders waaronder ook lokale overheden. Een windproject wordt toegelicht aan de gemeente/stad, waarbij de mogelijkheid wordt besproken om mee in het project te participeren via IKA.
Fase II Indiening vergunning en opvolging
Fase III : Vergunning verkregen of geweigerd (beroepsprocedures)
Tijdens deze periode heeft Luminus geregeld contact met adviesverleners (extra toelichting geven). Het project wordt ook verder besproken in de commissie (GOVC) die uiteindelijk adviseert aan de minister.
Als het project op de projectenlijst staat van de SPV Luminus-IKA, wordt op geregelde tijdstippen feedback gegeven over de voortgang van het dossier.
Indien de vergunning wordt verkregen, zal kort worden opgevolgd of deze al dan niet beroepsvrij is.
Nodige stappen kunnen worden ondernomen om in consensus te gaan met beroepspartijen.
Dit is ook het moment dat een interne werkgroep bij Luminus het investeringsdossier begint voor te bereiden.
Er wordt op dat moment ook een business plan “SPV Luminus-IKA” opgemaakt en gedeeld met IKA.
Fase IV : Investeringsbeslissing
Na bekrachtiging in de gemeenteraad/college wordt overgegaan tot de officiële integratie van het windproject in de SPV Luminus-IKA:
* Kapitaalsverhoging via notariële akte (30% van het investeringsbedrag -> storting op geblokkeerde rekening à vrijgave na akteverlijding
* Aandeelhouderslening (70% van het investeringsbedrag) -> er wordt een schema voor betaling opgesteld i.f.v. de vordering van de geplande werken betaling in schijven volgens ratio aandeelhouderschap, in functie van de planning der werken à betalingsschema wordt geïntegreerd in de leningsovereenkomst
In parallel worden alle bijlagen aan de aandeelhoudersovereenkomst afgewerkt en voorgelegd ter ondertekening aan de vennoten van de SPV Luminus-IKA:
* Overdracht van activa
* Leningsovereenkomsten
* Beheer van de bouwwerken (project management kosten)
* Administratief en financieel beheer van de vennootschap
* Contract verkoop elektriciteit tussen SPV Luminus-IKA en Luminus
* Contract verkoop GSC — GVO
* Contract dagelijks toezicht van de windturbines (asset management)
Fase V : Constructie en exploitatie
Opvolging van de constructie en feedback aan IKA (o.a. in RvB).
Exploitatie van het windpark: rapportering kwartaalcijfers in RvB.
In analogie met de huidige participaties zal aan IKA dus een lijst worden voorgelegd van projecten die voldoen aan de minimale rendementsvereisten en wordt een definitieve investeringsbeslissing pas genomen na de vergunningsfase en overleg met de betrokken gemeenten. IKA zal op gezette tijden haar kapitaal verhogen ter financiering van de projecten.
Er worden 4 bestuursmandaten voorzien, 3 voor Luminus en één voor IKA, deze zijn onbezoldigd.
De verdeelsleutels zoals gehanteerd voor de windmolenprojecten worden gevolgd waarbij het aan alle gemeenten vrij is om al dan niet in te gaan op mogelijke kapitaalverhogingen. Aan de deelnemende gemeenten zal een voorstel worden overgemaakt van zodra een project in de realisatiefase komt. Het gemeentelijk engagement beperkt zich tot haar aandeel in het kapitaal ter financiering van de projecten.
In het werkingsgebied zijn ter indicatieve titel projecten in voorbereiding, in Oud-Turnhout, Hoogstraten, Brecht, Wuustwezel en Mol voor een totaal geraamd investeringsbedrag van ca 33 miljoen euro. Het aandeel van IKA zal hierin maximaal 16,17 miljoen euro (33x49%) bedragen.
Het eerste realiseerbaar project, dwz met een verworven vergunning betreft een project op het grondgebied van Oud-Turnhout. Deze gemeente krijgt dan ook een verhoogd aandeel aangeboden. Het betreft 2 Vesta turbines met een vermogen van 4,2MW, tiphoogte van 200m en rotordiameter van 15 m. Omwonenden krijgen de mogelijkheid in te tekenen op een kapitaalverhoging van de coöperatieve Lumiwind
IKA creëert voor deze participatie aandelen met kengetal 11 met een waarde per aandeel van 500 euro en verhoogt haar inbreng met 1,5 miljoen euro, zijnde 0,5 miljoen euro volgens de verdeelsleutel “groene stroom” en 1 miljoen euro met dezelfde verdeelsleutel en een verhoogd aandeel voor de gemeente Oud-Turnhout.
Aan de gemeenten wordt gevraagd:
De Storm groep is een geheel van juridische entiteiten die elk een rol spelen bij de realisatie van windprojecten. De buitengewone algemene vergadering van 19 december 2011 keurde de deelname in projecten in samenwerking met STORM goed. Lokale besturen krijgen zo de mogelijkheid om via IKA deel te nemen in lokale windmolenprojecten.
Een project dat klaar is voor realisatie wordt ondergebracht in een SPV waarvan IKA 20% en de Storm Holding 80% eigenaar wordt en verder instaat voor de bouw en het beheer van het windpark. Dit houdt in dat Storm Holding en ook IKA enkel de financiering op zich nemen van projecten die instapklaar zijn.
Het project op het grondgebied van Olen is gelegen in industriegebied volgens het gewestplan, op terreinen van het bedrijf Umicore. Het project bestaat uit één windturbine (Vestas V162) met een masthoogte van 149 meter, een rotordiameter van 162 meter en een tiphoogte van 230 meter. Eens het nieuwe windpark operationeel is, zal het zo'n 16.477 MWh per jaar produceren. De jaarlijkse elektrische productie wordt geraamd op 16.477 MWh (P50) en 13.944 MWh (P90), wat overeenkomt met respectievelijk 2.746 en 2.324 vollasturen.
CAPEX : | € 12,2 miljoen |
project IRR post-taks : | 6,36% |
Aandelen+ AHL : | € 5,2 miljoen |
Aandeel IKA : | 20% |
Participatie van omwonenden is mogelijk gemaakt via Storm CV dat intekent op een achtergestelde lening van Storm Olen NV.
De gemeente Olen is vragende partij voor deelname in dit project en wenst het toegewezen aandeel van 50% op te nemen.
IKA tekende in op 87.174 aandelen STORM Olen voor een totaal bedrag van EUR 672.851,13.
Ten einde de steden en gemeenten de mogelijkheid te bieden te participeren in deze investering en te genieten van de bijbehorende winsten, heeft de raad van bestuur beslist over te gaan tot de uitgifte van 1.346 nieuwe aandelen IKA met kengetal 9e voor een totaal bedrag van EUR 673.000,00.
De nieuwe aandelen worden uitgegeven aan een eenheidsprijs van EUR 500,00.
De gemeenten-deelnemers wordt gevraagd in te tekenen op de kapitaalverhoging/ verhoging van de inbreng, deze kan volledig volstort worden met door IKA ter incorporatie van reserves.
De volstorting verloopt volledig door middel van aanwending van reserves IKA, de gemeenten dienen dus geen cash inbreng of aanwending van rekening courant te doen.
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden vooreerst hun oorsprong in de verplichte aanpassing van de statuten aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV):
- Verwijzing naar van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het nieuwe WVV.
- Vermelding inzake het sui generis karakter van de Dienstverlenende Vereniging.
- Terminologie in verband met kapitaal werd in overeenstemming gebracht met het WVV, met invoering van termen zoals vermogen of inbreng (rekening 10/11 van het passief), onderscheid tussen vast en variabel kapitaal is zonder voorwerp geworden en vervangen door de statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening.
- Afstemming op de bepalingen van het WVV wat betreft de procedure schriftelijke besluitvorming Raad van Bestuur en de modaliteiten voor het vergaderen op afstand van de Algemene Vergadering.
Daarnaast worden nog een aantal wijzigingen aangebracht:
- Invoeging en/of actualisering van een aantal definities.
- Toevoeging van district raadsleden als mogelijke leden van de raad van bestuur
- De bestuurders zijn niet persoonlijk verbonden door de verbintenissen van de dienstverlenende vereniging. Dit wordt beter omschreven
- Toevoeging dat een beslissing tot optreden in rechte zowel als eiser, als verweerder of als tussenkomende partij wordt geldig genomen door twee bestuurders
- Aanvulling dat de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor gans de legislatuur
- Herformulering werkwijze bij meerdere vertegenwoordigers
- Invoeging mogelijkheid van vergaderen op afstand voor de algemene vergadering
- Invoeging van de mogelijkheid tot uitbetaling vaneen interimdividend.
- Overige statutaire bepalingen: update, aanvulling.
Er worden enkele wijzigingen aangebracht aan het voorwerp (nieuwe aanduiding van het “doel” ten gevolge van de inwerkingtreding van het WVV).
In bijlage:
- Ontwerp van statutenwijziging
- Commentaarnota
- Bijzonder verslag Raad van Bestuur m.b.t. wijziging van het voorwerp (artikel 3)
Budget IKA 2024 + Strategie en begroting 2024 in bijlage.
Bij de opmaak van de agenda zonder voorwerp.
Overeenkomstig het besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris (artikel 26) wordt voor de verplaatsingen van de mandatarissen een reisvergoeding toegekend overeenkomstig de bepalingen die gelden voor de personeelsleden van de diensten van de Vlaamse overheid
Deze wordt per 1 juli 2023 verhoogd van 0,3957 naar 0,4237 euro/km
Voorstel is de kilometervergoedingen dan ook per 1 juli aan te passen (afronding naar 0,42)
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de toetreding tot samenwerking met Luminus.
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
De gemeenteraad beslist in te tekenen op de verhoging van de inbreng voor:
En deze te volstorten met € 94.000,00 uitkering van reserves IKA.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de verhoging inbreng aandelen kengetal 9f en 11.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het aanpassen van de statuten als volgt:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan aan het verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur om de beslissingen genomen in agendapunt 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de statutaire benoemingen.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de statutaire mededelingen.
De gemeenteraad mandateert gemeentelijk vertegenwoordiger Tom Corstjens aan de buitengewone algemene vergadering deel te nemen en te stemmen overeenkomstig deze beslissing, evenals op elke andere buitengewone algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.
Kempische Heerd houdt op 25 april 2023 een buitengewone algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging, de agendapunten, en de toelichtende bijlagen hieraan verbonden, die aan de deelnemers worden voorgelegd.
De agenda bevat de volgende agendapunten:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering op 24 oktober 2023 van Kempische Heerd:
De gemeenteraad mandateert gemeentelijk vertegenwoordiger Dani Dries om aan de buitengewone algemene vergadering van Kempische Heerd op 24 oktober 2023 deel te nemen en te stemmen overeenkomstig deze beslissing, evenals op elke andere buitengewone algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.
Artikel 16 van de statuten van de vereniging AZ St. Dimpna AV, goedgekeurd bij zitting van de gemeenteraad d.d. 2 maart 2020
In vergadering van 14 juni 2011 nam de OCMW-raad van stad Geel volgende beslissingen:
- goedkeuring wordt verleend aan de oprichting van een nieuwe autonome verzorgingsinstelling conform titel VIII hoofdstuk I OCMW-decreet tot exploitatie van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna te Geel met als deelgenoten de stad Geel, het H.-Hartziekenhuis van Mol en het OCMW van Geel.
- goedkeuring wordt verleend aan de statuten van de nieuwe autonome verzorgingsinstelling conform titel VIII hoofdstuk I OCMW-decreet tot exploitatie van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna te Geel.
Bij besluit van 4 februari 2019 (cfr. 2019_GR_00026 - Aanduiding bij geheime stemming van één afgevaardigde in de raad van bestuur AZ Sint-Dimpna AV - Voordracht bestuursmandaat), verkoos de gemeenteraad mevr. Celis Vera als afgevaardigde die namens de gemeenteraad zetelt in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV tot het einde van deze legislatuur behoudens in geval van ontslag of overlijden.
Bij elektronische post met ontvangstbevestiging d.d. 03/09/2023 (zie bijlage) diende mevr. Celis Vera haar ontslag, als afgevaardigd lid namens de gemeenteraad die zetelt in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV, in.
De statuten van de vereniging AZ St. Dimpna AV, goedgekeurd bij zitting van de gemeenteraad d.d. 2 maart 2020 bepalen in artikel 16, § 2 en § 3 (samenstelling) dat het mandaat van de bestuurders uitgeoefend wordt gedurende een periode van zes jaar met uitzonderingen wanneer het mandaat vroegtijdig wordt beëindigd in geval van ondermeer vrijwillig ontslag.
Daar Mevr. Celis Vera haar mandaat als afgevaardigde die namens de gemeenteraad zetelt in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV, vroegtijdig beëindigde bij mail d.d. 03/09/2023, dient de gemeenteraad hiervan kennis te nemen.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 477 en 496-500
- De statuten van de vereniging AZ St. Dimpna AV, goedgekeurd bij zitting van de gemeenteraad d.d. 2 maart 2020
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van mevr. Celis Vera als afgevaardigde die namens de gemeenteraad zetelt in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV.
Van dit besluit wordt kennis gegeven aan AZ Sint-Dimpna AV, J.-B. Stessensstraat 2 -2440 Geel.
Artikel 16 van de statuten van de vereniging AZ St. Dimpna AV, goedgekeurd bij zitting van de gemeenteraad d.d. 2 maart 2020
In vergadering van 14 juni 2011 nam de OCMW-raad van stad Geel volgende beslissingen:
- goedkeuring wordt verleend aan de oprichting van een nieuwe autonome verzorgingsinstelling conform titel VIII hoofdstuk I OCMW-decreet tot exploitatie van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna te Geel met als deelgenoten de stad Geel, het H.-Hartziekenhuis van Mol en het OCMW van Geel.
- goedkeuring wordt verleend aan de statuten van de nieuwe autonome verzorgingsinstelling conform titel VIII hoofdstuk I OCMW-decreet tot exploitatie van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna te Geel.
Bij besluit van 4 februari 2019 (cfr. 2019_GR_00026 - Aanduiding bij geheime stemming van één afgevaardigde in de raad van bestuur AZ Sint-Dimpna AV - Voordracht bestuursmandaat), verkoos de gemeenteraad mevr. Celis Vera als afgevaardigde die namens de gemeenteraad zetelt in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV tot het einde van deze legislatuur behoudens in geval van ontslag of overlijden.
Bij elektronische post met ontvangstbevestiging d.d. 03/09/2023 (zie bijlage) diende mevr. Celis Vera haar ontslag, als afgevaardigd lid namens de gemeenteraad die zetelt in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV, in.
De statuten van de vereniging AZ St. Dimpna AV, goedgekeurd bij zitting van de gemeenteraad d.d. 2 maart 2020 bepalen in artikel 16, § 2 en § 3 (samenstelling) dat het mandaat van de bestuurders uitgeoefend wordt gedurende een periode van zes jaar met uitzonderingen wanneer het mandaat vroegtijdig wordt beëindigd in geval van ondermeer vrijwillig ontslag. In geval van een vroegtijdige beëindiging van het mandaat dient er binnen de drie maanden vanaf de datum van de verzending een nieuwe bestuurder aangeduid te worden.
Daar Mevr. Celis Vera haar mandaat als afgevaardigde die namens de gemeenteraad zetelt in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV, vroegtijdig beëindigde bij mail d.d. 03/09/2023, dient de gemeenteraad overeenkomstig artikel 16 van de statuten goedgekeurd bij zitting van de gemeenteraad d.d. 2 maart 2020 binnen de termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van verzending van het aangetekend schrijven een nieuwe stemgerechtigde bestuurder aan te duiden.
Artikel 16 van de statuten AZ Sint-Dimpna AV vermeldt:
- ‘Het Stad Geel wordt in de raad van bestuur van de vereniging vertegenwoordigd door haar afgevaardigden, aangeduid door de gemeenteraad van de stad Geel. Het aantal afgevaardigden van de Stad Geel in de raad van bestuur is vastgesteld op drie (3).’ (1 afgevaardigde die lid is van de gemeenteraad van stad Geel en 2 deskundigen, die geen lid zijn van van de gemeenteraad en die geen lid zijn van de raad voor maatschappeliijk welzijn van het OCMW-Geel)
Conform artikel 16 van de statuten AZ Sint-Dimpna AV dient bijgevolg overgegaan te worden tot aanduiding van een afgevaardigd lid die namens de gemeenteraad zetelt in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV.
Volgende kandidaat wordt voorgesteld:
De aanduiding van de afgevaardigde die namens de gemeenteraad zal zetelen in de raad van bestuur van de autonome verzorgingsinstelling AZ St. Dimpna, geschiedt bij geheime stemming en in één enkele stemronde.
De stemming geeft volgende uitslag:
* voor: stemmen: 17
* tegen: stemmen: 4
* onthouding: 4
* blanco: 4
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 477 en 496-500
- De statuten van de vereniging AZ St. Dimpna AV, goedgekeurd bij zitting van de gemeenteraad d.d. 2 maart 2020
De gemeenteraad stelt volgende bestuurder aan, die als vervangende afgevaardigde die namens de gemeenteraad zal zetelen in de raad van bestuur van de vereniging AZ St. Dimpna AV.
Deze afgevaardigde bestuurder wordt aangeduid tot het einde van deze legislatuur behoudens in geval van ontslag of overlijden.
Van dit besluit wordt kennis gegeven aan AZ Sint-Dimpna AV, J.-B. Stessensstraat 2 -2440 Geel.
De omgevingsvergunning Manheuvels ( Geel-Bel) werd geweigerd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen ( RvVB).
De projectontwikkelaar wachtte echter de uitspraak van het Administratief rechtscollege niet af en ging over tot kapping.
De projectontwikkelaar liet, hangende de beroepsprocedure bij de RvVB, het bos rooien. De voormelde procedure schorst de afgeleverde vergunning niet en zodoende startte de projectontwikkelaar met de uitvoering van de verleende vergunning. Het is een zeer spijtige zaak.
De RvVB heeft de vergunning vernietigd en stelt zijn arrest in de plaats van de nieuw te nemen beslissing en weigert de omgevingsvergunning.
Bel is even gerust. Voorlopig komt er geen uitbreiding van de verkaveling met nog eens 40 loten..
Er is wel een mooi stuk groen ontnomen aan de Bellenaar, de Gelenaar, iedere wandelaar.
De projectontwikkelaar heeft wel het geld gestort in het boscompensatiefonds maar zou dit geld kunnen terugvragen nu de vergunning geweigerd werd.
Welke herstelmaatregel wordt afgedwongen door de stad ?
De facto gaat het hier, na vernietiging door de RvVB, om een stedenbouwkundige overtreding. Deze dient in eerste instantie te worden vastgesteld door de ambtenaar omgevingsinspectie van de stad.
Heeft ons bestuur reeds stappen ondernomen ? Zo ja, de welke ?
Welke initiatieven gaat ze nog nemen ?
Sinds het begin van dit jaar nam de overlast toe in het gebied van de Markt tot het Stationsplein.
Deze problematiek is o.a. toe te schrijven aan enkele dronkaards, mensen van buiten Geel die het uitgangsleven onveilig maken, hangjongeren.
De stad heeft, naar aanleiding van de vele incidenten en meldingen rond jongeren, getracht hier een antwoord op te bieden door o.m. samen te werken met verschillende diensten en organisaties.
Het is positief dat er actie werd ondernomen.
Hebben de acties, inspanningen van alle partners, al hun vruchten afgeworpen ? Zijn hierover al cijfers gekend. ?
Blijkbaar ervaart de Geelse burger dit nog niet. We worden hierover dagelijks aangesproken. Overlast zorgt voor een onveiligheidsgevoel.
Ik lees in het beleidsoverleg dat er wordt gekeken naar succesformules buiten de stad. Werkt onze politie al met een overlastteam ? In Hasselt werkt deze formule.
Alle hulp is welkom om het leven in onze mooie stad niet te laten verzuren door overlast van enkelen.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Patrick Graux over hangjongeren in Geel.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Patrick Graux over hangjongeren in Geel.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Greet Daems over overname van Klein Veldekens door Armonea.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Greet Daems over overname van Klein Veldekens door Armonea.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Myriam Smets over vaccinatie van covid.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over vaccinatie van covid.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Myriam Smets over bermen en verkeersborden niet meer zichtbaar.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over bermen en verkeersborden niet meer zichtbaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Berten Kempen over symbolen in de fietszone.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Berten Kempen over symbolen in de fietszone.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Berten Kempen over letters speeltuigen op de Markt.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Berten Kempen over letters speeltuigen op de Markt.
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van Rosa Van Cleempoel over snelheidsmetingen.
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Rosa Van Cleempoel over snelheidsmetingen.