De Raad voor Maatschappelijk Welzijn heeft in zitting van 15 december 2022 de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd. Het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft deze documenten gecontroleerd. Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot 2 technische opmerkingen. Deze bemerkingen zullen worden opgevolgd bij de volgende beleidsrapporten.
Over welke (zeer) technische opmerkingen gaat het?
1. Schema T4: De rubrieken overboekingen - A.4 en B.3 - zijn in het laatste boekjaar (2025) blanco gelaten. Dat is niet correct. Als gevolg hiervan worden ook de bedragen in de rubrieken A. "Financiële schulden op lange termijn" en B. "Financiele schulden op lange termijn die binnen het jaar vervallen" foutief weergegeven in het laatste boekjaar. Vul in de volgende beleidsrapporten de overboekingen in boekjaar 2025 ook in.
Duiding: Schema T4 geeft een overzicht van de financiële schulden 2020-2025. Overboekingen worden hierin opgenomen om het gedeelte van de schuld dat overgezet wordt van de schuld op lange termijn naar de schuld op lange termijn die binnen het jaar vervallen, weer te geven. In de praktijk gaat het om de bedragen die in het volgende boekjaar afgelost zullen worden. Omdat we een financieel plan tot 2025 opmaken, is het bedrag van de aflossingen van 2026 niet gekend. Dat is de reden waarom dit bedrag in 2025 blanco gelaten werd. ABB vraagt om dit toch in te vullen. In bijlage is een aangepaste tabel met de overboekingen 2025 opgenomen. Voor de overboeking 2025 gaan we uit van de voorziene aflossingen in 2026 van de lopende gekende leningen, aangevuld met de geraamde aflossingen van nog op te nemen leningen die in het plan in 2023-2025 voorzien zijn. Gewijzigde getallen zijn in de tabel in kleur aangeduid. De totale schulden (onderste rij van de tabel) veranderen niet. Dit heeft ook geen impact op de autofinancieringsmarge en het beschikbaar budgettair resultaat.
2. De registratie van de algemene werkingssubsidies die volgen uit de septemberverklaring zijn ten onrechte op algemeen rekeningnummer 74001- gemeentefonds-aanvullende dotaties - geregistreerd. Dit is niet correct. Deze algemene werkingssubsidies horen thuis op AR 7401 - andere algemene werkingssubsidies.
Duiding: deze opmerking is terecht. Dit zal bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan correct geregistreerd worden. Het gaat om een technische verschuiving van een ontvangst en heeft uiteraard geen impact op de autofinancieringsmarge en het beschikbaar budgettair resultaat.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt neemt kennis van het nazicht van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de raad op 15 december 2022, door het Agentschap Binnenlands Bestuur - afdeling financiën. Het nazicht heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot 2 technische opmerkingen en aanbevelingen.
artikel 78 decreet lokaal bestuur.
Binnen het woonzorgcentrum moet het elektronisch zorgdossier geïntroduceerd worden.
Om hiervoor een geschikte partner te vinden werd het bestek met nr. 2023-288, "Levering en implementatie van software van het elektronisch zorgdossier met een bijhorend administratief pakket voor de elektronische facturatie” opgesteld door het centraal aankoopteam.
De gekozen plaatsingsprocedure is de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Duurtijd opdracht: 72 maanden.
Indieningstermijn: 31 maart 2023 om 10 uur.
gunningscriteria:
kwaliteit van de aangeboden oplossing en service: 60
Prijs: 40
Bij een eerste procedure werden geen regelmatige offertes ontvangen.
Deze eerste procedure is dan ook stopgezet en er wordt een nieuwe procedure gestart om een opdrachtnemer te vinden voor het 'elektronisch zorgdossier' mogelijk te maken.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de plaatsingsprocedure, de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, en het bestek met nr. 2023-288 en titel "Levering en implementatie van software van het elektronisch zorgdossier met een bijhorend administratief pakket voor de elektronische facturatie” goed.
Artikel 77 en 84 §1 van het decreet lokaal bestuur.
De AV AZ Sint-Dimpna maakt deel uit van het Ziekenhuisnetwerk Kempen (ZNK), samen met de ziekenhuizen van Turnhout, Herentals en Mol. Het netwerk beoogt via een intense samenwerking te komen tot versterking en een geïntegreerd zorgnetwerk.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 7 maart 2022 het regionaal zorgstrategisch ZNK goed en nam op 7 november 2022 kennis van de reactienota (lees verder verfijning) van dit plan.
De voornaamste krijtlijnen van het regionaal zogstrategisch plan waren:
Het is binnen deze context dat de verschillende ziekenhuizen van het ZiekenhuisNetwerk Kempen hun zogenaamd IZSP (individueel zorgstrategisch plan) moeten uitwerken. Voor ZNK werd beslist dat i.f.v. de ambitie om te komen tot een eenheidscampus Mol-Geel, de algemene ziekenhuizen van Mol en Geel samen 1 IZSP zouden opmaken en indienen bij de overheid.
Het is dit Iokaal zorgstrategisch plan dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn, conform de statuten en het decreet lokaal bestuur (ifv de rechtsvorm van het ziekenhuis, in casu een autonome verzorgingsinstelling).
Het IZSP wordt opgesteld volgens een vaste template zoals door de overheid vastgelegd. De krijtlijnen van het IZSP omvat de uitwerking van een strategisch plan voor de ziekenhuizen Mol en Geel ikv de bediende regio Zuid-Oost-Kempen.
Het plan werd opgemaakt in een specifieke precaire context van de regio:
De bevolking binnen onze zorgregio wordt gekenmerkt door een sterke mate van vergrijzing en minder vergroening. Daarnaast blijkt dat de bevolking in ons zorggebied gemiddeld genomen een slechtere gezondheidsstatus heeft. Zo is, in vergelijking met de rest van het logisch zorggebied ZNK, het aandeel mensen met diabetes hoger binnen onze regio, zijn er meer mensen met chronische aandoeningen, meer mensen met invaliditeitsuitkeringen en langdurige arbeidsongeschiktheid, etc.
Deze specifieke eigenschappen leiden tot een grote en complexe zorgbehoefte waar een passend aanbod tegenover moet staan. Echter met betrekking tot het zorgaanbod verkeren onze ziekenhuizen in een precaire situatie:
Het is dus noodzakelijk, in het kader van bereikbare zorg, dat het zorgaanbod substantieel verruimd wordt in onze ziekenhuizen. Als gedeeltelijk antwoord op deze precaire situatie omschrijven we in dit IZSP het vereiste bijkomende zorgaanbod in termen van ziekenhuisdiensten, medisch/medisch technische functies, ziekenhuisfuncties en zorgprogramma’s om een voldoende en kwaliteitsvol antwoord te bieden op de zorgbehoefte.
Het ziekenhuis wil op deze uitdaging volgend antwoord geven: gezamenlijke gezondheidscampus Geel/Mol
Er wordt gestreefd naar doorgedreven integratie tussen de ziekenhuizen Mol en Geel enerzijds en met de partners uit andere zorglijnen en sectoren anderzijds. Er wordt geopteerd om een gezamenlijk project uit te bouwen in de vorm van een nieuwbouw gezondheidscampus. Deze zal de vorm aannemen van een community hospital en zal volledig gefocust zijn op het leveren van geïntegreerde, populatiegerichte zorg in de nabijheid van de patiënten. Wel wordt ook benadrukt dat naast de basiszorg ze ook referentiecentrum zijn, en verder willen uitbouwen waar nodig, voor een aantal specifieke types van zorg. Het recent goedgekeurde KB over locoregionale zorg en supraregionale zorg speelt een belangrijke rol in de uitbouw van deze nieuwe realiteit. Organiseren van nabije zorg waar mogelijk en geconcentreerde zorg waar nodig zijn belangrijk.
De uitkomst is een concept van ziekenhuis bestaande uit drie locaties voor de Zuid-Oost-Kempen. Meer bepaald een campus met specialistische zorg en twee zorgcentra met vooruitgeschoven basiszorg in de vorm van dagactiviteit in de centra van de stedelijke agglomeraties Geel en Mol. De concrete invulling en concretisering van deze plannen wordt verder onderzocht en opgenomen in de komende maanden.
Cruciale partners in dit traject zijn voor de transmurale zorg-en welzijnsactoren, zoals onder andere, de eerstelijnszones en de partners in geestelijke gezondheidszorg. Deze gezondheidscentra zijn de hoekstenen voor een goed uitgebouwde ketenzorg. De komende jaren wordt er ingezet op het bestendigen en uitbreiden van de relaties met deze partners.
Planning
Gelet op de infrastructurele nood wordt er in het plan gestreefd om de nieuwe gezondheidscampus zo snel mogelijk operationeel te hebben. Er is hierbij rekening gehouden met de context van het Ziekenhuisnetwerk Kempen en de realiteit van het zorggebied, zoals hiervoor beschreven is. Het is de ambitie en wens om vanaf 2030 deze nieuwe gezondheidscampus te hebben gerealiseerd (doch we begrijpen dat er door de Vlaamse overheid een timing van 2035 naar voor wordt geschoven). Er is de overtuiging dat dit de meest optimale manier is om in de toekomst kwalitatieve en geïntegreerde zorg te kunnen aanbieden aan de populatie van het zorggebied. Dit wordt ook gestaafd doorheen de verschillende hoofdstukken van het zorgstrategisch plan.
Belangrijk bij deze vooropgestelde timing is dat ze impliceert dat de zorg nog tot 2030 in de huidige infrastructurele context geboden moet worden. Mits de nodige investeringen in deze huidige infrastructuur met betrekking tot instandhouding is het mogelijk om veiligheid en kwaliteit van zorg op de huidige sites van Geel en Mol te blijven garanderen tot minimaal 2030.
Samenvatten betreffende zorgaanbod
Het is de ambitie over een periode van 20 jaar en mits afstemming met andere zorgpartners evenals de nodige financiering en programmatieruimte vanwege de overheid, om het eengemaakt ziekenhuis Mol-Geel te laten groeien naar de zorgbehoefte zoals uitgewerkt in het simulatiemodel Caspr (binnen de contouren van de afspraken daaromtrent in het ZNK):
Vandaag LT-ambities
Wat de bedden betreft is het belangrijk te begrijpen dat deze groei stapsgewijs dient worden gerealiseerd ifv bouw- en ruimte-mogelijkheden, pre-financieringsmogelijkheden, opbouw van expertise, opbouw HR,... enerzijds en daarnaast een grote afhankelijk van programmatie en normerings-mogelijkheden vanwege de hogere overheid anderzijds. Tenslotte en specifiek voor psychiatrie zal dit enkel gebeuren in nauw overleg (en bij voorkeur in samenwerking) met ZNK, GGZ en het OPZ.
Wat medische activiteiten betreft is het huidig aanbod het minimaal vertrekpunt. Daarbij is het de ambitie om de huidige zwaartepunten te bewaren en versterken evenals het aanbieden van bijkomende speerpunten in afstemming met het netwerk. Concreet en wat programmatorische activiteit betreft wordt bijkomend op het huidig aanbod een pediatrische liaison-functie geambieerd evenals een zgn. B2-centrum (cathlab) als satelliet van het geambieerde B3-centrum in de Kempen (ifv cardio-chirurgie).
Het eigenlijke, uitgebreide, lokaal zorgstrategisch plan Geel Mol wordt als bijlage toegevoegd bij dit dossier.
Artikel 12 § 1 van de statuten van AV AZ Sint Dimpna.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het individueel zorgstrategisch plan Geel Mol goed.
De opmerkingen van alle gremia die werden gegeven worden meegenomen bij de verder uitwerking van dit individueel zorgstrategisch plan, met inbegrip van de eerder gemaakte opmerking dat de financieel directeur en de schepen van financiën dienen uitgenodigd te worden bij de financiële aangelegenheden binnen het ziekenhuis.