Terug
Gepubliceerd op 23/06/2023

2023_RMW_00035 - Werkingsjaar 2022: rapport ontvangen klachten OCMW Geel - kennisnemen

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
do 22/06/2023 - 22:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Brigitte Kempen; Griet Smaers; Pieter Cowé; Benny Eyckmans; Greet Daems; Petra Gyesbreghs; Marleen Verboven; Tim Vanuytsel; Pieter Verhesen; Dirk Kennis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Vera Celis; Luc Van Laer; Rosa Van Cleempoel; Ben Van Looveren; luc verguts; Ivan Wartel; Lea Neyens; Griet Ceusters; Patrick Graux; Marlon Pareijn; Tinne Vangeel; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Berten Kempen; Yves Van Hulsel; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams; Tinne Van Gelder; Elhasbia Zayou; nadja robeyn

Verontschuldigd

Noël Devos

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2023_RMW_00035 - Werkingsjaar 2022: rapport ontvangen klachten OCMW Geel - kennisnemen 2023_RMW_00035 - Werkingsjaar 2022: rapport ontvangen klachten OCMW Geel - kennisnemen

Motivering

Aanleiding en context

Artikel 303 van het decreet lokaal bestuur bepaalt:

Artikel 303. (01/01/2019- ...)

§ 1. Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218.

§ 2. Elke gemeente kan op een van de volgende wijzen een ombudsdienst oprichten:
1° in eigen beheer;
2° in samenwerking met het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient;
3° in het kader van intergemeentelijke samenwerking als vermeld in deel 3, titel 3;
4° via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.

Elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kan op een van de volgende wijzen een ombudsdienst oprichten:
1° in eigen beheer;
2° in een vereniging, opgericht overeenkomstig deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 en 3;
3° in samenwerking met de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend;
4° in het kader van intergemeentelijke samenwerking als vermeld in deel 3, titel 3;
5° via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.

In deze paragraaf wordt verstaan onder Vlaamse Ombudsdienst: de Vlaamse Ombudsdienst, opgericht bij decreet van 7 juli 1998 houdende instelling van de Vlaamse Ombudsdienst.

§ 3. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het rapport over de in 2022 ingediende klachten tegen het OCMW Geel.