De raad voor Maatschappelijk Welzijn keurde op 22 juni 2023 de jaarrekening Stad en OCMW 2022 goed.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur meldt dat zij onze jaarrekening goedkeurde op 30 oktober 2023.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen, er werd enkele bemerking gemaakt van eerder technische aard.
Volgende technische bemerkingen en aanbevelingen werden gemaakt bij de jaarrekening 2022
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt er kennis van dat de provinciegouverneur de jaarrekening Stad en OCMW 2022 goedkeurde.
De lijst van nominatieve subsidies maakte in BBC 2014-2019 deel uit van het beleidsrapport "budget". Daardoor werden nominatieve subsidies impliciet goedgekeurd door de raad, samen met de vaststelling van het budget. Vanaf BBC 2020 bestaat het budget niet meer en voorziet de regelgeving de expliciete goedkeuring van de nominatieve subsidies via een specifieke raadsbeslissing. De opgenomen nominatieve subsidies zijn voorzien als transactiekredieten 2023 en 2024 in het meerjarenplan 2020-2027.
Met "subsidies die nominatief in het meerjarenplan zijn opgenomen" wordt bedoeld: subsidies waarvan de naam van de begunstigde én het bedrag van de subsidie in het meerjarenplan worden vermeld. Deze subsidies kunnen exploitatietoelagen zijn of investeringstoelagen. Nominatieve subsidies zijn niet onderworpen aan een gemeentelijk subsidiereglement. Nominatieve subsidies zijn weliswaar "om niet" maar kunnen net als andere subsidies alleen aangewend worden voor het doel waarvoor ze toegekend worden. De ontvanger moet conform de wet (van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van subsidies) de verkregen subsidie rechtvaardigen. In de praktijk wordt een werkings- en of financieel verslag bezorgd waaruit blijkt dat de subsidie is gebruikt voor het doel waarvoor ze toegekend werd.
Het decreet over het lokaal bestuur heeft de lijst van deze nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten van het meerjarenplan. De bevoegdheid blijft bij de raad, maar die hoeft dat niet noodzakelijk altijd via het meerjarenplan te beslissen. Dat biedt het bestuur de mogelijkheid om daar afzonderlijk over te beslissen, wat, indien nodig of gewenst, een flexibelere manier van werken mogelijk maakt. In de documentatie bij de beleidsrapporten wordt wel nog een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder de nominatief toegekende subsidies maar is informatief en maakt geen onderdeel uit van de beslissing.
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van subsidies.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de lijst van nominatieve subsidies 2023-2024 goed.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het meerjarenplan 2020-2025 op 16 december 2019 vastgesteld. Dat meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025.
Omdat het vroegere jaarlijkse budget geïntegreerd is in het meerjarenplan, moet het meerjarenplan (minstens) jaarlijks worden aangepast om de ramingen van de nog niet afgesloten boekjaren uit het meerjarenplan te herzien en de kredieten voor het volgende jaar vast te stellen. Het dossier dat nu voorligt, bevat de vierde aanpassing van het meerjarenplan en stelt de kredieten van 2024 vast. In deze aanpassing van het meerjarenplan worden ook de kredieten voor 2023 gewijzigd (wat voorheen een budgetwijziging 2023 zou geweest zijn).
Omdat de aanpassing van het meerjarenplan de financiële consequenties voor tenminste drie boekjaren moet bevatten, verlengen we het meerjarenplan tot 2027. Deze verplichting geldt alleen voor sommige financiële rapporten, maar het is transparanter om deze verlenging voor alle rapporten door te trekken.
In het plan is ook een beperkt aantal nieuwe acties toegevoegd (zie inleiding strategische nota). Er zijn geen nieuwe actieplannen of beleidsdoelstellingen.De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:
1. de wijzigingen van de strategische nota (schema SNW: Strategische Nota-wijzigingsvariant);
Net zoals de strategische nota van het meerjarenplan 2020-2027 is het document met de wijzigingen van de strategische nota een essentieel onderdeel bij de aanpassing van het meerjarenplan.
2. de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
a. het aangepaste financiële doelstellingenplan (schema M1);
b. de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2 en schema M2W wijzigingsvariant);
c. het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3);
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart opgenomen worden.
Bij de opmaak van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2027 is het resultaat van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de stad en het OCMW verwerkt door het in de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2) in te schrijven onder het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorige boekjaar.
Bij het afsluiten van de rekening bestaat de mogelijkheid om de saldi van investerings- en financieringskredieten (automatisch, zonder specifieke goedkeuring van de raad) naar het volgende kredietjaar over te zetten. Een overzicht van de vaststelling van deze overdrachten (CBS 27 februari 2023) is in bijlage terug te vinden. Voor het OCMW waren er geen overdrachten.
Financieel evenwicht:
Het aangepaste meerjarenplan moet financieel in evenwicht zijn. Dat is het geval als het voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief;
2. de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor het laatste officiële planningsjaar (2025) is minstens gelijk aan nul. Ook inde andere planningsjaren is er een positieve AFM.
Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld. De twee bovenvermelde normen worden aangevuld met (niet afdwingbare) indicatoren over het geconsolideerde evenwicht (de resultaten van de autonome gemeentebedrijven worden meegeteld) en de gecorrigeerde AFM, een indicator die abstractie maakt van de gekozen financieringswijze.
3. de toelichting;
De aangepaste toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in de aanpassing van het meerjarenplan die relevant is voor de raadsleden. Ze bevat de volgende informatie:
1) voor elk jaar van het aangepaste meerjarenplan, het overzicht van de geraamde ontvangsten en uitgaven volgens de functionele indeling die is opgenomen in schema T1;
2) voor elk jaar van het aangepaste meerjarenplan, het overzicht van de geraamde ontvangsten en uitgaven volgens de economische indeling die is opgenomen in schema T2;
3) de investeringsprojecten voor de investeringen die deel uitmaken van een prioritaire actie of een prioritair actieplan (schema T3);
4) het overzicht van de financiële schulden (schema T4);
5) het overzicht van de financiële risico’s;
6) een beschrijving van de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft voor de aanpassing van het meerjarenplan en de ramingen die het heeft opgenomen;
7) een verwijzing naar de plaats waar de bijkomende documentatie beschikbaar is. In Geel zijn deze documenten voor de raadsleden 14 dagen voorafgaand aan de raad digitaal ter beschikking in Vergaderbeheer, en na de goedkeuring van de raad staan ze voor iedereen op de website van Geel beschikbaar.
Daarnaast is ook een algemene toelichting opgenomen. Dit is een PowerPointpresentatie die als basis zal dienen voor de toelichting op de verenigde gemeenteraadscommissie.
4. een motivering van de wijzigingen
Elke aanpassing van het meerjarenplan moet een motivering van de wijzigingen bevatten. Het is een lijvig document met al de details en toelichtingen van de ingebrachte kredietaanpassingen (per MJP en jaar). Om het document nog enigszins leesbaar te houden, zijn de wijzigingen van de weddekredieten en de wijzigingen die horen bij het doortrekken van het plan tot 2027 alleen gebundeld weergegeven.
Bij het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan hoort ook documentatie. Die omvat alle achtergrondinformatie die nuttig kan zijn om het aangepaste meerjarenplan te beoordelen, zonder dat ze essentieel is voor de beoordeling die de raadsleden moeten maken, aangezien de essentiële informatie in het beleidsrapport zelf opgenomen moet zijn. In die documentatie neemt het bestuur minstens de volgende achtergrondinformatie voor de raadsleden op:
1) de meest actuele versie van de omgevingsanalyse. De omgevingsanalyse werd in het voorjaar 2022 geactualiseerd en is in een gebruiksvriendelijke online versie beschikbaar op onze website: https://geelinzicht.be/mosaic/omgevingsanalyse.
2) het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in het aangepaste meerjarenplan zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen en acties, telkens met de bijbehorende ramingen van de ontvangsten en uitgaven;
3) een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies (per jaar);
4) het overzicht van de beleidsdomeinen en de beleidsvelden die er deel van uitmaken;
5) een overzicht van alle entiteiten waarvoor het bestuur de wettelijke, statutaire of feitelijke verplichting heeft om rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen in verliezen of tekorten (bijvoorbeeld extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen of vennootschappen voor maatschappelijk welzijn, politie- of hulpverleningszones, besturen voor de eredienst);
6) een overzicht van de personeelsinzet waarvan het bestuur is uitgegaan voor de ramingen van de personeelsuitgaven die in het aangepaste meerjarenplan zijn ingeschreven;
7) een overzicht van de jaarlijkse opbrengst per soort van belasting die het bestuur heft.
Het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak en aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.
Procedure voor de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan:
Het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan wordt minstens veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken, aan ieder lid van de raad bezorgd. Vanaf dat ogenblik moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen. In Geel is al de informatie in Vergaderbeheer digitaal ter beschikking.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Als de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, niet goedkeurt, vervalt de vaststelling van het deel door de raad voor maatschappelijk welzijn en moet de procedure herhaald worden. In principe stemt elke raad telkens over het geheel van zijn deel van het meerjarenplan. Als een raadslid dat eist, kan er over een of meer onderdelen afzonderlijk gestemd worden. Als dat ertoe leidt dat het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan moet worden gewijzigd, kan de stemming over het geheel pas op de volgende raadsvergadering plaatsvinden. In dat geval vervalt de eventuele vaststelling van het deel van het meerjarenplan door de andere raad als die vaststelling al eerder heeft plaatsgevonden.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt (het deel van) het aangepaste meerjarenplan 2020-2027 van het OCMW Geel vast.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen van de kredieten voor het boekjaar 2023 goed en stelt de kredieten voor 2024 vast. In schema M3 zijn, per rechtspersoon, de kredieten 2023 en 2024 opgenomen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen van de kredieten voor het boekjaar 2023 goed en stelt de kredieten voor 2024 vast. In schema M3 zijn, per rechtspersoon, de kredieten 2023 en 2024 opgenomen.
Op 19 september 2023 kregen de gemeenteraadsleden de kans om een info-avond bij te wonen over de plannen van de samenwerking tussen de ziekenhuizen van Geel en Mol.
Op 23 november werd een verenigde gemeenteraadscommissie georganiseerd waarbij de CEO en de voorzitter van het ziekenhuis van Geel nadere toelichting kwamen geven bij het protocolakkoord dat is opgemaakt.
Het protocolakkoord geeft meer duidelijkheid over de eerste gemaakte keuzes en afspraken die gemaakt werden inzake structuur en rechtsvorm. Het nu al afsluiten van dit protocolakkoord heeft ook als doel om hierop te kunnen werken in 2024 (verkiezingsjaar). Wanneer dit kader is goedgekeurd kan er in de loop van 2024 worden verder gewerkt aan de uitwerking van de afspraken die binnen dit protocolakkoord zijn afgesproken. Bedoeling is om in een verkiezingsjaar discussies te vermijden over de al niet beslissingsmogelijkheid van Stad/OCMW Geel. In het verkiezingsjaar 2024 worden beter geen beslissingen genomen die de verder toekomst kunnen bezwaren inzake financiën of het beleid.
Het protocolakkoord is geen allesomvattend akkoord. Veel zal worden uitgewerkt in de fasen die volgen op de ondertekening van dit protocolakkoord, in de loop van 2024. Dit blijkt duidelijk uit de tekst zelf.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het voorgelegde protocolakkoord over de samenwerking ziekenhuizen Mol-Geel goed en zal verder aandacht geven aan bemerkingen/aandachtspunten die door het vast bureau werden gemaakt in zitting van CBS van 2 oktober 2023.
De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden door de raad voor maatschappelijk welzijn afgevaardigd voor de ondertekening van het voorgelegde protocolakkoord over de samenwerking ziekenhuizen Mol-Geel.
Griet Smaers neemt met ingang 3/12/2023 ontslag uit het mandaat waarin zij is aangeduid als vertegenwoordiger voor OCMW in de raad van bestuur van "Contenti CV" waarin de OCMW deelgenoot is.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient een vervanger aan te duiden.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag op 3/12/2023 van Griet Smaers als vertegenwoordiger van OCMW in de raad van bestuur van "Contenti CV".
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt Griet Verhesen aan als vertegenwoordiger van OCMW in de raad van bestuur van "Contenti CV". De vertegenwoordiger van de raad van bestuur maakt automatisch ook deel uit van de algemene vergadering.
Het OCMW van Geel en Laakdal hebben samen de welzijnsvereniging Het Eepos opgericht.
Het Eepos is een vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De huidige statuten van de vereniging dateren nog van 12 december 2017 en zijn nog opgemaakt als een OCMW vereniging van publiek recht conform titel VIII, hoofdstuk I van het OCMW-decreet.
Het is dus noodzakelijk de statuten te conformeren aan de correcte regelgeving en een aantal zaken te actualiseren.
De huidige statuten van de vereniging dateren nog van 12 december 2017 en zijn nog opgemaakt als een OCMW vereniging van publiek recht conform titel VIII, hoofdstuk I van het OCMW-decreet.
Intussen is het OCMW-decreet opgeheven en zijn welzijnsverenigingen opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur. De statuten dienen dus in overeenstemming te worden gebracht met het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.
Al de bepalingen die in de statuten nog verwijzen naar de oude regelgeving, dienen te worden aangepast naar de correcte terminologie en de juiste omschrijving van de rechtsvorm van de vereniging.
Waar nodig worden ook andere elementen in overeenstemming met het decreet over het lokaal bestuur gebracht. Artikel 477 decreet over het lokaal bestuur stipuleert wat de statuten van de welzijnsvereniging moeten bevatten.
Zo worden o.m. volgende aanpassingen voorgesteld:
Elke beslissing van een welzijnsvereniging tot wijziging van de statuten verloopt volgens een bepaalde procedure.
Een besluit tot instemming van iedere deelgenoot voorafgaand aan de beslissing van de vereniging tot wijziging van de statuten is vereist indien:
Om de rechten van en de transparantie naar de deelgenoten maximaal te garanderen wordt de instemming met de statuten vooraf voorgelegd aan de respectievelijke raden van maatschappelijk welzijn van Geel en Laakdal.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 477 en 482.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 juni 2017 houdende goedkeuring integratie dagcentrum Vogelzang in het Eepos met ingang van 1 januari 2018 en goedkeuring statuten, huishoudelijk reglement en beheersovereenkomst.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2017 houdende goedkeuring integratie dagcentrum Vogelzang in het Eepos met ingang van 1 januari 2018 en goedkeuring statuten, huishoudelijk reglement en beheersovereenkomst.
De statuten van de vereniging zoals laatst gewijzigd op 12 december 2017.
Het ontwerp van statuten zoals voorgelegd.
De raad voor maatschappelijk welzijn stemt als deelgenoot van de welzijnsvereniging Het Eepos in met de voorgestelde statutenwijzing zoals toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de welzijnsvereniging Het Eepos en het OCMW van Geel.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over Sjans komt in de plaats van de Kringwinkel Zuiderkempen, kan dit even toegelicht worden?
De raad voor maatschappelijk welzijn behandelt de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over Sjans komt in de plaats van de Kringwinkel Zuiderkempen, kan dit even toegelicht worden?