Eind december 2022 werd als gevolg van de evaluatie van de eerste proefopstelling in het Laar, een tweede proefopstelling ingevoerd. De schoolstraat werd behouden maar de afsluiting van het Laar voor gemotoriseerd verkeer werd vervangen door enkelrichting in het Laar vanaf achteringang van het ziekenhuis richting Sint-Dimpnaplein.
Begin juni werd een evaluatie uitgevoerd bij kinderen lagere school en middelbaar, buurtbewoners, (groot)ouders, leerkrachten, directie en medewerkers school en kinderopvang voor de evaluatie van deze tweede proefopstelling. De bevraging gebeurde uitsluitend digitaal, er was geen fysieke evaluatieavond.
De resultaten werden besproken met de directie op een overleg op 28 juni.
De evaluatie van de kinderen van de lagere school gebeurde door een bevraging in de leerlingenraad door de directie. Er is geen klassikale bevraging gedaan owv tijdsgebrek. Er kwamen geen noemenswaardige problemen of aandachtspunten naar voren. Ze ervaren ook deze proefopstelling als positief. De leerlingen hadden het over :
Bij de middelbare scholieren was er een bevraging via smartschool. Een 100-tal leerlingen nam daar aan deel. Ook hier werd deze proefopstelling als positief beoordeeld.
De bevraging bij volwassenen werd door in totaal 143 personen ingevuld. Deze respons is gevoelig lager dan bij de eerste bevraging (372). Hiervan is ruim 55% (groot)ouders en 33% buurtbewoner en 10% personeel/andere.
. De belangrijkste resultaten zijn:
We mogen stellen dat de meerderheid deze tweede proefopstelling positief evalueert en blij is met de mogelijkheid om het Laar uit te rijden. Dit merken we zeker bij de bewoners maar ook ouders geven aan dat het een meerwaarde is bij brengen en halen van de kinderen op school/kinderopvang.
Toch geeft een deel van de respondenten ook aan dat deze tweede proefopstelling een gemiste kans is om de de schoolomgeving volledig autovrij te maken en er een ontmoetingsplaats met meer groen van te maken. Door deze proefopstelling is er minder aansluiting met het plein aan de overkant.
Vanuit de schooldirectie kwam er nog de vraag om op de parkeerstroken voor de school (die niet meer gebruikt kunnen worden, maar soms toch gebruikt worden) fietsbeugels te plaatsen. Er wordt ook gevraagd om de komende maanden mee te helpen zoeken naar een oplossing voor de schoolbus voor het zwemmen. Ze vragen ook meer vergroening.
Besluit van het overleg:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de evaluatie van de tweede proefopstelling en beslist om deze opstelling definitief in te voeren.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan de dienst openbaar domein om een aanvullend verkeersreglement op te maken, extra fietsnietjes te plaatsen op de parkeerstroken en de kansen voor ontharding en vergroening verder te onderzoeken.