Terug
Gepubliceerd op 31/05/2023

2023_VB_00086 - Beperken telefonische bereikbaarheid sociale dienst

Vast Bureau
di 30/05/2023 - 16:30 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Voorzitter; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle

Afwezig

Griet Smaers; Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis, Voorzitter
2023_VB_00086 - Beperken telefonische bereikbaarheid sociale dienst 2023_VB_00086 - Beperken telefonische bereikbaarheid sociale dienst

Motivering

Aanleiding en context

In totaliteit zijn erop vandaag 11/05/2023 4 mensen langdurig afwezig omwille van ziekte/zwangerschapsverloven. Bijkomend gaat er op 12/05/2023 opnieuw 1 persoon uit dienst. Hierbij kunnen we momenteel maar rekenen op een vervanging van 60% en een vervanging 90% met ingang van 01/06/2023.

Verdere gesprekken met mogelijke kandidaten voor de huidige tijdelijke vacature voor maatschappelijk werkers binnen de sociale dienst worden steeds ingepland maar zijn niet met het gewenste resultaat om wille van het ontbreken van veel kandidaten: omwille van het tijdelijk karakter van de vacature en/of de huidige arbeidsmarkt waar er meer vraag is dan aanbod voor mensen met het diploma professionele bachelor maatschappelijk werk. 

Huidige ingrepen: 

- We laten reeds mensen zonder het benodigde diploma in dienst komen.

- De hoofddeskundige die ook op 01/09/2023 een andere functie zal opnemen neemt dossiers op als MA. 

- Vormingsmedewerker neemt dossiers op i.k.v. schuldhulpverlening. 

- Dossiers worden opnieuw verdeeld over alle MA 's die wel aan het werk zijn. 

- Trajectbegeleiders activering nemen deeltaken op binnen dossiers financiële hulpverlening.

- Trajectbegeleider intensieve begeleiding doet huisbezoeken. 

- Coördinator Oekraïne neemt vragen op omtrent energie, aanvullende financiële steun, lokale adviescommissie, verhuis LOI, huisvesting...

- Wachtlijst opstart schuldhulpverlening. 

Het ontbreken van medewerkers binnen het luik financiële hulpverlening maakt dat er binnen de sociale dienst opnieuw onrust en stress ervaren wordt. 

We kunnen geen invloed kunnen hebben op de instroom van dossiers buiten het aanleggen van een wachtlijst voor opstart budgetbeheer.

De wettelijke opdrachten en de wettelijke termijnen van het sociaal onderzoek kunnen niet aangepast worden.

Taken worden reeds maximaal herverdeeld over de aanwezige medewerkers van de sociale dienst.

We vragen dan ook aan de algemeen directeur om ook tijdens een personeelsoverleg te bekijken welke mogelijkheden het lokaal bestuur heeft om via duurzame contracten blijvend in te zetten op personeel binnen de sociale dienst. 

Bij uitbreiding indien nodig vragen wij ook het Vast bureau hier kennis van te laten nemen. 

Argumentatie

Gezien alle bovenstaande factoren is het nodig op korte termijn in te grijpen op de telefonische bereikbaarheid van de medewerkers binnen de financiële hulpverlening van de sociale dienst. 

Uit een opleiding rond de nieuwe Teams omgeving onthield ik het volgende: 

Ieder telefoontje kost gemiddeld 20 min om opnieuw aan de slag te kunnen gaan met de taak die je voordien gestart was. 

Fasering

- De telefonische bereikbaarheid wordt beperkt van 9 u tot 12 u 30 met ingang van 22/05/2023 gezien het advies BCSD minimaal tot 30/06/2023.

- Er wordt door de ICT een automatisch antwoord voorzien vanaf 22/05/2023 met volgende boodschap: 

Omwille van een beperkte personeelsbezetting is de sociale dienst van het sociaal huis van Geel vanaf 22/05/2023 enkel telefonisch bereikbaar in de voormiddag en dit tot en met 30/06/2023. Je kan onze medewerkers in de voormiddag bereiken van 9 u tot 12 u 30. In acute noodsituaties kan je contact opnemen met het algemeen nummer van het sociaal huis op het nummer 014/567000 of via het email-adres: socialedienst@geel.be.. (Indien gewenst aangepast bericht door communicatie uitgewerkt)

- Het bovenstaande tekstfragment wordt omgezet in de email-handtekening van de medewerkers van de sociale dienst en wordt door de dienst communicatie via de nodige kanalen gecommuniceerd alsook wordt er een brief gestuurd naar alle actuele cliënten van de sociale dienst van Geel. Dit op 16/05/2023.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt goed dat de telefonische bereikbaarheid van de sociale dienst van het sociaal huis beperkt wordt van 9 u tot 12 u 30 tot en met 30/06/2023. Het vast bureau geeft opdracht aan de dienst om na te gaan of deze beperking van dienstverlening kan beperkt worden in de tijd zodat deze na 30/06/2023 niet zal moeten verlengd worden

Artikel 2

Het vast bureau geeft opdracht aan de dienst communicatie om de beperking van de telefonische bereikbaarheid van de sociale dienst op gepaste wijze te communiceren naar de burgers en cliënten van de sociale dienst.

Artikel 3

Het vast bureau geeft de opdracht aan de dienst ICT om de nodige technische ingrepen te stellen die nodig zijn om de telefonische bereikbaarheid van de sociale dienst in de namiddag te beperken en de impact hiervan op het onthaal van het sociaal huis te beperken door middel van een duidelijk spraakbericht. 

Artikel 4

Het vast bureau neemt het initiatief om tijdens het personeelsoverleg de huidige situatie van de sociale dienst wat betreft personeelsinvulling te bespreken wat betreft ingrepen op langere termijn en duurzame oplossingen.