Terug
Gepubliceerd op 31/08/2023

2023_RVBS_00013 - Verzekeringsportefeuille stad Geel, OCMW Geel, AGB Sport, AGB Cultuur en Stuifzand - selectievereisten, het bestek en de plaatsingsprocedure

Raad van Bestuur AGB Sport
wo 30/08/2023 - 19:30 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Ivan Wartel; Lea Neyens; Mathias Van Braband; iris devos; Karolien Leysen; Giel Sannen; Ilse DaniĆ«ls, vervangend secretaris

Afwezig

Pieter Verhesen; Ewa Ufnal

Verontschuldigd

Marlon Pareijn; gilles staquet; Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2023_RVBS_00013 - Verzekeringsportefeuille stad Geel, OCMW Geel, AGB Sport, AGB Cultuur en Stuifzand - selectievereisten, het bestek en de plaatsingsprocedure 2023_RVBS_00013 - Verzekeringsportefeuille stad Geel, OCMW Geel, AGB Sport, AGB Cultuur en Stuifzand - selectievereisten, het bestek en de plaatsingsprocedure

Motivering

Aanleiding en context

In 2019 werden al de verzekeringscontracten van stad, ocmw, AGB Sport en AGB Cultuur voor een periode van 4 jaar gegund aan AXA (2019 tot en met 2022). Vorig jaar heeft het College van Burgemeester en Schepenen de polissen met 1 jaar verlengd tot 31/12/2023. 

Gelet op de complexe en specialistische aard van deze opdracht werd in zitting van 20 februari 2023 de consultant Bamps Verzekeringen aangesteld om onze huidige polissen te analyseren en het bestuur te begeleiden met de aanbestedingsprocedure. Uit de analyse is gebleken dat onze huidige polissen, dankzij de vorige doorlichting en aanbesteding, reeds goed gestructureerd zijn. Een beperkt aantal structurele aanpassingen wordt voorzien.

De waarborgen en clausules in het bestek zijn grotendeels gebaseerd op onze huidige voorwaarden. Het aantal spelers op de verzekeringsmarkt voor lokale besturen is sinds de vorige opdracht sterk verminderd. We moeten uitkijken dat er geen bepalingen in het bestek opgenomen worden die kandidaat-inschrijvers doet afhaken. Tijdens de onderhandelingsfase kunnen we aftoetsen welke betere voorwaarden, clausules of formules haalbaar zijn. 

Argumentatie

Deze opdracht is opgedeeld in vijf percelen:
* Perceel 1 (Arbeidsongevallen), raming (voor alle entiteiten, voor een periode van 4 jaar): € 832.000,00 incl. btw (0% btw).
* Perceel 2 (Aansprakelijkheidsverzekeringen, lichamelijke ongevallen en gecombineerde polissen), raming: € 244.000,00 incl. btw (0% btw);
* Perceel 3 (Brand, alle risico's elektronica, kunst en waarden), raming: € 252.000,00 incl. btw (0% btw);
* Perceel 4 (Voertuigen en omnium dienstopdrachten), raming: € 129.100,00 incl. btw (0% btw);
 * Perceel 5 (Hospitalisatie), raming: € 1.072.000,00 incl. btw (0% btw).

AGB Sport heeft geen personeel. Percelen 1 en 5 zijn zonder voorwerp.

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.529.100,00 incl. btw (0% btw).

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

De voorziene looptijd bedraagt 4 jaren (jaarlijks hernieuwbare polissen voor 1 jaar).
Voorziene begindatum van de diensten: 1 januari 2024. Voorziene einddatum van de diensten: 31 december 2027.

Stadsbestuur Geel treedt op als aankoopcentrale voor OCMW Geel, AGB Sport ,AGB Cultuur en Stuifzand bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. Overeenkomstig artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) van de wet van 17 juni 2016, wordt de opdracht gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

1) De aanbestedende overheid kiest voor deze uitzonderingsprocedure, gelet op de complexe en specialistische aard van deze opdracht (verzekeringsportefeuille van een lokaal bestuur). Verschillende kwalitatieve en technische facetten van de opdracht zijn onmogelijk nauwkeurig op voorhand te bepalen of te determineren, zodat een gunning enkel oordeelkundig kan gebeuren na grondige bespreking, analyse en onderhandeling van deze materie. De aanbestedende overheid heeft 6 jaren geleden op basis van dezelfde procedure de verzekeringspolissen eerder al succesvol aanbesteed. Deze procedure is gebruikelijk voor vergelijkbare besturen.
2) Het is belangrijk dat de geschikte verzekeraars in staat zijn om een sterke offerte in te dienen. De markt is niet groot voor dergelijke diensten dus moet er over gewaakt worden dat er geen verzekeraars al in een vroege fase zouden afhaken of niet participeren. Verschillende van de gevraagde waarborgen en clausules dienen verduidelijkt en aangescherpt te worden in de loop van de procedure.
3) De polissen die de aanbestedende overheid aan het einde van deze procedure beoogt, zullen inhoudelijk op maat zijn met duidelijke taal en veel extra clausules. Hier schuilt dan ook de moeilijkheid in het kader van de te verzekeren risico’s dat niet alle gewenste bepalingen aangeboden kunnen worden door de respectievelijke inschrijvers-verzekeraars.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Fasering

In een eerste fase wordt de opdracht gepubliceerd. Het College van Burgemeester en Schepenen selecteert de kandidaten op basis van de selectienota (eind juli/augustus) Nadien ontvangen de geselecteerde partijen het bestek. Het College van Burgemeester en Schepenen zal na onderhandeling de opdracht gunnen. De sluiting met de opdrachtnemer(s), na de gunning van de opdracht door het College van Burgemeester en Schepenen, gebeurt door elk bestuur apart, elk voor hun deel.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Besluit

De raad van bestuur agb sport beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur keurt de selectievereisten, het bestek “Toewijzing verzekeringsportfeuille Stad, OCMW, AGB Sport, AGB Cultuur en Stuifzand Geel” en de plaatsingsprocedure, een mededingingsprocedure met onderhandelingen, goed. 

Artikel 2

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

Artikel 3

In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Stadsbestuur Geel optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze leveringen en/of diensten verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald :
OCMW Geel, AGB Sport, AGB Cultuur en Stuifzand. De Raad van bestuur keurt goed dat Stad Geel zal optreden als aankoopcentrale.