Terug
Gepubliceerd op 21/02/2023

2023_VB_00026 - Overheidsopdrachten - Stopzetten overheidsopdracht "levering en implementatie van software van het elektronisch zorgdossier met een bijhorend administratief pakket voor de elektronische facturatie" met bestek nr. 2022-235 - Beslissen: Goedkeuren

Vast Bureau
ma 20/02/2023 - 16:30 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Voorzitter; Griet Smaers; Pieter Cowé; Bart Julliams; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Francois Mylle

Afwezig

Nadine Laeremans; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis, Voorzitter
2023_VB_00026 - Overheidsopdrachten - Stopzetten overheidsopdracht "levering en implementatie van software van het elektronisch zorgdossier met een bijhorend administratief pakket voor de elektronische facturatie" met bestek nr. 2022-235 - Beslissen: Goedkeuren 2023_VB_00026 - Overheidsopdrachten - Stopzetten overheidsopdracht "levering en implementatie van software van het elektronisch zorgdossier met een bijhorend administratief pakket voor de elektronische facturatie" met bestek nr. 2022-235 - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Artikel 84 decreet lokaal bestuur

Aanleiding en context

In het kader van de opdracht “Levering en implementatie van software van het elektronisch zorgdossier met een bijhorend administratief pakket voor de elektronische facturatie” werd een bestek met nr. 2022-235 opgesteld.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 196.369,62 excl. btw of € 237.607,24 incl. 21% btw.

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn verleent in zitting van 15 december 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.

De aankondiging van opdracht 2022-550291 werd gepubliceerd op 21 december 2022 op nationaal niveau.

De offertes dienden het bestuur ten laatste op 26 januari 2023 om 11.00 uur te bereiken.

De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 26 mei 2023.

Er werden 2 offertes ontvangen :

- CEVI NV, Bisdomplein 3 te 9000 Gent ;

- Computer Management and Services, Luchthavenlaan 25A te 1800 Aartselaar;

Op 3 februari 2023 werd het verslag van nazicht van de offertes opgesteld.

Argumentatie

Er werden 2 offertes ontvangen :

- CEVI NV, Bisdomplein 3 te 9000 Gent;

- Computer Management and Services, Luchthavenlaan 25A te 1800 Aartselaar;

Beide offertes waren behept met onregelmatigheden: 

CEVI NV

Onderzoek van de niet-substantiële onregelmatigheid: De inschrijver stelde een andere prijsherzieningsformule voor dan deze vermeld in het bestek.

De inschrijver heeft de inventaris ingevuld. In zijn offerte heeft hij ook nog een afzonderlijke prijsopgave gedaan en deze is verschillend van de ingevulde inventaris. Hierdoor is de verbintenis van de inschrijver onduidelijk en onzeker.

De inschrijver stelt in zijn offerte dat de standaardtermijn voor de software 60 maanden. Deze termijn wijkt af van de vooropgestelde termijn in het bestek. Er wordt ook meteen bijgevoegd dat de termijn uit het bestek gehanteerd wordt als deze hiervan afwijkt. Echter zorgt dit voor een onduidelijke en onzekere verbintenis van de inschrijver.

De inschrijver voegt een eigen verwerkersovereenkomst bij. Bij het bestek zelf zat echter een verwerkersovereenkomst bijgevoegd.

De inschrijver verklaard zijn algemene voorwaarden van toepassing op deze opdracht.

 De inschrijver heeft een aantal aansprakelijkheidsbeperkende clausules opgenomen in zijn offerte.

Computer Management and Services

Onderzoek van de niet-substantiële onregelmatigheid: De inschrijver voegt algemene voorwaarden toe aan zijn offerte en verklaart deze van toepassing.

Er is een afzonderlijke prijsopgave gedaan, dewelke verschillend is van de ingevulde inventaris. Dit maakt de verbintenis onzeker en onduidelijk.

De offerte is niet volledig. Er zijn heel wat velden niet ingevuld. Dit maakt de verbintenis onzeker en onduidelijk.

Er werd een prioriteit van de documenten gemaakt. Deze wijkt af van de wettelijk gestelde prioriteit der documenten.

De inschrijver voegde een eigen verwerkersovereenkomst toe. Bij het bestek was een verwerkersovereenkomst opgenomen.

De inschrijver heeft clausules met betrekking tot de aansprakelijkheidsbeperking opgenomen.

De inschrijver heeft clausules opgenomen in verband met de looptijd en beëindiging van de overeenkomst. Deze clausules wijken af van het bestek en bieden de inschrijver een voordeel.

 De inschrijver kan technisch niet alles aanbieden wat er gevraagd wordt.


Aangezien er geen enkele regelmatige offerte werd ingediend, moet de procedure stopgezet worden en opnieuw opgestart worden. Gelet op de procedure is het niet mogelijk om in onderhandeling te treden met de inschrijvers. 

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 201.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau beslist de overheidsopdrachten voor "Levering en implementatie van software van het elektronisch zorgdossier met een bijhorend administratief pakket voor de elektronische facturatie” met bestek nr. 2022-235 stop te zetten omdat er geen enkele regelmatige inschrijving werd ontvangen. 

Artikel 2

Het vast bureau keurt het verslag van nazicht goed.