Terug
Gepubliceerd op 14/02/2023

2023_CBS_00244 - Resultaten bevraging invoering blauwe zone Violetstraat en Jasmijnstraat - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 06/02/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00244 - Resultaten bevraging invoering blauwe zone Violetstraat en Jasmijnstraat - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_00244 - Resultaten bevraging invoering blauwe zone Violetstraat en Jasmijnstraat - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van verschillende meldingen over hoge parkeerdruk, werd er een bevraging gedaan in Violetstraat en Jasmijnstraat over de invoering van een blauwe zone. Een blauwe zone reglementeert de tijdsduur waardoor er minder langparkeerders kunnen staan. Bewoners kunnen indien nodig een bewonerskaart kopen.

Argumentatie

In totaal werden 52 brieven verstuurd. Volgende antwoorden werden ontvangen:

AKKOORD: 11

NIET AKKOORD: 11

GEEN MENING : 1

Dit betekent dat  slechts 44% heeft gereageerd en dat de meningen verdeeld zijn.

Eén iemand gaf aan akkoord te gaan met een blauwe zone maar wil niet betalen voor een bewonerskaart. Een andere bewoner gaf mee dat een blauwe zone het probleem niet oplost. Het is beter om slechts aan één kant te laten parkeren, dit geeft minder verkeershinder volgens de bewoner.

Advies dienst openbaar domein/team mobiliteit:

De verkeersdienst geeft negatief advies over het parkeren slechts aan één zijde toe te laten. De geparkeerde auto's werken als verkeersremmer en men moet als automobilist afremmen om veilig door de straat te rijden. Indien er aan één zijde geparkeerd wordt, zijn er geen remmingen meer en zal de snelheid in de straat omhoog gaan. De verkeersdienst blijft dus voorstander van het huidige systeem waarbij er afwisselend geparkeerd kan worden.

In het mobiliteitsplan behoren Violetstraat en Jasmijnstraat tot de onderzoek zone voor een verdere uitbreiding van de blauwe zone. Bedoeling is om de parkeersituatie in de toekomst op te volgen door tellingen uit te voeren rond de parkeerdruk (parkeerduur, parkeerbezetting,...)

Observatie ter plaatse toont aan dat er geen tekort is aan parkeerplaatsen, maar dat het afwisselend parkeren zorgt voor een gevoel van minder vlotte doorrijdbaarheid. Dit hoeft echter geen probleem te vormen, want het heeft een snelheid remmend effect.

De dienst mobiliteit adviseert om geen blauwe zone in te voeren op basis van de bevraging.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de bevraging van de bewoners en beslist om geen blauwe zone in te voeren in Violetstraat en Jasmijnstraat.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan de dienst openbaar domein om de bewoners hiervan in te lichten.