Terug
Gepubliceerd op 29/08/2023

2023_VB_00122 - Voorontwerp van decreet tot verzelfstandiging van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Geel - kennisnemen

Vast Bureau
ma 21/08/2023 - 16:30 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Voorzitter; Griet Smaers; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Marlon Pareijn; Francois Mylle; Hans  Verbiest, alg directeur OPZ; Eloi Schreurs, Financieel directeur; Steven  Lambrecht, financieel directeur stad Geel

Afwezig

Bart Julliams; Tom Corstjens; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis, Voorzitter
2023_VB_00122 - Voorontwerp van decreet tot verzelfstandiging van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Geel - kennisnemen 2023_VB_00122 - Voorontwerp van decreet tot verzelfstandiging van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Geel - kennisnemen

Motivering

Aanleiding en context

Op 14 juli 2023 besloot de Vlaamse Regering de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin ermee te belasten in naam van de Vlaamse Regering het 'Voorontwerp van decreet tot verzelfstandiging van de Openbare Psychiatrische Zorgcentra Geel en Rekem' goed te keuren. 

Dit voorontwerp van decreet suggereert het extern verzelfstandigd agentschap Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum Geel in te brengen in een autonome verzorgingsinstelling, die wordt geregeld conform deel 3, titel 4, hoofdstuk 3 van het decreet lokaal bestuur. Het voorontwerp van decreet is als bijlage bijgevoegd bij dit besluit, net als een nota aan de Vlaamse Regering en de memorie van toelichting. 

Argumentatie

De Vlaamse regering heeft, in een vergadering van 16 juli 2021, volgende uitgangspunten vastgelegd: 

    - De OPZ's worden verzelfstandigd als autonome ziekenhuisactiviteiten, zonder ze te fusioneren tot één actor

    - De OPZ's verzelfstandigen als publieke eenheden onder de controle van de Vlaamse Gemeenschap

    - De OPZ's zullen niet langer onder het Vlaams Personeelsstatuut van 3 januari 2006 vallen mits toepassing van een overgangsregeling     of een uitdoofscenario.

Het Voorontwerp van decreet gaat over OPZ Rekem en over OPZ Geel. In wat volgt wordt het beleidsdossier hier beperkt tot OPZ Geel omdat dit gelegen is op het grondgebied van Geel. 

OPZ Geel beheert zowel een ziekenhuis als een Pscychiatrisch Verzorgingstehuis (PVT).

De ziekenhuisactiviteit is onderworpen aan de Ziekenhuiswet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en haar uitvoeringsbesluiten.

Wat betreft de PVT-activiteiten heeft de zesde staatshervorming de bevoegdheden overgeheveld naar de Vlaamse Gemeenschap, waar die onder het Overnamedecreet van 6 juli 2018 viel. Sinds 1 april 2013 zijn de PVT's ingekanteld in de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB).

Het OPZ Geel is op heden publiekrechterlijk vormgegeven als extern verzelfstandigd agentschap (EVA) en maakt deel uit van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin van de Vlaamse Overheid. Dat bemoeilijkt echter de integratie in het generieke ziekenhuisbeleid.

De Vlaamse regering beoogt verzelfstandiging omwille van volgende redenen: 

    1. De exploitatie van een OPZ gebeurt beter in een kader vergelijkbaar met dat van andere ziekenhuizen; 

    2.Budgettaire efficiëntie en budgettaire afbakening.

    3. Efficiëntere dienstverlening en bestuur door een meer zorggericht bestuursorgaan.

    4.Opportuniteit om een flexibel en modern HR beleid te voeren door het aantrekken van competente zorgprofielen

    5. Alle conflictvelden met de Ziekenhuiswet te vermijden.

Het regeerakkoord heeft in haar beleidslijnen het OCMW aangeduid als haar preferentiële partner gelet op de zeer dichte nabijheid bij de lokale werking.

Het beheer van een ziekenhuis wordt vaker in handen genomen door een OCMW, onder de vorm van een autonome verzorgingsinstelling. Een autonome verzorgingsinstelling is een publiekrechterlijke vereniging met rechtspersoonlijkheid opgericht met als doel de exploitatie van een ziekenhuis of een onderdeel ervan. Het voorontwerp van decreet stuurt aan op de oprichting van een autonome verzorgingsinstelling voor OPZ Geel.

Stad of OCMW Geel waren niet op de hoogte van de goedkeuring door de Vlaamse regering van dit voorontwerp decreet op 14 juli 2023.

De burgemeester en de algemeen directeur van Geel werden in de afgelopen jaren  één keer betrokken bij een online overleg over deze thematiek, met name tijdens een overleg op 25 oktober 2022, samen met de directie van OPZ en de kabinetschef van minister van Welzijn. Tijdens dit overleg hebben de burgemeester en de algemeen directeur heel duidelijk aangegeven dat er van dit hele opzet alleen  sprake kan  zijn mits Vlaanderen garant blijft staan voor de mogelijk kosten en tekorten waarmee  de autonome verzorgingsinstelling wordt geconfronteerd.

Hoewel deze uitdrukkelijke vraag  in een eerder versie van teksten werd opgenomen; staat in het huidige voorontwerp van decreet opgenomen dat de Vlaamse Gemeenschap voor de eerste 10 jaar zal instaan voor eventuele tekorten van de autonome verzorgingsinstelling. Daarna worden zij gedragen door de autonome verzorgingsinstelling zelf (lees door het OCMW van het lokaal bestuur). het decreet voorziet daarnaast dat de AV een toelage zal ontvangen die overeenstemt met de som van de verhoogde loonlasten an andere in geld waardeerbare voordelen die voortvloeien uit akkoorden die door de Vlaamse regering werden gesloten met betrekking tot extra vergoedingen. Deze toelage zal ongewijzigd blijven voor een periode van 10 jaar en worden afgebouwd in functie van de natuurlijke afvloeiing van het betrokken personeel. Daarnaast blijven de instellingen in aanmerking komen voor infrastructuursubsidies.

In de nota aan de Vlaamse regering is opgenomen dat de minister van Welzijn contact zal nemen met de lokale besturen om gesprekken te voeren en invulling te geven aan de decretaal gecreëerde mogelijkheden. De bedoeling van dit beleidsdossier is om  het Vast Bureau kennis te laten nemen van het voorontwerp van decreet dat in dit verband werd goedgekeurd. Het Vast Bureau kan al een standpunt hierover innemen,  randvoorwaarden en aandachtspunten hierin meegeven om verder in gesprek te kunnen treden hierover met Vlaanderen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van het 'Voorontwerp van decreet tot verzelfstandiging van de Openbare Psychiatrische Zorgcentra Geel en Rekem'.

Artikel 2

Het vast bureau  neemt volgend standpunt in naar aanleiding van het 'voorontwerp van decreet tot verzelfstandiging van de Openbare Psychiatrische Zorgcentra Geel en Rekem': 

  • (artikel 3 en artikel 7 van het voorontwerp decreet)   Financiële verantwoordelijkheid:
    1. In een eerste overleg met kabinetschef Raf Suys op 25 oktober 2022 heeft de burgemeester en de algemeen directeur van Geel een heel duidelijk het standpunt ingenomen, over de mogelijke verzelfstandiging van OPZ Geel. Vanuit Geel is er een openheid om mee na te denken over de mogelijkheid van te werken met een autonome verzorgingsinstelling, maar dan onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de mogelijk tekorten blijvend door Vlaanderen zouden gedragen worden. In het voorontwerp van decreet is opgenomen dat de tekorten voor slechts 10 jaar door Vlaanderen zullen gedragen worden en dat na deze 10 jaar het aan de lokale autonome verzorgingsinstelling is om mogelijke tekorten te dragen, lees dat het lokaal bestuur deze mogelijke tekorten zal moeten bijpassen. Lokaal bestuur kan hier niet in mee stappen.
    2. In artikel 3 is sprake van uitzondering van een aantal afwijkende bepalingen die in dit decreet zijn opgenomen. In artikel 7 is er sprake dat na 10 jaar eventuele tekorten door de autonome verzorgingsinstelling zelf dienen gedragen te worden. Hoe dient dit begrepen te worden? Dient dit dan wel te gebeuren door het lokaal bestuur, het OCMW, dit is de lezing van de gewone bepaling in het Decreet Lokaal bestuur. Of Kunnen we hard maken dat na 10 jaar niet het OCMW per definitief dit tekort dient bij te passen? Kan er maw een bepaling worden opgenomen dat op dat ogenblik de deelgenoten elk hun deel verantwoordelijkheid dienen te dragen in verhouding tot hun inbreng of à rato van het aandeel in de autonome verzorgingsinstelling? Het Vast bureau geeft opdracht om dit te laten aftoetsen bij een jurist, gespecialiseerd in ziekenhuiswetgeving en/of lokaal bestuur
  • (artikel 3 voorontwerp decreet) Nieuwe autonome verzorgingsinstelling of inkanteling in het ziekenhuisnetwerk ZNK? Zou het niet beter zijn dat er in het ontwerp van decreet ook voor Geel de mogelijkheid zou geboden worden om te werken met een bestaande autonome verzorgingsinstelling i.p.v. enkel te kunnen werken met een nieuw op te richten autonome verzorgingsinstelling?
  • Artikel 6 van voorontwerp decreet : stemgewicht in de autonome verzorgingsinstelling is niet afhankelijk van de inbreng van de deelgenoten maar wordt vastgelegd door de Vlaamse Regering. Dit wil niet zeggen dat het stemgewicht alleen voor Vlaanderen is. Het bestuur vraagt zich af of er toch zeker voldoende opening is voor een voldoende stemgewicht voor de lokale/regionale overheid.  Klopt deze lezing van het lokaal bestuur? Het gaat immers om een verzorgingsinstelling die door het lokale OCMW wordt opgericht. Wat na die 10 jaar? Is het OCMW dan enige deelgenoot, of zit Vlaanderen dan ook nog formeel in de autonome verzorgingsinstelling? In artikel 4 van   het voorontwerp decreet wordt in het middel gelaten of Vlaanderen deelgenoot zal worden van de autonome verzorgingsinstelling. Dit lijkt eerder een noodzaak. Is er een reden waarom dit wordt open gelaten?
  • Aandachtspunten personeelszaken:
    1. (artikel 19-20 voorontwerp decreet) Wat met statutaire personeelsleden en hun pensioenen? Dit blijft volledig de verantwoordelijkheid van Vlaanderen?
    2. Er zijn nog heel veel onduidelijkheden over wat er zal gebeuren met de diverse subsidies die er bestaan binnen de ziekenhuiswereld en hoe deze al dan niet kunnen worden aangehouden (ook op langere termijn), door verandering van statuut van de instelling. Er moet duidelijkheid bestaan over de omvang en de financiering van het statuut. In welke mate kan de overdracht van personeel van federaal naar Vlaams niveau een impact hebben op andere federale financieringen? Dit is een bezorgdheid die momenteel helemaal nog niet duidelijk is.
    3. IFIC- loonschalen dienen voor de contractuele personeelsleden nog te worden ingevoerd. Financiële impact hiervan zal later in het ontwerpdecreet worden opgenomen. IFIC invoeren bij de contractuelen in OPZ, kan wel eens als gevolg hebben dat er een tekort zal ontstaan tussen de enveloppe die voor IFIC wordt gegeven en de middelen die nodig zijn om IFIC in te voeren. OPZ heeft een loonstructuur ten opzichte van andere instellingen vertrekkend vanuit een lagere basis, maar gecompenseerd door premies, waardoor de invoering van IFIC een grotere kost met zich mee brengt dan voor andere instellingen.
    4. De IFIC-classificatie: er wordt gesproken van een toelage die gradueel wordt aangepast. Behelst dit dan ook een stijgende toelage, of zet men deze vast voor de komende jaren?
    5. Onder welk personeelsstatuut zullen de nieuwe, nog aan te werven personeelsleden vallen die zelf worden aangeworven via de autonome verzorgingsinstelling?
    6. Worden toelages bevroren? Wat met indexverhogingen in de komende jaren? Worden deze toegepast bij de toelages voor gebouwen en ook voor loonkost van personeel? In de toelichtende nota staat van wel. Dit is nieuw tov de huidige situatie.
  • (Artikel 28 voorontwerp decreet) Ontwerpdecreet treedt in werking op 30 juni 2029… wat wordt hier mee bedoeld? 
  • Het Vast Bureau betreurt dat over dit voorontwerp van decreet niet eerder en beter gecommuniceerd geweest is vanuit Vlaanderen. 
  •  Het Vast bureau wenst in de komende periode nauw contact te kunnen aanhouden met het OPZ Geel zelf.

Artikel 3

Het vast bureau  vaardigt burgemeester Vera Celis, schepen Griet Smaers Smaers, financieel directeur Steven Lambrecht en algemeen directeur François Mylle af om hierover verder in overleg te treden met Vlaanderen.