Terug
Gepubliceerd op 12/12/2023

2023_CBS_03119 - Voorlopige vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 2) - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/12/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_03119 - Voorlopige vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 2) - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_03119 - Voorlopige vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 2) - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 17, § 1, dat bepaalt: "De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vast."

Aanleiding en context

Inleiding

De straatnaam Busser wordt gebruikt voor meerdere straten

Vanuit het westen heb je achtereenvolgens:

  • het deel half-verharde gemeenteweg, gelegen tussen Molseweg 87 en Busser 15, en dat over bijna de volledige lengte parallel loopt met de N71. Een deel van deze gemeenteweg ligt in private percelen, een ander deel ligt in eigendom van stad Geel en/of in openbaar domein;
  • het deel gemeenteweg in private percelen, gelegen tussen Busser 15 en Molseweg 182 en dat over bijna de volledige lengte parallel loopt met de N71;
  • het deel gemeenteweg in private percelen dat ten oosten van Busser 15 afbuigt naar Molseweg 125.



Probleemstelling

De wegenis Busser werd in het verleden meermaals kortstondig afgesloten door een aangelande perceelseigenaar. Na tussenkomsten van diensten van stad Geel en politionele diensten en op rechterlijk bevel werd de wegenis steeds opnieuw geopend.

Stad Geel is niet van de hele wegzate eigenaar. Het beheer van de gemeenteweg valt echter enkel en alleen voor de gemeente, ongeacht de eigenaar van de grond. Het is wenselijk, zowel voor stad Geel, als voor de aangelande perceelseigenaars en gebruikers, dat geweten is waar de juridische grenzen van het openbaar domein zijn conform de gerechtelijke uitspraken uit het verleden.

Daarom gunde het college van burgemeester en schepenen op 25 juli 2022 landmeter LSG bv uit Geel voor de opmeting van deze gemeenteweg en opmaak van een rooilijnplan en bepaling van de eventuele meer- en/of minwaarden.


Vaststelling rooilijnplan en openbaar onderzoek

Op 6 februari 2023 stelde de gemeenteraad het ontwerp-rooilijnplan Busser voorlopig vast.

In uitvoering van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 27 maart 2023 tot en met 25 april 2023.

Argumentatie

Resultaten openbaar onderzoek

Van de instanties die wij om advies vroegen, kregen wij volgende reacties:

  1. Openbaar vervoermaatschappij NMBS liet in haar reactie weten niet betrokken te zijn en daarom geen advies uit te brengen - mail als bijlage;
  2. De provincie Antwerpen liet in haar reactie weten geen opmerkingen te hebben bij het rooilijnplan Busser - mail en bericht als bijlagen.

Van de aangelanden ontvingen wij enkel schriftelijke reacties die betrekking hadden op het deel Busser gelegen tussen Molseweg 87 en Busser 15.

In overleg met landmeter LSG is beslist om het rooilijnplan Busser op te splitsen in twee delen:

  1. Busser (deel 1 - chemin particulier);
  2. Busser (deel 2).

Het rooilijnplan Busser (deel 2) wordt gevormd uit de deelbladen 3 t/m 6 van het rooilijnplan Busser. Inhoudelijk worden hier geen aanpassingen aan gedaan aangezien er geen opmerkingen zijn over de ligging van de gemeenteweg.


Situatieschets

1. Het deel van Busser ten oosten van Busser 15 is niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen. Ze komt voor in alle topografische kaarten van het NGI sinds 1873 en is door gebruik en bezitshandelingen een gemeenteweg geworden, zie citaat vonnis. Er is geen rooilijnplan opgesteld door de gemeente.

2. Het deel van Busser ten zuiden van Busser 15 is niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen. Ze komt voor in alle topografische kaarten van het NGI sinds 1904 en is door gebruik en bezitshandelingen een gemeenteweg geworden, zie citaat vonnis. Er is geen rooilijnplan opgesteld door de gemeente.


Gerechtelijke uitspraken

Op 8 mei 2007 werd door het Vredegerecht van kanton Geel een vonnis uitgesproken. Rolnummer 04A547, repertoriumnummer 926/2007.

Deze gerechtelijke uitspraak bepaalt dus dat Busser ten westen en zuiden van Busser 15 een gemeenteweg is met een breedte van 4 meter. Ten oosten van Busser 15 naar Molseweg 182 is een gemeenteweg met een breedte van 3 meter - arrest als bijlage.

In beroep werd het vonnis bevestigd. Het vonnis 07/1209/A werd op 14 april 2008 uitgesproken door de Rechtbank van Eerste Aanleg van het gerechtelijk arrondissement Turnhout - vonnis als bijlage.


Opmeting

De landmeter mat de gemeenteweg Busser volledig op. Alle hieronder vermelde percelen zijn gelegen in afdeling 1, sectie I

Vanaf de middelste toegang van Molseweg naar Busser 15 blijkt dat voor de gemeenteweg Busser:

  1. De gemeenteweg ligt op percelen 635 C, 632 H, 630 D en komt uit op de kruising bij perceel 629 C.
  2. De grens tussen perceel 635 C enerzijds en percelen 656 H, 657 A en 658 anderzijds ligt ten oosten van gemeenteweg.
  3. De grens tussen percelen 632 K en 632 H wordt gevormd door de westelijke grens van de gemeenteweg.
  4. Dit deel van deze gemeenteweg is vier meter breed.

Vanaf Busser 15 naar Molseweg 182 blijkt dat voor de gemeenteweg Busser:

  1. Vanaf het verlaten van de voormelde kruising op perceel 629 C, gaat de gemeenteweg over percelen 627 A, 632 H, 675 A, 625 A, 676 B, 676 A, 677 B, 622 B, 621, 677 B, 693 A, 619, 694, 615 A, 865 D, 864 N, 696 A en 864 N.
  2. De perceelsgrenzen vallen niet samen met de wegranden.
  3. Dit deel van deze gemeenteweg is drie meter breed.


Rooilijnplan

De rooilijn is de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan.

Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen.

Sinds 1 september 2019 is een gemeente verplicht om een rooilijnplan op te stellen als de vaststelling van een publieke erfdienstbaarheid voortvloeit uit een gerechtelijke uitspraak.

Op basis van bovenvermelde argumentatie is beslist om voor de weg Busser een rooilijnplan op te stellen, rekening houdend met de gerechtelijke uitspraken van 8 mei 2007 en van 14 april 2008 en rekening houdend met de opgemeten toestand.

Het rooilijnplan voorziet volgende zaken:

  1. Van de gewestweg Molseweg (N71) moeten twee kleine stukjes rooilijn afgeschaft worden ;
  2. De rooilijnen op de delen van de gemeenteweg ten zuiden van Busser 15, inclusief kruising zorgen voor een gemeenteweg van vier meter en bevestigen hiermee de rechterlijke uitspraken.
  3. De rooilijnen op de delen van de gemeenteweg ten oosten van de kruising bij Busser 15 zorgen voor een gemeenteweg van drie meter en bevestigen hiermee de rechterlijke uitspraken.
  4. De percelen 629 C, 635 C, 632 H, 630 D, 627 A, 632 H, 675 A, 625 A, 676 B, 676 A, 677 B, 622 B, 621, 677 B, 693 A, 619, 694, 615 A, 865 D, 864 N, 696 A en 864 N worden getroffen door de rooilijnen en het rooilijnplan.
    Er is geen aanleg, wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg. Om deze reden is er geen waardevermindering voor de getroffen percelen.
  5. Omdat de gemeente de weg reeds meer dan dertig jaar beheert ten westen en ten zuiden van Busser 15, inclusief kruising, hoeft ze geen financiële vergoeding te geven voor de delen van deze percelen die op de gemeenteweg liggen.
  6. De gemeente gaat niet actief die delen verwerven. Bij aanvragen voor omgevingsvergunningen kan een gratis en kosteloze grondafstand opgelegd worden.
  7. De gemeenteweg ten oosten van Busser 15 is wel publiek door gebruik, maar de gemeente heeft tot op heden geen bezitshandelingen gesteld. Om die reden voorziet het rooilijnplan een begrenzing in erfdienstbaarheid.


Door de grootte van het rooilijnplan, bestaat het uit vier deelbladen, van west naar oost oplopend genummerd.

Het rooilijnplan bevestigt een juridisch uitgesproken en feitelijke situatie. De min-waarde voor de loten 1 tot en met 24 wordt geacht nihil te zijn omdat enkel de aanleg, wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermeerdering of -vermindering.

Het rooilijnplan voldoet aan de decretale verplichten van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Het rooilijnplan voldoet aan de richtlijnen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 september 2022.

Er zijn twee versies gemaakt, één met persoonsgegevens zoals het decreet van 3 mei 2019 voorschrijft, en één zonder persoonsgegevens om te voldoen aan de regels op privacy wanneer deze publiek gemaakt wordt. Inhoudelijk zijn er geen verschillen tussen de twee versies.

Na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan wordt een openbaar onderzoek gehouden volgens de bepalingen uit het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Na sluiting van het openbaar onderzoek moet het rooilijnplan binnen 60 dagen definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.

Juridische grond

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Adviezen

Patrimonium Gunstig advies
Openbaar domein Gunstig advies
vergunningen Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het ontwerp-rooilijnplan Busser (deel 2), met plandatum 3 november 2023, opgemaakt door landmeter LSG bv, voorlopig vast.

Artikel 2

De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het houden van een openbaar onderzoek overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.