Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 17, § 1, dat bepaalt: "De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vast."
Inleiding
De straatnaam Busser wordt gebruikt voor meerdere straten
Vanuit het westen heb je achtereenvolgens:
Probleemstelling
De wegenis Busser werd in het verleden meermaals kortstondig afgesloten door een aangelande perceelseigenaar. Na tussenkomsten van diensten van stad Geel en politionele diensten en op rechterlijk bevel werd de wegenis steeds opnieuw geopend.
Stad Geel is niet van de hele wegzate eigenaar. Het beheer van de gemeenteweg valt echter enkel en alleen voor de gemeente, ongeacht de eigenaar van de grond. Het is wenselijk, zowel voor stad Geel, als voor de aangelande perceelseigenaars en gebruikers, dat geweten is waar de juridische grenzen van het openbaar domein zijn conform de gerechtelijke uitspraken uit het verleden.
Daarom gunde het college van burgemeester en schepenen op 25 juli 2022 landmeter LSG bv uit Geel voor de opmeting van deze gemeenteweg en opmaak van een rooilijnplan en bepaling van de eventuele meer- en/of minwaarden.
Vaststelling rooilijnplan en openbaar onderzoek
Op 6 februari 2023 stelde de gemeenteraad het ontwerp-rooilijnplan Busser voorlopig vast.
In uitvoering van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 27 maart 2023 tot en met 25 april 2023.
Resultaten openbaar onderzoek
Van de instanties die wij om advies vroegen, kregen wij volgende reacties:
Van de aangelanden ontvingen wij enkel schriftelijke reacties die betrekking hadden op het deel Busser gelegen tussen Molseweg 87 en Busser 15.
In overleg met landmeter LSG is beslist om het rooilijnplan Busser op te splitsen in twee delen:
Het rooilijnplan Busser (deel 2) wordt gevormd uit de deelbladen 3 t/m 6 van het rooilijnplan Busser. Inhoudelijk worden hier geen aanpassingen aan gedaan aangezien er geen opmerkingen zijn over de ligging van de gemeenteweg.
Situatieschets
1. Het deel van Busser ten oosten van Busser 15 is niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen. Ze komt voor in alle topografische kaarten van het NGI sinds 1873 en is door gebruik en bezitshandelingen een gemeenteweg geworden, zie citaat vonnis. Er is geen rooilijnplan opgesteld door de gemeente.
2. Het deel van Busser ten zuiden van Busser 15 is niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen. Ze komt voor in alle topografische kaarten van het NGI sinds 1904 en is door gebruik en bezitshandelingen een gemeenteweg geworden, zie citaat vonnis. Er is geen rooilijnplan opgesteld door de gemeente.
Gerechtelijke uitspraken
Op 8 mei 2007 werd door het Vredegerecht van kanton Geel een vonnis uitgesproken. Rolnummer 04A547, repertoriumnummer 926/2007.
Deze gerechtelijke uitspraak bepaalt dus dat Busser ten westen en zuiden van Busser 15 een gemeenteweg is met een breedte van 4 meter. Ten oosten van Busser 15 naar Molseweg 182 is een gemeenteweg met een breedte van 3 meter - arrest als bijlage.
In beroep werd het vonnis bevestigd. Het vonnis 07/1209/A werd op 14 april 2008 uitgesproken door de Rechtbank van Eerste Aanleg van het gerechtelijk arrondissement Turnhout - vonnis als bijlage.
Opmeting
De landmeter mat de gemeenteweg Busser volledig op. Alle hieronder vermelde percelen zijn gelegen in afdeling 1, sectie I
Vanaf de middelste toegang van Molseweg naar Busser 15 blijkt dat voor de gemeenteweg Busser:
Vanaf Busser 15 naar Molseweg 182 blijkt dat voor de gemeenteweg Busser:
Rooilijnplan
De rooilijn is de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan.
Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen.
Sinds 1 september 2019 is een gemeente verplicht om een rooilijnplan op te stellen als de vaststelling van een publieke erfdienstbaarheid voortvloeit uit een gerechtelijke uitspraak.
Op basis van bovenvermelde argumentatie is beslist om voor de weg Busser een rooilijnplan op te stellen, rekening houdend met de gerechtelijke uitspraken van 8 mei 2007 en van 14 april 2008 en rekening houdend met de opgemeten toestand.
Het rooilijnplan voorziet volgende zaken:
Door de grootte van het rooilijnplan, bestaat het uit vier deelbladen, van west naar oost oplopend genummerd.
Het rooilijnplan bevestigt een juridisch uitgesproken en feitelijke situatie. De min-waarde voor de loten 1 tot en met 24 wordt geacht nihil te zijn omdat enkel de aanleg, wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermeerdering of -vermindering.
Het rooilijnplan voldoet aan de decretale verplichten van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het rooilijnplan voldoet aan de richtlijnen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 september 2022.
Er zijn twee versies gemaakt, één met persoonsgegevens zoals het decreet van 3 mei 2019 voorschrijft, en één zonder persoonsgegevens om te voldoen aan de regels op privacy wanneer deze publiek gemaakt wordt. Inhoudelijk zijn er geen verschillen tussen de twee versies.
Na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan wordt een openbaar onderzoek gehouden volgens de bepalingen uit het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Na sluiting van het openbaar onderzoek moet het rooilijnplan binnen 60 dagen definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad stelt het ontwerp-rooilijnplan Busser (deel 2), met plandatum 3 november 2023, opgemaakt door landmeter LSG bv, voorlopig vast.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het houden van een openbaar onderzoek overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.