In 2020 kreeg Allego (via netbeheerder Fluvius) van Vlaanderen de concessie toegewezen om 1.300 extra laadpunten te installeren. Ook op het grondgebied van stad Geel werden publieke laadpalen geplaatst. Voor de signalisatie van deze laadpalen werden echter nog geen aanvullende reglementen opgemaakt.
Eind 2021 keurde de Vlaamse regering de conceptnota “Aanpak uitrol laadinfrastructuur 2021-2025”goed. Daarin legt ze de basisprincipes vast voor de verdere uitrol van laadinfrastructuur in Vlaanderen. Het besluit voorziet erin dat burgers de plaatsing van publieke laadpalen (onder voorwaarden) kunnen aanvragen. Voor de plaatsing en de exploitatie van de publieke laadpalen werd per vervoerregio een Charge Point Operator (CPO) aangesteld. Binnen de vervoerregio Kempen is Engie Electrabel als CPO aangesteld.
Het is te verwachten dat er in de komende maanden en jaren op vraag van burgers verschillende publieke laadpalen bijgeplaatst zullen worden. Bovendien hebben lokale besturen het recht om zelf ook strategische locaties voor publieke laadpalen aan te duiden. Om op een doordachte manier om te gaan met het aanduiden van geschikte locaties voor publieke laadpalen heeft stad Geel proactief een laadpalenplan opgemaakt. Dit laadpalenplan werd door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd op 9 oktober 2023 en wordt ter info voorgelegd aan de gemeenteraad (zie 20203_CBS_02577).
Parkeerplaatsen ter hoogte van publieke laadpalen zijn voorbehouden voor elektrische voertuigen. Klassiek gaat het om twee parkeerplaatsen per laadpaal, in lijn met het aantal laadvoorzieningen per paal. De wegcode schrijft voor dat het voorbehouden karakter van de parkeerplaatsen aangeduid dient te worden met volgende bebording:
De plaatsing van bovenvermelde borden dient via een aanvullend reglement geofficialiseerd te worden. Zoals aangegeven zijn bij de plaatsing van laadpalen door Allego echter nog geen aanvullende reglementen opgemaakt. Binnen de concessie van Engie Electrabel worden de eerste twee laadpalen op korte termijn geplaatst (in Gansakker en Pastoor van Neylenstraat).
Het goedkeuren van aanvullende reglementen is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Artikel 5 §1 van het decreet aanvullende reglementen voorziet echter de mogelijkheid voor de gemeenteraad om haar bevoegdheid inzake aanvullende reglementen toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. Gelet op de verwachte toename in het aantal publieke laadpalen en daaraan gekoppeld bijkomende signalisatie, wordt voorgesteld om:
Daarnaast kan facultatief nog gewerkt worden met wegmarkering met een vaste symbologie (vb auto met een stekker) en kleurgebruik. Hoewel niet verplicht, is dit vaak wel gebruikelijk en wordt opgeroepen om een zekere uniformiteit te hanteren in functie van herkenbaarheid. Het mobiliteitsteam erkent het nut van bijkomende wegmarkering, maar acht deze niet overal even wenselijk. Dit omwille van verdere ‘verrommeling’ van de publieke ruimte en omwille van praktische bedenkingen bij de houdbaarheid van dergelijke markeringen op verschillende ondergronden (het is onmogelijk om een dergelijke markering blijven aan te brengen op halfverharding en ook op klinkers neemt de zichtbaarheid van de markering snel af).
De wegcode legt de wegbeheerder op het voorbehouden karakter van de laadpaal voor elektrische voertuigen te signaleren middels de genoemde borden. De plaatsing van de signalisatie dient vastgelegd te worden in een aanvullend reglement. Deze beslissing regulariseert de plaatsing van eerdere signalisatie ter hoogte van bestaande laadpalen en geeft het college van burgemeester en schepenen het mandaat om aanvullende reglementen voor toekomstige laadpalen op te maken.
De gemeenteraad keurt de plaatsing van het verkeersbord E9a 'parkeren toegelaten' met het onderbord GVIId (pictogram voertuig met stekker) goed en dit wordt vastgelegd op volgende locaties:
De gemeenteraad keurt de plaatsing van het verkeersbord E9a 'parkeren toegelaten' met onderborden GVIId (pictogram voertuig met stekker) en het onderbord met tekst “betalend uitgezonderd parkeerkaart” goed en dit wordt vastgelegd op volgende locaties:
De gemeenteraad keurt de plaatsing van het verkeersbord E9a 'parkeren toegelaten' met onderborden GVIId (pictogram voertuig met stekker) en het onderbord met tekst “betalend max 2u.” goed en dit wordt vastgelegd op volgende locaties:
De gemeenteraad keurt de plaatsing van het verkeersbord E9a 'parkeren toegelaten' met onderborden GVIId (pictogram voertuig met stekker) en de aanduiding van het voorbehouden deel middels borden GXa (opwaartse pijl) en/of GXb (neerwaartse pijl) goed en dit wordt vastgelegd op volgende locaties:
De gemeenteraad geeft het college van burgemeester en schepenen tot en met december 2025 het mandaat om toekomstige aanvullende reglementen ter signalisatie van parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van publieke laadpalen goed te keuren. Daarbij dient gewerkt te worden met één aanvullend reglement waarbij nieuwe locaties met publieke laadpalen toegevoegd worden aan één centrale lijst. Bij aanvang van een nieuwe legislatuur dient het mandaat hernieuwd te worden.