Terug
Gepubliceerd op 13/06/2023

2023_CBS_01650 - Delegatie van bevoegdheden - Delegatie van (handtekening)bevoegdheid aan personeelsleden - algemeen directeur - Kennisname

College van Burgemeester en Schepenen
ma 12/06/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_01650 - Delegatie van bevoegdheden - Delegatie van (handtekening)bevoegdheid aan personeelsleden - algemeen directeur - Kennisname 2023_CBS_01650 - Delegatie van bevoegdheden - Delegatie van (handtekening)bevoegdheid aan personeelsleden - algemeen directeur - Kennisname

Motivering

Aanleiding en context

De algemeen directeur kan bevoegdheden delegeren aan personeelsleden. De redenen om bevoegdheden te delegeren kaderen in administratieve vereenvoudiging en een efficiëntere en snellere werking van de organisatie.

  • Artikel 272 decreet lokaal bestuur:  De algemeen is samen met de financieel directeur gehouden tot ondertekening van alle girale betalingen.
  • artikel 279 decreet lokaal bestuur: de algemeen directeur ondertekent:
    1. de reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de gemeenteraad, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad
    2. de reglementen, beslissingen en akten van de raad voor maatschappelijk welzijn, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de raad voor maatschappelijk welzijn
    3. de reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester en van het college van burgemeester en schepenen
    4. de reglementen, beslissingen en akten van het vast bureau
    5. de beslissingen en akten van de voorzitter van het vast bureau
    6. de reglementen, de beslissingen en de briefwisseling van het bijzonder comité voor de sociale dienst
    7. de beslissingen en akten van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
    8. de briefwisseling van de gemeente en van het openbaar centrum
  • Artikel 283 decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur zijn bevoegdheid tot ondertekening of medeondertekening kan opdragen aan een of meer personeelsleden van de gemeente, met uitzondering van de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en van de notulen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Zoals in toepassing van artikel 196 decreet lokaal bestuur is opgenomen in de beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, kan hij die bevoegdheid ook toevertrouwen aan een of meer personeelsleden van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
  • Artikel 220 decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur binnen de grenzen van het  systeem van organisatiebeheersing, zijn bevoegdheden kan toevertrouwen aan andere personeelsleden van de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. De delegatie van bevoegdheden gebeurt schriftelijk en met een ondubbelzinnige omschrijving van de toegekende bevoegdheden en de daaraan verbonden opdrachten, middelen en rapporteringsverplichtingen.

Wie een bevoegdheid kreeg toegewezen of gedelegeerd, is bevoegd om in die bevoegdheid te beslissen of te handelen. Deze handelingsbevoegdheid gaat ook steeds gepaard met een handtekenbevoegdheid. Degene aan wie een bevoegdheid toegewezen werd, is ook bevoegd om documenten in verband met deze bevoegdheid te tekenen.

De personeelsleden aan wie de opdracht tot ondertekening of medeondertekening is gegeven, vermelden die opdracht bij hun handtekening (artikel 283 decreet lokaal bestuur).

De algemeen directeur kan deze delegatie altijd herroepen.

Argumentatie

De algemeen directeur delegeert een aantal bevoegdheden naar de medewerkers.

De diensten van zowel gemeente als OCMW voeren heel wat schriftelijke communicatie naar medewerkers, maar ook naar gebruikers van de verschillende entiteiten. Om de administratieve flow vlot te laten verlopen is het aangewezen een delegatie van handtekenbevoegdheid van de algemeen directeur naar medewerkers te doen voor die stukken die betrekking hebben op uitvoering van beslist beleid.

De algemeen directeur deelt de delegatie van haar bevoegdheden mee aan het bestuur en alle betrokkenen.

Het overzicht van de gedelegeerde bevoegdheden is in de bijlage en als onderdeel van dit besluit toegevoegd.

Juridische grond

Artikel 279 en 283 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 20107, artikel 57, 87, 170, 220, 279 en 283

Het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsels van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn

Het bestuursdecreet van 7 december 2018, artikel 60/3 §3 (meldingskanaal voor klokkenluiders)

Het besluit van de algemeen directeur van 17 januari 2019 over de delegatie van bevoegdheden van de algemeen directeur - kennisname

Het besluit van de algemeen directeur van 13 januari 2020 over de delegatie van bevoegdheden – dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid nav de pensionering van de adjunct-algemeen directeur

Het besluit van de algemeen directeur van 28 juni 2021 over de delegatie van bevoegdheden van de algemeen directeur – aanvullende delegatie

Het besluit van de algemeen directeur van 21 juni 2022 over de delegatie van (handteken)bevoegdheid – algemeen directeur – actualisatie

Het besluit van de algemeen directeur van 2 november 2022 over de delegatie van (handteken)bevoegdheid – algemeen directeur – aanvulling preventie en bescherming op het werk

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2022 over de delegatie van (handteken)bevoegdheid – algemeen directeur – aanvulling preventie en bescherming op het werk

Het besluit van de gemeenteraad van 30 september 2019 over beleidslijn HR - Delegatie van bevoegdheden op het vlak van personeelsbeleid.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 september 2019 over beleidslijn HR - Delegatie van bevoegdheden op het vlak van personeelsbeleid

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2019 over Beleidslijn HR – definitie dagelijks personeelsbeheer en delegatie aanstellingsbevoegdheid

Het besluit van het vast bureau van 21 oktober 2019 over Beleidslijn HR – definitie dagelijks personeelsbeheer en delegatie aanstellingsbevoegdheid

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2020 over de delegatie van bevoegdheden – dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid nav de pensionering van de adjunct-algemeen directeur

Het besluit van het vast bureau van 21 januari 2020 over de delegatie van bevoegdheden – dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid nav de pensionering van de adjunct-algemeen directeur

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2022 over de Delegatie van bevoegdheden – delegatie van aanstellingsbevoegdheid aan de algemeen directeur

Het besluit van het vast bureau van 2 mei 2022 over de Delegatie van bevoegdheden – delegatie van aanstellingsbevoegdheid aan de algemeen directeur

Het besluit van de gemeenteraad van 10/12/2018 over de delegatie van het sluiten verwerkersovereenkomst in kader van GDPR van gemeenteraad naar college van burgemeester en schepenen - Goedkeuren (College van Burgemeester en Schepenen)

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 december 2018 over de delegatie van het sluiten van de verwerkersovereenkomst in kader van GDPR van college van burgemeester en schepenen naar algemeen directeur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De algemeen directeur delegeert inzake organisatiebeheerssysteem de taken naar de leden van het managementteam.

Artikel 2

De algemeen directeur delegeert inzake dagelijks personeelsbeheer:

  1. De aanvragen van medewerkers voor langdurige verlofstelsels in het kader van loopbaanonderbreking, Vlaams zorgkrediet en onbetaald verlof, zowel als recht en als gunst, aan de sectormanager personeel en organisatie.
  2. De evaluaties van de directeurs van de stedelijke basisscholen naar het diensthoofd stedelijk onderwijs als eerste evaluator
  3. De evaluaties van de directeurs van de academie voor beeldende kunst en de academie voor muziek, woordkunst, drama en dans naar het diensthoofd stedelijk onderwijs als eerste evaluator
  4. De evaluaties van de andere leden van het onderwijzend personeel naar het diensthoofd stedelijke onderwijs als tweede evaluator

Artikel 3

De algemeen directeur delegeert de bevoegdheden inzake het BCSD (bijzonder comité van de sociale dienst) aan:

het bijwonen van vergadering van het bijzonder comité van de sociale dienst en het opstellen en bewaren van de notulen ervan aan het diensthoofd sociale dienst en de beleidsadviseur projecten sociale dienst.

Artikel 4

De algemeen directeur beslist dat bij afwezigheid van de algemeen directeur de eigen bevoegdheden van de algemeen directeur worden waargenomen en opgenomen door het diensthoofd algemeen bestuur.

In onvoorziene omstandigheden, en in geval het diensthoofd algemeen bestuur (eerste back up) niet beschikbaar is, kunnen de bevoegdheden van de algemeen directeur ook worden waargenomen door de beleidsadviseur veiligheid en/of organisatieontwikkeling.

Artikel 5

De algemeen directeur delegeert de bevoegdheid rond klokkenluidersregeling uit het Bestuursdecreet:

het interne meldkanaal voor klokkenluiders binnen de lokale overheid wordt gedelegeerd aan de beleidsadviseur organisatieontwikkeling

Artikel 6

De algemeen directeur delegeert bij incidenten rond agressie tegen medewerkers van stad en OCMW Geel de bevoegdheid rond:

  • Aangifte of melding bij de politie en ondertekenen met bevoegdheid werkgever
  • burgerlijke partij stellen bij de rechtbank

aan de beleidsadviseur welzijn

Artikel 7

De medewerker die een bevoegdheid kreeg toegewezen of gedelegeerd, is bevoegd om in die bevoegdheid te beslissen of te handelen. Deze handelingsbevoegdheid gaat ook steeds gepaard met een handtekenbevoegdheid. Degene aan wie een bevoegdheid toegewezen werd, is ook bevoegd om documenten in verband met deze bevoegdheid te tekenen.

Artikel 8

De algemeen directeur delegeert de (handteken)bevoegdheid volgens het overzicht van de delegaties van bevoegdheden dat als bijlage bij dit delegatiebesluit is toegevoegd en er integraal deel van uitmaakt.

De algemeen directeur delegeert hierbij zijn bevoegdheid (en handtekening) onder zijn verantwoordelijkheid aan de medewerkers die de huidige functiehouders zijn van de vermelde functies. Deze delegatie gaat over op hun opvolgers en behoort tot hun functiebeschrijving.

Artikel 9

De medewerkers aan wie de opdracht tot ondertekening of medeondertekening is gegeven, moeten boven hun handtekening, naam en functie melding maken van deze opdracht, ‘bij delegatie door de algemeen directeur, besluit van 1/6/2023’.

Artikel 10

Volgende besluiten worden opgeheven:

  1. Het besluit van de algemeen directeur van 17 januari 2019 over de delegatie van bevoegdheden van de algemeen directeur - kennisname
  2. Het besluit van de algemeen directeur van 13 januari 2020 over de delegatie van bevoegdheden – dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid nav de pensionering van de adjunct-algemeen directeur
  3. Het besluit van de algemeen directeur van 28 juni 2021 over de delegatie van bevoegdheden van de algemeen directeur – aanvullende delegatie
  4. Het besluit van de algemeen directeur van 21 juni 2022 over de delegatie van (handteken)bevoegdheid – algemeen directeur – actualisatie
  5. Het besluit van de algemeen directeur van 2 november 2022 over de delegatie van (handteken)bevoegdheid – algemeen directeur – aanvulling preventie en bescherming op het werk
  6. Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2022 over de delegatie van (handteken)bevoegdheid – algemeen directeur – aanvulling preventie en bescherming op het werk
  7. Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2020 over de delegatie van bevoegdheden – dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid nav de pensionering van de adjunct-algemeen directeur
  8. Het besluit van het vast bureau van 21 januari 2020 over de delegatie van bevoegdheden – dagelijks personeelsbeheer, organisatiebeheersingssysteem en aanstellingsbevoegdheid nav de pensionering van de adjunct-algemeen directeur

Artikel 11

Dit besluit wordt ter kennisgeving geagendeerd op het eerstvolgend college van burgemeester en schepenen en vast bureau.

Artikel 12

Dit besluit treedt in werking vanaf 1/6/2023.