De kwaliteit van weg- en infrastructuurcommunicatie heeft een grote impact op het imago van onze stad. Om inwoners nog beter en sneller te informeren hebben we bij twee eigen wegenwerken gebruik gemaakt van WhatsApp met ‘verzendlijsten’. Ontvangers ontvangen berichten dan in een individuele chat en kunnen niet zien wie er nog in de verzendlijst zit.
Resultaten enquête
Om de tevredenheid te peilen, verstuurden we een enquête naar alle 197 Whatsapp-abonnees van Dr.-Van de Perrestraat. De resultaten van de enquête zijn representatief (71 antwoorden dus 36 %) en positief te noemen en kunt u raadplegen in de bijlage. Hieronder de samenvatting:
De dienst communicatie trekt hieruit de conclusie dat WhatsApp een goede tool is om in te zetten om inwoners snel te informeren bij dit soort werken. Ook voor Groenstraat zal na beëindiging van de werken een enquête worden uitgestuurd.
WhatsApp ook inzetten voor communicatie naar centrumhandelaars
Voor de werken in Nieuwstraat is er ook een verzendlijst aangemaakt maar deze behoorde niet tot het WhatsApp-pilootproject. Dit was een gemengde lijst waarop zowel bewoners als handelaars waren ingeschreven. Dit bleek voor de communicatie soms wel moeilijk te zijn want boodschappen voor handelaars zijn niet altijd relevant voor de bewoners, omgekeerd vaak wel. We trekken hieruit de conclusie dat er voor handelaars van centrumstraten bij werken best een aparte verzendlijst is. De handelaars krijgen dan info specifiek voor hen apart aan. Omdat handelaars uit Nieuwstraat aangeven dat ze deze communicatie wel apprecieerden, wil de dienst ondernemen sowieso voor de volgende straten een aparte WhatsApp-verzendlijst voor handelaars aanmaken:
Zo kan de dienst ondernemen bepaalde boodschappen over evenementen, werken, reglementen et cetera snel communiceren naar de handelaars. WhatsApp heeft ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een bestand, foto of video mee te sturen dus dit is zeker een meerwaarde. De berichten zullen dus niet enkel over wegenwerken gaan in de straten maar over alle mogelijk interessante info voor handelaars. Dit werd afgestemd met de dienst ondernemen.
De extra verzendlijsten voor de dienst ondernemen kunnen binnen het bestaande abonnement.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om WhatsApp wel verder te gebruiken bij eigen wegenwerken die minstens enkele maanden duren (zonder Aquafin).
Het college van burgemeester en schepenen beslist om WhatsApp wel in te zetten voor gerichte communicatie naar centrumhandelaars. Voor zes centrumstraten worden er verzendlijsten aangemaakt en de centrummanager zal zelf berichten uitsturen naar handelaars.